Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tatuoinneista

Vierailija
21.08.2021 |

Te, joilla on tatuointeja, kertokaapa edes yksi hyvä syy niiden ottamiseen. Minä en keksi yhtään. Minusta ne ovat ruman ja naurettavan näköisiä. Mutta kaikkein eniten minua kummastuttaa terveydellinen puoli: miten ihmeessä joku, joka on terve ja jolla on terve iho, haluaa tunkea mitään vierasta ainetta elimistöönsä? Eräs ihotautilääkäri sanoi haastattelussa, että mm. ihosyöpiä jää huomaamatta ajoissa, kun iho on tuhrittu musteella. Terveyskirjaston mukaan ”kolmasosalle tulee tatuoinnista iholle kutinaa tai turvotusta; tatuoinnin jälkeen alue voi infektoitua, mikä vaatii antibioottihoitoa; on tavattu sieni- ja virustulehduksia sekä harvinaisempia infektioita, kuten mykobakteerien aiheuttamia epidemioita; ihon yliherkkyysreaktioita voi ilmetä välittömästi tai jopa vuosien viiveellä; kosketusallergia esimerkiksi tatuointivärin sisältämälle metallille on mahdollista, jolloin tarvitaan vahvoja kortisonivoiteita tai kortisonipistoksia; tatuointikohdan ihosyöpiä ja ihotauteja, kuten arpisarkoidoosia, on tavattu; tatuointineulauksen yhteydessä voi tarttua myös hepatiitti- tai HIV-infektio.” Kun tatuointeja sitten yritetään poistaa, siitä jää arpia ja väriä ei saada täysin pois. Minä, jonka läheisellä on vaikea, useita leikkaushoitoja vaatinut vaikea sairaus, en voi ymmärtää muutenkaan, että ihmiset ottavat lävistyksiä tai antavat ”kosmeettisista” syistä muuten leikellä itseään. Niin kauan kuin ihminen on terve, hän usein pitää terveyttä itsestäänselvyytenä ja ajattelee, ettei hänelle voi tapahtua mitään. Miksi ihmiset tahallaan altistavat itsensä sairauksille, kun sairauksia tulee niin paljon ilman omaa myötävaikutusta?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoidut eivät ole mitään yhtä suurta laumaa. 

Ei tupakoitsijoitakaan saa niputtaa. Eivät hekään ole yhtä suurta laumaa.

Vierailija
62/62 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaston nainen on kaunis. Miksi pilata se tatuoinneilla ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla