Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksytäänkö lähihoitajaopiskelijaksi nykyään pääsääntöisesti kaikki hakijat?

Vierailija
21.08.2021 |

Toivottavasti ylläpito sallii tämän keskustelun.

Voiko lähihoitajaopiskelijaksi päästä henkilö, jolla on "vaikeuksia keskittyä tunnilla, mikään ei pysy päässä"?
Eli heillä itsellään jo opetuksen piiriin tullessaan on itsellään se henkilökohtainen erityisopetussuunnitelma.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ole mitään testejä, sisään pääsee hakemuksella ja haastattelulla. Opetuksen laatu ala-arvoista. Aikanaan pääsykokeet psyk.testit + 3v opinnot nyt kuka vaan voi valmistua vajaassa vuodessa hoitajaksi. Järkyttävää!

Hoiva-avustajaksi voi valmistua vuodessa, ei lähihoitajaksi.

Vierailija
22/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lähärikouluun vielä 12 vuotta sitten aika tiukat pääsyvaatimukset, psykologiset testit jne. Harmi juttu jos ovat löyhentäneet linjaa, tälle alalle ei mielestäni missään nimessä ole asiaa vakavasti mt-ongelmaisilla saati edes adhd-ihmisellä.

Ymmärrän, että hyvistä hoitajista tulee olemaan hirvittävä pula tulevaisuudessa, mutta tätä ei saa korjata potilaiden tai asiakkaiden kustannuksella."

Vasta sitten kun päättäjien omille läheisille sattuu avustamaan lähihoitajaksi joku ------, niin ehkäpä tiukat pääsyvaatimukset kumman nopeaa palaa takaisin, asiallisine testeineen kuten ennenkin.

Tämä "kaikki sisään"  on aivan järkyttävä linjaus.

Näinpä. Päättäjät kokevat usein olevansa muiden yläpuolella, vaikka samoille osastoille hekin joutuvat makaamaan jos jotain ikävää sattuu. Ja aika monille sattuu jossain vaiheessa, elämä on sellaista.

Lähäreiden maine menee kohta täysin tämän nykyisen linjauksen myötä. Itse olen ylpeä ammatistani toistaiseksi, mutta kohta en ehkä enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ole mitään testejä, sisään pääsee hakemuksella ja haastattelulla. Opetuksen laatu ala-arvoista. Aikanaan pääsykokeet psyk.testit + 3v opinnot nyt kuka vaan voi valmistua vajaassa vuodessa hoitajaksi. Järkyttävää!

Ei paljon lohduta , mikäli sinne marssii ainesta joka itse kuuluu avustetun hoivan piiriin.

Vierailija
24/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

["

On jo otettu pois vaatimukset ettei saa olla diagnoositaustaa kuten ADHD, joten kyllä lähtökohtaisesti kaikki pääsevät.

Vain jos on huumeiden vuoksi tai prostituution yhteydessä joutunut vankilaan saattaa tulla hankaluuksia ,

mutta yleisesti ottaen ne kuitataan villaisella.["

Miten muka tuollainen (itsellä vakavia oneglmia)n  aines sitten pärjää oppilaitoksen pääsykoetesteissä?

Mulla on adhd ja kaksi yliopistotutkintoa. Diagnoosin sain vasta toisen tutkinnon loppupuolella. Ei adhd tarkoita, ettei yhtään pärjäisi opinnoissa. Se voi vaan tehdä opiskelusta hankalampaa.

Vierailija
25/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lähärikouluun vielä 12 vuotta sitten aika tiukat pääsyvaatimukset, psykologiset testit jne. Harmi juttu jos ovat löyhentäneet linjaa, tälle alalle ei mielestäni missään nimessä ole asiaa vakavasti mt-ongelmaisilla saati edes adhd-ihmisellä.

Ymmärrän, että hyvistä hoitajista tulee olemaan hirvittävä pula tulevaisuudessa, mutta tätä ei saa korjata potilaiden tai asiakkaiden kustannuksella.

Ymmärrät varmasti sote-alan ihmisenä, että ADHD:ta on montaa eri tyyppiä eikä diagnoosi itsessään tee kenestäkään huonoa työntekijää. Jos ADHD-ihminen on oikealla alallaan, hänen diagnoosi muuttuukin vahvuudeksi eikä ole este.

Sinunlaiset lähärit ja hoitajat olisi taas syytä karsia pois. Tutki asiaa ennen kuin kommentoit.

Tottakai lähäriksi pääsee lähtökohtaisesti kuka vaan, koska Suomessa on huutava pula työntekijöistä alalla. Parhaimmat lähtee pois, kun eivät jaksa enää ja jäljelle jää ne, jotka vain tyytyvät kohtaloonsa tai eivät pääse muualle.

Vierailija
26/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pojan entinen koulukaveri, nyk narkkarikin "valittiin".

Ala vetää puoleensa ns. putoajia.

Sekavaa sekakäyttäjää löytyy joukosta.

Se hyvä puoli on, että osaavat asettua autettavan, hoidettavan asemaan keskivertotavista paremmin.

Itse eläkkeelle kolmen vuoden kuluttua.

Vierailija
27/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kyllä vaan voi.

Vierailija
28/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähäreiden maine menee kohta täysin tämän nykyisen linjauksen myötä.

Itse olen ylpeä ammatistani toistaiseksi, mutta kohta en ehkä enää ole."

Joo on nähty erinomaisia lähihoitajia ja sitten taas täysin pihalla olevia reppanoita (tyyliin sopparin jälkeen 1pv töissä 4pv poissa /viikko, koska "vaikeaa jostain syystä, eivät jaksa, kykene, jne") jotka ei missään nimessä kuuluisi työskentelemään lasten tai vanhusten pariin.

Koen että karkeusero hyvien ja surkeiden lähihoitajien välillä ei saisi olla näin suuri mitä se nykyään on.

Tuntuu, että henkilöitä on painostettu kouluttautumaan alalle jonka kokevat epämieluisana, jopa alun alkaen vastenmielisenä. Opiekelussa sitten "tuetaan paljon" että pääsevät luovimaan jotenkuten läpi ja paprut käteen ja koulusta pois.

Eivät siis edes halua olla pätkääkään jossain lähihoitajan työtehtävissä, mutta on ollut siis "pakko" kouluttautua alalle eri "hyvää tarkoittavien" instanssien painostamana.

Vierailija
29/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niissä valinnoissa ole nykyään enää lääkelaskuja, jos kerran kuka tahansa voi päästä sisään?

Vierailija
30/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sinne on tulossa suuri joukko ihmisiä jolla ei ole mitään edellytyksiä hoitaa ihmisiä, koska eivät pysty huolehtimaan edes itsestään. Työpaikkojen pitäisi yrittää sitten oman työnsä ohessa opettaa ammattilaisia, kun he eivät saa koulussa riittävästi teoriaopetustakaan. 

Vierailija
31/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andyspirit kirjoitti:

mä yritin kahden maisteritutkinnon omaavana miehenä päästä , mutta sain todella surkeet pisteet. en tajua miksi, luulen että luulivat että olen krapulassa haastattelussa (niiin olinkin) ja sitten nämä emälehmät ja paska- akat eivät ottaneet, no pyrinkin vain yhden gimman takia sinne mutta sekin oli tyhmä mutta oli päässyt sisään vaikka matikka 5

No tuolla kielenkäytöllä olen vain iloinen ettei sinusta tullut kollegani, myös asiakkaat kiittää. En kyllä usko että sulla on niitä kahta maisterintutkintoa kuin unelmissasi. Terveisin hoitaja.

Vierailija
32/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andyspirit kirjoitti:

mä yritin kahden maisteritutkinnon omaavana miehenä P8päästä , mutta sain todella surkeet pisteet. en tajua miksi, luulen että luulivat että olen krapulassa haastattelussa (niiin olinkin) ja sitten nämä emälehmät ja paska- akat eivät ottaneet, no pyrinkin vain yhden gimman takia sinne mutta sekin oli tyhmä mutta oli päässyt sisään vaikka matikka 5

Korkeakoulutettu ja haukut psykologeja ja sairaanhoidon opettajia emälehmiksi ja paska-akoiksi? Et osaa käyttäytyä etkä kai käytännön taitojaan. Ja vanhan viinan kyllä muut haistaa.

Vierailija
33/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalikollega ei suostunut uskontoonsa vedoten tekemään alapesuja. Ja juuri perushoidossa on pula käsistä.

Vierailija
34/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ihmiset eivät ymmärrä, että haukkuessaan hoitajia he luovat kuvaa alasta seuraaville sukupolville.

Kuka haluaa tähdätä silloin siihen?

Silloin alalle hakeutuvat vain he, joilla ei ole muita vaihtoehtoja, kun kilpailu kevenee."

Juuri näin.

Tietty laatutaso on tärkeä säilyttää eri ammattialoilla.

Vaikka se vaatisi vaivannäköä oppilaitokselta pääykokriden ja testien muodossa karsintavaiheessa.

Vaikka se vaatisi sitä ettei kaikki halukkaat pääsisi  tai työttömyystilastot eivät kaunistuisi sen vuoksi, että ihmisiä ohjataan opiskelemaan alalle,

missä heillä ei yksinkertaisesti ole minkäänlaisia edellytyksiä toimia menestyksekkäästi saati opiskella niin että omaa riittävän ammattitaidon.

Motivaatiosta puhumattakaan. 

Vierailija
35/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä valinnoissa ole nykyään enää lääkelaskuja, jos kerran kuka tahansa voi päästä sisään?

Joku poliitikko päästi jopa kuningasaivopierun, että suurten somaliperheiden tytöillä on luonnostaan hoivavietti ja sieltä me saadaan hoitajia.

Mitä olen käytännössä nähnyt, suurten sisarussarjojen vanhimmat huolehtii nuoremmista kotona kun on pakko eikä se ole valinta että mahtaako sen jälkeen enää kiinnostaa.

Vierailija
36/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että hyvistä hoitajista tulee olemaan hirvittävä pula tulevaisuudessa, mutta tätä ei saa korjata potilaiden tai asiakkaiden kustannuksella."

Vasta sitten kun päättäjien omille läheisille sattuu avustamaan lähihoitajaksi joku ------, niin ehkäpä tiukat pääsyvaatimukset kumman nopeaa palaa takaisin, asiallisine testeineen kuten ennenkin.

Tämä "kaikki sisään"  on aivan järkyttävä linjaus.

Näinpä. Päättäjät kokevat usein olevansa muiden yläpuolella, vaikka samoille osastoille hekin joutuvat makaamaan jos jotain ikävää sattuu. Ja aika monille sattuu jossain vaiheessa, elämä on sellaista.

Lähäreiden maine menee kohta täysin tämän nykyisen linjauksen myötä. Itse olen ylpeä ammatistani toistaiseksi, mutta kohta en ehkä enää ole.

Saattaa päättäjät päästä yksityiselle sektorille.

Vierailija
37/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä. Pojan entinen koulukaveri, nyk narkkarikin "valittiin".

Ala vetää puoleensa ns. putoajia.

Sekavaa sekakäyttäjää löytyy joukosta.

Se hyvä puoli on, että osaavat asettua autettavan, hoidettavan asemaan keskivertotavista paremmin."

- - -

Minimivaatimus tulee olla edes huumetesti ja rikosrekisterin tarkistus.

Tämä siis ennen hoiva-alan oppilaitoksen pääsykokeisiin hyväksymistä.

Mutta ilmeisesti pelkkä hakeminen+ haastattelu riittää?

Vierailija
38/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla lääkelaskuja jos osa opiskelijoista ei tiedä edes mikä viikonpäivä on menossa tai vuosi? Mutta toki tuetaan , tuetaan opiskeluissa lähihoitajaksi jos muisti pätkii tai keskittyminen.

Vierailija
39/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meidän paikkakunnalla "hoitajiksi" koulutettiin kaikki päihde/mt-ongelmaiset.[/quote"

- - -

Oletko tosissasi? Lähihoitajathan toimivat mm hoitoa/hoivaa tarvitsevien asiakkaiden kodeissa.

Mikäli näin, niin esimrkiksi MOT- ohjelman pitäisi tarttua tähän asap.

(vai onko jo tuotu tällainen julki?)

Ei tää ole mikään uusi juttu; olen työskennellyt vuodesta 2007 lähtien lasussa ja päihdehuollossa ja asiakkaissa ihan säännönmukaisesti MONIA lähihoitajia. On diagnoosejakin vaikka mitä. Mielestäni järkyttävä epäkohta.

Vierailija
40/161 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lh-opiskelijakaverini sanoi että on vaikea kuunnella paikallaan tunnilla niin leikkii koko ajan puhelimella, niin näyttää tekevän yli puolet luokasta täysin häpeilemättä. En ole nähnyt heidän todistuksiaan mutta moni tuskaili kuorossa kuinka vaikeaa matikka on, siis ihan peruslaskutoimitukset paperilla.

Jos vanha sanonta pitää paikkansa että eniten puhuvat on niitä älyllisesti heikoimpia niin niitä on paljon. Itsekin tykkään kyllä tutustua ihmisiin, mutta ikinä ennen en ole tavannut näin paljon tyhjänpuhujia joille sosiaalinen hyväksyntä ja klikkiytyminen on etusijalla.

Olen yhdessä isommassa kaupungissa yo-papereilla, 19-40 ikähaarukka. Jos tänne oli kovempi karsinta kuin johonkin pikkukaupunkiin, niin hoitoala on jatkossakin myllerryksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä