Tatuoinneista
Te, joilla on tatuointeja, kertokaapa edes yksi hyvä syy niiden ottamiseen. Minä en keksi yhtään. Minusta ne ovat ruman ja naurettavan näköisiä. Mutta kaikkein eniten minua kummastuttaa terveydellinen puoli: miten ihmeessä joku, joka on terve ja jolla on terve iho, haluaa tunkea mitään vierasta ainetta elimistöönsä? Eräs ihotautilääkäri sanoi haastattelussa, että mm. ihosyöpiä jää huomaamatta ajoissa, kun iho on tuhrittu musteella. Terveyskirjaston mukaan ”kolmasosalle tulee tatuoinnista iholle kutinaa tai turvotusta; tatuoinnin jälkeen alue voi infektoitua, mikä vaatii antibioottihoitoa; on tavattu sieni- ja virustulehduksia sekä harvinaisempia infektioita, kuten mykobakteerien aiheuttamia epidemioita; ihon yliherkkyysreaktioita voi ilmetä välittömästi tai jopa vuosien viiveellä; kosketusallergia esimerkiksi tatuointivärin sisältämälle metallille on mahdollista, jolloin tarvitaan vahvoja kortisonivoiteita tai kortisonipistoksia; tatuointikohdan ihosyöpiä ja ihotauteja, kuten arpisarkoidoosia, on tavattu; tatuointineulauksen yhteydessä voi tarttua myös hepatiitti- tai HIV-infektio.” Kun tatuointeja sitten yritetään poistaa, siitä jää arpia ja väriä ei saada täysin pois. Minä, jonka läheisellä on vaikea, useita leikkaushoitoja vaatinut vaikea sairaus, en voi ymmärtää muutenkaan, että ihmiset ottavat lävistyksiä tai antavat ”kosmeettisista” syistä muuten leikellä itseään. Niin kauan kuin ihminen on terve, hän usein pitää terveyttä itsestäänselvyytenä ja ajattelee, ettei hänelle voi tapahtua mitään. Miksi ihmiset tahallaan altistavat itsensä sairauksille, kun sairauksia tulee niin paljon ilman omaa myötävaikutusta?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Jos on terve itsetunto niin ei tarvitse tatuointeja eikä auton värillä ole suurtakaan merkitystä.
Henkisesti tyhjät ihmiset harrastaa näitä juttuja.
Niin naurettavia lauseita, ettei tällaisia pitäisi vaivautua edes kommentoimaan. Ymmärtänet, että väitteesi voi kääntää toisinpäin täysin samalla logiikalla. Jos on terve itsetunto, saattaa pitää itsensä koristelusta ja tekee sen, vaikka tietäisi että sinun kaltaisesi toljottajat pitäisivät siitä syystä ”henkisesti tyhjänä”, mikä on toinen naurettava väite. Henkistä tyhjyyttä so. mielikuviksen puutetta on vaikea yhdistää esteettisestä koristelusta kiinnostuneeseen ihmiseen. Mutta sinuun tuo attribuutti taitaa kylläkin sopia.
Jos on terve itsetunto, niin silloin ei koe tarvetta aukoa päätään toisten valinnoista. On se valinta sitten tatuoimattomuus tai tatuoinnit.
Ok. Minulla on tatuointeja, koska en ole yhtä tuomitseva ja neuroottinen kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Tatuointien poistot on nykyään hurjasti kasvava "bisnes". Miksi?
Koska teknologia on keksitty tuoreeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuointien poistot on nykyään hurjasti kasvava "bisnes". Miksi?
Koska teknologia on keksitty tuoreeltaan.
Ja tatuointien määrä on kasvanut. Jos vaikka viisi prosenttia tatuoinneista poistetaan tai niitä haalistetaan, on ihan eri asia, onko tatuointeja kaikkineen 10 000 vai 100 000. Sekin kannattaa huomioida, että moni ottaa poistetun päälle uuden kuvan, ja äärimmäisen harva katuu kaikkia tatuointejaan.
Ihmiset ei ymmärrä tatuointia ottaessaan että elimistö alkaa poistamaan sitä itse välittömästi ja ajan mittaan siitä tulee vain suttu jos ei sitä aikaajoin korjata.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei ymmärrä tatuointia ottaessaan että elimistö alkaa poistamaan sitä itse välittömästi ja ajan mittaan siitä tulee vain suttu jos ei sitä aikaajoin korjata.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa kaikissa tapauksissa. Tatuoinnit kestävät aikaa, kun ne tehdään hyvin ja niitä hoidetaan hyvin. Auringossa grillaaminen kuluttaa tatuoinnit nopeasti. Itse olen melko runsaasti tatuoitu mutta harvemmin sitä kukaan huomaa, kun kuljen kesäisinkin vaatteissa, jotka peittävät ne, juuri tuosta syystä. Pieni kuluminen kuuluu tatuointeihin kyllä, ja ainakin omaan silmääni vanhempien ihmisten ajan patinoimat tatuoinnit ovat kiehtovia. Mikään ei ole ikuista, mutta ainkin tatuoinnit saa mukaan hautaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulla on tatuointeja, koska en ole yhtä tuomitseva ja neuroottinen kuin ap.
Mistä sinä tuon neuroottisuuden vetäiset vai menetkö luulen että luulen -ajatuksella? Pyysin perusteluja tatuointien ottamiseen mutta kovin vähän perusteluja on tullut. Ainoa perustelu on, että ”kun mä haluun ...”.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuon neuroottisuuden vetäiset vai menetkö luulen että luulen -ajatuksella? Pyysin perusteluja tatuointien ottamiseen mutta kovin vähän perusteluja on tullut. Ainoa perustelu on, että ”kun mä haluun ...”.
Ap
Se on ihan riittävä perustelu. Tyydy siihen ja ala elämään omaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuointi lakkaa olemasta oma asia siinä vaiheessa, jos siitä koituu yhteiskunnalle kustannuksia. Jos tatuoinnista saa syövän, jota hoidetaan verorahoilla, niin sitten muut saavat paheksua tatuoinnin ottajaa.
Tähän liittyy tietysti hankaluuksia. On ensinnäkin vaikea osoittaa, että syöpä on johtunut vain ja ainoastaan tatuoinnista. Toiseksi on monia muitakin itse hankittuja sairauksia, joita hoidetaan verovaroin. Joku syö pullaa ja hommaa itselleen verisuonisairauksia, ja niitä hoidetaan verorahoilla.
Tietysti tilannetta voisi kompensoida verotuksella, ja niin jossain määrin tehdäänkin. Tupakka-askista maksetaan veroa. Samoin makeisista. Pitäisikö sellainenkin keksiä kuin tatuointivero...
En ymmärrä miksi tatuointi yhdistetään syöpään. Suomalaiset syövät lihaa enemmän kuin suositusten mukaan, vaikka kaikkien tiedossa on lihansyönnin aiheuttavan syöpää. Silti välitätte jostain tatuointien aiheuttamasta syövästä, vaikka riski on minimaalinen verrattuna lihan syöntiin.
ja alkoholi on myös merkittävä syöpää aiheuttava aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osaatko kertoa, miksi tatuoinnin ottamiselle pitäisi olla mitään sen kummempaa syytä, kuin että sen haluaa?
Lähinnä säälittää ne todella kauniit nuoret ihmuset, jotka ovat tatuoittaneet kroppansa täyteen sekalaisia töherryksiä. En tiedä mitä itsetunnon puutetta näillä paikataan tai kohennetaan, mutta kaameita ovat. Edelleen alempien yhteiskuntakuokkien ja vähemmän koulutettujen touhuja, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Nuoret ihmiset ottavat tatuointeja, joita sitten vanhempana katuvat. Rakastetun nimi käsivarteen kaksikymppisenä, ei tajuta, että se vaihtuu vielä useaan kertaan.
Ei voi olla terveellistä nakuttaa ihon alle jotain myrkyllisiä värejä.
Kummallista myös, että Suomessa jotkut vanhatkin, etenkin naiset, ottavat tyylittömiä tatuointeja, huomaa erityisesti etelän kohteissa, ei tarvitse arvailla kansallisuutta kun näitä näkee. Ei ihminen, jolla on hyvä itsetunto ja varma tyylitaju, tällaisia leimoja tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOsaatko kertoa, miksi tatuoinnin ottamiselle pitäisi olla mitään sen kummempaa syytä, kuin että sen haluaa?
Ei kaikkea voi tehdä siksi, että haluaa. Pitää olla myös terve järki mukana halujen toteuttamisessa. :)
Minulle ne ovat koristeita, kun ei jaksa meikata ja päällä on pieruverkkarit niin iholla on kuitenkin jotain nättiä. Jokaisella kuvalla on myös tarinansa, löytyy mm. muistotatuointi mummosta ja voimatatuointi liittyen koulukiusaamisen arpiin joista viimein olen päässyt yli.
Olen 46vuotias ja kun otin ensimmäisen kuvani 19vuotiaana, se oli monille suuri ihmettelyn aihe ja minua pidettiin "koviksena". Vi"""ttaa, kun tatuoinneista on tullut muotia ja valtavirtaa ja joka instapissiksellä on joku unensieppari kaulassa!
Mikään ei näytä niin hyvältä kuin täyteen tatuoidut käsivarret ja valkoinen hihaton juhlaleninki!
Siinä syytä riittämiin ottaa tatuointeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremman perheen poikana on vaikea käsittää miksi nainen downshiftaa itsensä tatuoinneilla. Omaan lähipiiriin ei sellaisia naisia kuulu.
Oletko jokaisen lähipiirin naisen nähnyt alastomana päästä varpaisiin? Aivan.
En ole osallistumassa tähän keskusteluun muutoin, mutta opiskelijana vähän vapaammissa piireissä, joissa sekasaunotaan, käydään yöuinneilla ja halitaan, kysymyksesi ei ole yhtään niin odottamaton kuin ehkä kuvittelet (olen nähnyt kaikki kaverini alasti useita kertoja).
Vierailija kirjoitti:
Olen 46vuotias ja kun otin ensimmäisen kuvani 19vuotiaana, se oli monille suuri ihmettelyn aihe ja minua pidettiin "koviksena". Vi"""ttaa, kun tatuoinneista on tullut muotia ja valtavirtaa ja joka instapissiksellä on joku unensieppari kaulassa!
Toivottavasti olet keksinyt tatuointien tilalle jotain muuta, että sinua pidetään yhä koviksena.
En vaan ymmärrä miten nämä tatuoinnit voivat herättää jossakin niin suurta raivoa. Tatuoimattomia ihmisiä on yllin kyllin, ei kenenkään tarvitse vastentahtoisesti tatuoitujen seurassa olla. Hiusvärien ja tupakoinnin aiheuttamat terveyshaitat ovat huomattavasti suurempia. Lisäksi tupakointi häiritsee aina ympärillä olevia.
Pidän omista tatuoinneistani. En pidä kaikkien tatuoinneista, enkä todellakaan jokaisesta tatuoidusta ihmisestä. Tatuoidut eivät ole mitään yhtä suurta laumaa.
Kyllä mulle on tehty magneettikuvaus monta kertaa tatuoinneista huolimatta, ei mitään ongelmia.