Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomista suoraan KM;si

Vierailija
16.09.2014 |

Eli olen sosionomi ja tykkään kyllä työstäni. Kun tämän kandi ja AMK-tutkinnon samanarvoisuus on olemassa, niin onko yliopiston pääsykokeissa meille oma kiintiö?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"]

Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja.

[/quote]

 

Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin). 
[/quote]

Ok, voi olla tällaisia poikkeuksia. Vai onkohan tämä jopa ainoa? Koska esim. kasvatustieteen puolella sosionomit eivät voi hakea edes erilliseen elto-koulutukseen, puhumattakaan maisteriohjelmista.

Ja ap, ei siitä amk-koulutuksesta yliopistossa ole hyötyä. Työmarkkinoilla rinnastuu kandiin.

Vierailija
22/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:16"]Siis onko todella niin, että ei voi suoraa jatkaa amkista maisteriksi? Ku esim. meillä on aika paljon jasvstustieteen tyylistä opintoja sosionomikoulutuksessa.
[/quote]

Tulet huomaamaan eron jos yliopistolle pääset. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"] Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja. [/quote]   Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin).  [/quote] Ok, voi olla tällaisia poikkeuksia. Vai onkohan tämä jopa ainoa? Koska esim. kasvatustieteen puolella sosionomit eivät voi hakea edes erilliseen elto-koulutukseen, puhumattakaan maisteriohjelmista. Ja ap, ei siitä amk-koulutuksesta yliopistossa ole hyötyä. Työmarkkinoilla rinnastuu kandiin.

[/quote]

 

Siis kaikkialle voi hakea. AMK on alempi korkeakoulututkinto ja sillä voi hakea ihan kaikkialla maisteriohjelmiin. Tiedekunta itse päättää ottaako ja vaatiiko muita kursseja ja minkälaisia. Tämähän on aivan yleistä, esim. tradenomit menevät suoraan kauppikseen maisteriohjelmaan ja amk-inssit TKK:lle, sairaanhoitajille on kehitetty kokonaan omia linjoja viidessä eri yliopistossa jonne ei voi edes hakea ilman terveysalan AMK-tutkintoa maisteritutkintoa suorittamaan. Ihan samalla tavalla kuin kandilla voi hakea, voi hakea amk-tutkinnolla eri tiedekuntiin. Jos on hyvät paperit amk:sta, niin tiedekunnasta riippuen pääsee aika helpostikin sisään. 

 

T. Amk;n suorittanut, yliopistossa opiskeleva

Vierailija
24/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"] Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja. [/quote]   Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin).  [/quote] Ok, voi olla tällaisia poikkeuksia. Vai onkohan tämä jopa ainoa? Koska esim. kasvatustieteen puolella sosionomit eivät voi hakea edes erilliseen elto-koulutukseen, puhumattakaan maisteriohjelmista. Ja ap, ei siitä amk-koulutuksesta yliopistossa ole hyötyä. Työmarkkinoilla rinnastuu kandiin.

[/quote]

 

Siis kaikkialle voi hakea. AMK on alempi korkeakoulututkinto ja sillä voi hakea ihan kaikkialla maisteriohjelmiin. Tiedekunta itse päättää ottaako ja vaatiiko muita kursseja ja minkälaisia. Tämähän on aivan yleistä, esim. tradenomit menevät suoraan kauppikseen maisteriohjelmaan ja amk-inssit TKK:lle, sairaanhoitajille on kehitetty kokonaan omia linjoja viidessä eri yliopistossa jonne ei voi edes hakea ilman terveysalan AMK-tutkintoa maisteritutkintoa suorittamaan. Ihan samalla tavalla kuin kandilla voi hakea, voi hakea amk-tutkinnolla eri tiedekuntiin. Jos on hyvät paperit amk:sta, niin tiedekunnasta riippuen pääsee aika helpostikin sisään. 

 

T. Amk;n suorittanut, yliopistossa opiskeleva

[/quote]

 

Tiedän kolme tradenomia, jotka opiskelevat Turun kauppakorkeakoulussa maisteriohjelmassa, jonne menivät suoraan. Lisäksi tiedän kaksi amk-inssiä, jotka opiskelevat TKK:lla tai Aallossa Helsingissä. Sairaanhoitajia tiedän useamman, joilla on terveystieteiden maisterin tutkinto (sen opiskelu kestää sairaanhoitajan tutkinnon päälle 1,5-3v). 

Vierailija
25/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei tietenkään voi hakea ihan minne tahansa, esim. sairaanhoitaja ei voi hakea kauppikseen eikä inssi terveystieteiden maisterikoulutukseen. Mutta ihan kaikkialle voi hakea ja pääseekin amk-tutkinnolla, jos se on vain samalta "alalta". Eihän kandillakaan voi hakea kaikkiin tiedekuntiin tai vaihtaa pääainetta, esim. lääkis ja psyka ovat sellaisia joihin ei tietenkään voi hakea, samoin ehkä opettajankoulutus. 

Vierailija
26/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulututkinto

Jos sinulla on ammattikorkeakoulututkinto, voit hakea opiskelijaksi sosiaalityön, sosiaalipolitiikan tai sosiologian maisteriopintoihin, Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelmaan tai Hyvinvointipalvelujen järjestämisen maisteriohjelmaan suoritettuasi AMK-tutkintosi lisäksi haettavan opintosuunnan mukaisia yliopisto-opintoja. Jos sinulla ei ole aiempia opintoja, voit opiskella niitä avoimessa yliopistossa. Joissakin tapauksissa osan tarvittavista lisäopinnoista voi opiskella myös osana AMK-tutkintoa, ks. SataJoo-opinnot.

 

Lähde: Tampereen yliopisto, yhteiskuntatieteellinenhttp://www.uta.fi/yky/pori/opiskelijaksi/amktutkinto.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakukelpoisuus

Terveystieteen maisterikoulutukseen hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto). Terveydenhuoltoalan tutkinnolla korvataan osa terveystieteiden kandidaatin tutkinnon opinnoista.

 

http://www.uta.fi/opiskelijaksi/valintaperusteet/hes/erillisvalinta/hoi.html

Vierailija
28/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei ole pääsykokeissa erillisiä kiintiöitä, vaan valinta hoidetaan erillisvalinnalla eli haetaan suoraan siihen maisteriohjelmaan. Poikkeuksiakin tosin on. Usein taidetaan vaatia ne perus- ja aineopinnot, ei syventäviä tai jotain muita täydentäviä opintoja. Tuolta voit lukea, miten Helsingissä on maisteriohjelmaan hakukelpoisuus: http://www.helsinki.fi/behav/valinnat/mo_hakukelpoisuus.htm

(Mun olis hortonomina mahdollisuus jatkaa maisemantutkimusta tai puutarhatiedettä tai maisema-arkkitehdiksi ilman että olis pakko aloittaa alusta asti eli maisteriohjelmassa. Niihin ei vaadita työkokemusta kuten ylempi amk -tutkintoon - onneksi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"] Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja. [/quote]   Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin).  [/quote] Ok, voi olla tällaisia poikkeuksia. Vai onkohan tämä jopa ainoa? Koska esim. kasvatustieteen puolella sosionomit eivät voi hakea edes erilliseen elto-koulutukseen, puhumattakaan maisteriohjelmista. Ja ap, ei siitä amk-koulutuksesta yliopistossa ole hyötyä. Työmarkkinoilla rinnastuu kandiin.

[/quote]

 

Siis kaikkialle voi hakea. AMK on alempi korkeakoulututkinto ja sillä voi hakea ihan kaikkialla maisteriohjelmiin. Tiedekunta itse päättää ottaako ja vaatiiko muita kursseja ja minkälaisia. Tämähän on aivan yleistä, esim. tradenomit menevät suoraan kauppikseen maisteriohjelmaan ja amk-inssit TKK:lle, sairaanhoitajille on kehitetty kokonaan omia linjoja viidessä eri yliopistossa jonne ei voi edes hakea ilman terveysalan AMK-tutkintoa maisteritutkintoa suorittamaan. Ihan samalla tavalla kuin kandilla voi hakea, voi hakea amk-tutkinnolla eri tiedekuntiin. Jos on hyvät paperit amk:sta, niin tiedekunnasta riippuen pääsee aika helpostikin sisään. 

 

T. Amk;n suorittanut, yliopistossa opiskeleva
[/quote]

Näköjään olet muuten oikeassa näiden alojen kohdalla. Ehkä kasvatustieteessäkin voisi olla jotain maisteriohjelmia joihin ap voi hakea? Mutta tod. näk. vaaditaan ne perus- ja aineopinnot kasvatustieteestä, nopeasti katsottuna jonkinverran lisäopintoja tai tiettyjä kokonaisuuksia vaaditaan esim. Aaltoon.

Vierailija
30/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"] Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja. [/quote]   Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin).  [/quote] Ok, voi olla tällaisia poikkeuksia. Vai onkohan tämä jopa ainoa? Koska esim. kasvatustieteen puolella sosionomit eivät voi hakea edes erilliseen elto-koulutukseen, puhumattakaan maisteriohjelmista. Ja ap, ei siitä amk-koulutuksesta yliopistossa ole hyötyä. Työmarkkinoilla rinnastuu kandiin. [/quote]   Siis kaikkialle voi hakea. AMK on alempi korkeakoulututkinto ja sillä voi hakea ihan kaikkialla maisteriohjelmiin. Tiedekunta itse päättää ottaako ja vaatiiko muita kursseja ja minkälaisia. Tämähän on aivan yleistä, esim. tradenomit menevät suoraan kauppikseen maisteriohjelmaan ja amk-inssit TKK:lle, sairaanhoitajille on kehitetty kokonaan omia linjoja viidessä eri yliopistossa jonne ei voi edes hakea ilman terveysalan AMK-tutkintoa maisteritutkintoa suorittamaan. Ihan samalla tavalla kuin kandilla voi hakea, voi hakea amk-tutkinnolla eri tiedekuntiin. Jos on hyvät paperit amk:sta, niin tiedekunnasta riippuen pääsee aika helpostikin sisään.    T. Amk;n suorittanut, yliopistossa opiskeleva [/quote] Näköjään olet muuten oikeassa näiden alojen kohdalla. Ehkä kasvatustieteessäkin voisi olla jotain maisteriohjelmia joihin ap voi hakea? Mutta tod. näk. vaaditaan ne perus- ja aineopinnot kasvatustieteestä, nopeasti katsottuna jonkinverran lisäopintoja tai tiettyjä kokonaisuuksia vaaditaan esim. Aaltoon.

[/quote]

 

No, esim. sairaanhoitajan ei tarvitse suorittaa mitään perusopintoja yliopistossa terveystieteissä, koska ne kuuluvat amk-tutkintoon. Aineopinnot riittävät. Sama juttu sosionomilla sosiaalipuolen opinnoissa, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:03"]

Niin ja ei tietenkään voi hakea ihan minne tahansa, esim. sairaanhoitaja ei voi hakea kauppikseen eikä inssi terveystieteiden maisterikoulutukseen. Mutta ihan kaikkialle voi hakea ja pääseekin amk-tutkinnolla, jos se on vain samalta "alalta". Eihän kandillakaan voi hakea kaikkiin tiedekuntiin tai vaihtaa pääainetta, esim. lääkis ja psyka ovat sellaisia joihin ei tietenkään voi hakea, samoin ehkä opettajankoulutus. 

[/quote]

näin just. amk-tutkinnolla voi päästä suoraan maisteriopintoihin, jos se amk-tutkinto on samalta alalta. käytännössä näitä aloja ei kuitenkaan ole kovin paljon, lähinnä it ja liiketalous, mutta siinäkin ainakin aalto erottelee kauppatieteiden kandit ja amk-tradenomit eri kiintiöihin.

Vierailija
32/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietty siis sosiaaliala ja terveysala, näitä ei vain ole ihan niin paljon yliopistossa tarjolla mutta on kuitenkin. mutta esim. humanistisen tiedekunnan maisteriohjelmaan on mahdotonta päästä amk-opintojen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:52"]

Eli ap, haluaisitko suoraan maisteriohjelmaan? Se ei ole mahdollista, vaan amk-tutkinnon jälkeen yliopistolla aloitetaan perusopinnoista. Tuskin saat edes hyväksilukuja, ehkä jonkun kielten kurssin tmv. yleisopintoja.

[/quote]

 

Jos joku ei tiennyt, niin amk-tutkinnolla voi hakea suoraan soveltuvaan maisteriohjelmaan. Terveystieteissä ei ole edes kandia olemassa, koska sairaanhoitajat siirtyvät suortaan amk:sta lukemaan maisterin tutkinnon (tekevät joitain kursseja lisäksi joissain yliopistoissa, joilla kuittavaat kandin). 

[/quote]

 

Ei pidä paikkaansa. Itse ainakin luen nyt ensin Ttk- tutkintoa, kandini valmistunee näinä päivinä. Sitten siirryn maisteriopintoihin. Näin Turun yliopistossa.

 

T. Klö, sh, kohta TtK

Vierailija
34/34 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän