Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e

Vierailija
22.08.2021 |

500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.

Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...

Kommentit (628)

Vierailija
41/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.

sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan. 

Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.

P.S. Nämä sijoitusgurut, jotka ovat rikastuneet ovat aina jotain ylitohtoreita Harvardista jotka ovat työskennelleet miljoonan eri yrityksen johdossa, haluaisimpa nähdä amiksen käyneen bussikuskin kirjoittavan sijoituskirjan jossa hän kertoo rikastuneensa.

Suljetusta fb-ryhmästä löytyy kyllä amiksen käyneitä rikkaita, pitkällä salkulla ovat omaisuutensa tehneet.

Vierailija
42/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kitisi mulle, että sijoittaminen on huijausta. Hän ei ollut ymmärtänyt, että osakkeiden ja rahastojen arvo nousee ja laskee. Mitään loputonta nousua ilman laskuja ei edes luvata. Kannattaa pitää rahaa sivussa muuallakin kuin sijoituksissa. Joskus säästetylle rahalle on välitön tarve, eikä sitä ole järkeä nostaa sillä hetkellä mahdollisesti miinuksella olevista sijoituksista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka naistenlehdessä on sama idioottivarma menestysresepti sijoittamiseen, mikset ole ostanut yhtään näistä ja noudattanut neuvoja?

Mutta jos se 3€ sijoitus lehteen on liikaa, niin tässä tiivistelmä: Sijoitat kertapanoksena 500 000€ hajautetusti, sitten sijoitat vuoden ajan 15€/kk ja vuoden päästä sinulla on yli puoli miljoonaa euroa tilillä. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ja kai sinulla nyt on 15€/kk laittaa säästöihin?

Vierailija
44/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tule kertomaan salkun sisältö. Ei tässä kannata asiaa puida jos sulla on salkku täynnä Nokiaa, Finnairia ja Stockaa.

Vierailija
45/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijoittaminen olisi niin helppoa kuin täällä väitetään, kukaan ei häviäisi.

Se, että osakeindeksit nousevat ei kyllä mitenkään vaadi yhtään kenenkään häviötä.

Häviöksi ei tässä lasketa kuluttamista. Vaikuttaisi siltä että kuluttajat saavat enemmän kuin tarpeeksi vastinetta euroilleen koska kulutusepidemian laantumisesta ei ole pienintäkään merkkiä.

Vierailija
46/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistäpä listaus mitä siellä salkussa on niin saa jotain tolkkua tähän avaukseen. Ei kyllä ymmärrä miten tuo on mahdollista kun indeksit ovat yleisesti nousseet viimeiset viisi vuotta.

Jos sijoittamalla oikeasti rikastuisi muut kuin Warren Buffetit niin kaikkihan olisivat rikkaita. Voi niistä saada vähän paremman tuoton kuin pankin koroista, mutta ei niillä kukaan oikeasti rikastu.

Miksi pitäisi olla tai tulla "rikkaaksi". "Rikas" tarkoittanee jo poikkeuksellista vaurautta joka tekee talouselämään vaikuttavia uutisoinnin arvoisia päätöksiä. Miksi ei tyytyisi vain "vaurastumaan" joka tarkoittaa lähinnä sitä että oma henkilökohtainen ja yksityinen elämä muuttuu hiljalleen ja perusteellisesti. Riippuvuus palkkatyöstä vähenee yms. Siihen ei todellakaan tarvitse olla "rikas".

En nyt tarkoittanut miljonääriä, mutta erittäin harvalla sijoittamalla se riippuvuus palkkatyöstä on kovin paljoa muuttunut ellei sitten ole saanut isoa perintöä jota sijoitellut.

Vierailija
47/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänyt oppimatta sijoittamisen tärkein sääntö: hajautus, hajautus, hajautus

Yhteen koriin ei  kannata kaikkia munia laittaa.

Lisäksi aina pitäisi pitää mielessä, että sijoittaa vaan sen, jonka on valmis menettämään. Jos on hajauttanut sijoituksia hyvin, niin epätodennäköistä on, että kaiken menettäisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. 

Yleensä kuitenkin hyvällä hajautuksella toinen osake nousee toisen laskiessa ja yleissuunta on ylöspäin.

Vierailija
48/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen hankkinut pikkurahalla joitain osakkeita ja rahastoja OP:n mobiilipankin sijoitustoiminnoilla. Se on minusta helppo ja samassa paikassa on paljon tietoa selkeässä muodossa.  Mutta oliko joku tilisysteemi missä voi ostaa ja myydä osakkeita ilman erillisiä kuluja?

Ja sitten tyhmä kysymys. Eikö olekin niin, karkeasti kuvattuna, että voin ostaa isommalla rahalla vakaata, mahd. osinkoa jakavaa osaketta tai paria ja pitää niitä osakkeita vuosikausia. Kenties vuosien aikana kartuttaa tätä omistusta hankkimalla vielä lisää. Jättää sitten aikanaan lapsille perinnöksi tai muuttaa rahaksi jos tulee kova tarve. Näin ainakin joku sukulainen on osakkeisiin sijoittanut, toki muistaakseni Nokian kohdalla sitten kävikin aikanaan hälle heikosti. TAI SITTEN voin seurata kursseja tarkemmin, hankkia hajautetusti sieltä täältä osakkeita silloin kun niiden arvo on alhaalla, ja myydä aktiivisesti niitä pois kun arvo on korkeammalla. Irronnut raha sitten sijoitetaan uudestaan sillä hetkellä matalalla oleviin osakkeisiin ja odotellaan nousua niille. Jos olen ostanut jotain osaketta edullisesti, ja sen arvo lähtee nousuun, niin minunhan ei yleensä kannata enää siinä vaiheessa ostaa just sitä lisää, vai mitä, vaan kytätä vaan hyvältä näyttävää hetkeä myydä, eikö niin? Jos hyvin käy, saan niistä osakkeista nousussa hyvät rahat, ja jos kurssi kääntyy laskuun myöhemmin, voin ostaa sitä takaisin edullisemmin kuin millä möin. Nän ainakin, jos en usko arvaavani että ko. nousu on vain alkusoittoa vielä suuremmasta noususta, siinä tapauksessahan kannattaa äkkiä ostaa. Yleensähän en tällaisia liikkeitä arvaa mistään, kun en niin tarkasti seuraa finansseja.

Jos sekoitan nämä kaksi tapaa, ja tungen vain joka kuukausi summassa rahaa osakkeisiin ja tuijotan vain kokonaissummaa, en millään tiedä mitä oikein olen tekemässä ja varsinkaan että mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Olen säästänyt muutamiin rahastoihin näin, että vaikka se kurssi näyttää kipuavan koko ajan ylöspäin, ostan silti säännöllisesti lisää, koska yritän pitää niitä rahoja rahastossa useamman vuoden.

Vierailija
49/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäänyt oppimatta sijoittamisen tärkein sääntö: hajautus, hajautus, hajautus

Yhteen koriin ei  kannata kaikkia munia laittaa.

Lisäksi aina pitäisi pitää mielessä, että sijoittaa vaan sen, jonka on valmis menettämään. Jos on hajauttanut sijoituksia hyvin, niin epätodennäköistä on, että kaiken menettäisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. 

Yleensä kuitenkin hyvällä hajautuksella toinen osake nousee toisen laskiessa ja yleissuunta on ylöspäin.

Hajautus on tärkeää, mutta ei se autuaaksi tee, jos ostaa kustakin segmentistä juuri sitä ”väärää” osaketta.

Vierailija
50/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssi on ennen kaikkea psykologiaa. Siellä ihmisten laumakäyttäytyminen näkyy jos jossain.

Taitaa pörssien kaupankäynti olla pitkälle tekoälyn varaan automatisoitua. Siihenhän tää Reddit-ilmiökin perustui, että saivat robotteja häirittyä ja markkinat sekaisin.

Vierailija
51/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä tehnyt virhevalintoja. Onko sulla jotain pankin kovakuluisia rahastoja? Itse olen sijoittanut nyt 2,5 vuoden ajan ja itse olen laittanut omaa rahaa noin 25000€ osakkeisiin ja rahastoihin, arvo-osuustilillä nyt 34000€ euroa.. Mielestäni onnistunut hyvin. Olen ostanut indeksirahastoja ja osakkeita arvioni mukaan vakailta yhtiöiltä. Olen varautunut siihen, että osakkeiden arvot elävät, mutta sijoitushorisontti onkin kymmeniä vuosia. Sijoittaminen kannattaa, hyvää perehtymistä vaatii ja harkintaa.

Vierailija
52/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdet kirjoittaa vain heistä jotka ovat onnistuneet osakelotossa. He jotka ovat epäonnistuneet ovat hiljaa

Vierailija
53/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin alkuvuonna 2020 noin 1700 euroa Norwegian Airiin. Nyt arvo on 8 euroa.

Että semmoista.

Yritit jackpottia. Ostit koronan takia laskenutta lentoyhtiötä siinä toivossa että kurssi palaisi takaisin lähtöpisteeseen joskus. Tosiasia kuitenkin on se että jos osake on laskenut paljon niin siihen on yleensä hyvä syy.

Lentoyhtiöt muutenkin ovat huono sijoituskohde, koska markkinoille ei ole käytännössä ollenkaan vallihautaa. Jos lentotoiminnasta alkaa yhtäkkiä saada huipputuottoja niin markkinoille tunkee uusia yrittäjiä ovista ja ikkunoista, koska lentofirman perustamiseen ei tarvitse tehdä muuta kuin palkata pari lentäjää ja vuokrata kone.

Sijoittamisessa pääsee kyllä ihan ok tuotoille ihan turvallisiinkin kohteisiin sijoittamalla, esim Fortum on tuplaantunut koronadipistä ja jatkuvasti juoksee hyvät osingot.

Vierailija
54/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se syy miksi mä en sijoita. Kaikki haukkuu tyhmäksi, kun tilillä on 50 000 rahaa. Mitta oon ainakin varma, että se 50 000 on ja pysyy siellä. Ei ole varaa menettää penniäkään.

sijoittaminen on typerä trendivillitys, ei niillä kukaan oikeasti rikastu, kuulostaa vain fiksulta kertoa sijoittaneensa varojaan. 

Sijoitusasunto voisi olla fiksu veto, siitä on ainakin tuloja, mutta riskinsä on siinäkin vuokralaisen suhteen.

P.S. Nämä sijoitusgurut, jotka ovat rikastuneet ovat aina jotain ylitohtoreita Harvardista jotka ovat työskennelleet miljoonan eri yrityksen johdossa, haluaisimpa nähdä amiksen käyneen bussikuskin kirjoittavan sijoituskirjan jossa hän kertoo rikastuneensa.

Sijoittaminen trendinä on vielä sen verran nuorta että tällaisia tarinoita ei vielä ole.

Lyödäänkö vetoa, no oikeasti ei varmaankaan löydä mutta väitän ja veikkaan vahvasti, nykyinen duunarisukupolvi kun tulee ikäväestön ikään niin löytyy lukemattomia tarinoita siitä kuinka elinikäinen osakesijoittaminen on luonut isohkoja omaisuuksia x00 000 - x 000 000 euroa nykyrahassa. Ja sitä on tällä hetkellä ehkä vain juuri aloitettu tai harrastettu muutama vuosi.

Tämä johtuu etenkin siitä että tietous on kasvanut. Sijoittamisen kulut ovat tietyillä ratkaisulla hyvin pieniä. Ja mikä tärkeintä sijoittamisen sosiaalinen hyväksyttävyys on mullistunut täysin.

Vierailija
55/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka naistenlehdessä on sama idioottivarma menestysresepti sijoittamiseen, mikset ole ostanut yhtään näistä ja noudattanut neuvoja?

Mutta jos se 3€ sijoitus lehteen on liikaa, niin tässä tiivistelmä: Sijoitat kertapanoksena 500 000€ hajautetusti, sitten sijoitat vuoden ajan 15€/kk ja vuoden päästä sinulla on yli puoli miljoonaa euroa tilillä. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ja kai sinulla nyt on 15€/kk laittaa säästöihin?

😏 Kyllä. Sijoita 500 000 niin vuoden päästä sulla on puoli miljoonaa. Hauskaa. Jos sijoitat 15 euroa kuukausi, niin huomioi myös kuukausisijoittamisen kulut, joita Nordnet perii 2,50 e/kk.

Vierailija
56/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen hankkinut pikkurahalla joitain osakkeita ja rahastoja OP:n mobiilipankin sijoitustoiminnoilla. Se on minusta helppo ja samassa paikassa on paljon tietoa selkeässä muodossa.  Mutta oliko joku tilisysteemi missä voi ostaa ja myydä osakkeita ilman erillisiä kuluja?

Ja sitten tyhmä kysymys. Eikö olekin niin, karkeasti kuvattuna, että voin ostaa isommalla rahalla vakaata, mahd. osinkoa jakavaa osaketta tai paria ja pitää niitä osakkeita vuosikausia. Kenties vuosien aikana kartuttaa tätä omistusta hankkimalla vielä lisää. Jättää sitten aikanaan lapsille perinnöksi tai muuttaa rahaksi jos tulee kova tarve. Näin ainakin joku sukulainen on osakkeisiin sijoittanut, toki muistaakseni Nokian kohdalla sitten kävikin aikanaan hälle heikosti. TAI SITTEN voin seurata kursseja tarkemmin, hankkia hajautetusti sieltä täältä osakkeita silloin kun niiden arvo on alhaalla, ja myydä aktiivisesti niitä pois kun arvo on korkeammalla. Irronnut raha sitten sijoitetaan uudestaan sillä hetkellä matalalla oleviin osakkeisiin ja odotellaan nousua niille. Jos olen ostanut jotain osaketta edullisesti, ja sen arvo lähtee nousuun, niin minunhan ei yleensä kannata enää siinä vaiheessa ostaa just sitä lisää, vai mitä, vaan kytätä vaan hyvältä näyttävää hetkeä myydä, eikö niin? Jos hyvin käy, saan niistä osakkeista nousussa hyvät rahat, ja jos kurssi kääntyy laskuun myöhemmin, voin ostaa sitä takaisin edullisemmin kuin millä möin. Nän ainakin, jos en usko arvaavani että ko. nousu on vain alkusoittoa vielä suuremmasta noususta, siinä tapauksessahan kannattaa äkkiä ostaa. Yleensähän en tällaisia liikkeitä arvaa mistään, kun en niin tarkasti seuraa finansseja.

Jos sekoitan nämä kaksi tapaa, ja tungen vain joka kuukausi summassa rahaa osakkeisiin ja tuijotan vain kokonaissummaa, en millään tiedä mitä oikein olen tekemässä ja varsinkaan että mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Olen säästänyt muutamiin rahastoihin näin, että vaikka se kurssi näyttää kipuavan koko ajan ylöspäin, ostan silti säännöllisesti lisää, koska yritän pitää niitä rahoja rahastossa useamman vuoden.

Olet oikeassa. Minä toimin jälkimmäisen strategian mukaan. En saa mitään iloa siitä, että oN passiivinen osakesalkku, joka jää perinnöksi. Sijoittaminen on hauskaa, kunnmiettii, mitä myy tai ostaa ja milloin.

Vierailija
57/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen trendinä on vielä sen verran nuorta että tällaisia tarinoita ei vielä ole.

Lyödäänkö vetoa, no oikeasti ei varmaankaan löydä mutta väitän ja veikkaan vahvasti, nykyinen duunarisukupolvi kun tulee ikäväestön ikään niin löytyy lukemattomia tarinoita siitä kuinka elinikäinen osakesijoittaminen on luonut isohkoja omaisuuksia x00 000 - x 000 000 euroa nykyrahassa. Ja sitä on tällä hetkellä ehkä vain juuri aloitettu tai harrastettu muutama vuosi.

Tämä johtuu etenkin siitä että tietous on kasvanut. Sijoittamisen kulut ovat tietyillä ratkaisulla hyvin pieniä. Ja mikä tärkeintä sijoittamisen sosiaalinen hyväksyttävyys on mullistunut täysin.

Ja se helppous! En edes tiedä mitä olisi vaatinut 90-luvulla sijoittaa. Käyminen pankissa vähintään. Olisi pitänyt varmaan käydä osakekirjan kanssa yhtiökokouksissa. Nyt vaan näpyttää vessassa kännykkää.

Vierailija
58/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minä toimin jälkimmäisen strategian mukaan. En saa mitään iloa siitä, että oN passiivinen osakesalkku, joka jää perinnöksi. Sijoittaminen on hauskaa, kunnmiettii, mitä myy tai ostaa ja milloin.

Samis!

Vierailija
59/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.

Silloin kannattaa palkata asiantuntija.

Vaativassa sijoitustoiminnassa mukana oleva erityis asijantuntija joo. Tai ihan tältä palstalta kun 78% on ammatti sijoittajia......Eikös pankeissakin pitäisi jonkinmoinen olla ja kumminkin teetti puhdasta tappioo ohjeillaan 18000€ vuoteen. Ei niilläkään välttämättä aina natsaa eikä ole mitään vastuuta.

Vierailija
60/628 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😏 Kyllä. Sijoita 500 000 niin vuoden päästä sulla on puoli miljoonaa. Hauskaa. Jos sijoitat 15 euroa kuukausi, niin huomioi myös kuukausisijoittamisen kulut, joita Nordnet perii 2,50 e/kk.

Siinä olet oikeassa, että kannattaa huomioida rahastojen ostoon liittyvät mahdolliset merkintä- ja valuutanvaihtokulut.

Tuossa Nordnetin kuukausisäästössä sulla menee kuitenkin puurot ja vellit sekaisin, sillä tuo 2,5e toimeenpanomaksu koskee vain ETF-säästämistä, ja siinä taitaa kuukausittainen minimisumma olla 50e. Perinteisiä rahastoja saa sieltäkin ostettua ilman välityspalkkiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi