Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa saitte tai otitte ekat ikänäkölasit? Itsellä +0,75 ja arvon tässä nyt otanko vai en.

Vierailija
23.08.2021 |

Niin, eli koetteko että elämä koheni vaikka lukema olisi vielä noin pieni?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo edes ole pieni lukema, vaikkei nyt mikään jättimäinen vielä olekaan.

Näet laseilla selkeästi paremmin varsinkin pimeässä.

Vierailija
2/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, jotenkin jäin optikolla siihen käsitykseen että on aika pieni lukema. Hmm.  -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan, on noista apua. Itsellänikin +0.75 ja auttaa lukemisessa.

Vierailija
4/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ole aika pieni kun marketin valmislukulasienkin vahvuus on yleensä +1.0 - +3.5.

Vierailija
5/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tuo nyt aika pieni. Kuten mainittiin, edes "tiimarilaseissa" ei ole noin pientä lukemaa, alkaa -1.

Vierailija
6/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on tuo nyt aika pieni. Kuten mainittiin, edes "tiimarilaseissa" ei ole noin pientä lukemaa, alkaa -1.

Siis plussaa tietenkin, siis +1.

-sama.

Vierailija
7/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun ri normaalilla kirjasinkoolla painettua lehträ tsi kirjaa nähnyt lukea/tietotyössä ruudun lukeminen ja kirjoittaminen tekstiä seuraten ei onnistunut.

Pakon edessä.

Vierailija
8/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pieni lukema mutta miksi et ottaisi kun muuten silmäsi väsyvät ja voisi kuvitella että se pahentaa tilannetta pitkällä aikavälillä?

Vierailija
9/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin seitsemänvuotiaana. Huomattiin, että perinnöllinen silmänpohjanrappeuma oli jo vaikuttanut näkööni. (Ei ulkonäkööni, vaan siihen mitä näen.)

Ihan ikäni puolesta otin (annettiin) lasit.

Ikänäköä siis. Nyt on parempi, leikkausten jälkeen. Käytän silti laseja. Mutta niinhän moni muukin.

Vierailija
10/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta. 55 v.

Vierailija
11/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla +2

Vierailija
12/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kuinka teillä tuo ikänäkö oireili? Siis muuten kuin sillä, ettei enää nähnyt pientä pränttiä kunnolla.

Etenkin siis niillä, jotka ei hommanneet heti kunnon lukulaseja vaan sinnitteli ilman ja "tiimareilla" kunnes oli pakko.

Olen siis itse nyt tuossa tilanteessa, mutta lompakko ei oikein anna periksi ihan kunnon lasien hankinnalle + näöntutkimuksille ym ja mietin että onko tästä jotain isoakin haittaa tai kenties tuleeko jotain oireita tai vaikka outoa oloa pidemmän päälle..

Vierailija
13/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin, kun työnantaja kustansi lasit noin vuonna 2004. Alkuun käytin vain satunnaisesti, todella pienen tekstin lukemiseen erityisesti hämärässä.

Meni kymmenen vuotta, ennenkuin otin liki päivittäiseen käyttöön ja nyt olen joutunut käyttämään jo pari vuotta lähes kaikkeen lukemiseen, ainakin normaalivalaistuksessa. Kirkkaassa valossa kykenen edelleen lukemaan pientäkin tekstiä paperilta, näytöltä huonommin, taustavalosta huolimatta.

Itse venyttäisin käyttöönottoa, koska silmälihakset heikkenevät nopeammin, mitä aiemmin alat käyttämään säännöllisesti. Ei kuitenkaan niin pitkään, että alat muuten oireilemaan. Lasit kannattaa hankkia heti kun saa edullisesti.

Vierailija
14/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kuinka teillä tuo ikänäkö oireili? Siis muuten kuin sillä, ettei enää nähnyt pientä pränttiä kunnolla.

Etenkin siis niillä, jotka ei hommanneet heti kunnon lukulaseja vaan sinnitteli ilman ja "tiimareilla" kunnes oli pakko.

Olen siis itse nyt tuossa tilanteessa, mutta lompakko ei oikein anna periksi ihan kunnon lasien hankinnalle + näöntutkimuksille ym ja mietin että onko tästä jotain isoakin haittaa tai kenties tuleeko jotain oireita tai vaikka outoa oloa pidemmän päälle..

Varmaan tuo ettei näe pientä pränttiä ja että päänsäryt lisääntyvät. Tuosta päänsärystä en hoksannut kysyä että johtuuko se siristelystä (eli tavallaan kasvon lihaksista) vai siitä että silmä joutuu enemmän töihin. -ap

Vierailija
15/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin, kun työnantaja kustansi lasit noin vuonna 2004. Alkuun käytin vain satunnaisesti, todella pienen tekstin lukemiseen erityisesti hämärässä.

Meni kymmenen vuotta, ennenkuin otin liki päivittäiseen käyttöön ja nyt olen joutunut käyttämään jo pari vuotta lähes kaikkeen lukemiseen, ainakin normaalivalaistuksessa. Kirkkaassa valossa kykenen edelleen lukemaan pientäkin tekstiä paperilta, näytöltä huonommin, taustavalosta huolimatta.

Itse venyttäisin käyttöönottoa, koska silmälihakset heikkenevät nopeammin, mitä aiemmin alat käyttämään säännöllisesti. Ei kuitenkaan niin pitkään, että alat muuten oireilemaan. Lasit kannattaa hankkia heti kun saa edullisesti.

Hyvä huomio.  -ap

Vierailija
16/16 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta sitten. En nähnyt enää neuloa, niin oli pakko. Kaukonäkö oli koko nuoruuden vähän huono, muutaman vuoden pärjäsin kokonaan ilman laseja ja nyt käytän ”kaksitehoja”, vain lähiosassa siis voimakkuus. Taas pitäisi uusia, hämäränäkö heikkenee kun molemmissa silmissä on myös harmaakaihin alkua.