Mitä teet ilmastonmuutoksen hidastamiseksi, mitä toivoisit yhteiskunnan tekevän?
Raportit osoittavat, että meidän kaikkien pitäisi toimia nopeasti sen eteen, että lämpötilan nousu hidastuisi merkittävästi.
Kommentit (74)
Ihmetellä pitää, miten näitä ilmiselvien tosiasioiden alapeukuttajia löytyy. Ovatko täältä kaikki vastuuntuntoiset kansalaiset juuri uutisia katsomassa ja paikalla vain kaikenkieltäjät?
Jokainen voi tehdä isoja ja pieniä asioita ja niin pitääkin.
Kun vielä valtiovaltakin puuttuisi peliin rankalla kädellä. On jo kiire.
En tee mitään. Eikä kenenkään suomalaisen näpertely vaikuta yhtään mitään. Miettikää järjellä. Turhaa vaikeutatte omaa elämäänne.
Olen vele eli vapaaehtoisesti lemmikitön. Lemmikittömyys on yksi merkittävimpiä ilmastotekoja, jonka yksityishenkilö voi tehdä.
Kierrätän, en roskaa ja yritän tehdä fiksuja kestäviä valintoja. Ajan autoa, lennän parin vuoden välein, joten en ole viherpyhimys. Toivon että ihmiset alkavat tehdä pieniä vihreämpiä valintoja elämässään.
Kierrätän kaikki muovit, paperit, pahvit ym oikeisiin paikkoihin eli sekajätettä tulee todella vähän. En myöskään kuluta turhaan ja osta esim vaatteita vaan huvikseen jos en oikeasti sitä tarvitse.
Syön pääsääntöisesti kasvisruokaa ja punaista lihaa en lainkaan. Viihdyn paremmin viileässä kuin lämpöisessä asunnossa.
Mulla ei ole autoa. Eikä koiraa. Eikä lapsia. Enkä harrasta ulkomaan matkailua.
Ja mitä yhteiskunnalta odotan?
No ainakin sitä, ettei suomalaisten määrää kasvateta edes syntyvyyden lisäämisellä, koska täällä asuminen kuluttaa hurjasti energiaa eikä ole tosiaan mikään ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piereskelen harvemmin. Samaan toivoisin myös yhteiskunnan kannustavan.
Salapieren sinunkin edestäsi kun kerran vapautat ilmatilaa on se hyödynnettävä
Toivoisin pieruveroa kaikille piereskelijöille. Itse en piere.
Ilmasto on muuttunut maapallolla iät ja ajat. Täälläkin ollut joskus trooppiset olosuhteet. Auringon tuhatvuotiset aktiivisuussyklit vaikuttavat ilmastoomme. Onko ihmisen vaikutus mikä? Yhä kiihtyvään tahtiin tuodaan kehitysmaista miehiä tänne lisäämään hiilijalanjälkeämme - täällä niille pitää olla lämmitetyt asunnot ja lämmin vesi, toisin kuin kotimaissaan. Siitä voisi aloittaa, että lopetetaan ihmisten tänne tuominen ja varsinkin lentokoneilla. Siinä ei paljon mun jätteiden lajittelu auta kun rahtikone käy kerran hakemassa miehiä Suomeen. En ikänäni pysty omilla toimillani kompensoimaan edes yhden lennon hiilivaikutusta.
Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on kiistaton fakta. Joka tapauksessa maapallo muuttuu asumiskelvottomaksi kovaa kyytiä. Ei ilmeisesti hetkauta nyt elävää minäminä-ihmistä?
Muutokset vaikuttavat jo nyt ja ovat nähtävissä lisääntyneinä merenpinnan kohoamisena, sään ääri-ilmiöinä ja luonnonkatastrofeina. Voi kolahtaa jollain tavalla ihan jokaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on kiistaton fakta. Joka tapauksessa maapallo muuttuu asumiskelvottomaksi kovaa kyytiä. Ei ilmeisesti hetkauta nyt elävää minäminä-ihmistä?
Muutokset vaikuttavat jo nyt ja ovat nähtävissä lisääntyneinä merenpinnan kohoamisena, sään ääri-ilmiöinä ja luonnonkatastrofeina. Voi kolahtaa jollain tavalla ihan jokaiseen.
Terv. Vihersaastojen aivopesemä ja pienenä pää edellä lattialle pudonnot.
No ainakin tämä yhteiskunta voisi lopettaa ihmisten rahtaamisen matalan kulutuksen etelän maista tänne pohjolaan.
En mitään tarkoituksellisesti.
Mulla ei esim. ole autoa, mutta ei siksi että vähääkään miettisin sen vaikutusta ilmastoon.
Vaikka jokaikinen suomalainen tekisi 100% ihan kaikkensa, luopuisi autosta, vaatteista, lemmikeistä, syömisestä, hengittämisestä, sen merkitys koko maailman mittakaavassa olisi kärpäsen kakan verran.
Lajittelen roskat huolellisesti. Taloyhtiöllä on kaikki mahdolliset lajitteluastiat. Se ei maksa mitään ja eläkeläisellä on aikaa lajitella.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen roskat huolellisesti. Taloyhtiöllä on kaikki mahdolliset lajitteluastiat. Se ei maksa mitään ja eläkeläisellä on aikaa lajitella.
Mitäpä luulet roskienlajittelusi vaikuttavan ilmaston lämpenemiseen? Ne kuitenkin noudetaan monella eri ajoneuvolla, jotka käyttävät fossiilista polttoainetta ja kuskataan ties minne. Sinä hassu olet höynäytetty, joka tuhlaa aikaansa. Voi voi.
En usko ihmisen hallitsevan ilmastoa. Autoa minulla silti ei ole, koska en tarvitse (työmatka pari hassua kilometriä).
Ympäristön saastumista sen sijaan pidän todellisena ongelmana. Kierrätän ja lajittelen mahdollisimman paljon.
Ei ne tyynen meren muoviroskavuoret ole meidän ansiotamme, itse ovat sieltä rannoiltaan sen kaiken roskan sinne dumpanneet. Näkeehän sen kartasta minkälaisia maita sen ympärillä on, voi ihan itse päätellä mistä sitä roskaa on sinne dumpattu ja keiden toimesta. Jostain kumman syystä muoviroskaa on edelleen atlantissa reilusti vähemmän, vaikkakin täälläkin toki liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Suomessa liki 100% kerätystä jätteestä hyödynnetään kaukolämpönä,
sähkönä tai uusiokäyttönä. Eihän yksi ihminen voi paljoa tehdä eikä Suomen kaltainen pieni maakaan, mutta sillä olisi paljon vaikutusta jos suuri osa maapallon väestöstä olisi tavalla tai toisella mukana ympäristön suojelussa.
Poltan paljon puuta ulkona nuotiossa. Silloin se puu ei ole vaaraksi ympäristölle, kun se kaikki hiili haihtuu ilmaan.