Minkä verran työnantajan pitää joustaa pienten lasten takia?
Olen tukiverkoton yh, melko pienipalkkaisessa työssä. Eli rahaa palkata lastenhoitajaa ei ole eikä ketään joka tulisi auttamaan. Lapset on päivisin päiväkodissa kun minä olen töissä. Nyt työnantaja on alkanut vaatimaan mm., että tekisin osan töistä kauemmassa toimipisteessä, jonne en ehdi töihin päiväkodin aukiolojen puitteissa, että hoitaisin muutamia iltatöitä (meidän työssä voi välillä olla tarve olla työpaikalla iltaisinkin vaikka tämä ei vuorotyötä olekaan, mutta meillä on paljon perheettömiä samaa työtä tekeviä joille ei ole ongelma tehdä iltaisin välillä töitä).
Työnantaja ei jousta yhtään lasteni takia. Vaikka miten pyydän. Minkä verran heidän oikeasti pitäisi joustaa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Sano tuo että sopimusta tehtäessä työpisteen paikka oli määritelty tietyksi. Ja sano että sut voi irtisanoa, mutta sinä et sitä tee.
Silloin työsopimuksessa pitäisi lukea paikan osoite. Jos ap irtisanotaan siksi ettei hän voi noudattaa työnantajan määrittelemiä työaikoja, niin karenssia pukkaa.
Niin siis sinä et pääse noihin vuoroihin. Työnantaja keksii jonkun muun ne tekemään.
Lapset sellaiseen päivähoitoon, että sinä pääset töihin. Tai voisiko 80 % työaika ratkaista haasteen?
Vaihtaisin työpaikkaa ja tekisin seuraavaan paikkaan sopimuksen, jossa työaika on kiinteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano tuo että sopimusta tehtäessä työpisteen paikka oli määritelty tietyksi. Ja sano että sut voi irtisanoa, mutta sinä et sitä tee.
Silloin työsopimuksessa pitäisi lukea paikan osoite. Jos ap irtisanotaan siksi ettei hän voi noudattaa työnantajan määrittelemiä työaikoja, niin karenssia pukkaa.
Ei välttämättä mikäli ap pystyy osoittamaan, että lapset jäisivät heitteille (lasu-asia) tai ettei työnantaja suostu odottamaan, että ap saisi lapsilleen paikan toisesta päikystä.
Joka tapauksessa helpommalla pääsee, kun etsii uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset sellaiseen päivähoitoon, että sinä pääset töihin. Tai voisiko 80 % työaika ratkaista haasteen?
Päivähoitopaikkoja ei tuosta vaan vaihdella. Kun niitä vuoropaikkoja ei välttämättä ole tarjolla heti kun tarvetta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sinä et pääse noihin vuoroihin. Työnantaja keksii jonkun muun ne tekemään.
Olisiko sinulla vit***lun sijaan antaa neuvoja?
Ei oo pikkulasten hoito yhden ihmisen hommaa. Töissä 24/7. Isä ja tukiverkot puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työsopimuksessa sanotaan työnsijainnista?
Entä työajoista?Työajoista lukee että toimistotyöaika, käytössä työaikaliukuma välillä 06-20. Sijainnista ei lue mitään. Kun tein sopimuksen oli toimipisteitäkin vain yksi, myöhemmin niitä on perustettu lisää. Ap
Sitten olet aika heikoilla.
Tuo liukuma on pääasiassa työntekijöiden iloksi ja hyödyksi, koskaan ennen työnantaja ei ole siihen vedoten yrittänyt pakottaa ketään töihin klo 8-16 ulkopuolella. Mutta nyt minun lisäkseni yhden toisen kohdalla on. Ap
Ikävää sinun ja sen toisen kannalta, mutta et voi tehdä oikein muuta kuin suostua. Paitsi jos saat neuvoteltua jonkun muun kanssa, että hän tekee sinun vuorosi iltaisin ja toisessa toimipisteessä ja saat myös työnantajan suostumaan tähän.
Miten ap käytännössä voi suostua tuohon jos ei ole muita lapsia kuljettamaan tai vahtimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitopaikkoja ei tuosta vaan vaihdella. Kun niitä vuoropaikkoja ei välttämättä ole tarjolla heti kun tarvetta olisi.
Meidän kunnassa on sääntö että vuoropäiväkotiin saa lapset vain jos on vuorotyössä. Minä en ole. Minulla on toimistotyöaika liukumalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä työajoista?Työajoista lukee että toimistotyöaika, käytössä työaikaliukuma välillä 06-20. Sijainnista ei lue mitään. Kun tein sopimuksen oli toimipisteitäkin vain yksi, myöhemmin niitä on perustettu lisää. Ap
Tuo liukuma on pääasiassa työntekijöiden iloksi ja hyödyksi, koskaan ennen työnantaja ei ole siihen vedoten yrittänyt pakottaa ketään töihin klo 8-16 ulkopuolella. Mutta nyt minun lisäkseni yhden toisen kohdalla on. Ap
Ikävää sinun ja sen toisen kannalta, mutta et voi tehdä oikein muuta kuin suostua. Paitsi jos saat neuvoteltua jonkun muun kanssa, että hän tekee sinun vuorosi iltaisin ja toisessa toimipisteessä ja saat myös työnantajan suostumaan tähän.
Miten ap käytännössä voi suostua tuohon jos ei ole muita lapsia kuljettamaan tai vahtimaan?
Niin tähän tosiaan tarvisin niitä neuvoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tähän tosiaan tarvisin niitä neuvoja. Ap
Teet työt sinä aikana, kun sinulle sopii. Kuten joku jo sanoikin, jos sopimukseen on kirjattu liukuma, työntekijä saa itse valita työaikansa sen puitteissa. Lisäksi rupeaisin etsimään välittömästi uutta työtä. Ei kuulosta siltä, että tuossa nykyisessä kannattaisi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa on sääntö että vuoropäiväkotiin saa lapset vain jos on vuorotyössä. Minä en ole. Minulla on toimistotyöaika liukumalla. Ap
Tässä hyvä argumentti millä puolustaa asiaasi. Et saa lasta vuoropäiväkotiin, lapsia ei voi jättää kadulle ja ei ole muuta hakijaa. Mikäli ei kunnassa löydy myöskään päiväkotia mikä on 20-21 auki, et tilanteelle voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan joka kunnassa. Minun piti jokainen työvuoro toimittaa päiväkotiin ja vielä reilusti ennen kuin vuorot alkoi, niitä ei niin vaan muutella.
Ja kun minulla oli liikaa päivävuoroja putkeen meinattiin lapsi siirtää toiseen päiväkotiin eli muutama tarve silloin tällöin ei riitä.
No ei kai työnantajan ole mikään pakko joustaa yhtään, mutta typeräähän sellainen vain olisi.
En kyllä osaa sanoa että mitä lait ja tessit ja muut sanoo työntekopaikan vaihtamisesta, mitä voi määrätä ja mistä pitää sopia. Luottamusmieheltä tai työsuojelusta voisi kysellä miten asiat on pykälien mukaan.
Tein vuorotyötä niin eri tilanne jo siinä kun sopimukset erillaisia. Mutta omistaja päätti aikaistaa aamuvuoroa joka olisi alkanut samaan aikaan kuin päiväkoti aukeaa. Minä vain ilmoitin etten niihin vuoroihin tule koska tarha ei ole auki.
Nyrpeää naamaa sain katsella omistajalta sen aikaa kun etsin toisen työn mutta ei hänellekään jäänyt muuta vaihtoehtoa. Jos olisi koittanut pakottaa niin tiesi että siinä tapauksessa olisi liike ollut aamuisin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä argumentti millä puolustaa asiaasi. Et saa lasta vuoropäiväkotiin, lapsia ei voi jättää kadulle ja ei ole muuta hakijaa. Mikäli ei kunnassa löydy myöskään päiväkotia mikä on 20-21 auki, et tilanteelle voi mitään.
Työnantajani tietää kyllä päiväkotitilanteen koska pomolla on itsellä alakouluikäisiä lapsia ja hän asuu samassa kunnassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän kunta noudattaa ihan samoja lakeja kuin kaikki muutkin kunnat.
Lain mukaan kunta on velvollinen järjestämään lastenhotoa TARPEEN MUKAAN. Jos sinulla on työstä johtuen joku tarve, niin kunnan on sopeutettava omia toimiaan sen mukaan, että se hoito järjestyy.
En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Liukuma mahdollistaa sen, että työnantaja ei voi veloittaa töihin klo 6.
Asun kerrostalossa, mutta täällä ei naapurit puhu toisilleen. Jos moikkaamaan satut, niin vastauksena on pään kääntäminen pois. Jos sinulla on hyvä tilanne, älä oleta muilla olevan samoin.
Itse olen valmis auttamaan toisia ilman vastapalvelusta, mutta kun satut asumaan kaupungissa missä ei edes moikata, niin minkäs teet.