Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ottaa itselleen suuri lainataakka elämän parhaimpina vuosina?

Vierailija
17.09.2014 |

Sellaista ihmettelen, kun mm. nuoret perheet ovat kauhean suurten asuntolainataakkojen alla todella heikossa taloudellisessa tilanteessa. Miksi semmoinen laina on pakko ottaa kun on aikomus perustaa perhe? Jos haluaa hoitaakkin lapsia kotona pidempään ja se ei asuntolainan, sähkölaskun ja vastikkeen tai kiinteistöveron takia onnistu niin mitä järkeä? Ajatteleeko ihmiset, että nyt kun seuraavat 30 vuotta kituutan niin sitten on asuntolaina maksettuna ja omaisuutta. Mitä jos kuolo korjaa 55-veenä ja siihen asti olet vain elänyt sitä varten, että joskus on rahaa ja laina maksettuna? Itse tykkään asua vuokralla, on huoletonta ja kaikkine kuluineen halvempaakin kuin oman maksaminen pois. Rahaa jää lasten kanssa kotona olemiseen, matkusteleen ja elämästä ehtii nauttia tässä ja nyt :)

Kommentit (308)

Vierailija
21/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:32"]Keski-Euroopassa mahtavat olla idiootteja, kun 60% ihmisistä asuu vuokralla. Niin, asun itsekin Saksassa ja olen hyvin palkatulla alalla, Työkavereitani osa on ostanut asunnon/talon ja varmaan puolet ei. Heille se ei ole mikään imagokysymys; he käyttävät rahansa esim. hyvin paljon matkailuun, työpaikkakin saattaa muuttua toiseen kaupunkiin jne. Omistusasuminen isolla asuntolainalla ei kiinnosta täällä päin hirveästi. [/quote] No nyt puhuttiinkin suomesta. Täällä kuitenkin suurin osa asuu omassa ja omistusasumista myös tuetaan verohelpotuksilla. Lisäksi vuokrat ovat suhteettoman kalliita. [/quote] Verohelpotuksista olet oikeassa, mutta miksi asutaan omissa asunnoissa? Totta, että hintataso mm. täällä Saksassa on asumisessakin reilusti edullisempi vertaillessa esim. saman kokoisia kaupunkeja. Minun mielestä omistusasuminen Suomessa on osittain imagokysymys ja joukkohysteria. [/quote] Ei se mikään joukkohysteria ole, vaan järkevimmäksi todettu ratkaisu suurimmalle osalle. En nyt millään jaksais alkaa inttään, asu vaan vuokralla mun puolesta jos sen parhaaksi koet. Minä osaan kuitenkin jo koulutuksen puolesta laskea melko hyvin että miten mun kannattaa rahani sijoittaa eikä sen pitäis muita haitata.

[/quote] Suomen työmarkkinoiden perusteella omistusasuminen ei todellakaan ole järkevää. Ei liikkuvuuden eikä irtisanomisehtojen (missä eroraha?) perusteella.

Vierailija
22/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"] Asukaa mammat ihan rauhassa vuokralla, jostainhan ne minunkin pääomatulot on saatava :) [/quote] Onneksi saan työstäni paljon enemmän rahaa kuin sinä pääomatuloja ja voimme aina joustavasti vaihtaa asuinpaikkaa työn perässä minne huvittaa. Tosin 7 vuoteen ei ole ökykalliissa Suomessa tullutkaan asuttua. [/quote] Joo... ansiotulojen eteen taidat kuitenkin joutua tekemään jotain?

[/quote]

Niin sinäkin olet varmaan tehnyt pääomatulojen eteen jos et ole asuntoja perinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:32"]Keski-Euroopassa mahtavat olla idiootteja, kun 60% ihmisistä asuu vuokralla. Niin, asun itsekin Saksassa ja olen hyvin palkatulla alalla, Työkavereitani osa on ostanut asunnon/talon ja varmaan puolet ei. Heille se ei ole mikään imagokysymys; he käyttävät rahansa esim. hyvin paljon matkailuun, työpaikkakin saattaa muuttua toiseen kaupunkiin jne. Omistusasuminen isolla asuntolainalla ei kiinnosta täällä päin hirveästi. [/quote] No nyt puhuttiinkin suomesta. Täällä kuitenkin suurin osa asuu omassa ja omistusasumista myös tuetaan verohelpotuksilla. Lisäksi vuokrat ovat suhteettoman kalliita. [/quote] Verohelpotuksista olet oikeassa, mutta miksi asutaan omissa asunnoissa? Totta, että hintataso mm. täällä Saksassa on asumisessakin reilusti edullisempi vertaillessa esim. saman kokoisia kaupunkeja. Minun mielestä omistusasuminen Suomessa on osittain imagokysymys ja joukkohysteria. [/quote] Ei se mikään joukkohysteria ole, vaan järkevimmäksi todettu ratkaisu suurimmalle osalle. En nyt millään jaksais alkaa inttään, asu vaan vuokralla mun puolesta jos sen parhaaksi koet. Minä osaan kuitenkin jo koulutuksen puolesta laskea melko hyvin että miten mun kannattaa rahani sijoittaa eikä sen pitäis muita haitata.

[/quote] Suomen työmarkkinoiden perusteella omistusasuminen ei todellakaan ole järkevää. Ei liikkuvuuden eikä irtisanomisehtojen (missä eroraha?) perusteella.
[/quote]

No mut hei, jos sä oot niin paljon viisaampi kuin kaikki muut, niin etkö voisi vaan nauttia tilanteesta etkä vängätä vauvapalstalla?

Vierailija
24/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"] Asukaa mammat ihan rauhassa vuokralla, jostainhan ne minunkin pääomatulot on saatava :) [/quote] Onneksi saan työstäni paljon enemmän rahaa kuin sinä pääomatuloja ja voimme aina joustavasti vaihtaa asuinpaikkaa työn perässä minne huvittaa. Tosin 7 vuoteen ei ole ökykalliissa Suomessa tullutkaan asuttua. [/quote] Joo... ansiotulojen eteen taidat kuitenkin joutua tekemään jotain?

[/quote]

Niin sinäkin olet varmaan tehnyt pääomatulojen eteen jos et ole asuntoja perinyt.
[/quote]

No enpä ole, tai siis ihan alkuperäisen sijoituksen eteen toki, mutta kyllähän pääomatulot nykyään tulee kuin minulle illallinen. Ja rahallisesti sijoitus on moninkertaistunut.

Vierailija
25/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:32"]Keski-Euroopassa mahtavat olla idiootteja, kun 60% ihmisistä asuu vuokralla. Niin, asun itsekin Saksassa ja olen hyvin palkatulla alalla, Työkavereitani osa on ostanut asunnon/talon ja varmaan puolet ei. Heille se ei ole mikään imagokysymys; he käyttävät rahansa esim. hyvin paljon matkailuun, työpaikkakin saattaa muuttua toiseen kaupunkiin jne. Omistusasuminen isolla asuntolainalla ei kiinnosta täällä päin hirveästi. [/quote] No nyt puhuttiinkin suomesta. Täällä kuitenkin suurin osa asuu omassa ja omistusasumista myös tuetaan verohelpotuksilla. Lisäksi vuokrat ovat suhteettoman kalliita. [/quote] Verohelpotuksista olet oikeassa, mutta miksi asutaan omissa asunnoissa? Totta, että hintataso mm. täällä Saksassa on asumisessakin reilusti edullisempi vertaillessa esim. saman kokoisia kaupunkeja. Minun mielestä omistusasuminen Suomessa on osittain imagokysymys ja joukkohysteria. [/quote] Ei se mikään joukkohysteria ole, vaan järkevimmäksi todettu ratkaisu suurimmalle osalle. En nyt millään jaksais alkaa inttään, asu vaan vuokralla mun puolesta jos sen parhaaksi koet. Minä osaan kuitenkin jo koulutuksen puolesta laskea melko hyvin että miten mun kannattaa rahani sijoittaa eikä sen pitäis muita haitata. [/quote] Suomen työmarkkinoiden perusteella omistusasuminen ei todellakaan ole järkevää. Ei liikkuvuuden eikä irtisanomisehtojen (missä eroraha?) perusteella. [/quote] No mut hei, jos sä oot niin paljon viisaampi kuin kaikki muut, niin etkö voisi vaan nauttia tilanteesta etkä vängätä vauvapalstalla?

[/quote] Kiitos niin olenkin viisaampi, koska asun maailmalla vuokralla, saan hyvää palkkaa ja eläkeiän koittaessa en ole jumiutunut siihen 30 vuotta sitten ostettuun lastulevykoppiin.

Vierailija
26/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laina ei ole taakka lainkaan. Mielelläni maksan asuntoa itselleni. Paljon mieluummin kuin asuisin vuokralla. Ja laina on sen suuruinen että selviä hyvin lainanlyhennyksistä ja säästöönkin useampi satanen joka kuukausi muiden kulujen jälkeen. Jos tulee tiukka tilanne niin se on sitten laitettava kämppä myyntiin.

Vierailija
27/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"] Asukaa mammat ihan rauhassa vuokralla, jostainhan ne minunkin pääomatulot on saatava :) [/quote] Onneksi saan työstäni paljon enemmän rahaa kuin sinä pääomatuloja ja voimme aina joustavasti vaihtaa asuinpaikkaa työn perässä minne huvittaa. Tosin 7 vuoteen ei ole ökykalliissa Suomessa tullutkaan asuttua. [/quote] Joo... ansiotulojen eteen taidat kuitenkin joutua tekemään jotain? [/quote] Niin sinäkin olet varmaan tehnyt pääomatulojen eteen jos et ole asuntoja perinyt. [/quote] No enpä ole, tai siis ihan alkuperäisen sijoituksen eteen toki, mutta kyllähän pääomatulot nykyään tulee kuin minulle illallinen. Ja rahallisesti sijoitus on moninkertaistunut.

[/quote]

Niin, sijoituksesi on mennyt tuohon, joillakin ne on mennyt vaikka uuteen autoon, matkoihin ym. Tietyllä määrällä rahaa saa juuri sen vastineen mitä sillä saa. Teen mielelläni töitä ja satsaan muihin asioihin kuin pääomatuloihin.

Vierailija
28/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, asuntoahan ei voi myydä vaan siinä pitää asua koko loppuelämä tai ainakin 40 vuotta. Palstatotuus nro 678643.

Vierailija
29/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"] Asukaa mammat ihan rauhassa vuokralla, jostainhan ne minunkin pääomatulot on saatava :) [/quote] Onneksi saan työstäni paljon enemmän rahaa kuin sinä pääomatuloja ja voimme aina joustavasti vaihtaa asuinpaikkaa työn perässä minne huvittaa. Tosin 7 vuoteen ei ole ökykalliissa Suomessa tullutkaan asuttua. [/quote] Joo... ansiotulojen eteen taidat kuitenkin joutua tekemään jotain? [/quote] Niin sinäkin olet varmaan tehnyt pääomatulojen eteen jos et ole asuntoja perinyt. [/quote] No enpä ole, tai siis ihan alkuperäisen sijoituksen eteen toki, mutta kyllähän pääomatulot nykyään tulee kuin minulle illallinen. Ja rahallisesti sijoitus on moninkertaistunut.

[/quote]

Niin, sijoituksesi on mennyt tuohon, joillakin ne on mennyt vaikka uuteen autoon, matkoihin ym. Tietyllä määrällä rahaa saa juuri sen vastineen mitä sillä saa. Teen mielelläni töitä ja satsaan muihin asioihin kuin pääomatuloihin.
[/quote]

Et kai nyt tosissasi väitä ettei mulla ole autoa enkä matkustele :O

Vierailija
30/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:50"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:44"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 17:32"]Keski-Euroopassa mahtavat olla idiootteja, kun 60% ihmisistä asuu vuokralla. Niin, asun itsekin Saksassa ja olen hyvin palkatulla alalla, Työkavereitani osa on ostanut asunnon/talon ja varmaan puolet ei. Heille se ei ole mikään imagokysymys; he käyttävät rahansa esim. hyvin paljon matkailuun, työpaikkakin saattaa muuttua toiseen kaupunkiin jne. Omistusasuminen isolla asuntolainalla ei kiinnosta täällä päin hirveästi. [/quote] No nyt puhuttiinkin suomesta. Täällä kuitenkin suurin osa asuu omassa ja omistusasumista myös tuetaan verohelpotuksilla. Lisäksi vuokrat ovat suhteettoman kalliita. [/quote] Verohelpotuksista olet oikeassa, mutta miksi asutaan omissa asunnoissa? Totta, että hintataso mm. täällä Saksassa on asumisessakin reilusti edullisempi vertaillessa esim. saman kokoisia kaupunkeja. Minun mielestä omistusasuminen Suomessa on osittain imagokysymys ja joukkohysteria. [/quote] Ei se mikään joukkohysteria ole, vaan järkevimmäksi todettu ratkaisu suurimmalle osalle. En nyt millään jaksais alkaa inttään, asu vaan vuokralla mun puolesta jos sen parhaaksi koet. Minä osaan kuitenkin jo koulutuksen puolesta laskea melko hyvin että miten mun kannattaa rahani sijoittaa eikä sen pitäis muita haitata. [/quote] Suomen työmarkkinoiden perusteella omistusasuminen ei todellakaan ole järkevää. Ei liikkuvuuden eikä irtisanomisehtojen (missä eroraha?) perusteella. [/quote] No mut hei, jos sä oot niin paljon viisaampi kuin kaikki muut, niin etkö voisi vaan nauttia tilanteesta etkä vängätä vauvapalstalla?

[/quote] Kiitos niin olenkin viisaampi, koska asun maailmalla vuokralla, saan hyvää palkkaa ja eläkeiän koittaessa en ole jumiutunut siihen 30 vuotta sitten ostettuun lastulevykoppiin.

[/quote]

En ole tuo äskeinen, mutta noinko sinua harmittaa se vuokra-asuminen maailmalla? Nyt täytyy korjata toinen harha sen velkaTAAKAN lisäksi. Ainakin täällä, missä meidän asunto sijaitsee, talon saa myytyä. Ei siihen tarvitse jumiutua vaan siitä saa rahansa pois JA voi jälleen sijoittaa ne. Oletko huomannut, että vuokran saa tosi huonosti realisoitua? Ei niin, että olisi tarpeen myydä, ainakin meidän lainanhoitokuluillamme myös MUITA säästöjä kertyy.

Asutaanko siella lastulevykopeissa? Meillä ei ole lastulevyä missään.

Vierailija
31/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:04"]

Niin joo, asuntoahan ei voi myydä vaan siinä pitää asua koko loppuelämä tai ainakin 40 vuotta. Palstatotuus nro 678643.

[/quote]

Just näin. Itse ainakin suunnittelen viimeistään eläkeiän koittaessa pistäväni asunnon ja muun irtaimiston myyntiin ja muutan ulkomaille lämpimään. Saan siitä rahaa sitten sen verran kuin saan, mites paljon saat siitä vuokra-asunnostasi pois muuttaessa?  Ja jos jotain yllättävää sattuu sitä ennen, niin minkäpäs sille voin.

Korkojen noususta on hoettu jo 2000 -luvun alusta saakka. Jos olisin silloin pelännyt, niin olisi jäänyt ensimmäinen talo ostamatta. Onneksi en pelännyt. Nyt on menossa jo toinen uusi, itselle rakennetettu, omakotitalo ja lainat maksettu kokonaan pois 3 vuoden sisällä. Ekasta talosta tuli myyntivoittoa noin 40 000 euroa. Seuraavaksi hankin kesämökin, vaikka halvemmaksi varmaan tulisi käydä vuokramökillä muiden mielestä ;)

Vierailija
32/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:11"]Se on järvi.
[/quote]

Eikö siihen pitänyt olla 200 metriä matkaa?
[/quote]

No en tiedä tarkalleen paljonko on. 100-200m, mutta tuossa kuvassa kyllä näyttää että olisi lähempänä.
[/quote]

No todellakin. Eikä sitä tietäkään näy.
[/quote]

Ai epäilet, että nuo ei ole kaupungin asuntoja? :D Kuule kyllä ne vaan on.

http://www.niiralankulma.fi/singlenewsinfo.asp?id=268&menu_id=267&selected=267&companyId=1&show=

Siitä näkyy kaupungin uudiskohteet ja varmaan vaikka google mapsilla löytyy nuo talot jos ei muualta.
[/quote]

No en epäile! Mikä järki muuten verrata järvenrannalla sijaitsevan asunnon ja etäämmällä olevan hintaa?

Vierailija
33/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:33"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:41"]

Asuntolainasta saa lyhennysvapaata... miten on mielestäsi vuokran kanssa? Paljonko vuokranantajasi olisi valmis alentamaan vuokraa vaikka 3 vuodeksi, kun sinä olet äitiyslomalla tai hoitovapaalla?!?

[/quote]

Vuokralla voi ottaa paussia vaikka vuosia, kun jää työttömäksi sossu maksaa vuokran. Muotako vuotta sossu lyhentää sun lainojas hah hah. Huhki, huhki.  Mul on jalat löydällä.
[/quote]

Niin, sossupummien hommaahan vuokralla asuminen juurikin on.

Vierailija
34/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tästäkin ois muuten vaan pari sataa metriä kiikelinrantaan, minähän voisin sanoa siis sanoa asuvani arvoalueella merenrannalla.

Vierailija
35/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska nyt on hyvät tulot ja vain nousee. Lainaa jäljellä 280 000€ ja maksetaan pois hyvää vauhtia. Tosin varaa matkusteluun ja harrastamiseen ja muuhun elämään on ollut koko ajan.

Vierailija
36/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään varmaan vaikea saada asunnon käsirahaa säästetty, eikös se ole aika suurikin se summa mitä pankit vaatii? Vuokran maksamisen jälkeen tavisduunarilla ei varmaan kovin paljon jää kuukaudessa säästöön.

Vierailija
37/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 00:11"]Se on järvi.
[/quote]

Eikö siihen pitänyt olla 200 metriä matkaa?
[/quote]

No en tiedä tarkalleen paljonko on. 100-200m, mutta tuossa kuvassa kyllä näyttää että olisi lähempänä.
[/quote]

No todellakin. Eikä sitä tietäkään näy.
[/quote]

Ai epäilet, että nuo ei ole kaupungin asuntoja? :D Kuule kyllä ne vaan on.

http://www.niiralankulma.fi/singlenewsinfo.asp?id=268&menu_id=267&selected=267&companyId=1&show=

Siitä näkyy kaupungin uudiskohteet ja varmaan vaikka google mapsilla löytyy nuo talot jos ei muualta.
[/quote]

No en epäile! Mikä järki muuten verrata järvenrannalla sijaitsevan asunnon ja etäämmällä olevan hintaa?
[/quote]

Ei niistä uusista asunnoista kun murto-osa ole IHAN järven rannalla. Tämä kaupungin vuokra-asunto on osa sitä järvenrannalle rakennettavaa kokonaisuutta.

Vierailija
38/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hirveen ahdistavia ja hankalia kaikki nuo säännöt vuokra-asunnoissa. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
39/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa kerrota asunnon varustelutasosta mitään? Vai enkö vain löydä...

Vierailija
40/308 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö vuokralla asujat, että lainanlyhennys ei ole kulu. Ainoastaan korko ja yhtiövastike on kulu. Lyhennys on säästämistä itselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi