Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa oikeasti on lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksilla?

Vierailija
17.09.2014 |

Sairaanhoitajakoulu kestää vain puoli vuotta pidempään kuin lähihoitajan. Eli ei sh nyt vaan voi olla kovin paljon syvempi. Ei puolessa vuodessa ehdi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:34"]

Lähihoitaja luvat suoritettuaan saa antaa myös ns. huumelääkkeet. Kuten edellä mainittiin, on täysin paikkakohtaista, mitä lähihoitaja saa tehdä. Monessa pienessä paikassa Lh tekee kaikkia samoja töitä kuin Sh. Mielestäni olisi koulutuksen uudistamisen paikka, koska molemmat ammattiryhmät suorittavat koulutuksessa niin paljon samoja asioita. Joskus rutinoitunut, kokenut Lh osaa asiat paljon paremmin kuin vasta alalle tullut Sh. Koulutusta olisi todella kehitettävä, se on jämähtänyt paikoilleen eikä vastaa enää nykyisen työelämän tasoa. Palkkauksestakin sen huomaa; palkka-ero on vain 200-300 euroa, jonka saa helposti tasoitettua muutamalla iltavuorolla.

[/quote]

Se, mitä mikäkin ammattiryhmä saa missäkin tehdä, ei kerro mitään koulutusten sisällöistä. Kyllähän sh-koulutus on laajuudeltaan aivan eri tasoa, lähihoitajakoulutuksesta ei hyvitetä juuri mitään jos jatkaa opintoja sh:ksi.

Ja siinä missä työnkuva saattaa joissain paikoissa ollakin samankaltainen, on myös paikkoja mihin lähihoitajia ei palkata lainkaan. 

Vierailija
22/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksinkertaisesti se asia, että ovatt täysin eri koulutuksia. Sairaanhoitaja opiskelee pelkästään sairaanhoidon asioita, lähihoitajan opinnoista puolet on sairaanhoitoa, puolet sosiaalialaa (eli samaa mitä sosionomit opiskelevat). Näin siis yo-pohjaisessa koulutuksessa, joka kestää 2 vuotta. Peruskoulupohjaisessa kolmevuotisessa koulutuksessa on vielä päälle yleissivistävät aineet, jotta tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden.

Eli toisin kun jotkut yleensä virheellisesti väittävät tai luulevat, lähihoitaja ei ole sama kuin entisaikoien perushoitaja (koulutuskin on täysin erilainen), tai "muuten sama kuin sairaanhoitaja, mutta vaan astetta alempana", tai "muuten sama kuin sosionomi, mutta vaan astetta alempi" koska lähihoitaja ei ole pelkkä terveysalan tutkinto, vaan nimenomaan sosiaali JA terveysalan tutkinto.

Lähihoitaja voi erikoistua joihinkin täysin eri asioihin kuin sairaahoitaja ja työskennellä esim varhaiskasvatustehtävissä leikkipuistoissa tai päiväkodeissa, lapsiperheiden kotipalvelussa ja jopa lastenkodeissa.

Toisaalta lähihoitaja voi joissan laitoksissa olla hyvinkin samantapaisissa tehtävissä sairaanhoitajan kanssa. riippuu täysin lafkasta. Lähäri voi esim ottaa papa-kokeita, toimia terveyskeskuksen tai sairaalan vastaanotossa, toimia perushoidollisissa tehtävissä, jakaa lääkkeitä tai antaa kosmeettisia pistoshoitoja! Siinä joitan lukuisista asioista, joita lähihoitajat tekevät.

Lähihoitajat siis työskentelvät monissa samoissa paikoissa kuin sosionomit ja sairaanhoitajat, mutta kyse on ihan omasta itsenäisestä ammatista. Itse kutsuisin lähihoitajakoulutusta sosiaali-ja terveysalan sillisalaattitutkinnoksi. Hyvä ja hieno koulutus se on, eikä lainkaan helppo, niin kuin jotkut luulee, mut lakatkaa jo vertailemasta lähihoitajia sairaanhoitajiin ja ottakaa selvää mistä näissä ammateissa on kyse!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 09:40"]Lähihoitajan koulutus on toisen asteen tutkinto, sairaanhoitajan koulutus on kolmannen asteen tutkinto,jolloin toiselta asteelta tulee olla hyväksytysti suoritetut opinnot. Opintojen sisällöstä ja työnkuvan erilaisuudesta en sitten osaa sanoa mitään, mutta se käsitys mulla on, että lähihoitajat työskentelevät pääsääntöisesti muualla kuin sairaaloissa.
[/quote]

Olen lähihoitaja, enkä ole koskaan työskennellyt muualla kuin sairaalassa.
Ei kiitos palvelutaloille, kotihoidolle yms.
Enkä ole tekemisissä eritteiden kanssa :)

Vierailija
24/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työpaikassani on sanottu, että lähihoitajan tiedot ja taidot ovat (2000 oon valmistunut) paljon paremmat kuin sairaanhoitajilla. 

Aikuisena opiskelin nuorisopuolella.

Vierailija
25/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin  vuonna 2000. Meitä oli kaksi kansakoulun käynyttä, muut lukion suorittaneita. Olin ainoa, joka selvisi lääkelaskennasta ekalla kerralla! 

Mitä lukiossa oikein opetetaan?

Vierailija
26/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Omallä työpaikallani ammattitaitoisen sairaanhoitajan erottaa kyllä ammattitaitoisesta lähihoitajasta.

Ammattitaitoisen lääkärin erottaa myös.

terv.lääkäri, joka mielellään siivoaisi joskus VAIN niitä paskoja (uskokaa tai älkää, joskus on niin vaikeita asioita, että käy mielessä lähteä lapioimaan paskaa). Onneksi on niitä huippuhetkiäkin, ne kompensoi!

Lääkärinä olen myös usein siivonnut virtsat, oksennukset, veret yms. kun en ajanpuutten vuoksi viitsi alkaa ketään paikalle soittelemmaan

Vierailija
27/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaa saman verran kuin mopo autosta.

Vierailija
28/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teholla on yli 80 sairaanhoitajaa ja ainoastaan 2 lähihoitajaa jotka ovat olleet osastolla jo 20 vuotta ja saavat pitää toimensa eläkeikään saakka jonka jälkeen virat muutetaan sairaanhoitajille. Meillä lähihoitajat avustavat perushoidossa, haavahoidoissa, ottavat näytteitä (ei kuitenkaan verinäytteitä) ja saavat laittaa kirkkaita nesteitä tippumaan sairaanhoitajan luvalla ja tarkastamana. Tulevat usein myös mukaan magneettireisuille ym reissuille kuljettamaan potilasta.

Meillä on erittäin ammattitaitoiset ja kokeneet lähihoitajat joilta olen oppinut paljon erilaisia perusniksejä perushoidosta ja arvostan heidän taitojaan ja työtään erittäin paljon. Tehoilla olisikin aina hyvä olla ainakin yksi lähihoitaja/vuoro avustamassa perushoidossa. Mutta valitettavasti heille ei ole enää niin paljoa käyttöä meillä jossa lääkehoito on suuriosa tehopotilaan hoitoa ja heille ei tästä syystä voida antaa omaa potilasta vaan toimivat ainoastana avustavina hoitajina.

On todella uskomatonta vertailla näitä kahta täysin erilaista ammattiryhmää ja koulutusta toisiinsa: sairaanhoitajat ja lähihoitajat. Miksi edes tarvisi vertailla? Koulutus ja ammatti on täysin eri. Toki sairaanhoitajat tekevät myös perushoitoa (myös meillä teholla) mutta siihen ne yhtenäisyydet jäävätkin. Riippuu työpaikasta mitä kenenkin työnkuvaan liittyy mutta erikoissairaanhoidossa ainakin sairaanhoitajat vastaavat potilaan hoidosta, hoitavat lääkärikierrot ja määräykset, antavat lääkkeet ja hoitavat lääkehoidon jne. Lähihoitajat toimivat avustajina ja perushoidossa.

Vierailija
29/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SH:t  ja LH:t kai eroaa eniten siinä että jälkimmäisillä on järkyttävä tarve todistella olevansa vähintään yhtä kovia kun ensimmäiset. Olen monesti miettinyt että ketä kiinnostaa :-D. Ihan vaan ulkopuolelta näitä seuraan. Olen nuorena myös käynyt LH-koulutuksen enkä kokenut siitä hätää että olenko nyt huonompi tai parempi kuin joku toinen. Tosin töissä en ollut kuin pari vuotta ja lähdin opiskelemaan muuta, minkä olen kokenut enemmän omaksi alakseni.

Vierailija
30/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 09:12"]Lähihoitaja luo paskaa [/quote] Niiin myös sairaanhoitaja. Molemmille kuuluu potilaan kokonaisvaltainen hoito.

[/quote]

Kyllä, kyllä. Eikä se paskan siivoaminen nyt niiiiiin kamalaa ole. Tavallista ihmispaskaa. No, myönnetään, ripulipaska jossa kasvaa clostridium, on aika kamalaa. Ja veriripuli. Niistä voi melkeen lentää yrjö. Ja kumma kyllä mua ei okseta niinkään se pesemisvaihe, vaan näytteenotto. Kuvottavaa mättää näyteputkeen kakkaa, vaikka sitä otetaan tosi vähän. Mutta kyllä vaan se on sairaanhoitajankin homma. Meillä paskat siivoaa se, jonka puolella on potilaan takapuoli (toisella puolella on kollega joka pitää potilasta kyljellään). Se voi olla sairaanhoitaja tai lähäri. Harmi ettei koskaan lääkäri : D

t. sh
[/quote]

Ai että harmi ettei koskaan lääkäri! Voi luoja. Miksi ihmeessä lääkäri olisi siivoamassa paskaa hoitajan kanssa? Ai siksi että se olisi niin kivaa hoitajalle nähdä lääkäri alentavassa hommassa? Sehän olisi sama kun kauppias siivoaisi illalla kauppaa siivoojan kanssa.

Vierailija
32/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, itse olen myös huomannut lähihoitajan koulutuksen antavan monipuolisemman tietotaidon kuin sairaanhoitajien; joilla on kapea osaamisala ja he pidättäytyvät koulutuksensa rajoissa, eivätkä ole valmiita kokeilemaan rajojansa. ( eivät kaikki). Lähihoitajilla on todella laaja tuntemus eri osa-alueilta ja yleensä he ovat ihmisläheisiä, hyvin eri ihmisten kanssa toimeentulevia ihmisiä. Parhaat lähihoitajat, joita olen työssäni tavannut, ovat jo elämää nähneitä ja kokeneita ihmisiä, jotka eivät pienestä hätkähdä. Olen samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa siitä, että koulutusta on uudistettava. Paljon on ollut puhetta asiasta ja uskon, että koulutus tulee uudistamaan lähivuosina ja se tulee olemaan todella tarpeen, nämä kaksi tutkintoa mielestäni pitäisi yhdistää ja unohtaa koko lähihoitakoulutus, koska samalla vaivalla koulutetaan sairaanhoitajiksi kaikki lähihoitaja-opiskelijat.Ei ole mitään järkeä kouluttaa eriksee n lähihoitajia sekä sairaanhoitajia, se on mennyttä maailmaa.

Vierailija
33/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 22:14"]

Samoin, itse olen myös huomannut lähihoitajan koulutuksen antavan monipuolisemman tietotaidon kuin sairaanhoitajien; joilla on kapea osaamisala ja he pidättäytyvät koulutuksensa rajoissa, eivätkä ole valmiita kokeilemaan rajojansa. ( eivät kaikki). Lähihoitajilla on todella laaja tuntemus eri osa-alueilta ja yleensä he ovat ihmisläheisiä, hyvin eri ihmisten kanssa toimeentulevia ihmisiä. Parhaat lähihoitajat, joita olen työssäni tavannut, ovat jo elämää nähneitä ja kokeneita ihmisiä, jotka eivät pienestä hätkähdä. Olen samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa siitä, että koulutusta on uudistettava. Paljon on ollut puhetta asiasta ja uskon, että koulutus tulee uudistamaan lähivuosina ja se tulee olemaan todella tarpeen, nämä kaksi tutkintoa mielestäni pitäisi yhdistää ja unohtaa koko lähihoitakoulutus, koska samalla vaivalla koulutetaan sairaanhoitajiksi kaikki lähihoitaja-opiskelijat.Ei ole mitään järkeä kouluttaa eriksee n lähihoitajia sekä sairaanhoitajia, se on mennyttä maailmaa.

[/quote]

Ihan oikeastikko mielestäsi nämä koulutukset pitäisi yhdistää? Tässä taas kirjoitti ihminen jolla ei ole mitään kokemusta sairaalamaailmasta ainakaan ammattilaisen silmin. Yhdistetään samantien psykologin ja psykiatrin koulutukset. Tai miten olisi suuhygienistin ja hammaslääkärin ammatti?

Vierailija
34/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen nokkii enempi toista..

ei vaan toinen saa määrätä nappeja ja toinen ei.

Vierailija
35/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena miehenä tansseissa kysyin tätä lähihoitajaopiskelijalta. Jatkoin kysymystä vielä, että hoidatteko te jotenkin lähempää? Vähän se tuhahti. 

Vierailija
36/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:19"]

Eroaa saman verran kuin mopo autosta.

[/quote]

Tai kumpi on tärkeämpi, sydän vai aivot?

Täysin eri ammatit, jotka eivät edes kilpaile keskenään, muuten kui av-palstalla...

Vierailija
37/38 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:01"]Jokaisessa työpaikassani on sanottu, että lähihoitajan tiedot ja taidot ovat (2000 oon valmistunut) paljon paremmat kuin sairaanhoitajilla. 

[/quote]

No toi nyt on täyttä paskaa. T. lähihoitaja + sairaanhoitaja

Vierailija
38/38 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:01"]Jokaisessa työpaikassani on sanottu, että lähihoitajan tiedot ja taidot ovat (2000 oon valmistunut) paljon paremmat kuin sairaanhoitajilla. 

[/quote]

Kuulostaapa erikoiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä