Onko totta että joillekin yksin asuville maksetaan Kelan toimesta jopa 850e vuokria?
Tutustuin tyyppiin, joka kertoi että hänelle on jo 4 vuotta maksettu koko 850e vuokra ja lisäksi 500 toimeentulotukea "elämiseen" Ja joitakin laskuja myös, kuten sähkölasku.
Mitä ihmeen järkeä tuossa on? Eihän noi ikinä mene töihin jos tarjolla on esimerkiksi 1600e bruttopalkka!
Kommentit (221)
Asumistuki on Suomen suurimpia syöpiä ja kuten Halla-aho sanoi: "asumistuista kärsii eniten keskituoloiset, itse asumisensa maksavat". Se on rahaa suoraan rikkaiden taskuun ja töissäkäyvät jotka ei saa tukia, kärsii siitä suuresti asuntojen ja vuokrien hinnannousun myötä.
Mielestäni ensimmäinen muutos jonka heti pitäisi tehdä, on poistaa paikkakunnan vaikutus tuen suuruuteen. Helsingissä samasta vuokrasta sama maksimituki kuin Utsjoella. Seuraavaksi tuen maksimimäärää pitäisi myös leikata.
Itse en todellakaan ole mikään porvari, olen kotoisin vähätuloisesta työläisperheestä, mutta silti vastustan suuresti asumistukia nykyisellä mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa kohtuullisen ajan etsiä uutta asuntoa, yleensä 3 kk mut voi olla pidempikin. Eli kalliskin vuokra tämän ajan huomioidaan. Sosiaalitoimen lausunnolla voi saada lisäaikaa tai jos joutuu maksaa isosta asunnosta lasten tapaamisen vuoksi.
Mä olen asunut jo 7 vuotta ylikalliissa asunnossa vantaalla, ja koko ajan on vuokra huomioitu täysimääräisenä.
Yleensä juuri tuo 3kk kerrallaan, ja sit pitää taas uudelleen lähettää kopiot voimassa olevista asuntohakemuksista.
Alussa vuokrani oli 795e, eli n. 100e vuokranormin yli, mutta nykyään jo 895, eli 200e vuokranormin yli.
Tästä myös näkyy miten pahasti nuo vuokranormit laahaavat perässä yleisen vuokrakehitykseen verratessa.
Vuokranormi ei olu noussut kuin vissiin 20 eurolla, samalla kun vuokrani on noussut 100 eurolla.
M34
Löysin erään xxxx Kelan kirjeen apposen auki ja sille maksettiin juurikin n. 900€ toimeentulotuki. Yksin elävä.
Ai miten löysin? Tyyppi oli heittänyt roskapussinsa sisältöineen sikin sokin tien pientareelle ja mua keljutti niin paljon se roskaaminen, että siivosin ja löysin kirjeen. Sitten mua ärsytti vielä enemmän. Tyyppi asuu meidän kalliilla asuinalueella, saa kovan tt-tuen ja sitten porsastelee näin. Alue siis pk-seudulla..
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossa oikein on?
Pitäisikö toimeentulotuki laskea vaikka 300 euroon, niin alkaisivat itsekin elättämään itseään?
Eipä se itsensä elättäminen onnistu, jollei kelpaa työnantajille.
Vai meinaatko, että kerjäämällä tai ryöstelemällä pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa kohtuullisen ajan etsiä uutta asuntoa, yleensä 3 kk mut voi olla pidempikin. Eli kalliskin vuokra tämän ajan huomioidaan. Sosiaalitoimen lausunnolla voi saada lisäaikaa tai jos joutuu maksaa isosta asunnosta lasten tapaamisen vuoksi.
Mä olen asunut jo 7 vuotta ylikalliissa asunnossa vantaalla, ja koko ajan on vuokra huomioitu täysimääräisenä.
Yleensä juuri tuo 3kk kerrallaan, ja sit pitää taas uudelleen lähettää kopiot voimassa olevista asuntohakemuksista.Alussa vuokrani oli 795e, eli n. 100e vuokranormin yli, mutta nykyään jo 895, eli 200e vuokranormin yli.
Tästä myös näkyy miten pahasti nuo vuokranormit laahaavat perässä yleisen vuokrakehitykseen verratessa.
Vuokranormi ei olu noussut kuin vissiin 20 eurolla, samalla kun vuokrani on noussut 100 eurolla.M34
Kysymys kuuluukin: Miksi saat edelleen asua siinä 7 vuoden jälkeen? Eikö muka löydy jostain syrjästä 200-300€ halvempaa kämppää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasäännöstely ois tarpeen. Tänhetkinen tilanne on hullu, kun asumistuki- ja toimeentulotukirahaa siirretään suoraan asuntosijoittajan tuotoksi. Miksi valtion pitää maksaa heidän tuottojaan?
Kelan tukien varassa asuvien pitäisi elää vain valtion omistamissa halpiskämpissä. Eli asumistukea ei saisi yksityisten vuokraamiin asuntoihin ollenkaan.
Ei valtio rakenna kaikille Kelan tukia saaville kämppiä, koska yksityisiltä ei haluta vallata asuntomarkkinoita. Niin tämä systeemi toimii, jos et ole sitä vielä tajunnut.
Ei mun tarvitse sen enempää perehtyä tuohon bisnekseen. On kuitenkin selvää, että jos verovaroilla kustannetaan asumista yksityisissä vuokrakämpissä, niin yksityiset vuokranantajat siinä imevät verovaramme.
Tiedän eräänkin todella kalliilla alueella asuvan tyypin, joka on elänyt vuosikausia toimeentulotuella siellä kalliissa vuokrakämpässä. Jos haluttaisiin olla tylyjä, niin hänet pitäisi joko siirtää halpaan kaupungin kämppään tai sitten halpaan yksityiseen kämppään. Näin ei kuitenkaan jostain syystä tehdä. Jossain muussa maassa vastaava henkilö olisi joutunut kadulle asumaan.
Näinpä. Ja mitä mieltä tällaisesta ovat asumisensa itse maksavat? Ja kyllä mua suoraan sanottuna ihmetyttää, miksi me maksamme tämän kaiken? Maksaisimmeko, jos tietäisimme hinnan?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on Suomen suurimpia syöpiä ja kuten Halla-aho sanoi: "asumistuista kärsii eniten keskituoloiset, itse asumisensa maksavat". Se on rahaa suoraan rikkaiden taskuun ja töissäkäyvät jotka ei saa tukia, kärsii siitä suuresti asuntojen ja vuokrien hinnannousun myötä.
Mielestäni ensimmäinen muutos jonka heti pitäisi tehdä, on poistaa paikkakunnan vaikutus tuen suuruuteen. Helsingissä samasta vuokrasta sama maksimituki kuin Utsjoella. Seuraavaksi tuen maksimimäärää pitäisi myös leikata.
Itse en todellakaan ole mikään porvari, olen kotoisin vähätuloisesta työläisperheestä, mutta silti vastustan suuresti asumistukia nykyisellä mallilla.
Ehdotuksesi tarkoittaisi, että Helsingistä katoaisivat pienipalkkaisten töiden tekijät. Asumistukea saa moni töissäkäyväkin, kun palkka on niin pieni.
Eli sinne ruvettaisiin roudaamaan ulk-kar-ityövoimaa, jolle kelpaa asunnoksi täyteen ahdettu parakki tai patja ravintolan keittiön lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasäännöstely ois tarpeen. Tänhetkinen tilanne on hullu, kun asumistuki- ja toimeentulotukirahaa siirretään suoraan asuntosijoittajan tuotoksi. Miksi valtion pitää maksaa heidän tuottojaan?
Kelan tukien varassa asuvien pitäisi elää vain valtion omistamissa halpiskämpissä. Eli asumistukea ei saisi yksityisten vuokraamiin asuntoihin ollenkaan.
Ei valtio rakenna kaikille Kelan tukia saaville kämppiä, koska yksityisiltä ei haluta vallata asuntomarkkinoita. Niin tämä systeemi toimii, jos et ole sitä vielä tajunnut.
Ei mun tarvitse sen enempää perehtyä tuohon bisnekseen. On kuitenkin selvää, että jos verovaroilla kustannetaan asumista yksityisissä vuokrakämpissä, niin yksityiset vuokranantajat siinä imevät verovaramme.
Tiedän eräänkin todella kalliilla alueella asuvan tyypin, joka on elänyt vuosikausia toimeentulotuella siellä kalliissa vuokrakämpässä. Jos haluttaisiin olla tylyjä, niin hänet pitäisi joko siirtää halpaan kaupungin kämppään tai sitten halpaan yksityiseen kämppään. Näin ei kuitenkaan jostain syystä tehdä. Jossain muussa maassa vastaava henkilö olisi joutunut kadulle asumaan.
Näinpä. Ja mitä mieltä tällaisesta ovat asumisensa itse maksavat? Ja kyllä mua suoraan sanottuna ihmetyttää, miksi me maksamme tämän kaiken? Maksaisimmeko, jos tietäisimme hinnan?
Suomessa ollaan niin solidaarisia. Sinänsä hyvä, enkä kadehdi sossun tuilla eläviä, mutta on tuo kyllä outoa, että kalliilla alueillakin voi asua täysin ilman varoja ja toimeentuloa.
Ei voi saada 900 euron toimeentulotukea. Yksinelävälle se on noin 500 euroa.
Tuossa oli jotain muita tukia myös mukana, jos summa oli 900 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksesi tarkoittaisi, että Helsingistä katoaisivat pienipalkkaisten töiden tekijät. Asumistukea saa moni töissäkäyväkin, kun palkka on niin pieni.
Eli sinne ruvettaisiin roudaamaan ulk-kar-ityövoimaa, jolle kelpaa asunnoksi täyteen ahdettu parakki tai patja ravintolan keittiön lattialla.
Tai sitten kehyskuntiin Moskova-tyylisiä 20-kerroksisia neukkukuutioita. Sinne gettoon asumaan, jos ei ole muuhun varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) se on työnantajan tehtävä maksaa palkkaa jolla varaa elää
b) asumisen hinta laskisi tukien leikkaamisen myötä
Joo, hetkellisesti voisi kahvit kallistua Helsingissä jos työnantajat pitäisi maksaa kunnon palkkaa, mutta tämä johtaisi väistämättä asumisen hintoje alenemiseen ja tilanne tasoittuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 475 e, johon saan asumistukea 320 e. Jyväskylässä asun ja olen työtön.
Mulla keravalla 850 johon asumistukea alle 200e. Oon työtön työnhakija, teen keikkoja jos on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan niin solidaarisia. Sinänsä hyvä, enkä kadehdi sossun tuilla eläviä, mutta on tuo kyllä outoa, että kalliilla alueillakin voi asua täysin ilman varoja ja toimeentuloa.
Niin, se on se hinta jonka maksamme sitä, ettei meillä ole gettoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö toimeentulotuki laskea vaikka 300 euroon, niin alkaisivat itsekin elättämään itseään?
Vähän hankala skenaario kun tiedän useampiakin ihmisiä, jotka haluaisivat mennä töihin, mutta joita kukaan ei ikimaailmassa palkkaisi. Rikoksiako heidän pitäisi sitten alkaa tekemään elättääkseen itsensä?
2018 Sipilän kaudella kirjoitettu juttu uppoaa kuin kuuma veitsi wannabe-kokoomuslaisiin.
Vaaleihin on vielä 1,5 vuotta, säästäkää paukkunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hankala skenaario kun tiedän useampiakin ihmisiä, jotka haluaisivat mennä töihin, mutta joita kukaan ei ikimaailmassa palkkaisi. Rikoksiako heidän pitäisi sitten alkaa tekemään elättääkseen itsensä?
Siihenhän Perskokkareet ihmisiä ajavat: orjatyöhön ja taivasalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin maksetaan varmaan vielä suurempikin vuokra. Minkäs teet, kun isoissa kaupungeissa kohtuuhintaisia asuntoja saa enää lähinnä kaupungin asunnoilta ja valtaosa hakijoista ei tule koskaan saamaan minkäänlaista asuntotarjousta, vaikka hakemus olisi voimassa vuosikausia. Onnekkaita he, jotka saavat.
Miksei työttömiä sitten majoiteta soluihin? Huoneen saa 300 eurolla
Mistä ihmeen soluista oikein puhut, missä sellaisia on? Mitä sellaiset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada 900 euron toimeentulotukea. Yksinelävälle se on noin 500 euroa.
Tuossa oli jotain muita tukia myös mukana, jos summa oli 900 euroa.
Ei niin, maksimiasumituki 416 j asen päälle tt-tuki. Osa, joku 80 e pitää maksaa "itse" eli työttömyyskorvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion on korjattava tukien rajaa-samalla laskevat vuokrien hinnat.
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tulee olla tarjolla ja AIDOSTI työtä tekevät saavat asunnot-ammattityöttömät tulee siirtää kauemmas esim. pk-seudulta. Jos ei ole onnistunut saamaan x-ajassa töitä, niin asuntolaelämä kutsuu.
Ja opiskelijat pois asumistuesta. Esim: HOAS-solu kelpaa opintojen ajan.
Ihan oma valinta jos on muka pakko asua Turun kalleimmalla alueella.