Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten niin monet pystyy syömään epäterveellisesti

Vierailija
21.08.2021 |

Itse alan voida pahoin, jos en saa päivittäin tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Lisäksi on ihan hirveä jano koko ajan, kun jää saamatta tuoreessa ruoassa oleva nestemäärä. Normaaliruokavaliolla harvoin edes janottaa.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että se "epäterveellinen" eli suola, rasva ja sokeri ovat miljoonien vuosien evoluution aikana olleet juuri niitä asioita, joista tykkääminen on edistänyt henkiin jäämistä ja lisääntymistä.

Ehkä sulla on jotain häikkää ruuansulatuksessa.

Noista mainitsemistasi vain sokeri on epäterveellinen. Nuo kaksi muuta ovat välttämättömiä.

Vierailija
22/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on Suomessa oikeasti melko kallista, myös kasvikset ja varsinkin marjat. Silloin kun olin työttömänä, oli pakko syödä sitä prosessoitua höttöä, vaikka siitä tuli ihan hirveä olo ja veriarvot menivät pieleen.

Nyt kun rahaa on enemmän voi ostaa vaikkapa kotimaista kalaa, eikä se kaada taloutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syödään niin suuria määriä. Vatsalaukku venyy, sivupofiilista näkyy kun vatsalaukku roikkuu jo lähes reisien päällä, ei siinä olo voi olla hyvä.

Vierailija
24/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan miettinyt paljonko syön tai onko se terveellistä. Mulle liikunta tuo hyvän olon, ei syöminen. Olen mies. Mulla on aina ollut bmi 17-19

Ruokavalio vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin, oli painoindeksi normaali tai ei.

Vierailija
25/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap me kun ei pystytä tuohon mihin sinä. Miten teet sen?

Himoitsen suolaista sokerista ja rasvaista hiilaria joka päivä monta kertaa. Oikeastaan kasviksia syön vain siksi kun pitää ja useimmiten ne jäävätkin pois. Niitä on työllästä syödä ja laittaa ja niihin ei ole mitään mielitekoa.

Paljon helpompaa nautiskella suklaapatukka kuin valuva hedelmä.

Pastan keittokinkku on helpompaa kuin silputa kasviksia wokkiin ja niihin en oikein saa maistuvaa makua.

Kerto vinkkisi!

Vierailija
26/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on Suomessa oikeasti melko kallista, myös kasvikset ja varsinkin marjat. Silloin kun olin työttömänä, oli pakko syödä sitä prosessoitua höttöä, vaikka siitä tuli ihan hirveä olo ja veriarvot menivät pieleen.

Nyt kun rahaa on enemmän voi ostaa vaikkapa kotimaista kalaa, eikä se kaada taloutta.

Olet täysin väärässä. Et taida ymmärtää, mitä on terveellinen.

Vierailija
27/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PItää oppia syömään, ei se ole helppoa jos  joutuu jättämään omat herkut .

Ainoastaan herkkujen kokonaan jättäminen auttaa.

Vierailija
28/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole niin kallista. Joo, pitää varmaan avocado ja tuore kala jättää kauppaan, mutta vaihtoehtoja on.

Tumma riisi, pavut, wokkivihannekset, kauden kasvikset, pasta, tomaattimurska jne. ei todellakaan ole kalliita.

Vierailija
29/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään. Jotkut syntyvät heikommalla ymmärryskyvyllä kuin suurin osa ihmisistä. Ei se ole oma vika. Olet silti ihan yhtä arvokas ihminen kuin jokainen muukin.

Vierailija
30/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Himoitsen suolaista sokerista ja rasvaista hiilaria joka päivä monta kertaa. Oikeastaan kasviksia syön vain siksi kun pitää ja useimmiten ne jäävätkin pois. Niitä on työllästä syödä ja laittaa ja niihin ei ole mitään mielitekoa.

Pastan keittokinkku on helpompaa kuin silputa kasviksia wokkiin ja niihin en oikein saa maistuvaa makua.

Kerto vinkkisi!

Sun himot voi johtua siitä, että et syö tarpeeksi paljon ja tasapainoisesti.

Koita saada aterioille ja välipaloille joku täysjyväviljan lähde mielellään tai muu kuidun lähde, tarpeeksi proteiinia ja rasvaa (mielellään pehmeää). Näiden kombo täyttää parhaiten!

Kinkkukiusas, pelkkä puuro tai jugu, makaronilaatikko tai kasvissosekeitto ilman tuunausta ei täytä kriteerejä.

Mulla lähti himot kun oikeasti panostin tähän vaikka ennenkin luulin syöväni OK.

Täysjyväpasta, kanaa mielummin, sekaan pinaattia vaikka. Ei tartte leiketa. Kylkeen mitä vaan kasvista, tomaattia, keitettyä parsakaalia jne.

Kinkkukiusauksen kylkeen raejuustoa ja kasvista, puuroon maapähkinävoita tai jotain pähkinätahnaa ja siemeniä + marjoja, kunnolla sitä protskua (ei vaan kinkkusiivuja), salaattiin öljyä, avocadoa, kvinoaa.

Vierailija
31/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka ei ole kallista, kun syö pienet annokset. Ei kannata koskaan vatsalaukkua venyttää kattilallisella pastaa, perunaa, riisiä.

Vierailija
32/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerto vinkkisi!

En ole ap, mutta perussalaatin tekeminen ei kestä kauan. Meillä ostetaan yleensä ruukkusalaatteja, tykkäämme eniten Pehtoorin salaatista. Sen lisäksi laitetaan vaihdellen lehtikaalia tai muita salaatteja. Lehtikaalista käytän vain sen lehtiosan, en ruotia. Revin salaatinlehdet, huuhtelen, pilkon pienemmiksi (tai revin pienemmiksi), huuhtaisen kurkun ja paloittelen, huuhtelen paprikan ja paloittelen. Olen tomaatille lievästi allerginen, joten en käytä sitä. Vie pari minuuttia. Loraus extra virgin oliiviöljy ja ihan pieni loraus valkoviinietikkaa tai sitruunamehua. Siinä kaikki.

Sitten, jos haluan tuunata salaattia ruokaisammaksi, laitan sinne esimerkiksi rusinoita, pähkinöitä, herne-maissi-paprikaa (pakastepussista kiehautettuna), parsakaalia, herkkusieniä (tölkistä), artisokkaa (samoin), yrttejä tai vaikka herneitä.

Jos salaatin syö pääruokana, niin lisäksi tarvitsee vain jotain proteiinilähdettä. Puoliso tykkää kanasta tai tonnikalasta, minä paistetusta tofusta.

Minä tykkään salaatista ilman kastikkeita (paitsi em. oliiviöljy + valkoviinietikka), mutta jos sinusta se kaipaa jotain muuta niin laita sekaan salaatinkastiketta ja salaattijuustoa.

Wokkeja en itse harrasta, kun ei ole edes wokkipannua. Lämpimiin kasviksiin (uunissa tai paistinpannulla) saa makua esimerkiksi hunajasta. Myös purutuntuma on tärkeä, ei kannata kypsentää ihan mössöksi.

Vierailija
33/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein saa puolukoita tyyliin 1,52 e, toisinaan halvin on mustikka tai mustaherukka, nekin alle kahdella eurolla 200 gr.

Vierailija
34/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerto vinkkisi!

En ole ap, mutta perussalaatin tekeminen ei kestä kauan. Meillä ostetaan yleensä ruukkusalaatteja, tykkäämme eniten Pehtoorin salaatista. Sen lisäksi laitetaan vaihdellen lehtikaalia tai muita salaatteja. Lehtikaalista käytän vain sen lehtiosan, en ruotia. Revin salaatinlehdet, huuhtelen, pilkon pienemmiksi (tai revin pienemmiksi), huuhtaisen kurkun ja paloittelen, huuhtelen paprikan ja paloittelen. Olen tomaatille lievästi allerginen, joten en käytä sitä. Vie pari minuuttia. Loraus extra virgin oliiviöljy ja ihan pieni loraus valkoviinietikkaa tai sitruunamehua. Siinä kaikki.

Sitten, jos haluan tuunata salaattia ruokaisammaksi, laitan sinne esimerkiksi rusinoita, pähkinöitä, herne-maissi-paprikaa (pakastepussista kiehautettuna), parsakaalia, herkkusieniä (tölkistä), artisokkaa (samoin), yrttejä tai vaikka herneitä.

Jos salaatin syö pääruokana, niin lisäksi tarvitsee vain jotain proteiinilähdettä. Puoliso tykkää kanasta tai tonnikalasta, minä paistetusta tofusta.

Minä tykkään salaatista ilman kastikkeita (paitsi em. oliiviöljy + valkoviinietikka), mutta jos sinusta se kaipaa jotain muuta niin laita sekaan salaatinkastiketta ja salaattijuustoa.

Wokkeja en itse harrasta, kun ei ole edes wokkipannua. Lämpimiin kasviksiin (uunissa tai paistinpannulla) saa makua esimerkiksi hunajasta. Myös purutuntuma on tärkeä, ei kannata kypsentää ihan mössöksi.

Itse en kyllä ikinä laittaisi salaattiin purkista tai pakkasesta mitään, mutta jos se ap:ta houkuttelee, niin ainakin jää pilkkominen pois.

Itse laita kvinoaa (hyvä pitkäkestonen hiilari ja prodea), kana tai tofu myös, kasviksia, öljyä ja papuja, ehkä pähkinöitä. Hyvin täyttää.

Vierailija
35/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos oot nälkä en väsynyt ja kiireinen millä korvaisit pakastepizzan joka rapsakkana ja lämpimänä täyttää vatsasi nopeasti ja saa hyvälle mielelle?

Vierailija
36/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jos oot nälkä en väsynyt ja kiireinen millä korvaisit pakastepizzan joka rapsakkana ja lämpimänä täyttää vatsasi nopeasti ja saa hyvälle mielelle?

Syön usein pakastepizzaa. Tuolla edellä jo kerroin, että syön epäterveellisesti. Mutta sen pizzan lisänä syön aina ison annoksen salaattia.

ei-ap

Vierailija
37/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten joku voi syödä joka päivä kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Oliks tää vitsi? Miten niin et ymmärrä? Miksei joka päivä voisi syödä noita mainitsemisiasi?

Vierailija
38/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joidenkin elämä on niin tylsä, että jaksaa päivitellä tällaisia asioita. Yleensä sellaiset syyllistyy siihen, jotka haluaa projisoida omat asiansa muihin. Sulla taitaa olla henkisen puolen onkelmia, AP.

Vierailija
39/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä omalla ymmärtämättömyydellä paljoa kannata kehuskella. Kannattaa mieluummin ottaa asioista selvää.

Vierailija
40/72 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloimme syömään kasvispainoitteisemmin ja rahaa säästyy. Hiilarit (riisi, pasta, peruna, erilaiset jyvät) eivät paljoa maksa. Syömme paljon kikherneitä, vihreitä ja punaisia linssejä, soijarouhetta ja juureksia ja kauden kasviksia. Ruuan valmistaminen vie jonkin verran aikaa, mutta esimerkiksi lasagnea syödään monta päivää. Rahaa säästyy ostamalla kauden kasviksia ja samalla ruokavalio monipuolistuu. Suomalaisia elohopeakaloja tai norjalalaista kassilohta ei kannata ostaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi