Miksi et laita päiväkodin porttia kunnolla kiinni?
Monta kertaa jo tänäkin syksynä olen ihmetellyt, että mikä saa aikuisen ihmisen jättämään portin takanaan vain puoliksi lukkoon. Monet vanhemmat tuntuvat kuvittelevan, että vain nopeasti haen omani pois, ei tarvitse laittaa varmuusketjua paikoilleen, vaikka päiväkodin piha on täynnä lapsia. Vai mitä ihmettä mahtavat ajatella tilanteessa. Jälleen tänään yksi lapsi oli portin ulkopuolella kun menin hakemaan omaani. Lapsi oli pitkä ja ylettyi vaivatta metalliportin lukituksena olevaan kahvaan, päästi minut sisään ja tuli samalla itsekin takaisin päiväkodin pihaan. Jos varmuusketju olisi ollut kiinni, lapsi ei olisi itse saanut porttia auki.
Kommentit (6)
I feel you. Varmuusketjut-lukot jne eivät ole porteissa vain huvin vuoksi, vaan lasten turvallisuuden vuoksi. Eikä sen lukon sulkemiseen montaa sekuntia mene!
Portti on vaan muodollisuus, pätevät päikkytädit opettavat lapsille että portista ei kuljeta omin luvin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:25"]
Portti on vaan muodollisuus, pätevät päikkytädit opettavat lapsille että portista ei kuljeta omin luvin.
[/quote]
Jep, opeta nyt alle kolme vuotiaalle, että portista ei sitten kuljeta, vaikka se olisi auki. Onko tää kovinkin yleistä, kun meidänkin päiväkodissa on asian kanssa ollut ongelmia?
Laitoin aina, siis aina. Nyt ne ajat takana, onneksi...
Tosi turvallinen olo tulee, kun lapsi ollut nyt vähän aikaa päivähoidossa, ja joka kerta kun olen vienyt tai hakenut, niin portti ei ole ollut kunnolla kiinni.
Laitan aina portin kiinni, mut onhan ne portit oikeasti tosi työläitä ja ärsyttää kiireessä askarrella niiden kanssa. Ovet ovat aina vinksallaan ja hilseilevän maalin alla on aina niin turvonnut puu, ettei portteja meinaa saada kunnolla kiinni ilman nostamista ja runnomista. Ihmettelen, miksi ne portit pitää tehdä niin älyttömän epäkäytännöllisiksi vaikka niillä on niin kova käyttö.