Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Pörssi sijoittaminen taitaa olla arpapeliä, niinkuin lotto. Sitä on hankala tietää ilman sisäpiiriä mikä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.
Vähän kuin Onlyfanssiakin. Sijoittamisessa riippuu suuresti siitäkin missä vaiheessa aloittaa, jos kaikki menee alaspäin niin ei siinä oikein millään tuottoa tee
Pitää suojata salkkuu jos laskee. Meitsi tekee joka vuosi 7-15 % profittii.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Samassa korissa oon saanut tonnin puoleen miljoonaan. Miten ja missä. Enpä kerro.
Samaan aikaan muka tietävät kehuu jollain 20k tuotolla. ..Pokassa pitelemistä.
Ostamalla koko rahalla lottoarpoja :D
Kukaan sinun juttujasi usko.
Kun ostin vuonna 2000 rahasto-osuuksia, niin 10 vuodessa oli 3-kertaistunut sijoitus.
Kannattaa vain odotella, ei sijoittaminen ole mikään lottorivi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostin vuonna 2000 rahasto-osuuksia, niin 10 vuodessa oli 3-kertaistunut sijoitus.
Ja jos olisit ostanut vuonna 2018 niin olisit roimasti tappiolla.
Osakkeissa on aina tuo riski, samoin kaikessa sijoittamisessa. Harmi, että ap:n sijoitukset ovat tappiolla.
Itse olen kuukausisijoittanut vakaisiin, mutta pienituottoisiin rahastoihin nyt kuutisen vuotta. Ovat plussalla vähän reilut viisi tonnia, mutta olen tarkoituksella valinnut sellaisia, jotka ovat mahdollisimman vähäriskisiä. Osakkeisiin en ole uskaltanut koskea ollenkaan.
Sijoitin reilu vuosi sitten lähes tuon 30 000. Rahastot ja sijoitusvakuutus ovat tuottaneet yli 10%, korkotuotteet 3-4% ja tuotto-osuus 5,5%. Korkoihin sijoittaminen ei ollut yhtä kannattavaa kuin rahastot tai sijoitusvakuutus.
Viiden vuoden salkku pitäisi olla reilusti plussalla.
Oletko ostanut lähinnä suomalaisia osakkeita? Helsingin pörssille ei mene kauhean hyvin. Entä hajautus? Oletko myynyt epäonnistuneita valintoja?
Kuulostaa kyllä siltä, että et ole osannut hoitaa hommaa kunnolla.
Itselläni osa osakkeista miinuksella, osa taas monta sataa prossaa plussalla. Kokonaisuutena salkku reippaasti plussalla + osingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen neuvo, osta halvalla ja myy kalliilla.
Miksi ette myyneetennen vuotta 2023.
koska olette just niitä tavallisiamuka tiedättehöpöhöpö..
Miksi olisi pitänyt myydä. Etkö ole huomannut, että osakkeiden arvot ovat raketoineet kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja Aasiassa?
Eka ostetaan osakkeita, joista saa osinkoa ja sitten ostetaan lisää osinkorahoilla osakkeita.
Ei niitä plussia ja miinuksia lasketa ennen kuin myydään.
Vaurastua voi. Rikastua? ÖÖ miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olisit ostanut vuonna 2018 niin olisit roimasti tappiolla.
Millä perusteella? Katsoin juuri, että vuonna 2018 ostetut Seligsonin Pohjois-Amerikka-indeksirahasto-osuuksien arvo on tällä hetkellä yli kaksinkertainen ostohintaan nähden. Seligsonin Suomi -rahaston arvo on noussut selvästi huonommin, mutta silti 20-30 % vuodesta 2018 (riippuu siitä, milloin vuonna 2018 osto on tehty).
E ne AP:n rahat ole mihinkään kadonnut, ne on vaan siirretty toisiin taskuihin. Niin se menee lähes jokaisella :sijoittajalla". Ei ne pörssi rahastot ole tehty ja luotu sitä varten että kaikki pörssisijoittajat rikastuu, vaan sitä varten että te hyväuskoiset hölmöt työnnätte rahanne ahneille.
Lopeta se sijoittaminen ja käytä ne rahat mielummin ihan itseesi, niin elät paljon onnellisempaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
E ne AP:n rahat ole mihinkään kadonnut, ne on vaan siirretty toisiin taskuihin. Niin se menee lähes jokaisella :sijoittajalla". Ei ne pörssi rahastot ole tehty ja luotu sitä varten että kaikki pörssisijoittajat rikastuu, vaan sitä varten että te hyväuskoiset hölmöt työnnätte rahanne ahneille.
Lopeta se sijoittaminen ja käytä ne rahat mielummin ihan itseesi, niin elät paljon onnellisempaa elämää.
Pörssisijoittaminen ei perustu siihen, että toisilta viedään ja toisille annetaan, vaan yritysten tuottavaan toimintaan ja kasvuun. Joillain yrityksillä menee huonosti, jolloin sijoittaja menettää rahaa ja joillain hyvin, jolloin saadaan tuottoja.
Koska yritykset kehittyvät ennemmin vuosikymmenissä kuin vuosissa, sijoitusten täytyy olla pitkäaikaisia.
Ja koska osalla yrityksistä menee aina huonosti, sijoitukset täytyy hajauttaa moniin yrityksiin.
Itse sijoiran indeksirahastoihin ja etf:n koska riski (myös tuotto) pienempi. Olen nyt ainakin plussalla muutamia tonneja, jos ei muuta. Voittaa säästötilin koron mikä riittää minulle. Osakkeissa on liian korkea riski minulle, joten pysyn niistä kaukana. En taida rikastua, lähinnä säästän ja sijoitan eläkettä yms varten
Vierailija kirjoitti:
Samassa korissa oon saanut tonnin puoleen miljoonaan. Miten ja missä. Enpä kerro.
Jos ei ole only fanssia niin kryptovaluuttoja joiden treidaaminen on hyvin helppoa.
Suurin osa ei isoja rahoja pörssissä tee ja osa päätyy miinuksellekin. Kovinta melua tosin pidetään aina onnistujista, onhan ne nyt parempaa mainosta kuin rahansa menettäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisijoittaminen ei perustu siihen, että toisilta viedään ja toisille annetaan, vaan yritysten tuottavaan toimintaan ja kasvuun. Joillain yrityksillä menee huonosti, jolloin sijoittaja menettää rahaa ja joillain hyvin, jolloin saadaan tuottoja.
Koska yritykset kehittyvät ennemmin vuosikymmenissä kuin vuosissa, sijoitusten täytyy olla pitkäaikaisia.
Ja koska osalla yrityksistä menee aina huonosti, sijoitukset täytyy hajauttaa moniin yrityksiin.
Se perustuu nimenomaan piensijoittajien ryöstämiseen. Seuraa päivittäin pörssiä niin näet milloin kurssit ajetaan reippaasti alas ja sitä seuraa aina merkittävä nousu ja tätä ne pitää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Yhtiön tilanteella ei ole mitään merkitystä koska päiväkauppalaiset päättä mikä osake on nyt hittituote.