Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran työnantajan pitää joustaa pienten lasten takia?

Vierailija
22.08.2021 |

Olen tukiverkoton yh, melko pienipalkkaisessa työssä. Eli rahaa palkata lastenhoitajaa ei ole eikä ketään joka tulisi auttamaan. Lapset on päivisin päiväkodissa kun minä olen töissä. Nyt työnantaja on alkanut vaatimaan mm., että tekisin osan töistä kauemmassa toimipisteessä, jonne en ehdi töihin päiväkodin aukiolojen puitteissa, että hoitaisin muutamia iltatöitä (meidän työssä voi välillä olla tarve olla työpaikalla iltaisinkin vaikka tämä ei vuorotyötä olekaan, mutta meillä on paljon perheettömiä samaa työtä tekeviä joille ei ole ongelma tehdä iltaisin välillä töitä).

Työnantaja ei jousta yhtään lasteni takia. Vaikka miten pyydän. Minkä verran heidän oikeasti pitäisi joustaa?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset sellaiseen päivähoitoon, että sinä pääset töihin. Tai voisiko 80 % työaika ratkaista haasteen?

Päivähoitopaikkoja ei tuosta vaan vaihdella. Kun niitä vuoropaikkoja ei välttämättä ole tarjolla heti kun tarvetta olisi. 

Kyllä niitä hoitopaikkoja vaan pitäisi olla niin kuin kuntalaiset niitä työnsä vuoksi tarvii. Toki kunnalle pitää antaa kohtuullinen aika tehdä järjestelyjä, mutta kyllä se vuorohoito vaan on pakko löytyä tarvitseville.

Pitäisi ja pitäisi. Mutta millä minä alan taistelemaan kuntaa vastaan kun he sanoo että jos ei ole vuorotyössä niin ei saa lasta vuoropäiväkotiin. Ap

Pyydät työnantajaltasi todistuksen, että työ tapahduu eri toimipisteissä klo 6-20 välillä ja toimitat tämän kuntasi palveluohjaukseen, kun haet lapsille siirtoa vuorohoitoon.

Vierailija
82/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajan tarvitse joustaa yhtään. Ja itse olen sitä mieltä että se on prseestä.

Olisiko neuvoja miten sitten voin ratkaista tämän tilanteen? Ap

Voitko vaihtaa vuoroja kollegojesi kanssa? Monet pitävät iltavuoroista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajan tarvitse joustaa yhtään. Ja itse olen sitä mieltä että se on prseestä.

Olisiko neuvoja miten sitten voin ratkaista tämän tilanteen? Ap

Oletko kysynyt luottamusmieheltä tai ammattiliitostasi neuvoja?

Luottamusmies ja ammattiliittoko se työnantaja on? vtua työt ammattiliitoille kuuluvat - pikemminkin pitäisi mitä ammattiliitot aikovat tehdä yleisen tömoraalinen nostamiseksi, jottei saikkusaikuttajat ja laiskat jatkuvasti loista poissaolollaan.

Vierailija
84/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko töistä vapaata jollain verukkeella? Hoitovapaa? Opintovapaa? Vuorotteluvapaa? Tuolla ajalla sitten haet uuden työn.

Vierailija
85/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tulee kohdella työntekijöitä tasapuolisesti. Lisääntyminen on oma valinta eivätkä lapset ole mikään syy vaatia jos jonkinmoista joustoa jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
86/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liukuma tarkoittaa sitä että työntekijällä on oikeus liukuman rajoissa tehdä työnsä. Työnantaja ei voi määrätä vuoroja.

Työnantaja voi myös poistaa liukuma . Työnantaja on suonut liukuman, joka voidaan tarvittaessa myös poistaa.

Vierailija
87/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liukuma tarkoittaa sitä että työntekijällä on oikeus liukuman rajoissa tehdä työnsä. Työnantaja ei voi määrätä vuoroja.

Se tarkoittaa myös sitä, että työnantaja voi määr’tä liukuma v’lillä töihin, ei automaattisesti sitä, että työntekijä olisi oikeutettu liukumaan vapaasti.

Vierailija
88/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko töistä vapaata jollain verukkeella? Hoitovapaa? Opintovapaa? Vuorotteluvapaa? Tuolla ajalla sitten haet uuden työn.

Tällaisia pitäisi palkata töihin. Palkkaan ainoastaan niitä, joiden perään olen soittanut ja kysynyt miten työt hoidettu. Jos työntekijä kieltää esimiehelleen soiton, varma nakki siitä, että. eille ei tule.

Vierailija
89/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Liukuma mahdollistaa sen, että työnantaja ei voi veloittaa töihin klo 6. 

Siis milleen?

Ap

Näin:

Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että työntekijä voi sovituissa rajoissa päättää, milloin tulee töihin ja milloin lähtee kotiin.

https://www.erto.fi/palvelut/tyo-ja-elama/toissa/3643-mitae-tarkoittaa-…

Eli sinä saat päättää 6-20 välillä, moneltako aloitat ja moneltako lopetat. 

Itse asiassa tuossa linkissäsi on tämä teksti:

"Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että työntekijä voi sovituissa rajoissa päättää, milloin tulee töihin ja milloin lähtee kotiin. ... Jos esimerkiksi säännöllinen työaika on kello 8–16, voidaan sopia, että töihin tullaan kello 6 ja 9 välillä ja kotiin lähdetään kello 14–17. Kiinteä työaika on sitten vastaavasti kello 9–14."

Esimerkissä liukuma on 6-17, mutta töissä on oltava 9-14. Sitä ennen ja sen jälkeen liukuma on käytössä, mutta työnantaja saa määrätä ne sovitut rajat, joiden puitteissa toimitaan.

Niin? Sehän riippuu siitä että mitä on sovittu. Selaisia lisärajoituksia ei voi asettaa, joista ei ole sovittu.

Silloin ap:lla on velvollisuus osoittaa, että muusta ei ole sovittu! Äärettömän harvassa työpaikassa liukuva työaika tarkoittaa vapaata työaikaa ja vaikka sopimuksessa on se liukuma määritelty, niin työnantaja voi koska tahansa ilmoittaa, mikä on kenenkin kiinteä työaika.

Vierailija
90/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuntasi päivähoitotoimiston on keksittävä ratkaisu. Näin se vaan on. Jos et saa lapsia kokonaan vuoropk:hon niin silloin he keikkailevat siellä niinä päivinä kun työaikasi sen vaatii. Minä olen työssä pääasiassa virka-aikaan mutta muutaman kerran vuodessa viikonloppuna. Lapsellani on paikka tavallisessa päiväkodissa, ja silloin kun tarvitsen hänelle viikonloppuhoitoa, päiväkodin johtaja tilaa hänelle niiksi päiviksi paikan vuoropäiväkodista. Tavalliseen päiväkotiimme pääsee erillisellä ilmoituksessa jo klo 6, hoitoaika alkaa ilman erityistarvetta klo 7 alkaen. Samoin hoitoa saa tarvittaessa klo 18 asti ja jos ei ole tarvetta niin pk sulkeutuu klo 17. Eli soittoa päiväkodin johtajalle että kuinka toimit näiden erityispäivien kanssa, ja jos hän ei osaa vastata niin päivähoitotoimisto.

Vierailija
91/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitovaihto. Tarmjoudut auttamaan toista yksinhuoltajaa ja hän auttaa puolestaan sinua. Sain tämän toimimaan erään toisen äidin kanssa. Lapset oli silloin 4- ja 5-vuotiaat ja yksi 8-vuotias. Rahaa ei liikutettu.

Vierailija
92/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lapsille paikkaa vuoropäiväkodista tai vaihda työpaikkaa. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin hyväksyä tilanne ja kestää se.

Vierailija
93/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo että sopimusta tehtäessä työpisteen paikka oli määritelty tietyksi. Ja sano että sut voi irtisanoa, mutta sinä et sitä tee.

Silloin työsopimuksessa pitäisi lukea paikan osoite. Jos ap irtisanotaan siksi ettei hän voi noudattaa työnantajan määrittelemiä työaikoja, niin karenssia pukkaa.

Ei kyllä muutenkaan kannata ikinä tuudittautua siihen uskoon, että edes osoite työsopimuksessa takaa sen, että työpaikan sijainti ei muutu. Aina voi tulla eteen esim. väistötiloihin siirtyminen remontin ajaksi tai ihan vaikkapa tilojen vuokrasopimuksen päättyminen ja uuteen sijaintiin muuttaminen.

Vierailija
94/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia pitäisi palkata töihin. Palkkaan ainoastaan niitä, joiden perään olen soittanut ja kysynyt miten työt hoidettu. Jos työntekijä kieltää esimiehelleen soiton, varma nakki siitä, että. eille ei tule.

Miksikoko ajan palkkaat? Eikö työntekijät pysy?

Vierailija
95/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso alkuun mitä allekirjoittamassasi työsopimuksessa sanotaan. Jos et ole lupautunut vaihtamaan työpistettä ja työajaksi on määritelty säännöllinen päivätyö, sinun ei tarvitse noihin suostua.

Vierailija
96/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso alkuun mitä allekirjoittamassasi työsopimuksessa sanotaan. Jos et ole lupautunut vaihtamaan työpistettä ja työajaksi on määritelty säännöllinen päivätyö, sinun ei tarvitse noihin suostua.

Kyllä työnantajalla on direktio-oikeuden nojalla oikeus muuttaa työaikaa ja toimipistettä. Jos työntekijä ei halua niihin suostua, vaikka se on työn tekemisen kannalta välttämätöntä, niin työsopimus voidaan irtisanoa. Tästä käsittääkseni tulee karenssia, koska työntekijä kieltäytyy itse työstä, jota työnantaja tarjoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi