Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet kasvissyöjä? Semikasvissyöjä kyselee ja höpisee. :)

Vierailija
18.09.2014 |

Mä olen lähes kasvissyöjä eettisistä syistä. Lihan tehotuotanto on jotain, mitä en halua tukea. Esim. siat ovat suurinpiirtein yhtä älykkäitä kuin koirat, ja ne joutuvat elämään hirveissä oloissa. Syön lihaa kyläillessä ja saatan joskus syödä ns. "jäännösosista" tehtyä ruokaa eli niitä kanannahkapullia, jännejauhonugetteja ja sen sellaisia. Joskus syön myös sydäntä. Se taitaa olla lähinnä sivutuote ja sydän on halpaakin kuin mikä niin hyväksi lihaksi. Sitä ei paljoa syödä Suomessa. Suomalaista hevosenlihaa saatan syödä. Voin myös syödä lihaa, joka muuten menisi hukkaan. Kalastamista olen miettinyt, mutta en halua tappaa turhaan, edes kaloja. Pärjään kalastamattakin. Pääosin elän kasvisruoalla. Olen siis ilmeisesti jonkinlainen semivegetaristi.

En ota kantaa siihen, onko kasvissyönti jotenkin terveellisempää kuin lihan syönti tai päinvastoin. Mä en ole valinnut tätä terveyssyistä, enkä edes ole ottanut paljoa terveysasioista selvää. Ihminen on tietty käsittääkseni luonnostaan sekasyöjä ja itsekin olen sitä jossain määrin, mutta nykyisin voi valita itse. Jos ruoasta saa riittävästi kaikkea tarpeellistä, kaikki on mielestäni kunnossa.

Mielestäni ihmisten pitäisi muuten syödä enemmän hyönteisiä. Jännää, että äyriäisten syöminen on monista ihan normaalia, mutta hyönteiset on eri juttu. Olen miettinyt, että josko kasvattaisin itse jotain ötököitä, joita normaalisti kasvatetaan vaikkapa lemmikkiliskojen ja sellaisten ruoaksi. Jauhomatoja vaikka. En kyllä tiedä, raaskisinko sitten enää syödä niitä, mutta olisi jännä kokeilla.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan porkkananpurija halua tulla turisemaan? :) Multa saa toki myös kysellä juttuja, jos kiinnostaa.

ap

Vierailija
2/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön harvakseltaan riistaa ja luomulihaa, ehkä 10 krt/vuosi. Kalasta en pidä, kestävästi kalastettua voisin syödä. Eettisistä, ekologisista ja terveydellisistä syistä olen jättänyt lihansyönnin erittäin vähäiseksi. Munat ostan luomuna, maitotuotteita käytän mahdollisimman vähän. Olen ollut terveempi ja pirteämpi nykyiseen ruokavaliooni vaihdettuani liki kaksi vuotta sitten. Eläinrasva saa ihoni kukkimaan. Nyt ihoni voi hyvin, enkä sairasta flunssia tai muita tarttuvia pöpöjä. Jaksan paremmin opiskella ja tehdä raskasta ruumiillista työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, en nyt tiedä mistä haluaisit puhua. Kasvissyöjä olen ollut 9 vuotta. Käytän maitotuotteita ja munia. En koskaan ole erityisemmin välittänyt mistään jauhelihasta tai makkarasta, vaan olen aina pitänyt enemmän kasvisruuasta. Lapsena rakastin myös kokolihaa, etenkin hirveä. Niitä ei vaan kotona useinkaan saanut, joten päätös kasvisruuan aloittamisesta oli helppo, toteutus oli vain vähän hankalampaa. On aina outoa perustella miksi ei syö tai miksi syö ruokaa. En osaa eritellä omalla kohdallani mitään ideologiaa kasvissyöntini takana. Se on ollut minulle jo lapsena luonnollinen valinta.

Ekologisesti ajatellen kasvissyönti on parempi ja olisi hyvä, jos yletöntä lihan ja proteiinin syömistä vähennettäisiin. Toisaalta on myös hullua, että kasviksia kuljetetaan lentokoneella pitkiä matkoja tänne pohjoiseen syötäväksi. Kaiken näköiset superfoodit lähinnä naurattavat. On myös hullua miten esimerkiksi maissin viljelystä on saatu aikaiseksi kova ja raaka bisnes. Se on sekä ekologisesti että eettisesti ajateltuna huolestuttavaa. 

En tiedä söisinkö itse hyönteisiä. Ehkä maistaisin. En myöskään tiedä olisiko minusta keinolihan syöjäksi. Se on jotenkin hyvin epäluonnollinen ajatus. Luulen myös, että olen niin vieraantunut lihan mausta ja koostumuksesta, etten enää nauttisi siitä. On kuitenkin hyvä, että lisää vaihtoehtoja kehitetään. 

Vierailija
4/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen lisää, että hyönteisten kasvatus omiin tarpeisiin on vakavassa harkinnassa!

Vierailija
5/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä terveydellisistä syistä. :) Koen pärjänneeni treeneissä paremmin, kun olen vaihtanut lakto-ovo-vegaaniseen. Ei ole niin ähky ja "laiska" olo. 
Toki epäilen, että kyse on siitäkin, että kasvisruokavaliota opetellessa tulee kiinnitettyä muutenkin enemmän huomiota ruoan terveellisyyteen kuin sekasyöjäaikana. Sekasyöjänä tuli tehtyä niitä hyviksi havaittuja klassikkoruokia suurpiirteiseen malliin aina makaronilaatikoista lähtien. :) Kasvisruoka piti aloittaa ihan puhtaalta pöydältä ja orjallisesti ohjeita noudattaen, kun osa käytettävistä raaka-aineista oli tyystin uusia. 

Vierailija
6/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun usein puhutaan tuosta luonnollisesta ruokavaliosta, niin en usko, että se tarkoittaisi jokapäiväistä lihansyöntiä, tai ainakaan niin runsasta lihansyöntiä. Itse aikanaan tavallaan järkytyin siitä, etten oikein osannut valmistaa ateriaa, jossa ei olisi lihaa. Olen vähän huono sanomaan, mitä ihmisten pitäisi tehdä, ja mitä ei, mutta monelle tekisi hyvää olla vaikka edes kolme päivää syömättä lihaa. Se voisi avartaa. Aika hurjaa, ettei moni edes osaa tehdä kasvisruokia.

Ja mäkin syön tietty munia ja myönnän käyttäväni maitotuotteita, joskin hyvin vähän. Unohdin mainita. :D

ap

Vierailija
7/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös tosiaan pitkään miettinyt tuota hyönteissyöntiä. Jotenkin homman aloittaminen vain venyy. Mua ei ole hyönteiset tai mitkään ötökät koskaan ällöttäneet ja olen syönyt vaikka mitä muutenkin, mutta olisihan siinä hommaa.

ap

Vierailija
8/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä mukavuussyistä. Siis siksi, että kasvisruoka maistuu paremmalta ja on (tietysti hyvänaikaa kestäneen harjoittelun jölkeen) helpompaa tehdä maukkaaksi kuin liha. Kasviksethan maistuvat jo sinällään, liha täytyy aina maustaa.

Alunperin minulla oli eettisiä ja terveydellisiä syitä, vuosien varrella tajusin, että ne eivät olleet kestäviä, vaan ns "helppoa filosofiaa". Ksvintuotanto ei ole laajasti ajateltuna yhtään sen eettisempää kuin eläintuotantokaan (enkkä mä nyt puhu sii, että kasvitkin tuntevat ja kommunikoivat, vaikka sekin on totta, vaan siitä, että kasvejakin tehoviljellään ekologisesti täysin kestämättömällä tavalla ja vahingot ovat usein lihantuotantoa pitkäaikaisempia). Toinen ratkaisu ei ole toista parempi. Esim luomulla pääsisi jonkun verran pitemmälle, mutta ei lopulta kovin pitkälle silläkään. On vaan myönnettävä, että niin kauan kuin on ihmisiä, ei kunnon eettistä ratkaisua voida saavuttaa. Terveydellisesti - no molemmilla tavoilla pääsee sekä epäterveelliseen että terveelliseen vaihtoehtoon. Itselläni oli kasvissyönnin alkuvaiheessa ortoreksia, jossa kävi lopulta niin, että liika terveellisyys kääntyi sairaudeksi. Tässäkään toinen vaihtoehto ei ole toista parempi. Olen siis kasvissyöjä lähinnä siksi, että pidän kasvisruoasta. Sen verran on etiikkaa, että en käytä soijaa enkä tofua, enkä muita pahimmin kestämättömillä tavoilla tuotettuja kasviksia.

Vierailija
9/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta syön joskus harvoin munia, maitoa ja jopa kalaa/äyriäisiä. Kasvissyöntiin mulla on samat syyt kuin ap:lläkin. Ötököitä en kuitenkaan välittäisi syödä. :) Sivutuotteena olen tuntenut itseni terveemmäksi, kasvissyönnin myötä flunssat ovat vähentyneet selvästi ja minua sanotaan ikäistäni nuoremman näköiseksi (olen nelikymppinen). 

Vierailija
10/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä koska mielestäni lihansyöntiä ja tehotuotantoa pitäisi vähentää ja haluan että omilla elintavoillani vaikuttaa tähän. Lihan syöminen itsessään ei mielestäni ole siis väärin, sitä vain tehdään liikaa ja kasvisruokaa ei haluta edes pitää vaihtoehtona. Riistaa ja esim just noita ötököitä voisin syödä, ulkomaanreissuilla olen syönyt heinäsirkkoja ja olivat ihan hyviä.

Vierailija
11/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaaniruokavaliolla eettisyyden ja terveellisyyden takia.

Vierailija
12/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:41"]

Mä olen myös tosiaan pitkään miettinyt tuota hyönteissyöntiä. Jotenkin homman aloittaminen vain venyy. Mua ei ole hyönteiset tai mitkään ötökät koskaan ällöttäneet ja olen syönyt vaikka mitä muutenkin, mutta olisihan siinä hommaa.

ap

[/quote]

Ötököitä on varsin haastavaa saada Suomesta, mikä tekee niiden nauttimisesta hankalampaa. Muistaakseni blogissa nimeltä Keltaisessa Keittiössä kuitenkin haettiin juurikin eläinkaupasta joitakin sirkkoja, joten ihan mahdollista se varmasti olisi mutta vaivaa se vaatisi.

Vierailija
13/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen semivegaani (käytän hunajaa ja villaa ja syön D3-vitamiinia) lähinnä eettisistä ja tunteellisista syistä - en pidä tehotuotannosta ja tappaminen on minusta synkkää. Siksi en syö myöskään riistaa, vaikka hyväksyn sen paremmin.

Vierailija
14/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:35"]

Kun usein puhutaan tuosta luonnollisesta ruokavaliosta, niin en usko, että se tarkoittaisi jokapäiväistä lihansyöntiä, tai ainakaan niin runsasta lihansyöntiä. Itse aikanaan tavallaan järkytyin siitä, etten oikein osannut valmistaa ateriaa, jossa ei olisi lihaa. Olen vähän huono sanomaan, mitä ihmisten pitäisi tehdä, ja mitä ei, mutta monelle tekisi hyvää olla vaikka edes kolme päivää syömättä lihaa. Se voisi avartaa. Aika hurjaa, ettei moni edes osaa tehdä kasvisruokia.

Ja mäkin syön tietty munia ja myönnän käyttäväni maitotuotteita, joskin hyvin vähän. Unohdin mainita. :D

ap

[/quote]

Hyvä pointti, että monelle on vaikeuksia valmistaa mitään ruokaa missä ei olisi lihaa. Itse olen saanut monet kaverit ihmettelemään miten kasvisruoka voi olla niin hyvää. Kuitenkin olen tarjonnut vain ihan perustomaattikastiketta pastan kanssa. Itse asiassa, kun mietin niin ainoat kerrat milloin olen "kaivannut" liharuokia on silloin, kun olen ollut tilanteessa missä pitäisi keksiä jotain nopeaa ruokaa. Kuinka helppoa silloin olisikaan paistaa vähän kanaa ja heittää curryt ja kermat perään. Kasvisruokien valmistaminen kuitenkin vaatii ainakin hieman suunnittelua. 

Vierailija
15/32 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:41"]

ap

[/quote]

Ötököitä on varsin haastavaa saada Suomesta, mikä tekee niiden nauttimisesta hankalampaa. Muistaakseni blogissa nimeltä Keltaisessa Keittiössä kuitenkin haettiin juurikin eläinkaupasta joitakin sirkkoja, joten ihan mahdollista se varmasti olisi mutta vaivaa se vaatisi.

[/quote]

Ihmisen ruoaksi ei käsittääkseni ötökäitä saa myydä Suomessa, mutta mieheni serkku esim. kasvattaa jauhomatoja lemmikkimatelijalleen. Niitä voi itse viljellä, mutta en tiedä, mistä niitä saa.

ap

Vierailija
16/32 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäännösosien/sivutuotteiden ja maitotuotteiden syönti tukee lihateollisuutta, koska lihantuottajat tienaavat enemmän. Myöskin hyönteisten syöminen on mielestäni yhtä väärin kuin eläimien. Hyönteisiä tulisi arvostaa. Nekin ovat eläimiä, pienikokoisempia vain. Kasvisruoka on myös luonnollinen vaihtoehto, sillä monet luonnonkansat syövät vain kasviksia. Itse pyrin syömään mahdollisimman vegaanisesti.

Vierailija
17/32 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ksvintuotanto ei ole laajasti ajateltuna yhtään sen eettisempää kuin eläintuotantokaan (enkkä mä nyt puhu sii, että kasvitkin tuntevat ja kommunikoivat, vaikka sekin on totta, vaan siitä, että kasvejakin tehoviljellään ekologisesti täysin kestämättömällä tavalla ja vahingot ovat usein lihantuotantoa pitkäaikaisempia)."

Kasvien syönti on ekologisempaa, koska eläimille kasvatetaan keskimäärin n. kymmenkertainen määrä kasveja ruoaksi kuin kuinka paljon eläimestä saadaan ruokaa ihmiselle. Eli syömällä kasvin suoraan kuluttaa luontoa keskimäärin 10 kertaa vähemmän kuin jos söisi lihaa. Esim. soijaa kasvatetaan tehotuotettujen eläinten ruuaksi.

Vierailija
18/32 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 03:45"]

Jäännösosien/sivutuotteiden ja maitotuotteiden syönti tukee lihateollisuutta, koska lihantuottajat tienaavat enemmän. Myöskin hyönteisten syöminen on mielestäni yhtä väärin kuin eläimien. Hyönteisiä tulisi arvostaa. Nekin ovat eläimiä, pienikokoisempia vain. Kasvisruoka on myös luonnollinen vaihtoehto, sillä monet luonnonkansat syövät vain kasviksia. Itse pyrin syömään mahdollisimman vegaanisesti.

[/quote]

Mikä luonnonkansa syö vain kasviksia?

Vierailija
19/32 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 03:59"]

"Ksvintuotanto ei ole laajasti ajateltuna yhtään sen eettisempää kuin eläintuotantokaan (enkkä mä nyt puhu sii, että kasvitkin tuntevat ja kommunikoivat, vaikka sekin on totta, vaan siitä, että kasvejakin tehoviljellään ekologisesti täysin kestämättömällä tavalla ja vahingot ovat usein lihantuotantoa pitkäaikaisempia)."

Kasvien syönti on ekologisempaa, koska eläimille kasvatetaan keskimäärin n. kymmenkertainen määrä kasveja ruoaksi kuin kuinka paljon eläimestä saadaan ruokaa ihmiselle. Eli syömällä kasvin suoraan kuluttaa luontoa keskimäärin 10 kertaa vähemmän kuin jos söisi lihaa. Esim. soijaa kasvatetaan tehotuotettujen eläinten ruuaksi.

[/quote]

Niin, toki olisi ekologisempaa, jos ihmiset söisivät sen heinän. Pahempi juttu vaan, että ihmiseltä puuttuu ne suolistobakteerit, jotka hyödyntävät sen heinän. Ja sitä esim. soijaa ei yksikään eläin kaipaa. Ne voisivat paljon paremmin ilman sitä ja eläisivät tyytyväisempinä heinällä. Jotkut eläimet taas mussuttaisivat tyytyväisinä sinulle kelpaamatonta kakkoslaatuista tavaraa, se on juuri sitä ekologiaa.

Vierailija
20/32 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 03:59"]

[/quote]

Tuohan se mantra on ja on siinä perääkin, mutta todellisuudessa homma ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertainen. Nauta ja lammas on ne pahiten tuhlailevat lihat, ja jos yksinkertaistetaan niin, että 1kg naudanlihan tuottamiseen menee 10kg kasviksia niin onhan tuo valtavaa tuhlausta. Pitäisi kuitenkin kuitenkin muistaa, että keho ei käy kiloilla vain kaloreilla. Esimerkkinä sen naudanlihakilon sijaan pitäisi syödä noin 7kg parsaa, jotta saisi saman määrän energiaa.

Kalorimäärän suhteen tarkasteltuna nauta ja lammas on edelleenkin hyvin tuhlailevaa ravintoa, mutta esimerkiksi possu ja kana kilpailevat ihan tasapäisesti kasvisten kanssa. Pavut ym ovat toki omassa luokassaan edelleen myös energiasisällön kannalta tarkasteltuna, mutta vaikkapa parsa taas melkein yhtä epäekologista kuin nauta. 

Muutama vuosi takaperin muistan nähneeni laskelman, että vegaanin ja ravintosuositusten mukaan syövän sekasyöjän ruokahalun tyydyttämiseen vaaditussa viljelypinta-alassa on noin 10% ero, mikä sekin on tietysti merkittävä, mutta kaukana noista 10x tai 15x lukemista. 

Samoin myöskään karjankasvatuksen ja viljelyn kokonaisympäristövaikutusten arvioiminen ei ole aivan niin yksinkertaista, kuin katsoa vain sitä että lihakilo syö 10 kiloa kasviksia. Molemmat asettavat omat, osin erilaiset haasteensa ympäristön kannalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme