Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.
Silloin kannattaa palkata asiantuntija.
Ja kakat! Hajauta. Ei silläkään tienaa isoja. Mua naurattaa kuolettavasti aina kun joku julkkistalousnero kehuu osakesalkkunsa kokoa. Että on sadan tonnin osakesalkku (jättää kertomatta, että se on maksanut kyseisistä osakkeista 95 000 tai jos on oikein urpo, niin 150 000.
Jos tekee tappiota, eikä osaa hajauttaa tms, niin kyllä sijoitusneuvoja on paikallaan. Olen itse takavuosina työskennellyt sijoitustoimistossa ja kyllä he takoivat hyvää tulosta. Nyt minulla on kaveri, joka antaa vinkkejä. Viimeisen kolmen vuoden aikana vain yksi kymmenestä vinkistä on mennyt pieleen.
Ei se neuvojakaan voi markkinoita hallita ja ennakoida täysin. Ehkä parempi neuvo olisi, että RYHDY sijoitusneuvojaksi ja revi siitä rahaa. Älä itse käytä palveluja
Ei tietenkään, mutta ovathan he lukeneet ja lukevat paljon. Ilman muuta sijoitusneuvojaksi ryhtyminen kannattaa, jos asia kiinnostaa. Minua ei kiinnosta, vaan kuuntelen mieluummin muiden vinkkejä.
No, nyt on hyvä hetki tehdä veroveivi ja myydä tappiolliset pois. Jos yhä uskot firmoihin, niin osta osakkeet uudestaan takaisin halvemmalla. Niitä voit sitten myydä huoletta pikkuvoitoilla pois (ja hankkia taas uudestaan salkkuun), kun myyntivoittoverotkin on moneksi vuodeksi kuitattu.
Joku mennyt tähän kk-sijoitusansaan. Aina sitä hoetaan, mutta on oikeasti merkitystä mitä osaketta ostetaan. Pitää seurata markkinoita ja katsoa osakkeiden hisoriallisia käyriä, miten yrityksellä menee, tekeekö tulosta jne. Eikä sokessti laittaa kk-säästönä rahaa osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.
Kiinnostaa mikä on iso voitto vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Joku mennyt tähän kk-sijoitusansaan. Aina sitä hoetaan, mutta on oikeasti merkitystä mitä osaketta ostetaan. Pitää seurata markkinoita ja katsoa osakkeiden hisoriallisia käyriä, miten yrityksellä menee, tekeekö tulosta jne. Eikä sokessti laittaa kk-säästönä rahaa osakkeisiin.
Kehtaavatkin mainostaa tuota. Nordnet perii nykyään kuluja kk-sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin alkuvuonna 2020 noin 1700 euroa Norwegian Airiin. Nyt arvo on 8 euroa.
Että semmoista.
Auts. Nyt norskin kurssi on noin 10,xx ja osakkeita tullut rutkasti lisää.
Kyllä niillä tienaa. Itse "pelaan" tutuksi käyneillä osakkeilla, jotka noudattavat tiettyä kaavaa. Eli laskevat tirttyyn alarajaan, osto silloin, odota nousua tiettyyn ylärajaan, myy silloin. Aikajänne muutama kk-pari vuotta.
Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.
sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan.
Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5-6 prossaa taitaa olla sellainen normivoitto, mikä pitää vähintään saada. Me olemme hyvinä vuosina tehneet 20-30 prossan voittoja. Huonoista vuosista - oppivuosista - ei kande puhuakaan.
Me teemme päiväkauppaa, pisimmät sijoitukset ovat vain muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan.
Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.
P.S. Nämä sijoitusgurut, jotka ovat rikastuneet ovat aina jotain ylitohtoreita Harvardista jotka ovat työskennelleet miljoonan eri yrityksen johdossa, haluaisimpa nähdä amiksen käyneen bussikuskin kirjoittavan sijoituskirjan jossa hän kertoo rikastuneensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni tienaa, mutta se vaatii perehtymistä. Pitää tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5-6 prossaa taitaa olla sellainen normivoitto, mikä pitää vähintään saada. Me olemme hyvinä vuosina tehneet 20-30 prossan voittoja. Huonoista vuosista - oppivuosista - ei kande puhuakaan.
Entä euroissa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisessä kuukausisijoittamisessa ostetaan yleensä automaattisesti tiettynä kuukaudenpäivänä, tietyllä vakiosummalla rahastoja (Nordnetin tapauksessa myös pörssilistattuja sellaisia). Rahastoissa on aina jonkinlainen hajautus eivätkä ne koostu vain yhdestä yhtiöstä.
Suorat osakeostot tehdään erillisinä toimeksiantoina (tai joissain harvoissa tapauksissa esim. työstä saadun palkan voi ottaa osaksi yhtiön osakkeina, jolloin ei ostohintaa voi itse määritellä). On ihan omaa tyhmyyttä, jos ei perehdy siihen mitä ostaa ja millä hinnalla. Ei niin, etteikö harkittu hankintakin voisi olla virhe. Mutta kyllä se uskoa vaatii tiettyyn yhtiöön, jos joka kuukausi sitä hankkii hinnasta viis.
Onko ap Finnairin uskollinen työntekijä vai miten muuten tuo on mahdollista? :)
Onhan noita ammattitreidaajia. Elävät tuotoilla.
Olet ap tehnyt tyhmiä ostaja perehtymättä alaan kunnolla.
Itse olen pari viime vuoden ajan ostellut osakkeita ja salkku on 46% plussalla. Ja itseoppineena olen ostokseni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä euroissa vuodessa?
Meillä on osakkeissa 40 000 e. Laske siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistäpä listaus mitä siellä salkussa on niin saa jotain tolkkua tähän avaukseen. Ei kyllä ymmärrä miten tuo on mahdollista kun indeksit ovat yleisesti nousseet viimeiset viisi vuotta.
Jos sijoittamalla oikeasti rikastuisi muut kuin Warren Buffetit niin kaikkihan olisivat rikkaita. Voi niistä saada vähän paremman tuoton kuin pankin koroista, mutta ei niillä kukaan oikeasti rikastu.
Miksi pitäisi olla tai tulla "rikkaaksi". "Rikas" tarkoittanee jo poikkeuksellista vaurautta joka tekee talouselämään vaikuttavia uutisoinnin arvoisia päätöksiä. Miksi ei tyytyisi vain "vaurastumaan" joka tarkoittaa lähinnä sitä että oma henkilökohtainen ja yksityinen elämä muuttuu hiljalleen ja perusteellisesti. Riippuvuus palkkatyöstä vähenee yms. Siihen ei todellakaan tarvitse olla "rikas".
Pörssi on ennen kaikkea psykologiaa. Siellä ihmisten laumakäyttäytyminen näkyy jos jossain.
Mitä osakkeita sulla on? Ja kuinka paljon? Huonosti tuottavat osakkeet olisi kannattanut myydä pois silloin kun ovat nousussa.
Ei ainakaan kannata ostaa lisää tappiota tekeviltä yrityksiltä.
Yritysten menesteymistä kannattaa seurailla aktiivisesti. Myy heti pois ennen kuin arvo ihan romahtaa, jos alkaa näyttää siltä ettei nousua enää tule. Nousuthan voi tulla pidempienkin aikojen päästä kylläkin.
Emmä osaa neuvoa. Suhtaudun siihen vähän kuin hauskaan harrastukseen. En odota suuria.
Jos sais vähän paremman koron kuin pankissa edes.