Koira "näkee" meillä jotain, mitä minä en!
En ole kummitusjuttuihin taipuvainen ihminen, mutta kahden viime päivän aikana olen alkanut miettiä vaikka mitä mahdollisuuksia. Meillä on 5-vuotias koira, terve ja normaali, joka on eilen ja tänään käyttäytynyt vähintäänkin oudosti.
- Eilen istuin olohuoneessa sohvalla ja kiinnitin huomioni koiraan, joka tuijotti keskittyneenä jotakin huoneen keskellä. Se istui paikoillaan sivuttain minuun ja katsoi keskittyneenä ainakin pari minuuttia, jonka jälkeen seurasi katseellaan jotain "huoneesta poistuvaa".
-Samoin se oli tulossa kopastaan sohvan suuntaan, mutta pysähtyi keskelle lattiaa (samaan kohtaan, jota aiemmin tuijotti) ja lähti sitten äkkiä peruuttamaan takaisin, ikään kuin joku olisi komentanut/huitaissut sitä kohti.
-Koira myös murisi illan aikana useaan otteeseen eteiseen tuijottaen, vaikkei ulkoa kuulunut ääntäkään. Ei kuulu sen tapoihin.
-Illalla makuuhuoneessa koira tuli sängyn viereen, vinkui ja hyppi sitä vasten, kuin turvaa hakien. Se ei ikinä tee tuota, eikä koskaan nuku sängyssä. Käskin sen omaan petiinsä (sängyn toisella puolella), mutta se ei uskaltanut kiertää sänkyä, vaan peruutti jälleen pelokkaana takaisin, kun ensin yritti hiipiä sängyn jalkopään ohi! Se otti varovasti pari askelta sinne suuntaan, ja ryntäsi takaisin useamman kerran. Jouduin lopulta kantamaan sen paikoilleen ja sen jälkeen koira livahti sekunnissa sängyn alle.
Mitä täällä tapahtuu?? Ensin tuli mieleen joku ötökkä: joskus koira on tehnyt "näkymättömän" jahtauksia kesäisin, kun se on leikkinyt esim. kärpäsen kanssa, mutta ei täällä tähän aikaan mitään hyönteisiä ole. Tuo liikehdintä ei myöskään ole ollenkaan samanlaista. Mitä se oikein näkee? Apua!
Kommentit (74)
Mitä tarkoitat ei tähän aikaan hyönteisiä? Niitähän pörrää vielä kauheasti tuolla ulkona.
Koiran päästä viiraa. Tuttavan koira syö mielialalääkkeitä, kun stressaa joka asiasta ja näkee näkymättömiä uhkia.
Samoin 41:sellä viiraa ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 22:09"]
----Kutsuimme sitten paikalle "haamunkarkoitusjengin", joka otti asian hoitaakseen. He tutkivat meidän asuntomme ja polttivat siellä salviaa ja lausuivat jotain runoja.----
Selitykseksi näiltä henkien ammattilaisilta sain kuulla, että ---
[/quote]
En ikinä kutsuisi kotiini noitia.
Älä pelkää. Itse kuulin aamuyöllä miehen mummon hengen puhuvan. Menin ja sytytin kynttilän ja siunasin tilan ja äänet loppuivat.
Koira vain reagoi omalla tavallaan miehen poissaoloon. Selvä yhteys tässä. Koira varmaan muuttuu normaaliksi kun mies palaa kotiin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 22:09"]
----Kutsuimme sitten paikalle "haamunkarkoitusjengin", joka otti asian hoitaakseen. He tutkivat meidän asuntomme ja polttivat siellä salviaa ja lausuivat jotain runoja.----
Selitykseksi näiltä henkien ammattilaisilta sain kuulla, että ---
[/quote]
En ikinä kutsuisi kotiini noitia.
[/quote]
Noitia?! Ihan tavallisia ihmisiä noi "ghostbustersit" on. :D Enemmän minä niihin luottaisin kuin johonkin raamattuun uskovaan hihhuliin. :D
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 23:48"]
Koira vain reagoi omalla tavallaan miehen poissaoloon. Selvä yhteys tässä. Koira varmaan muuttuu normaaliksi kun mies palaa kotiin.
[/quote]
Meistä jompikumpi on melko usein työmatkalla, koira on tottunut poissaoloihin. Voi toki olla, että se on aistinut minun huolestuneisuuteni ja reagoinut siihen. Mahdollista sekin.
Ap
Koira on hämmästyttävän hyvä tulkitsemaan ihmisten mielentilaa. Meillä koira esimerkiksi huomaa välillä jo minua ennen, että isännällä on ollut stressaava päivä töissä tai joku painaa. Kiehnää ja kantaa tälle leluja, on itse levoton. Saatan sitten aiheesta kysyä ja mies ihmettelee, että mistä arvasin, vaikkei edes mistään isoista huolista ole kyse.
Veikkaisin, että koira reagoi omaan, osin tiedostamattomaankin elekieleen ja on sen takia valppaampi ja epävarmempi kuin yleensä. Se sitten näkyy ylireagoimisena ihan arkisiinkin ääniin ja hajuihin. Meillä oli aiemmin yksi koira, joka näki mörköjä joka puolella ja stressaantui ihan älyttömästi jos rutiinit jotenkin muuttui tai jollain perheenjäsenellä oli huolia. Puhumattakaan riitelystä, sitä se ei pystynyt käsittelemään ollenkaan vaan kaivautui pyykkikoriin (jos oli ovi auki) tai pakeni sängyn alle.
Jeesus voi auttaa, ei kukaan muu. Pimeyden voimat tottelevat vain häntä. Valkoinen magia on vain pahaa, joka naamioituu hyväksi.
Koira on tietyllä tapaa lapsi. Vaikkapa suteen verrattuna koiran aivot ja käytös ei ikinä kehity aikuiseksi. Toisaalta, vaikka koira suteen verrattuna jää aivoiltaan ja tavoiltaan 'kehittymättömäksi', niin sille on evoluution myötä kehittynyt hyvin tarkka silmä sen isännän/emännän tulkkaamiseen, onhan se koiralla välttämätöntä selviytymisen kannalta.
Todennäköisesti tässä on vain kyse siitä, että koira emännästään huomaa, että nyt on jännää ja jännittää itsekin. Niin se lapsikin tekee, vaikkei tässä nyt muilta osin olekaan tarkoitus koiraa lapseen rinnastaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 01:21"]Jeesus voi auttaa, ei kukaan muu. Pimeyden voimat tottelevat vain häntä. Valkoinen magia on vain pahaa, joka naamioituu hyväksi.
[/quote]
Onko musta magia sit hyvää joka naamioituu pahaksi?
No huh, mä olisin juossut kiljuen kämpästä, enkä olis ihan heti palannut.
Mun koira näkee ulkona paljon sellaista pelottavaa, mitä minä en. Mutta tuo nyt pelkää muovipussista alkaen kaikkea, että sätkyt saan vain pimeällä.
Koirat ovat herkkiä ihmisten mielialoille. Minun toinen koirani varsinkin on superherkkä. Mun ei tarvi kuin huokaista hieman stressaantuneesti tai tulla kotiin lievästi hermostuneen oloisena, niin koira tulee hieman luimistellen luokseni, heiluttelee varovasti häntäänsä ja on selvästi huolestunut. Äänen korotukseen reagoi tärisemällä.
Ja tuijottamista se harrastaa myös aika ajoin. Näkee pieniä ötököitä tai pysähtyy kuuntelemaan seinien natinaa. Joskus se pysähtyy myös tuijottamaan esim. likatarhaa tai reikää seinässä, ilmeisesti ei ole aikaisemmin huomannut ja sitten luulee että se on jotakin :D
Aistii tulevan suuren maanjärityksen/jonkin muun luonnon mullistuksen?
R