Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e

Vierailija
22.08.2021 |

500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.

Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...

Kommentit (628)

Vierailija
61/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.

Silloin kannattaa palkata asiantuntija.

Vaativassa sijoitustoiminnassa mukana oleva erityis asijantuntija joo. Tai ihan tältä palstalta kun 78% on ammatti sijoittajia......Eikös pankeissakin pitäisi jonkinmoinen olla ja kumminkin teetti puhdasta tappioo ohjeillaan 18000€ vuoteen. Ei niilläkään välttämättä aina natsaa eikä ole mitään vastuuta.

Pitääkin löytää se paras asiantuntija, jolla on näppituntuma. Onhan yrittäjiäkin kaikenlaisia, mutta sitten on aina joku hjallis, joka onnistuu hyvin. Sama missä tahansa ammatissa, joka vaatii vainua.

Missään nimessä en menisi pankkiin, etenkään tuohon nordeaan, mikä on esimerkkinä.

Vierailija
62/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdet kirjoittaa vain heistä jotka ovat onnistuneet osakelotossa. He jotka ovat epäonnistuneet ovat hiljaa

Tämä onkin melko pitkälle totta ja allekirjoitettavissa. Vielä tarkemmin monien julkkissijoittajien strategia ainakin uutisoidaan melko onnenkantamoisstrategiaksi. Tiettyä survival biasia siis on. Tämä on toisenlaiselle sijoittajalla hyvä siinä mielessä että sijoittajauutisista en ole ikinä lukenut hyviä sijoitusvihjeitä.

Ei tarvita mitään eksotiikka ja onnenkantamoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuossa on edes voinut "onnistua" tässä viiden vuoden aikana... kauttaaltaan kutakuinkin kaikki osakkeet nousseet tuona aikana. Jotain lahjakkuutta tuokin on että osaa poimia juuri ne harvat häviäjäosakkeet tällaisessa markkinassa.

Vierailija
64/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen huonot osakevalinnat ap:llä ollut (jos ei provo). Viimeisen viiden vuoden aikana osakekurssit noin tuplaantuneet.

Vierailija
65/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on mullakin ollut, mutta olen käyttänyt paljon vähemmän rahaa, muutaman tonnin näihin kokeiluihin, kun en uskonut alunperinkään.

Vuonna 2007 kokeilin rahastosäästämistä, palkkiot Sampo/Danskebankissa olivat melkoisia ja nousu vastahakoista, sitten tuli se lama, onnistuin viime tingassa lunastamaan kaikki pois, ennen jyrkintä romahdusta, pientä tappiota tuli kumminkin.

Vuosina 2014 - 2020 kokeilin osakkeitakin Nordnetissä, eipä tullut tästäkään mitään menestystarinaa kerrottavaksi. Aina kun ostin jotain, kurssikäyrät putosivat, vaikka ajattelin, että nyt se varmaan on pudonnut suunnilleen pohjille. Koronan takia sitten pankkisektorin osakkeista ei saanut enää edes osinkoja, niin möin vähitellen kaikki pois. Ja tottakai kurssit nousi heti myynnin jälkeen korkeammalle kuin koko omistusaikana.

Tämä on kuin jotain yliluonnollista kirousta, en voi onnistua missään vaikka tekisin kuten muut, joille samat teot tuo menestystä, mutta ei minulle :/

Vierailija
66/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdet kirjoittaa vain heistä jotka ovat onnistuneet osakelotossa. He jotka ovat epäonnistuneet ovat hiljaa

Tämä onkin melko pitkälle totta ja allekirjoitettavissa. Vielä tarkemmin monien julkkissijoittajien strategia ainakin uutisoidaan melko onnenkantamoisstrategiaksi. Tiettyä survival biasia siis on. Tämä on toisenlaiselle sijoittajalla hyvä siinä mielessä että sijoittajauutisista en ole ikinä lukenut hyviä sijoitusvihjeitä.

Ei tarvita mitään eksotiikka ja onnenkantamoisia.

Se että joku hehkuttaa omia onnistumisiaan on yksi asia. Se mikä tilanne on oikeasti kokonaisuutena on toinen.

Eikä siinä, pörssien noustessa koronadipistä on rahanteko ollut viimeiset 1,5 vuotta helppoa kuin heinänteko ihan vain yleisindeksiä ostamalla.

Vierailija
67/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.

sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan. 

Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.

no minä olen vaurastunut 130 000 € viimeisen 17 kuukauden aikana. Näin normiduunarille ihan kivasti. Ja kyllä osakkeistakin saa tuloja ja vähemmän vaivaa kuin vuokra-asunnosta.

Vierailija
68/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.

sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan. 

Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.

no minä olen vaurastunut 130 000 € viimeisen 17 kuukauden aikana. Näin normiduunarille ihan kivasti. Ja kyllä osakkeistakin saa tuloja ja vähemmän vaivaa kuin vuokra-asunnosta.

Mikä sun alkupanos on?

Vierailija
69/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä tehnyt tosi huonoja osakepoimintoja. Omistan sekä indeksirahastoja että yksittäisiä osakkeita ja tuotto suunnilleen vastaavalta ajalta, kuin mitä AP sijoittanut, on n. 30 %.

Ja tämä pitää sisällään mm. sen, että ostin isolla määrällä osakkeita juuri ennen koronakevään droppia, eli huonoimmassa mahdollisessa ajankohdassa. Eli jos tätä ”virhettä” (tietenkään en ole ennustaja, joten turha murehtia enää) ei olisi tapahtunut, olisin vielä reippaasti enemmän plussalla.

Vierailija
70/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää, että ilmaista rahaa ei ole olemassa! Sitä ei tipahtele taivaasta sijoittamalla joihinkin pimpelipompeli-rahastoihin tai osakkeisiin.

Vierailija
71/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P.S. Nämä sijoitusgurut, jotka ovat rikastuneet ovat aina jotain ylitohtoreita Harvardista jotka ovat työskennelleet miljoonan eri yrityksen johdossa, haluaisimpa nähdä amiksen käyneen bussikuskin kirjoittavan sijoituskirjan jossa hän kertoo rikastuneensa.

Suljetusta fb-ryhmästä löytyy kyllä amiksen käyneitä rikkaita, pitkällä salkulla ovat omaisuutensa tehneet.

Pitkää salkkua minäkin suosittelen amatöörisijoittajalle. Hyvin harva rikastuu shorttaamalla. Kurssilaskuissa kannattaa pitää jäitä hatuissa. Ja yönsäkin nukkuu paremmin, jos ei ole velkavivulla alkanut kikkailemaan. Sanonta, että osakkeisiin ei kannata sijoittaa rahoja, joita ei ole varaa menettää, pitää paikkansa.

Vierailija
72/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdollista? Mulla on neljä vuotta sijoittamista takana, ja kaikki muut rahastot/osakkeet reilusti plussalla paitsi Finnair. Parhaat tuottaneet 64% voittoa ko. ajalla, ja koko salkku yhteensä 27% plussan puolella.

Vierailija
73/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistäpä listaus mitä siellä salkussa on niin saa jotain tolkkua tähän avaukseen. Ei kyllä ymmärrä miten tuo on mahdollista kun indeksit ovat yleisesti nousseet viimeiset viisi vuotta.

Jos sijoittamalla oikeasti rikastuisi muut kuin Warren Buffetit niin kaikkihan olisivat rikkaita. Voi niistä saada vähän paremman tuoton kuin pankin koroista, mutta ei niillä kukaan oikeasti rikastu.

Miksi pitäisi olla tai tulla "rikkaaksi". "Rikas" tarkoittanee jo poikkeuksellista vaurautta joka tekee talouselämään vaikuttavia uutisoinnin arvoisia päätöksiä. Miksi ei tyytyisi vain "vaurastumaan" joka tarkoittaa lähinnä sitä että oma henkilökohtainen ja yksityinen elämä muuttuu hiljalleen ja perusteellisesti. Riippuvuus palkkatyöstä vähenee yms. Siihen ei todellakaan tarvitse olla "rikas".

En nyt tarkoittanut miljonääriä, mutta erittäin harvalla sijoittamalla se riippuvuus palkkatyöstä on kovin paljoa muuttunut ellei sitten ole saanut isoa perintöä jota sijoitellut.

Minulla ainakin on. Pystyn elämään pääomatuloilla. Saan joka kuukausi enemmän osinkoja kuin käytän kulutukseen. Minulla tosin on vielä lainoja, joiden takia käyn töissä. Kyllähän tämä tekee elämästä paljon stressittömämpää.

Vierailija
74/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P.S. Nämä sijoitusgurut, jotka ovat rikastuneet ovat aina jotain ylitohtoreita Harvardista jotka ovat työskennelleet miljoonan eri yrityksen johdossa, haluaisimpa nähdä amiksen käyneen bussikuskin kirjoittavan sijoituskirjan jossa hän kertoo rikastuneensa.

Suljetusta fb-ryhmästä löytyy kyllä amiksen käyneitä rikkaita, pitkällä salkulla ovat omaisuutensa tehneet.

Pitkää salkkua minäkin suosittelen amatöörisijoittajalle. Hyvin harva rikastuu shorttaamalla. Kurssilaskuissa kannattaa pitää jäitä hatuissa. Ja yönsäkin nukkuu paremmin, jos ei ole velkavivulla alkanut kikkailemaan. Sanonta, että osakkeisiin ei kannata sijoittaa rahoja, joita ei ole varaa menettää, pitää paikkansa.

Kun sijoittaa varmaan yhtiöln, kuten kone, fortum, niin ei niitä rahoja menetä. Joskus ne kurssit nousevat takaisin.

Sitten pikkuyhtiöihin ei kannata sijoittaa niitä rahoja, joita ei ole varaa menettää.

Vierailija
75/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitot on voittoja vasta kun rahat on nostettu ja sijoitettu tyynyn alle. Sijoitusasunto ei häviä mihinkään vaikka asuntojen hinnat laskisikin jos on alueella jossa riittää vuokralaisia. Toki tunkua tulee jos kaikki alkaisi niitä ostaa.

Vierailija
76/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin 10.000 e noin 1,5 v sitten rahastoon.

Tuotto -3 euroa tällä hetkellä…

Vierailija
77/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahdollista? Mulla on neljä vuotta sijoittamista takana, ja kaikki muut rahastot/osakkeet reilusti plussalla paitsi Finnair. Parhaat tuottaneet 64% voittoa ko. ajalla, ja koko salkku yhteensä 27% plussan puolella.

Ehkä ap on osallistunut Finnairin osakesäästöohjelmaan 500e/kk, ja nyt 5 vuoden kuluttua havahtunut siihen että sinne meni sekä säästöt että työpaikka.

Vierailija
78/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitot on voittoja vasta kun rahat on nostettu ja sijoitettu tyynyn alle. Sijoitusasunto ei häviä mihinkään vaikka asuntojen hinnat laskisikin jos on alueella jossa riittää vuokralaisia. Toki tunkua tulee jos kaikki alkaisi niitä ostaa.

Minäpuhunkin juuri noista voitoista: rahat nostettu. Ne eivät tosin ole tyynyn alla, vaan uudessa autossa, malediivien matkassa, kesämökin rempassa yms.

Minulla on asuntokin vuokralla. Myyn sen, kun nämä vuokralaiset lähtevät. Ei kannata pitää, varsinkaan, kun alueen arvonnousua ei ole näkyvillä.

Vierailija
79/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sijoittaa varmaan yhtiöln, kuten kone, fortum, niin ei niitä rahoja menetä. Joskus ne kurssit nousevat takaisin.

Sitten pikkuyhtiöihin ei kannata sijoittaa niitä rahoja, joita ei ole varaa menettää.

Melko paljon luvattu. Et voimtietää miten noi firmat tuottaa 10 vuoden päästä.

Vierailija
80/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko paljon luvattu. Et voimtietää miten noi firmat tuottaa 10 vuoden päästä.

Jos nuo firmat kaatuu, niin sitten koko maalla menee huonosti. Joo, toki on mahdollista, mutta riski on äärimmäisen pieni. Riskinottokyvyn pitää olla nollilla, jos ei noihin usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän