Tuttavan kontrollointi
Mulla on tuttava joka on muuten ihana, mutta käytös on jotenkin outoa ja kontrolloivaa. Näkiessämme se näyttäytyy pienenä huomautteluna ja epäkohtien ja vikojen esiin tuomisena. Laitan vaikka teepussin kuppiin niin kohta kuuluu, että eikö mun pitäis ottaa teepussi jo pois. Jos ravaan vessassa niin saan kuulla miten hänellä on toinenkin tuttu, joka ravaa usein vessassa eikä ymmärrä mistä se johtuu. Lisäksi hän esim. vaatteita vaihtaessani tai s-postia lukiessani saattaa tulla aivan lähelle katselemaan ja jos pöydällä on vaikka lasku, niin alkaa tutkimaan sitä. Tulee jotenkin kumma olo ja olenkin ajatellut, ettei mun tarvii altistaa itseäni tälle liikaa.
Kommentit (16)
Rajaton, kontrollinhakuinen, rankaiseva ja negatiivinen. Vaikea puuttua, ei varmasti itse näe käytöksessään korjattavaa, vaan kokee olevansa oikeassa. Ei ole velvollisuutta hengata tuommoisen kans.
Tuttava, kenties vanhempi tai sisarus? Kuka muu tulee kattelemaan kun vaihdat vaatteita? Koska sukua ei voi vaihtaa, kumppanin voi. Sukua voi kyllä rajoittaa, ettei tule taloosi tai huoneeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se, ei ihmisillä ole mitään velvollisuuksia mitään jonninjoutavia tuttavia kohtaan. Et ole alttarilla luvannut tahtoa niin big deal - jatka matkaa
Pidän tästä ihmisestä siis muuten eikä alussa tuollaista ilmennyt. Näpäyttelyn vastapainona myös kehumista, mutta jotenkin kumpikaan ei tunnu hyvältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se, ei ihmisillä ole mitään velvollisuuksia mitään jonninjoutavia tuttavia kohtaan. Et ole alttarilla luvannut tahtoa niin big deal - jatka matkaa
Pidän tästä ihmisestä siis muuten eikä alussa tuollaista ilmennyt. Näpäyttelyn vastapainona myös kehumista, mutta jotenkin kumpikaan ei tunnu hyvältä.
Ap
Miksi olet noin riippuvainen juuri tämän ihmisen arvosteluista itseäsi kohtaan, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia? Ei normaalit, tasapainoiset ihmiset arvostele muita, käskytä jotain teepusseja kupeista tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava, kenties vanhempi tai sisarus? Kuka muu tulee kattelemaan kun vaihdat vaatteita? Koska sukua ei voi vaihtaa, kumppanin voi. Sukua voi kyllä rajoittaa, ettei tule taloosi tai huoneeseesi.
Kaveri kyseessä.
Ap
No ei ole pakko olla tekemisissä. Heitä mäkeen tuollainen tyyppi, äläkä vingu täällä.
Mulla tällainen samantyyppinen tuttava, joka yrittää ohjailla mun tekemisiä. "Kyllä sunkin kannattais tehdä asia x tai olla tekemättä asia y". Ärsyttää tuollainen määräily, ihan kuin en itse tajuaisi asioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi olet noin riippuvainen juuri tämän ihmisen arvosteluista itseäsi kohtaan, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia? Ei normaalit, tasapainoiset ihmiset arvostele muita, käskytä jotain teepusseja kupeista tai vastaavaa.
En ole riippuvainen mielipiteistään enkä muuta toimintaani sanomisen takia. Nuo vaan tulee niin yllättäen, etten osaa oikein reagoida mitenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tällainen samantyyppinen tuttava, joka yrittää ohjailla mun tekemisiä. "Kyllä sunkin kannattais tehdä asia x tai olla tekemättä asia y". Ärsyttää tuollainen määräily, ihan kuin en itse tajuaisi asioista mitään.
Mä olen tuollaiseen joskus antanut pitkät perustelut miksi en toimi kuten ajattelee että olis paras, niin on sitten loppunut se siihen. Yleensä en tosin oikein osaa reagoida mitenkään, kun tulee niin yllättäen ja tavallaan merkityksettömistä asioista.
Ap
"Kiitos ystävällisistä neuvoistasi ja huolenpidosta, mutta tiedän kyllä itse, mitä teen tai olen tekemättä." Ja tämä tietysti neutraalin ystävällisellä äänellä ja toistetaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos ystävällisistä neuvoistasi ja huolenpidosta, mutta tiedän kyllä itse, mitä teen tai olen tekemättä." Ja tämä tietysti neutraalin ystävällisellä äänellä ja toistetaan tarvittaessa.
Joo, joku tuollainen valmis repliikki otettava käyttöön.
Ap
Onpa kummaa käytöstä. Itellä on sama ongelma paitsi, ettei hän ole mikään ystävä/läheinen yms. Asun yhes paikas, jossa on hulluja pieni osa asukkaista. Täysin ! Vammaisia siis. Siis tämä kontrolloija on yks ns ohjaaja täällä. Tai on niitä muutama muukin. Esim ne ei suostu kiertoon, kuka/mikä yhteisö yms on mun kämpän siivouksen takana, ajatelkaa, lasku oli 850 !! Parin päivän työstä. Pari tekijää kerralla. He veivät roskiin/itselleen mm dvd-soittimen, jota en ollut ehtinyt edes laittaa katselukuntoon, ja 3 joulukalenteria sisältöineen, ja yks piti jopa käydä ostamassa Helsingistä asti, kun ei muualta saanut. Sinne meni monta sataa euroa hukkaan. Tein rikosilmoitukset, kun tää tai joku muu niistä ns ohjaajista on uhkailut mua monta kertaa. Katsotaan, mitä poliisit tekee, toivottavasti saan vaatimani korvaukset JA erityisesti näiden muutamien narsistien potkut täältä, jotka ovat ansainneet. Eikös heillä pidä olla nimilaput aina näkyvillä ?Mul ei oo ny hajuukaan, kuka se niistä o, mut aavistus ja edes yhden nimi on tiedossa. Mul o onneks ny ns edunvalvoja, joka hoitaa laskut. Pitäisi ainakin ! Edellinen akka kun vei multa aika paljon rahaa muutama vuosi sitten, sain isän perintöä vähän yli 30 000, velkoihin meni ekat 10 000 ja sain takaisin VAIN saman summan. Minne lie se 10 000 € mennyt häneltä..omiin menoihin kaiketi. Sehän on varastamista ! Se on nyt onneks jo eläkkeel, mut se oli reilumpi antaan käyttörahaa, ku tää uus, joka taas näyttää silt, et sekin o jo eläkeiässä. Kannattaa laittaa ne kaikki laskut verkkopankkiin suoraan, suoramaksuun. Mul o ollu kaikki laskut siel jo vuosia. Antaa turhan nihkeesti käyttörahaa tää akka, vaik mul o rahaa kyllä. Vaik mul o joitaki velkoja yms, niin kyl tän akan on maksettava mulle myös ne päivät, milloin tää pakosta alko, se on monta viikkoa velkaa mulle ! Eik voi vedota mihinkää, et mul ei uo muka varaasil o liian mont asiakast, et menee väkisinki kaikkien rahat sekasin.suosittelen tekeen myös rikosilmoituksen, sen voi tehdä netin kautta tai käydä paikan päällä. Ite tein netis kummatki. Ota kuvia yms todisteita, ei ne muuten usko mitään. Itellä oli yks todistaja, ku yks niistä akoist uhkaili kerran.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummaa käytöstä. Itellä on sama ongelma paitsi, ettei hän ole mikään ystävä/läheinen yms. Asun yhes paikas, jossa on hulluja pieni osa asukkaista. Täysin ! Vammaisia siis. Siis tämä kontrolloija on yks ns ohjaaja täällä. Tai on niitä muutama muukin. Esim ne ei suostu kiertoon, kuka/mikä yhteisö yms on mun kämpän siivouksen takana, ajatelkaa, lasku oli 850 !! Parin päivän työstä. Pari tekijää kerralla. He veivät roskiin/itselleen mm dvd-soittimen, jota en ollut ehtinyt edes laittaa katselukuntoon, ja 3 joulukalenteria sisältöineen, ja yks piti jopa käydä ostamassa Helsingistä asti, kun ei muualta saanut. Sinne meni monta sataa euroa hukkaan. Tein rikosilmoitukset, kun tää tai joku muu niistä ns ohjaajista on uhkailut mua monta kertaa. Katsotaan, mitä poliisit tekee, toivottavasti saan vaatimani korvaukset JA erityisesti näiden muutamien narsistien potkut täältä, jotka ovat ansainneet. Eikös heillä pidä olla nimilaput aina näkyvillä ?
En nyt oikeen saanut selkoa viestistä!?
Tunnista ihmistyypin. Vähintäänkin rajaton. Voi olla narsisti, narsisti sanoo usein yllättäen tuollaisia pieniä, todella hiljaiseksi kohteensa vetäviä, pisteliäitä kommentteja. Uteliaita, painostavia, käyvät liian tuttavalliseksi liian pian. Pysy kaukana.