Käyttääkö ystäväni minua hyväksi?
Olen tuntenut ystäväni 15v. Koko ystävyytemme ajan hän on pyytänyt minua mm. muuttoavuksi, kuskaamaan milloin minnekkin ja laittamaan puolestaan tavaroidensa myynti-ilmoituksia (kuva+kuvaus) eri paikkoihin. Minua on alkanut ärsyttämään hänen tapansa luvata esim. tarjota ruoka ravintolassa jos autan häntä ja noin ei kuitenkaan tapahdu. Näitä tarjouksia on tälle vuodella ollut jo useampia. Ap
Kommentit (22)
ystäväsi on ajattelematon tai tottunut hyväntahtoisuuteesi..miksi et sano hänelle käytöksestään??
Ethän suostu sellaiseen mitä et halua tehdä? Ei sillä ole niin merkitystä käyttääkö ystäväsi sinua hyväksi vaan sillä miten itse suhtaudut asiaan. Autatko koska haluat auttaa vai odotatko näitä palkkioita? Jos et halua lähteä kuskiksi niin sano siitä! Varmasti aina tulee olemaan tyyppejä jotka yrittävät hyötyä, tai sitten ystäväsi on vain ajattelematon. Mutta vedä sinä se raja.
Taidat tietää jo itsekin, että käyttäähän se.
Hän tietää että olet aina auttamassa ja hyödyntää sitä. Kohteliasta olisi kyllä hänenkin osoittaa kiitollisuutta ja vastavuoroisuutta. Muista että sun ei tarvii olla kuitenkaan aina häntä joka asiassa auttamassa jos itse et halua / jaksa / koet sen hyväksikäyttönä tms. Kilttien ihmisten on välillä niin vaikea sanoa ei (tiedän kokemuksesta) mut sen opettelu on ihan tervettä ja oikein.
En pysty sanomaan hänelle että lupasit tarjota ruuat viime vuonna ... kertaa ja yhtään lupausta et pitänyt. Kysymys ei ole siitä etten itse pysty maksamaan syömisiäni vaan siitä että hän ei pidä lupauksiaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
En pysty sanomaan hänelle että lupasit tarjota ruuat viime vuonna ... kertaa ja yhtään lupausta et pitänyt. Kysymys ei ole siitä etten itse pysty maksamaan syömisiäni vaan siitä että hän ei pidä lupauksiaan. Ap
Ens kerralla kun hän lupaa viedä sut syömään niin voit naurahtaa että aijaa, en muista et oisit aiemminkaan vienyt tms. Hyväntahtoisesti siis, mutta niin että menee ystävällesi jakeluun että on tosi tyhmää lupailla tyhjiä. Niin ja sitten voit kohteliaasti kieltäytyä että et tällä kertaa voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ens kerralla kun hän lupaa viedä sut syömään niin voit naurahtaa että aijaa, en muista et oisit aiemminkaan vienyt tms. Hyväntahtoisesti siis, mutta niin että menee ystävällesi jakeluun että on tosi tyhmää lupailla tyhjiä. Niin ja sitten voit kohteliaasti kieltäytyä että et tällä kertaa voi auttaa.
Näin, tai sitten vaan tokaisee, että nyt kurnii maha jo sen verran kovaa, että täytyy saada murua rinnan alle, joten jospa kipaistaankin ensin syömään, kun sitä jo ehdotitkin, ja aletaan sitten katselemaan tätä kuskausta, kun hyvällä ruualla taas jaksaa ja energiaa riittää ;D
Itse ainakin laittaisin pienen lanttikukkaron esiin autossa ja vihjaisin vain nätisti, että tähän voit laittaa kolikkoa omantuntosi mukaan, mulla kun on hieman tiukkaa tällä hetkellä, ennen tilipäivää. Aika noloa, jos ei maksa. Ja jos on "vain kortti" eikä kolikoita, niin sitten pullakaffet kuskauksen päätteeksi.
Tietenkin ystävälle tehdään palveluksia myös ilman tiukkia vastapalveluksia, mutta kun noin täysin valehtelee kaiken, ottaisin tiukan linjan, ihan silleen ystävällisesti ja "huumorilla". Hyväksikäyttäjä on!
Olis entinen ystävä. Entäs jos sairastut ja tarvitsisit itse apua tai tukea. Tuskin tulee luoksesi?
Vai onko jotain vastavuoroista tehnyt koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Laita viestillä. Tuo olisi oikeasti hyvä tuoda ilmi. Sillä se on alkanut kasata sinulle katkeruutta. Eikä tilanne muutu itsekseen.
Sun pitää ymmärtää se, että kaikki ihmiset eivät toimi rehellisesti, kunniallisesti tai pidä lupauksiaan.
Ens kerralla pyydät puhdasta rahaa tai katkaiset välit kokonaan. Sun pitää punnita mikä sua häiritsee enemmän: hyväksikäyttö vai joustaminen omista aatteistasi.
Tunnistan kilttinä ihmisenä tuon tunteen jatkuvasta hyväksikäytöstä. Tosi inhottavaa ja vaikeaa sanoa suoraan. Kun sitä tunnetta kerää tarpeeksi kauan niin sitten kuppi menee nurin ja joku kerta kaikki patoumat tulee ulos. Se on hyvä asia!
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan pystyä. Sinun pitää sanoa Ei ihmisille jotka on pelkkä kuluerä. Oli se sitten henkistä tai taloudellista kuluttamista. Olet monta kertaa jo todennut että sinä teet työt ja toinen saa hyödyn. Lopeta.
Saman tyyppinen tapaus itsellänikin. Ensi alkuun oli rehti ja tarjosi luonaan aterioita ja kahvit, ja minä vein aina mansikoita tai leivonnaiset jne. Mutta kun erehdyin kertomaan luottamuksella, raha-asioista jutustellessamme, että onneksi on kovan työn tuloksena kiva summa tilillä säästöjä, kun on työttömänä joutunut olemaan, niin muuttui ihan silmissä. Tarjoilut loppuivat, vaikka itse aina vein jotain mennessäni. Kateusko lie iskenyt?
Kerran kun pyysi kylään, ja valittelin, etten oikein jaksa lähteä, sanoi vaan "Ota taksi", kuten toisellakin kertaa hänen luota lähtiessäni valitellessani sunnuntain harvoja bussiaikatauluja. Kun sitten itse sanoin hänelle noin eräässä tilanteessa, katsoi tiukan näköisenä. Lisäksi voi pyytää tuomaan jotain kallistakin tuliaisiksi.
Kun ystäväsi pyytää sinulta palvelusta niin sano hänelle että "sopiihan se jos tuut vastaavasti auttamaan siivouksessa". Saas nähdä mitä hän vastaa :)
Kyllä käyttää. Miksi oot noin nössö?
Jos sinusta tuntuu siltä, niin sitten on niin. Kyllähän se siltä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset pysty? Menetkö ravintolaan sen jälkeen, kun hän on luvannut maksaa, ja sitten kuitenkaan ei maksa? Mikset heti sano asiasta siellä? "Lupasit maksaa niin en ottanut pankkikorttia mukaan" voisi olla seuraavalla kerralla hyvä strategia. Jos sitten hänellä muka ei ole korttia, voit maksaa mutta ainakin on syy nostaa asia esiin ja riidellä kunnolla.
Jotkut voivat luulla, että kyse on kuin treffeillä käymisestä. Toisilla toinen maksaa koko ajan ja toinen tulkitsee, että hän haluaa niin tehdä. Ellei halua, ei pidä tarjota toiselle.
Pelkäätkö, ettei ystäväsi enää haluaisikaan nähdä sinua tai peruisi ravintolakäynnin? Mistä se kertoo?
Mitä itse ajattelet?