Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ennen

Vierailija
16.09.2014 |

Mua on aivan hirveästi ruvennut kiinnostamaan imetyksen historia. Oma äitini on saanut lapset 70-, 80- ja 90-luvuilla, ja silloin ei imetystietoutta juuri jaettu ja neuvottiin käyttämään korvikkeita. Meidän kahden vanhemman sisaruksen imetys kaatuikin tiedon puutteeseen ja korvikkeeseen. Näin on käynyt monen muunkin tuon ajan äidin kohdalla. 

Olen nyt alkanut kysellä tuttavapiirini eri ikäisiltä naisilta imetyksestä (mulla onkin hyvä otanta, koska tunnen hyvin eri ikäisiä naisia) heidän omalla kohdallaan sekä heidän lapsuudessaan. Tässä muutamia kuulemiani kertomuksia:

Juttelin juuri erään ystäväni äidin kanssa, koska tiesin hänen imettäneen pitkään 80-luvulla. Koska tuolloin pitkä imetys oli harvinaista, kysyin häneltä, puhuiko hän kellekään imettävänsä 2-vuotiasta tai kertoiko esim. neuvolassa. Hän sanoi, että imetti salaa, eikä kehdannut missään nimessä kertoa neuvolassa.

Tänään juttelin erään seitsenkymppisen naisen kanssa. Hän sanoi, että imetti itse pari lapsistaan 2-vuotiaaksi, toisilla oli lyhyempi ikäero. Hän sanoi, että pari hänen sisaruksistaan oli käynyt tissillä myös kouluiässä, mutta hän itse ei. 

Kaksi yli 80-vuotiasta kertoi, ettei heillä noussut maito. Toisella näin oli kaikkien lasten kohdalla, toisella ensimmäisen. Muita hän oli imettänyt pitkään, 2-vuotiaaksi.

Noita kouluikäiseksi imetettyjä on ollut näiden yli 70-vuotiaiden ikäisissä paljon. Kukaan tuossa seurueessa ei tuntunut pitävän sitä mitenkään epänormaalina. Useimmat olivat imettäneet ainakin osaa lapsistaan suunnilleen kahden vuoden ikään.

Mua kiinnostaisi kuulla muiden omia tai kuultuja imetystarinoita menneiltä vuosikymmeniltä. Itse jatkan kyselyä, parin viikon päästä on taas tilaisuus kuulla vanhempien naisten imetystarinoita.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on kertonut omasta lapsuudestaan. Lapsia syntyi 1920-1935 hänen äidilleen.

Lapset synnytettiin saunassa naapurin rouvan avustuksella ja tämä äiti auttoi vastavuoroisesti naapuria synnytyksissä. Molempien synnytykset olivat helppoja ja nopeita.

Yksi lapsi syntyi rv 30-35 tienoilla ja oli hyvin pieni ja heiveröinen. Naapurin rouvan kanssa oli tuhottu untuvatyyny, vuorattu untuvilla pieni puinen laatikko, laitettu vauva sinne ja uunin pankolle. Sitten sitä oli ruokittu laittamalla tyynyliinan kulmaan rintamaitoa ja annettu vauvan imeä siitä. Pikkuinen selvisi =)

Vauvoja syntyi n. 1,5vuoden välein. Kun vauva syntyi hän nukkui vanhempien vieressä (vauvaa siis imetettiin yöllä paljon). Kun uusi raskaus oli varmistunut siirretteen taapero viereiseen huoneeseen ja isommpia lapsia toiseen huoneeseen. Päivisin oli paljon maatilan töitä ja vauva oli kapaloituna sisällä. Toki imetettiin aina kun kerettiin. Lapsia myös imetettiin naapurin kanssa jonkun verran ristiin. Eli jos kävivät kylässä niin kumpi tahansa saattoi imettää. (vauvoja oli "kokoajan").

Imetys oli tärkeää. Se oli ainoa ehkäisy keino. Nuorin lapsi olikin vanhempien välissä 3vuotiaaksi.

Isoäitini sai lapsensa 60-luvulla. Hän meni töihin vauvan ollessa 2kk vanha. Imetti aamulla,lounastauolla,iltaisin ja öisin melkein vuoden. 

Minä ja sisarukseni olemme 80-luvulla syntyneitä. Äitini oli melkoinen tuittupää ja haki meidät yöksi vauvalasta viereensä. Tästä ei synnärin henkilökunta pitänyt. Äiti imetti meitä n.10kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi