Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran työnantajan pitää joustaa pienten lasten takia?

Vierailija
22.08.2021 |

Olen tukiverkoton yh, melko pienipalkkaisessa työssä. Eli rahaa palkata lastenhoitajaa ei ole eikä ketään joka tulisi auttamaan. Lapset on päivisin päiväkodissa kun minä olen töissä. Nyt työnantaja on alkanut vaatimaan mm., että tekisin osan töistä kauemmassa toimipisteessä, jonne en ehdi töihin päiväkodin aukiolojen puitteissa, että hoitaisin muutamia iltatöitä (meidän työssä voi välillä olla tarve olla työpaikalla iltaisinkin vaikka tämä ei vuorotyötä olekaan, mutta meillä on paljon perheettömiä samaa työtä tekeviä joille ei ole ongelma tehdä iltaisin välillä töitä).

Työnantaja ei jousta yhtään lasteni takia. Vaikka miten pyydän. Minkä verran heidän oikeasti pitäisi joustaa?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Liukuma mahdollistaa sen, että työnantaja ei voi veloittaa töihin klo 6. 

Siis milleen?

Ap

Vierailija
42/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Liukuma mahdollistaa sen, että työnantaja ei voi veloittaa töihin klo 6. 

Mistäs sinä tiedät aloittajan liukumista mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

No silleen, että saat tehdä työsi liukuman puitteissa eikä työnantaja voi määrätä, että sinun pitää aloittaa klo 6.

Vierailija
44/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä tiedät aloittajan liukumista mitään?

Hän itse kertoi niistä. Liukumia koskee samat säännöt kaikilla työpaikoilla. Ellei sitten sopimukseen ole erikseen kirjattu, että työnantaja voi tarvittaessa määrätä työajat. 

Vierailija
45/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

No silleen, että saat tehdä työsi liukuman puitteissa eikä työnantaja voi määrätä, että sinun pitää aloittaa klo 6.

Nyt en ymmärrä. Liukuma on 06-20. Eikä työnantaja pakota aloittamaan klo 6 vaan olemaan välillä toisessa toimipisteessä, jossa työt alkaa klo 7 kun toimipiste aukeaa mutta joka on niin paljon kauempana että sinne on lähdettävä kotoa klo 6. Ap

Vierailija
46/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, että työnantaja haluaa ap:stä eroon.

Vierailija
47/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajan tarvitse joustaa yhtään. Ja itse olen sitä mieltä että se on prseestä.

Olisiko neuvoja miten sitten voin ratkaista tämän tilanteen? Ap

Vaihtamalla työpaikkaa.

Työnantajan ei tarvitse joustaa lasteni takia yhtään. Jotkut joustot kuten erilaiset perhevapaat ovat lakisääteisiä js niitä työnantajan pitää noudattaa, mutta sinä et voi oman tilanteesi vuoksi vaatia muilta työntekijöiltä joustoja.

Kannattaa nyt alkaa hakea uutta työpaikkaa. Älä kuitenkaan irtisanoudu ennen kuin uusi työpaikka on varma. Työssä ollessa on helpompi saada työpaikka kuin työttömänä.

Vierailija
48/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

Näin:

Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että työntekijä voi sovituissa rajoissa päättää, milloin tulee töihin ja milloin lähtee kotiin.

https://www.erto.fi/palvelut/tyo-ja-elama/toissa/3643-mitae-tarkoittaa-…

Eli sinä saat päättää 6-20 välillä, moneltako aloitat ja moneltako lopetat. 

Vierailija
49/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia saa nimenomaan ne, joilla ei ole kykyä puhua muille? Meillä on vähän yli 40 asunnon rivitaloyhtiö, josta aina löytyy apua, jos itse on valmis auttamaan. Meillä oli koko viime talven naapurin ekaluokkalainen iltapäiväkerhon jälkeen klo 19 asti joka toisen viikon ja vastaavasti nyt äitinsä saattaa meidän ekaluokkalaisen joka aamu kouluun. Koska me autamme toisiamme!

Tuota noin... jos olisit naapurini, niin tulisitko meillä parina aamuna viikossa klo 6 hoitamaan kun lähden töihin hoitamaan kahden päiväkoti-ikäisen aamutoimet ja viemään heidät vähän yli seitsemän päiväkotiin? Ap

Kyllä, ilman muuta tulisin, jos voisin luottaa siihen, että sinä vastaavasti hoidat meidän dementikkomummoa kerran kuukaudessa yhtenä lauantaina klo 8-18.

Vierailija
50/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

Nyt en ymmärrä. Liukuma on 06-20. Eikä työnantaja pakota aloittamaan klo 6 vaan olemaan välillä toisessa toimipisteessä, jossa työt alkaa klo 7 kun toimipiste aukeaa mutta joka on niin paljon kauempana että sinne on lähdettävä kotoa klo 6. Ap

Liukuma pätee myös siellä toisessa paikassa. Eli sinun ei tarvitse aloittaa klo 7, vaan saat aloittaa sinulle sopivana ajankohtana. Ellei sitten sopimukseesi ole kirjattu jotain poikkeuspykälää liukuman suhteen. 

Vierailija
51/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Meillä on kova puute työntekijöistä siellä toisessa toimipisteessä kun se on hankalassa paikassa ja yrittävät nyt velvoittaa ihmisiä sinne. Moni suostui vapaaehtoisesti, meistä kaksi ei ja meidät nyt pakotetaan. Ap

Vierailija
52/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

Itse asiassa työnantaja saa päättää myös liukuman puitteissa työajat eli vaikka liukuma olisi 6-20, niin työnantaja voi ilmoittaa, että töissä on oltava klo 7-14 välinen aika, mutta toki tuolloin saa tulla töihin jo klo 6 tai lähteä vasta klo 16.

Vierailija
53/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsia saa nimenomaan ne, joilla ei ole kykyä puhua muille? Meillä on vähän yli 40 asunnon rivitaloyhtiö, josta aina löytyy apua, jos itse on valmis auttamaan. Meillä oli koko viime talven naapurin ekaluokkalainen iltapäiväkerhon jälkeen klo 19 asti joka toisen viikon ja vastaavasti nyt äitinsä saattaa meidän ekaluokkalaisen joka aamu kouluun. Koska me autamme toisiamme!

Tuota noin... jos olisit naapurini, niin tulisitko meillä parina aamuna viikossa klo 6 hoitamaan kun lähden töihin hoitamaan kahden päiväkoti-ikäisen aamutoimet ja viemään heidät vähän yli seitsemän päiväkotiin? Ap

Kyllä, ilman muuta tulisin, jos voisin luottaa siihen, että sinä vastaavasti hoidat meidän dementikkomummoa kerran kuukaudessa yhtenä lauantaina klo 8-18.

Ihanko todella tulisit? Joka viikko parina aamuna muutaman vuoden ajan? Ap

Vierailija
54/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

Tuo ei ole mahdollista. Jos on liukuva työaika, silloin töille ei ole määritelty tiettyä alkamisajankohtaa, vaan ainoastaan aikaväli, jona työt on tehtävä. 

Vierailija
55/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajan tarvitse joustaa yhtään. Ja itse olen sitä mieltä että se on prseestä.

Vaihtamalla työpaikkaa.

Työnantajan ei tarvitse joustaa lasteni takia yhtään. Jotkut joustot kuten erilaiset perhevapaat ovat lakisääteisiä js niitä työnantajan pitää noudattaa, mutta sinä et voi oman tilanteesi vuoksi vaatia muilta työntekijöiltä joustoja.

Kannattaa nyt alkaa hakea uutta työpaikkaa. Älä kuitenkaan irtisanoudu ennen kuin uusi työpaikka on varma. Työssä ollessa on helpompi saada työpaikka kuin työttömänä.

No mitä minä teen lasten suhteen sen puoli vuotta tms ennen kuin saan uuden työn? En voi heitä töihinkään mukaan ottaa. Ap

Vierailija
56/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis milleen?

Ap

Itse asiassa työnantaja saa päättää myös liukuman puitteissa työajat eli vaikka liukuma olisi 6-20, niin työnantaja voi ilmoittaa, että töissä on oltava klo 7-14 välinen aika, mutta toki tuolloin saa tulla töihin jo klo 6 tai lähteä vasta klo 16.

Ammattiliitto on asiasta erimieltä. He tuskin kirjoittavat ihan puppua. Mikä idea siinä liukuvassa työajassa edes olisi, jos kuitenkin olisi kiinteä työaika?

Vierailija
57/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työsopimuksessa sanotaan työnsijainnista?

Entä työajoista?

Työajoista lukee että toimistotyöaika, käytössä työaikaliukuma välillä 06-20. Sijainnista ei lue mitään. Kun tein sopimuksen oli toimipisteitäkin vain yksi, myöhemmin niitä on perustettu lisää. Ap

Sitten olet aika heikoilla.

Päinvastoin. Jos sopimuksessa nimenomaan lukee ”toimistotyöaika”, se on 8.00 - 16.15. Eikä tarvi joustaa yhtään tästä.

Mutta toki huonona puolena on, että jos olet järkähtämätön itse näissä niin turha odottaa enää työnantajalta palvelusta tulevaisuudessa. Mutta mikään irtisanomisen peruste tuo ei ole ettei voi käyttää liukumaa; sen käyttö on täysin vapaaehtoista ja työntekijän päätettävissä, ei työnantajan. Eikä sinua saa alkaa syrjiä tai savustaa sen takia ettet voi joustaa. Sinun osaltasi riittää, että teet pakollisen tuntimäärän töitä per viikko.

Vierailija
58/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla työpaikkaa.

No mitä minä teen lasten suhteen sen puoli vuotta tms ennen kuin saan uuden työn? En voi heitä töihinkään mukaan ottaa. Ap

Annat huostaan jos et muuta keksi. Realistisempi vaihtoehto on olla heidän kanssaan työttömänä kotona, kun et kerran nykyistä työtäsi pysty tekemään. 

Vierailija
59/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Meillä on kova puute työntekijöistä siellä toisessa toimipisteessä kun se on hankalassa paikassa ja yrittävät nyt velvoittaa ihmisiä sinne. Moni suostui vapaaehtoisesti, meistä kaksi ei ja meidät nyt pakotetaan. Ap

Et suostu ja sillä selvä. Mitään laillista perustetta ei sinua sinne ole velvoittaa. 

Vierailija
60/96 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla trolli, kun ei mene mikään perille vaikka kuinka kerrotaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme