Onko täällä muita joille nöyristely töissä on hankalaa ja siksi on tullut ongelmia?
Itse lähdin juuri vetämään yhdestä työpaikasta, kun en pystynyt alistumaan nöyryyteen. Siellä olisi pitänyt toimia jonakin piikana ja kyselemättä hyväksyä ihan järjettömiä päätöksiä johdon taholta. Tietysti hoitoalan työpaikka. Itse työ ei ollut ongelma, mutta se jäykkä hierarkia, jossa mitään ei saa sanoa suoraan kävi hermoille. Palautetta kuulemma sai antaa, mutta kun sit sitten antoi, siellä suututtiin. Työkaveritkin olivat jotenkin nöyriä hyssyttelijöitä, he ottivat kaiken niin kuin annettiin ja alistuivat olosuhteisiin. Asiakkaiden omaisista osa oli täysin epäasiallisia mulkkuja, jotka olivat sellaisen harhan vallassa, että hoitajaan saa purkaa ne omat turhaumat. Kun ilmoitin yhdelle tyypille ihan suoraan, että minä en sellaista kuuntele, alkoi johtajalla uhkailu. Ja työkaverit luimistelivat selän takana hiljaa.
Jaksoin tässä paikassa 2 kuukautta, kunnes purin koeajalla. Selkä ei taivu tuollaiseen nöyristelyyn. Muita "ylpeitä" täällä?
Kommentit (98)
Valittaminen on eri asia kuin kehittäminen. Valittaja vaan nostaa esiin epäkohdan ilman minkäänlaista ajatustakaan miten asia voitaisiin kehittää. Ja kyllä, tämä näkyy siinä että joku toinen pärjää paremmin kuin toinen.
Itse seuraan firmamme asiakaspalvelutiimiä (en kuulu tiimiin, mutta teen heidän kanssaan töitä). Kuuntelen usein heidän valituksiin milloin mistäkin asiasta ja siitä miten pomo ei tee mitään jne. Viimeaikoina on sitten tullut valitusta, että pomo suosii yhtä tiimiläistä, saa vaativampia tehtäviä yms. Ainoa vaan, että he eivät huomaa kuinka tämä yksi tiimiläinen vie ongelmallisia asioita eteenpäin ratkaisuehdotuksineen! Meillä on sellainen palautejärjestelmä, johon voi kirjata havaitsemiaan epäkohtia. Noin vuosi sitten järjestelmää muutettiin niin, että järjestelmä vaatii myös idean miten korjataan tilanne. Kummasti alkoi näkymään tiettyjen ihmisten ratkaisukeskeisyys (ilmoitukset tehdään siten, että kaikki näkevät ne mutta tekijän nimi näkyy vain tietyille henkilöille, oman työni vuoksi näen ne). Aiemmin tuli mitä kummallisempia valituksia mutta nyt tulee todella hyviä huomioita ja vielä parempia ideoita asian kehittämiseen.
Jos palkataan piiaksi, tehdään piian työtä.
Nöyristellä ei tarvitse, mutta peruskohteliaisuus, ja suodatin aivojen ja suun välillä on tärkeää olla.
Itse olen ahkera työntekijä joka pyrkii tekemään tehtävät valmiiksi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Mutta jos pomo ehdottaa että voisin tehdä jotain joka ei lue minun työsopimuksessa niin vastaan aina että ilman muuta, mutta se on sitten palkankorotuksen paikka.
Pomo ei juuri enää kysele minua tekemään mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä lumihiutalelapsia joille ei ole koskaan sanottu mitään mistä voisi tulla paha mieli. Tässä on tulos.
Kyse ei ole siitä, vaan rohkeudesta sanoa suoraan, jos asiat ovat päin peetä. Kaikkeen ei pidä alistua, vaikka muut niin tekisivät.
Työkaverini, joka meuhkaa nöyristelystä ja pomon p^rseen nuolennasta, on itse vaikea ja alkoholisoitumassa. Näkee syyt aina muissa, valittaa 24/7. Toki ei vaihda työpaikkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ahkera työntekijä joka pyrkii tekemään tehtävät valmiiksi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Mutta jos pomo ehdottaa että voisin tehdä jotain joka ei lue minun työsopimuksessa niin vastaan aina että ilman muuta, mutta se on sitten palkankorotuksen paikka.
Pomo ei juuri enää kysele minua tekemään mitään ylimääräistä.
Luetellaanko teillä kaikki yksittäiset työtehtävät työsopimuksessa? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä lumihiutalelapsia joille ei ole koskaan sanottu mitään mistä voisi tulla paha mieli. Tässä on tulos.
Kyse ei ole siitä, vaan rohkeudesta sanoa suoraan, jos asiat ovat päin peetä. Kaikkeen ei pidä alistua, vaikka muut niin tekisivät.
Rohkeutta valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että jupistaan nyrkki taskussa, mutta ei missään tapauksessa herran nimessä oikeasti olla kriittisiä ja nosteta kattia tiskille. Kuuluu osallistua siihen jatkuvaan valitukseen, mutta teet pahan sosiaalisen mokan jos oikeasti yrität tehdä asialle jotain.
Mentaliteetti, joka on syntynyt sekä Ruotsin että Venäjän alamaisena olosta. Nöyryyden osoittaminen jupisemalla sillä tavalla leikisti koko ajan, mikä ei johda mihinkään. Mun on aina vakea kestää sitä näön vuoksi urputusta.
Just näin. Siinä vain poljetaan hampaat irvessä paikallaan, vaikka pitäisi toimia ja yrittää saada oikeasti muutosta parempaan.
Narsisteille on hankalaa ottaa käskyjä vastaan muilta. Heillä on usein "mun silmille ei hypitä" asenne. Parempi, että menevät alalle missä saa työskennellä yksin. Ovat nimittäin todella vaikeita työkavereita.
Narsisteilla on myös oikeus puhua suoraan ja haukkua muita, mutta jos joku tekee saman heille... Silloin he loukkaantuvat verisesti.
Hyvä nyrkkisääntö: Mikäli sinusta tuntuu, että suurin osa työpaikoista ei ole sinua varten, niin vika on sinussa. Ei niissä työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että jupistaan nyrkki taskussa, mutta ei missään tapauksessa herran nimessä oikeasti olla kriittisiä ja nosteta kattia tiskille. Kuuluu osallistua siihen jatkuvaan valitukseen, mutta teet pahan sosiaalisen mokan jos oikeasti yrität tehdä asialle jotain.
Mentaliteetti, joka on syntynyt sekä Ruotsin että Venäjän alamaisena olosta. Nöyryyden osoittaminen jupisemalla sillä tavalla leikisti koko ajan, mikä ei johda mihinkään. Mun on aina vakea kestää sitä näön vuoksi urputusta.
Tämä on totta. Tämän takia rämmitään suossa eikä mikään tahdo edistyä.
Täällä nyt luodaan olkiukkoa että nämä jotka eivät nöyristele olisivat a) troublemakereita, b) sosiaalisesti aggressiivisia tai c) kiusaajia.
Ei se niin mene. Jos ihminen on sellainen tossukka, että ei koskaan puutu epäasiallisiin asioihin vaan pää kumarassa hyväksyy kaiken, niin sellainen on mielestäni yhteisön myrkyttäjä ja samalla huonojen asioiden mahdollistaja. Tietysti riitely pelkän riitelyn vuoksi on järjetöntä, mutta mikään kynnysmatto ei kenenkään tarvitse olla. Ei edes siellä hierarkian alimmilla portailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkeutta valittaa?
Kyllä, se vaatii rohkeutta nostaa vaikeat asiat esille ja vaatia muutosta. Nurkassa luimistelu sen sijaan ei johda mihinkään ja tilanne voi mennä vaan huonompaan suuntaan.
Jos tietää työstä enemmän kuin pomo (koska on tehnyt sitä ennen ja pomo on uusi tai koska pomo on ihan eri alan ihmisiä), niin silloin on pulassa. Pomo etsii virheitä vahingoniloisena, haukkuu ulkopuolisillekin ja käy säännöllisin väliajoin huutamassa kuin hinaaja. Sama juttu, oli sitten kyse asiantuntijahommista tai paskaduunista. Pomoa tietävämpi ei saa olla, ja se on haastavaa jos pomo ei tiedä hommasta mitään.
Luulen, että moni esimies on entinen koulukiusaaja, koska muut eivät pidä normaalina tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteille on hankalaa ottaa käskyjä vastaan muilta. Heillä on usein "mun silmille ei hypitä" asenne. Parempi, että menevät alalle missä saa työskennellä yksin. Ovat nimittäin todella vaikeita työkavereita.
Narsisteilla on myös oikeus puhua suoraan ja haukkua muita, mutta jos joku tekee saman heille... Silloin he loukkaantuvat verisesti.
Hyvä nyrkkisääntö: Mikäli sinusta tuntuu, että suurin osa työpaikoista ei ole sinua varten, niin vika on sinussa. Ei niissä työpaikoissa.
Vai että ihan narsisteja.. just. Ehkä he ovat vain täysipäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Valittaminen on eri asia kuin kehittäminen. Valittaja vaan nostaa esiin epäkohdan ilman minkäänlaista ajatustakaan miten asia voitaisiin kehittää. Ja kyllä, tämä näkyy siinä että joku toinen pärjää paremmin kuin toinen.
Itse seuraan firmamme asiakaspalvelutiimiä (en kuulu tiimiin, mutta teen heidän kanssaan töitä). Kuuntelen usein heidän valituksiin milloin mistäkin asiasta ja siitä miten pomo ei tee mitään jne. Viimeaikoina on sitten tullut valitusta, että pomo suosii yhtä tiimiläistä, saa vaativampia tehtäviä yms. Ainoa vaan, että he eivät huomaa kuinka tämä yksi tiimiläinen vie ongelmallisia asioita eteenpäin ratkaisuehdotuksineen! Meillä on sellainen palautejärjestelmä, johon voi kirjata havaitsemiaan epäkohtia. Noin vuosi sitten järjestelmää muutettiin niin, että järjestelmä vaatii myös idean miten korjataan tilanne. Kummasti alkoi näkymään tiettyjen ihmisten ratkaisukeskeisyys (ilmoitukset tehdään siten, että kaikki näkevät ne mutta tekijän nimi näkyy vain tietyille henkilöille, oman työni vuoksi näen ne). Aiemmin tuli mitä kummallisempia valituksia mutta nyt tulee todella hyviä huomioita ja vielä parempia ideoita asian kehittämiseen.
Noi jatkuvasti valittavat ei ole tosiaan niitä, jotka etenevät urallaan. Sen sijaan ratkaisukeskeiset, jotka ehdottavat parannusideoita niihin kohtiin mihin voimme vaikuttaa, ovat niitä jotka etenevät.
Joillain se passiivinen rutina on tapa. Ja sitä enemmän levittävät kuonaa ympäriinsä mitä enemmän itse ovat työnsä, elämänsä ja ammattitaitonsa kanssa eksyksissä tai leipääntyneitä. Kaikkea on yritetty auttaa, kuunnella ja tukea, mutta rutina vaan jatkuu.
Joku raja siinäkin on mitä esimies voi näiden eteen tehdä. Kun raja tukemisessa tulee täyteen, on hyödyllisintä ja hedelmällisintä keskittyä niihin, jotka menevät eteenpäin ja joissa on valtavaa potentiaalia.
Ne jotka keskittyvät työnsä hoitamiseen hyvin ja jatkuvaan itsensä kehittämiseen, menevät tehtävissä ja palkoissa ohi oikealta ja vasemmalta. Ja pomosta ja kaikesta nurisija vain jatkaa valittamistaan.
Eikä ole sotepuolelta, muitakin aloja kun maailmasta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt luodaan olkiukkoa että nämä jotka eivät nöyristele olisivat a) troublemakereita, b) sosiaalisesti aggressiivisia tai c) kiusaajia.
Ei se niin mene. Jos ihminen on sellainen tossukka, että ei koskaan puutu epäasiallisiin asioihin vaan pää kumarassa hyväksyy kaiken, niin sellainen on mielestäni yhteisön myrkyttäjä ja samalla huonojen asioiden mahdollistaja. Tietysti riitely pelkän riitelyn vuoksi on järjetöntä, mutta mikään kynnysmatto ei kenenkään tarvitse olla. Ei edes siellä hierarkian alimmilla portailla.
Jostain syystä jokainen tuntee tällaisen 24/7 valittajan, hän aktivoituu viimeistään siinä vaiheessa, kun joku muutos on tulossa. Kaikki on aina väärin. Sama tyyppi aina äänessä.
Joku kupru psyykkeessä
Vierailija kirjoitti:
Jos tietää työstä enemmän kuin pomo (koska on tehnyt sitä ennen ja pomo on uusi tai koska pomo on ihan eri alan ihmisiä), niin silloin on pulassa. Pomo etsii virheitä vahingoniloisena, haukkuu ulkopuolisillekin ja käy säännöllisin väliajoin huutamassa kuin hinaaja. Sama juttu, oli sitten kyse asiantuntijahommista tai paskaduunista. Pomoa tietävämpi ei saa olla, ja se on haastavaa jos pomo ei tiedä hommasta mitään.
Luulen, että moni esimies on entinen koulukiusaaja, koska muut eivät pidä normaalina tuollaista käytöstä.
Sinulla on omituisia esimiehiä. Itse en ole törmännyt tuollaiseen käytökseen ikinä. Vai onko sinulla itselläsi omituinen asenne esimiehiin?
Minä sanon suoraan jos joku asia ei mielestäni ole oikein tai olen eri mieltä. Kerron rehellisesti, jos koen epäoikeudenmukaisuutta tai jos työkuorma meinaa kasvaa liian suureksi ja tarvitsen apua. Koskaan en ole joutunut ongelmiin, ennemminkin on kiitelty. Asioista keskustellaan ja osapuolet kertovat perustelunsa näkemyksilleen, ja sitten yhdessä päästään ratkaisuun. Aina en ole ollut oikeassa kun olen jotain kyseenalaistanut, mutta kun olen kuullut järkiperusteet asialle, niin olen hyväksynyt ne ja muuttanut mieltäni. Joskus oma näkemys voi johtua tiedon puutteesta, tällöin on hyvä että pääsee keskustelemaan asiasta.
Surkeita työnantajia sellaiset, jotka eivät kuuntele työntekijöitään.
Olen ollut vain laitoksissa tai sairaaloissa hoitajana töissä, missä on julistettu aina nollatoleranssia henkiselle ja fyysiselle väkivallalle, joten siihenkin nojaten omaisilta ei tarvitse kuunnella mitä tahansa. Asian voi tietysti ilmaista kohteliaasti tai epäasiallisesti. En tiedä, miten sinä asian ilmaiset.
Mutta... millaisia järjettömiä asioita johto pyysi sinua tekemään?
Juuri näin. Itsellä teollisuudesta ja tutkimisorganisaatioista kokemusta. Matkan varrella varmaan lähes kymmenen eri esimiestä. Itse asiallisesti toimimalla kaikkien kanssa on tullut toimeen. Ja itse asiassa ihan suurin osa on ollut hyviä tai vähintään kohtalaisen hyviä esimiehiä. Ei mitään hampaan kolossa.
Yhdessä työpaikassa oli oikeasti persoonallisuushäiriöinen pomo. Silloin piti ottaa jalat alleen, niin kuin jokainen itseään arvostava ammattilainen tekee. Siinä ei vain kukaan voi onnistua eikä ainakaam voida henkisesti hyvin. Ja taas sain parempipalkkaisen työn seuraavasta paikasta.
Sote on oma maailmansa, en tiedä siitä mitään muuta kuin mitä lukee eikä hyvältä vaikuta.