Syrjäytynyt lapsi
Autatteko te syrjäytyneitä vai hyväksyttekö lapsen syrjimisen?
Syrjäytynyt lapseni on niin väsynyt kohtaloonsa, että ei halua elää. Antaisin mitä vaan jos joku pyytäisi hänet leikkimään, synttäreille tai edes soittaisi, mutta ei. En voi vaikuttaa teidän muiden ihmisten käytökseen. Teillä on aina keksiä pätevä syy, miksi juuri teidän ei tarvitse välittää. Eikä teidän tarvitsekaan.
En halua neuvoja, mistä hakea lapselle apua. Haluan tietää, miksi ette itse välitä ja auta.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:58"]
Siis tuskin ne luokkakavereiden vanhemmat tietää sinun lapsesi kaveritilannetta? En minä ainakaan tiedä onko lasteni luokalla yksinäisiä lapsia. Miten minä sen tietäisin, kun en siellä koulussa päiviäni vietä? Lapsetkaan ei välttämätä huomaa yksinäistä, jos on tiiviit kaveriporukat ja niissä ollaan. Eikä sitä tehdä ilkeyttään, vaan yksinkertaisesti ei vain tulla ajatelleeksi tai huomata. Joten en minä ainakana osaisi auttaa lasten luokkakavereita, kun en edes tiedä ketä siellä pitäisi auttaa vai pitäisikö ketään. Synttäreille kutsutaan toki kaikki, mutta jos lapsi haluaa soittaa jonkun kaverin kylään niin en minä osaa sanoa että "soitapa hei sille Tiinalle kun se on yksinäinen ja kaipaa varmaan seuraa!". Jos tietäisin että joku tällainen tapaus luokalla olisi, niin toki rohkaisisin lastani ottamaan yksinäisen mukaan, mutta kuka vanhempi oikeasti saa tällaisia tietoonsa?
[/quote]
Jokainen lapsi tietää, jos luokassa on koulukiusaamisen vuoksi syrjäytynyt lapsi. Jokainen vanhempi voi kysyä tätä lapselta, jos kiinnostaa. Miksi sinua ei kiinnosta tämä asia omassa yhteisössäsi? Miksi olet välinpitämätön? Sehän se minun kysymykseni oli.
[/quote]
Me kysyttiin sitä samaa sulta. Miksi et vastaa? Miten hoidat muiden lastesi luokilla olevia syrjäytyneitä lapsia? Miksi et välitä?
[/quote]
Heidät kutsutaan synttäreille ja satunnaisesti leikkimään. Ei se mitään ihmeitä vaadi. Kyllä minä tiedän lapsiemme luokkien nokkimisjärjestykset. Teitä se ei edes kiinnosta omien lapsienne osalta ja nyt te tulette päälle kuin yläasteen tyttöjengi, kun kalikka on kapsahtanut. Kyllä minä koen empatiaa heikommassa asemassa olevia kohtaan ja teen sen, minkä voin.
[/quote]
Koe nyt siis empatiaa meitä kohtaan ja lopeta mätkimästä meitä turpiin asioista, joita muut ovat tehneet. Ihmiset suuttuvat hyvin äkkiä ihmiselle, joka on suutuksissaan aggressiivinen eikä reagoi palautteeseen. Kohta olet karkottanut kaikki paitsi ne, jotka intoutuvat kostamaan ärtymyksensä sinulle. Se on yleinen laumapsykologian laki: rauhanhäiritsijää kuritetaan ja jos se ei auta, jätetään yksin.
Miksi provosoit täällä? Haluatko vain paeta syvemmälle kriisiisi ja vihata maailmaa yhdessä lapsesi kanssa? Älä tee sitä, se on karhunpalvelus lapselle, ja hänellä voi kestää vuosikymmeniä päästä irti tilanteesta, koska hän yrittää pysytellä lojaalina sinulle, joka olet jotenkin menettänyt jalansijasi hänen takiaan. Hankkiudu yksilöterapiaan mieluummin kuin käytät lastasi kilpenä maailmaa vastaan, jos tilanne menee sinulta yli sietokyvyn. Tai sitten kerää raivosi ja toimi lapsesi hyväksi. Tämä mitä nyt teet, ei taida auttaa mitään. Vakuutat vain itsellesi, että olet oikeassa ja kaikki muut väärässä. Siinä lapsi jää äkkiä kahden tulen väliin. Johan siinä menee mallioppimiseksikin. Onko sinulla ketään tukenasi?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:27"]
Mitä syitä porukan ulkopuolelle jäämiseen koulumaailmassa? Erityispiirteitä?
[/quote]
Ei ollut mitään. Sattui vaan olemaan sopiva astinlauta kiusaajalle ja siihen ei koulu riittävän nopeasti reagoinut. Nyt kyllä vaikutukset näkyvät.
[/quote]
Mun omasta peruskouluajasta on varmasti vähemmän aikaa kuin monilla muilla täällä. Ja jos jotain muistan niin sen, että en tunne yhtäkään jolla "ei ollut mitään" ja joutui kiusatuksi/syrjityksi. Ja se on fakta.
Mikään ei tietenkään ikinä oikeuta kiusaamista. Mutta kaikilla ikinä tuntemillani kiusatuilla oli kyllä "syy" sille kiusaamiselle. Oli se sitten yksinkertaisuus, typerä/väkivaltainen käytös muita kohtaan, ulkonäkö (ei oikeastaan ikinä ihmisen piirteet tms. vaan ennemmin lihavuus tai rumat/lapselliset vaatteet yläasteella, tyyliin äitin Prismasta valitsemat) tai huono hygienia, likaiset hiukset ja haiseminen, täysi sosiaalinen kyvyttömyys jne.
Ja kyllä mä nyt niin mieleni pahoitin, kun mä sentään vastasin nimenomaan siihen kysymykseen, eikä mua huomattu ollenkaan... :( Ei ees sen vertaa, että olis sekin vastaus haukuttu vääräksi. Olettaisin, etten ollut niiden kahden joukossa jotka ymmärsi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:27"] Mitä syitä porukan ulkopuolelle jäämiseen koulumaailmassa? Erityispiirteitä? [/quote] Ei ollut mitään. Sattui vaan olemaan sopiva astinlauta kiusaajalle ja siihen ei koulu riittävän nopeasti reagoinut. Nyt kyllä vaikutukset näkyvät. [/quote] Mun omasta peruskouluajasta on varmasti vähemmän aikaa kuin monilla muilla täällä. Ja jos jotain muistan niin sen, että en tunne yhtäkään jolla "ei ollut mitään" ja joutui kiusatuksi/syrjityksi. Ja se on fakta. Mikään ei tietenkään ikinä oikeuta kiusaamista. Mutta kaikilla ikinä tuntemillani kiusatuilla oli kyllä "syy" sille kiusaamiselle. Oli se sitten yksinkertaisuus, typerä/väkivaltainen käytös muita kohtaan, ulkonäkö (ei oikeastaan ikinä ihmisen piirteet tms. vaan ennemmin lihavuus tai rumat/lapselliset vaatteet yläasteella, tyyliin äitin Prismasta valitsemat) tai huono hygienia, likaiset hiukset ja haiseminen, täysi sosiaalinen kyvyttömyys jne.
[/quote]
Minä tiedän kiusattavaksi joutuneita. Ovat olleet nättejä tyttöjä ilman mitään ulkoisia virheitä, oppiaineissa hyvinpärjänneitä jne.
Todellakaan ei tarvitse lapsessa olla sitä jotain(vikaa), että voi joutua kiusatuksi.
Esim. oma tyttäreni on hyvä jokaisessa oppiaineessa, eli alle ysin numeroita ei ole todistuksissa(ja tosi harvoin kokeissakaan), ja hän saa kuulla siitä vinoilua. Moni on hänelle kateellinen tästä koulumenestyksestä :O Tyttö kuitenkin tekee jonkun verran menestyksensä eteen. Käy siellä koulussa, kuuntelee tunnilla ja tekee läksyt(paitsi lukuläksyjä ei kuulema tee).
Tähän olisi niillä kateellisillakin mahdollisuus, mutta ei. Mieluummin ollaan kateellisia ja vi**uillaan sitten niille jotka ajattelee tulevaisuuttaan. Viallisia ovat nämä kiusaajat, v*ttuilijat yms.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 23:27"] Mitä syitä porukan ulkopuolelle jäämiseen koulumaailmassa? Erityispiirteitä? [/quote] Ei ollut mitään. Sattui vaan olemaan sopiva astinlauta kiusaajalle ja siihen ei koulu riittävän nopeasti reagoinut. Nyt kyllä vaikutukset näkyvät. [/quote] Mun omasta peruskouluajasta on varmasti vähemmän aikaa kuin monilla muilla täällä. Ja jos jotain muistan niin sen, että en tunne yhtäkään jolla "ei ollut mitään" ja joutui kiusatuksi/syrjityksi. Ja se on fakta. Mikään ei tietenkään ikinä oikeuta kiusaamista. Mutta kaikilla ikinä tuntemillani kiusatuilla oli kyllä "syy" sille kiusaamiselle. Oli se sitten yksinkertaisuus, typerä/väkivaltainen käytös muita kohtaan, ulkonäkö (ei oikeastaan ikinä ihmisen piirteet tms. vaan ennemmin lihavuus tai rumat/lapselliset vaatteet yläasteella, tyyliin äitin Prismasta valitsemat) tai huono hygienia, likaiset hiukset ja haiseminen, täysi sosiaalinen kyvyttömyys jne.
[/quote]
Minä tiedän kiusattavaksi joutuneita. Ovat olleet nättejä tyttöjä ilman mitään ulkoisia virheitä, oppiaineissa hyvinpärjänneitä jne.
Todellakaan ei tarvitse lapsessa olla sitä jotain(vikaa), että voi joutua kiusatuksi.
Esim. oma tyttäreni on hyvä jokaisessa oppiaineessa, eli alle ysin numeroita ei ole todistuksissa(ja tosi harvoin kokeissakaan), ja hän saa kuulla siitä vinoilua. Moni on hänelle kateellinen tästä koulumenestyksestä :O Tyttö kuitenkin tekee jonkun verran menestyksensä eteen. Käy siellä koulussa, kuuntelee tunnilla ja tekee läksyt(paitsi lukuläksyjä ei kuulema tee).
Tähän olisi niillä kateellisillakin mahdollisuus, mutta ei. Mieluummin ollaan kateellisia ja vi**uillaan sitten niille jotka ajattelee tulevaisuuttaan. Viallisia ovat nämä kiusaajat, v*ttuilijat yms.
[/quote]
No en nyt sanoisi pelkkää arvosanoista vinoilua koulukiusaamiseksi. Mulla oli yläasteelta lähtiessä 9,3 keskiarvo, joten voit arvata että on sitä mullekin koulumenestyksestä nälvitty mitä erilaisimmilla nimityksillä. Kateellisiahan ne vaan on, ja tän tason asioista pitäis kyllä selvitä ihan normaalin itsetunnon avulla sen suurempia välittämättä.
Eri asia sitten, jos hommaan liittyy muutakin (vakavampaa) kiusaamista.
[/quote] No en nyt sanoisi pelkkää arvosanoista vinoilua koulukiusaamiseksi. Mulla oli yläasteelta lähtiessä 9,3 keskiarvo, joten voit arvata että on sitä mullekin koulumenestyksestä nälvitty mitä erilaisimmilla nimityksillä. Kateellisiahan ne vaan on, ja tän tason asioista pitäis kyllä selvitä ihan normaalin itsetunnon avulla sen suurempia välittämättä. Eri asia sitten, jos hommaan liittyy muutakin (vakavampaa) kiusaamista.
[/quote]
No enhän mä sanonutkaan, että mun tytärtä kiusataan. Sanoin vain, että aikamoista v*ttuilua saa kuulla asiasta. Hän kestää sen kyllä, ja laittaa ne ihan omassa kastiin :) Sanoin, että kiusaajat, vittuilijat yms. on viallisia.
Tosin kyllä tuli nyt mieleen, että jossain vaiheessa sen v*ttuilunkin voi lukea kiusaamiseksi. Ja kyllähän se varmasti ärsyttää jatkuvasti kuunnella sitä. Mutta minun tytärtä ei kiusata tällä hetkellä. Yhdellä tyypillä ampui kyllä viime keväänä niin pahasti jutut yli, että sen selvitin koulun kanssa. Tyyppi on ilmeisesti ollut turpa kiinni. Sanktiot jatkamisesta olisi tuskalliset.
En ymmärrä miksi ei lapseni voisi leikkiä jonkun yksinäisen kanssa, kyllä kehoittaisin olemaan ystävällinen ja ottamaan mukaan. Voisko olla etteivät muut vanhemmat tiedä asiasta? Eikö ope tms aikuinen voisi auttaa asiassa.
Kaikki tietää asiasta, koska lapsi voi niin huonosti. Ei opettaja voi ketään pakottaa vapaa-ajalla leikkimään kenenkään kanssa saati sitten määrätä synttäreilleen kutsumaan.
Meidän lapsemme, joka yleensä saa vain negatiivista palautetta päiväkodista, on tässä asiassa saanut sen ainoan positiivisen palautteen. Eli hän osaa ottaa muita lapsia mukaan leikkiin ja etenkin käy rohkeasti pyytämässä uusia lapsia mukaan leikkeihin. En osaa sanoa, miten kasvatimme hänet, kun muuten kaikki on mennyt niin huonosti.
syrjäytynyt ja syrjitty on kaksi eri asiaa. lapsesi tuskin on syrjäytynyt jos käy koulussa ja on oletettavasti ala-asteikäinen kun vielä leikkii. sen ikäiset on todella harvoin vielä syrjäytyneitä kokonaan yhteiskunnasta.
mä kyllä välittäisin, mutta en usko tuntevani sinua ja lastasi. auttaisin myös mielelläni. näin netin kautta se tosin onnistuu vain neuvomalla, mutta neuvoja sinä et halunnut.
toivon että aktiivisesti koetatte ratkaista lapsesi ongelmaa. kukaan tuskin kotoa tulee hakemaan, jos kaverisuhteita ei jo ole. täytyy itsekin välittää itsestään että muutkin älyävät.
Sulla on nyt termit pahasti pielessä. Sun lapses ei voi olla syrjäytynyt, varsinkaan jos hän on alle 18-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:05"]
syrjäytynyt ja syrjitty on kaksi eri asiaa. lapsesi tuskin on syrjäytynyt jos käy koulussa ja on oletettavasti ala-asteikäinen kun vielä leikkii. sen ikäiset on todella harvoin vielä syrjäytyneitä kokonaan yhteiskunnasta. mä kyllä välittäisin, mutta en usko tuntevani sinua ja lastasi. auttaisin myös mielelläni. näin netin kautta se tosin onnistuu vain neuvomalla, mutta neuvoja sinä et halunnut. toivon että aktiivisesti koetatte ratkaista lapsesi ongelmaa. kukaan tuskin kotoa tulee hakemaan, jos kaverisuhteita ei jo ole. täytyy itsekin välittää itsestään että muutkin älyävät.
[/quote]
Kertoisitko minulle, mikä on syrjäytyneen ja syrjityn lapsen ero? Jos lapsen ikäluokka syrjii täysin lastani, niin eiköhän lapsi ole silloin ikäluokastaan syrjäytynyt, kun ei sinne kelpaa. Tällä taustalla on kyllä suuret todennäköisyydet päästä samaan kategoriaan myöhemminkin.
Ja olipa termit kuinka poskellaan tahansa, niin hyvä havaita, että keskitytte piruilemaan siitä. Sillä näköjään välttyy vastaamasta itse kysymykseen omasta välinpitämättömyydestänne.
Niin siis syrjäytynyt vai yksinäinen? Ne on kaksi ihan eri asiaa.
Miksi koitat syyllistää muita tilanteestanne? Kyllä jossain on vikaa jos lapsella ei ole yhtäkään kaveria, veikkaan että lapsen kasvatuksessa. En sano tätä ilkeyttäni, vaan toivon että aukaiset silmäsi totuudelle.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:18"]
Miksi koitat syyllistää muita tilanteestanne? Kyllä jossain on vikaa jos lapsella ei ole yhtäkään kaveria, veikkaan että lapsen kasvatuksessa. En sano tätä ilkeyttäni, vaan toivon että aukaiset silmäsi totuudelle.
[/quote]
Kiitos näkemyksestä. Yhden lapsen kasvatus mennyt siis pieleen ja muut sattumalta onnistuneet.
Sinun syysi siis välinpitämättömyydelle on se, että se on sinun mukaasi oikeudenmukaista. Perustelet kantasi sillä, että vika on minussa ja sinun ei pitäisikään välittää. Et varmaan myöskään luovuta verta...
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:17"]
Niin siis syrjäytynyt vai yksinäinen? Ne on kaksi ihan eri asiaa.
[/quote]
Ensimmäinenhän aiheuttaa myös toisen eli molemmat.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:18"]Miksi koitat syyllistää muita tilanteestanne? Kyllä jossain on vikaa jos lapsella ei ole yhtäkään kaveria, veikkaan että lapsen kasvatuksessa. En sano tätä ilkeyttäni, vaan toivon että aukaiset silmäsi totuudelle.
[/quote]
Enpä usko että näin olisi. Syrjintä on kierre, ja kun kerran jää ryhmän ulkopuolelle (koska luokan tai harrastusporukan "kingit ja kuningattaret" näin päättävät), on tosi vaikea päästä ns. takaisin. Kukaan lapsi ei halua leikkiä syrjityn kanssa, koska siinä riskeeraa oman itsensä niin pahasti samalle syrjinnälle ja ulkopuolisuuden tunteelle. Lasten sosiaalinen maailma on kovaa peliä... Se on taistelu, joka väsyttää lapsia paljon enemmän kuin itse oppiminen. .. Iso osa aikuisia haluaa vain ummistaa silmänsä siltä.
T. Aineenope ( joka muistaa vielä myös oman lapsuutensa)
Kiitos niille kahdelle, jotka tiesivät, mistä puhun. Empatianne tuli todelliseen tarpeeseen.
Itse en osallistua /seuraa keskusteluja, jotka ärsyttävät tai eivät kiinnosta. Oli mielenkiintoista havaita, että moni tuli lyömään lyötyä. Ehkä se malli kiusaamisen ja syrjimisen hyväksyntään tulee sitten kotoa. Hyvä kuitenkin, että edes muutama huomioi kaikkia lapsia kutsumalla esim. synttäreille. Suurimmalle osalle asia kuitenkin aiheutti mielipahaa - mielipahaa siitä, että uskalsin kysyä, miksi ette välitä.
Hyvää yötä.