Minkä kuuloinen puheääni sinulla omasta mielestäsi on?
Jos vaikka puhelimen videolta kuuntelen omaa ääntäni, niin ei ole kiva. Jotenkin nasaalinen.
Mutta useampikin ihminen, jonka kanssa olen puhunut puhelimessa, on sanonut että minulla on kivan kuuloinen ääni. Joku on sanonut jopa että ihana. Ota tuosta nyt sitten selvää, mutta tosiaan videolta kuultuna en pidä omasta äänestäni. Onko se erilainen videolla kuin vaikka puhelimessa?
Mitä mieltä olet omasta äänestäsi ja onko sitä joku joskus kommentoinut, kehunut tai haukkunut?
Kommentit (56)
Aivan kamalalta. Tosin olen ainoa, joka uskoo niin.
Ihan ok ääni, ei liian kimeä eikä möreäkään, MUTTA sössötän! En voi sille mitään. Ässät puheessa ei kuulosta ollenkaan hyvältä.
Kamala. Ja vaihtelee pelottavan paljon tilanteissa riippuen.
Asiakaspalvelutyössä (ja vielä nykyäänkin hoitoalan työssä) ääni muuttu automaattisesti sellaiseksi ylipirteäksi, tiedättkö millainen joillain nuorilla Prisman kesätyöntekijöillä on :DD Apua. Sama käy myös asiakkaan roolissa ollessani.
Kavereiden kanssa kuulostan jätkältä; ääni kuin batmanilla, matala ja monotoninen. Tähän väliin todettakoon että olen nainen.
Mieheni seurassa ääneni on taas oksettavan lässyttävä ja ylikorkea
Itselläni ei heti tule mieleen ketään tuntemaani henkilöä, jolla olisi varsinaisesti epämiellyttävä tai ärsyttävä ääni. Tunnen muutamia henkilöitä, joiden puheenvuoroista en pidä, mutta en tiedä, johtuuko se heidän tietoisesta tai luontaisesta puhetavastaan, vai siitä, ettei heillä ole usein kovinkaan järkevää tai relevanttia sanottavaa.
Ehkä jotkut äänet myös sopivat joihinkin tilanteisiin, tai jotkut osaavan käyttää erityisen miellyttävää puhetapaa joissain tilanteissa mutta eivät toisissa. Esimerkiksi skottiaksentti ja -puhetapa kuulostavat mielestäni tosi hienolta ja edukseen erottuvalta esim. TV-sarjoissa, mutta toisaalta voisin myös kuvitella sen alkavan päivittäin kuultuna ärsyttämään. Ehkä joidenkin ääni sopii flirttailuun, tai he osaavat käyttää ääntään flirttailevasti, mutta muissa tilanteissa heidän äänensä ei ole mitenkään erityinen.
Ääntäni ei muistaakseni ole kehuttu, ja vaikka en kuulostakaan samalta nauhalla kuin omassa päässäni, niin en usko ääneni olevan mitenkään erityisen hirveä. Yleisesti ottaen sanoisin, että se, mitä sanot, on huomattavasti merkityksellisempää kuin äänesi, joten ääntään ei mielestäni tarvitse hiljaisuuteen asti piilotella.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulen oman ääneni suht matalana ja ihan ookoona. Videoilla taas kälättää aina ärsyttävä-ääninen kiekuja.
Ihminen kuulee itse oman äänensä matalampana kuin muut sen kuulevat, koska matalat äänitaajuudet kulkevat äänielimistä korviin suoraan kallon luita pitkin.
Nahkea nasaali.
Aavistuksen verran takakiree.
T. Kari H.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen kimeä sössöttävä ääni. Jos Sannin biisejä kuuntelee niin saa hyvän esimerkin. Toisaalta en voi sille mitään ja purin hillitsemään varsinkin vieraiden ihmisten kanssa. Jos pitäisi äänestä päätellä niin olisin monien mielestä varmaan jokin teini maksimissaan vielä nyt alle 30-vuotiaanakin. Jos joku ei siis tajunnut niin inhoan äänteli paljon. Heikko, kimeä, ohut piipittävä sekä lapsellinen ääni. Nainen olen.
Minulla samantyylinen ja olen jo 61-v. ja kyllä inhoan ääntäni. Lankapuhelimen aikaan monesti kysyttiin, onko äiti kotona, kun vastasin puhelimeen, siis liki 40-vuotiaana. Luulivat lasteni vastanneen. Samanlainen on ääni vieläkin.
Outo ja jotenkin kimeä. Kuuntelin juuri eilen kaverille lähettämääni ääniviestiä ja hävetti ihan kuunnella sitä kimeää sössötystä (kuulostin jotenkin känniseltä vaikka en ollut juonut mitään). En ihmettele että ärsytän monia ihmisiä, en tykkäisi itsekään kuunnella tällaista ääntä ja varmaan näin pullealla ihmisellä kimeä ääni on eriskummallinen kontrasti.
Olen mies mutta minulla on korkea ja naisellinen ääni. Vituttaa.
Miellyttäväksi, kauniiksi ja seksikkääksi sitä on sanonut niin miehet kuin naisetkin. Eikä minua itseänikään ääneni vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulen oman ääneni suht matalana ja ihan ookoona. Videoilla taas kälättää aina ärsyttävä-ääninen kiekuja.
Ihminen kuulee itse oman äänensä matalampana kuin muut sen kuulevat, koska matalat äänitaajuudet kulkevat äänielimistä korviin suoraan kallon luita pitkin.
Ah ihana tietää.
T. Tuo aiemmin kavereidensa seurasa Batmanilta kuulostava
Aika moni järkyttyy kuullessaan oman äänensä tallennettuna, ja minä olin yksi heistä. Luentoääntäni on aina kehuttu kovastikin, mutta kun pitkästä aikaa äskettäin kuulin sen ulkopuolisen korvin, kuulin aivan selvästi veljeni äänen, äänenpainoja ja äänteitä myöten kanssani identtisen. Muutenhan tämä olisi ihan kiva juttu, mutta minä olen nainen ja veljeni on parimetrinen, viisikymppinen köriläs.
Miehekäs ja macho. Tosin nauhalta kuultuna mieleen tulee Kimi Räikkönen. Ymmärtänette miksi en halua tulla videoiduksi.
Monotoninen, hiljainen ja pehmeä (kuulemma). Kun olen kiukkuinen niin kuulostan melkein hanhelta omasta mielestäni.
En osaa käyttää ääntäni sillä tavalla kuten tytöt tai naiset yleensä (?), tai tällainen käsitys minulle ainakin tuli koulussa, kun monet haukkuivat ääntäni poikamaiseksi. Häpesin ääntäni hirveän pitkään tämän takia, mutta nykyään se on minulle vain mielenkiintoinen. Joka kerta kun kuulen sitä nauhalta, niin se kuulostaa vain hieman erilaiselta kuin monet muut puhetavat ja tavallaan pidän siitä nykyään neutraalilla tavalla.
Olen aina inhonnut omaa ääntäni. Laulamisesta tykkään, mutta niin ettei kukaan varmasti kuule.
Omaan korvaani se kuulostaa melko matalalta ja normaalilta, mutta videoiden perusteella se on paljon korkeampi, venyvä, tyypillinen muita ärsyttävä helsinkiläinen narina. En jaksa stressata, ei muidenkaan äänet tai puhetyylit niin hienoja ole. En esim. pidä yhtään sellaisesta räväkästä tupakan käheyttämästä ''rempseä muija''-äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on noin... Mielestäni kuulostan ihan mieheltä ja kuvittelen kaikkien aina järkyttyvän puhelimessa ensi kertaa. Kunnon viskibasso vaikken juo tai polta.
En tiedä, mutta kerran näin unta, että Nightwishin Tuomas Holopainen sanoi lauluääneni kuulostavan aivan Minni Hiireltä. Otin kohteliaisuutena, sillä hän on melkoinen Disney-fani, mutta ymmärsin samalla, ettei laulajan uraa kannata tavoitella. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on noin... Mielestäni kuulostan ihan mieheltä ja kuvittelen kaikkien aina järkyttyvän puhelimessa ensi kertaa. Kunnon viskibasso vaikken juo tai polta.
Oi! Mulla tulee tästä mieleen vain Natasha Lyonne Netflixin sarjassa Russian Doll. Ihana ääni :DD
Minulla on ihana ääni, sanovat muut. Itse en ole niinkään ihastunut.