Tatuoinneista
Te, joilla on tatuointeja, kertokaapa edes yksi hyvä syy niiden ottamiseen. Minä en keksi yhtään. Minusta ne ovat ruman ja naurettavan näköisiä. Mutta kaikkein eniten minua kummastuttaa terveydellinen puoli: miten ihmeessä joku, joka on terve ja jolla on terve iho, haluaa tunkea mitään vierasta ainetta elimistöönsä? Eräs ihotautilääkäri sanoi haastattelussa, että mm. ihosyöpiä jää huomaamatta ajoissa, kun iho on tuhrittu musteella. Terveyskirjaston mukaan ”kolmasosalle tulee tatuoinnista iholle kutinaa tai turvotusta; tatuoinnin jälkeen alue voi infektoitua, mikä vaatii antibioottihoitoa; on tavattu sieni- ja virustulehduksia sekä harvinaisempia infektioita, kuten mykobakteerien aiheuttamia epidemioita; ihon yliherkkyysreaktioita voi ilmetä välittömästi tai jopa vuosien viiveellä; kosketusallergia esimerkiksi tatuointivärin sisältämälle metallille on mahdollista, jolloin tarvitaan vahvoja kortisonivoiteita tai kortisonipistoksia; tatuointikohdan ihosyöpiä ja ihotauteja, kuten arpisarkoidoosia, on tavattu; tatuointineulauksen yhteydessä voi tarttua myös hepatiitti- tai HIV-infektio.” Kun tatuointeja sitten yritetään poistaa, siitä jää arpia ja väriä ei saada täysin pois. Minä, jonka läheisellä on vaikea, useita leikkaushoitoja vaatinut vaikea sairaus, en voi ymmärtää muutenkaan, että ihmiset ottavat lävistyksiä tai antavat ”kosmeettisista” syistä muuten leikellä itseään. Niin kauan kuin ihminen on terve, hän usein pitää terveyttä itsestäänselvyytenä ja ajattelee, ettei hänelle voi tapahtua mitään. Miksi ihmiset tahallaan altistavat itsensä sairauksille, kun sairauksia tulee niin paljon ilman omaa myötävaikutusta?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vastaus lienee paljolti sama kuin tupakan kohdalla: koska haluan. Miksi haluan? Koska tatuointi edustaa minulle jotakin sellaista, mikä ei ole järjellä perusteltavissa. Järkiperusteitahan tatuoinnin ottamiselle ei ole - kuten ei ole tupakoinnillekaan. Mutta tatuoinnin ottaja omasta mielestään tekee hyvän päätöksen ottaessaan tatuoinnin samoin kuin tupakoitsija pitää parempana sytyttää tupakka kuin jättää sytyttämättä.
Ihmistä kuljettaa tunne ja halut voimakkaammin kuin järkevyys. Jos ihminen olisi puhtaasti järkiolento, kukaan ei tupakoisi eikä kenelläkään olisi tatuointeja.
No tuollainen ihminen kuuluis johonkin laitokseen eikä vapaalle jalalle.
Minulla on psori. Ollut paha koko elämän. Lisäksi arpia liikenneonnettomuudesta ja sen jälkeisistä leikkauksista. Olen kateellinen niille joilla on ehjä kaunis luonnollinen iho.
Tässä aamupalaa syömässä ja naureskelin tälle tatuointi hullulle aloittajalle joka jatkuvalla tehtailee tatuointivastaista p a s k a a tänne. Palsta auennut 42min sitten ja tämä sekopää sormet täristen on jo lyttäämässä tatuointeja :D ap eikö sulla oo muuta tekemistä näin lauantai aamuna kun moittia toisten valintoja, ihan kysynpä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus lienee paljolti sama kuin tupakan kohdalla: koska haluan. Miksi haluan? Koska tatuointi edustaa minulle jotakin sellaista, mikä ei ole järjellä perusteltavissa. Järkiperusteitahan tatuoinnin ottamiselle ei ole - kuten ei ole tupakoinnillekaan. Mutta tatuoinnin ottaja omasta mielestään tekee hyvän päätöksen ottaessaan tatuoinnin samoin kuin tupakoitsija pitää parempana sytyttää tupakka kuin jättää sytyttämättä.
Ihmistä kuljettaa tunne ja halut voimakkaammin kuin järkevyys. Jos ihminen olisi puhtaasti järkiolento, kukaan ei tupakoisi eikä kenelläkään olisi tatuointeja.
No tuollainen ihminen kuuluis johonkin laitokseen eikä vapaalle jalalle.
Perustele väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aamupalaa syömässä ja naureskelin tälle tatuointi hullulle aloittajalle joka jatkuvalla tehtailee tatuointivastaista p a s k a a tänne. Palsta auennut 42min sitten ja tämä sekopää sormet täristen on jo lyttäämässä tatuointeja :D ap eikö sulla oo muuta tekemistä näin lauantai aamuna kun moittia toisten valintoja, ihan kysynpä vaan.
Mua ei haittaa ihmisten tatuoinnit jos ne pysyy piilossa vaatteiden alla mutta näkyvät tatuoinnit kyllä ärsyttää.
Ja en ole ap. meitä tatuointien vihaajia on paljon!
Itse tatuoidulle noista ei ole mitään iloa kun eivät sillä lailla niitä näe niinkuin muut, jos eivät sitten peilin edessä pyöri koko ajan.
Viereisessä talossa asuu nätti koiranainen. Meinasin jo tutustua mutta huomasin kesällä että hänen koko toinen käsi oli töhritty. Mielenkiinto hävisi heti.
Paremman perheen poikana on vaikea käsittää miksi nainen downshiftaa itsensä tatuoinneilla. Omaan lähipiiriin ei sellaisia naisia kuulu.
Koska en pidä niitä rumina enkä pidä paljasta ihoa erityisen kauniina. En ajattele pinnallisesti vaan sisin merkitsee. Haluan ottaa tatuointeja, koska minä haluan niin. Muut eivät halua, mutta elänkö itseäni vai muita varten?
Välillä katsoin sitä tohtori Paisetta, ihotautilääkäriä, joka leikkasi isoja patteja iholta. Aika moni oli tullut tatuoinnin alle. Sattumaako?
Itselläni on tullut golfpallon kokoinen lipooma entiseen rokotuskohtaan ja toinen, jo poistettu sääreen, kohtaan, johon tuli muuta osumaa.
Ei, en ota tatuointia.
Walkoroskan huvituksia nuo nahantuhrut
:D tällä tatuointien vihaajalla näyttää olevan useampi alterego, jotka kommentoivat toistensa perään.
Hauskin oli kommentti että meitä tatuointien vihaajia on paljon, eihän kellekään normaalille ihmiselle mene tällaiset asiat noin tunteisiin. (Taidan jutella trollin kanssa siis..) Usein olen kuullut että moni ei niitä arvosta/pidä niitä kauniina, mutta jos ihan vihaksi pistää niin turhan paljon ympäristö apn maailmaa järisyttää.
Siinä eroamme, että minusta ne näyttää hyvältä. Mutta tiedätkös ap, että ihmiset tykkää erilaisista asioista.
Eikä se haittaa minua lainkaan, jos samalla pysyy ap:n kaltaiset tyypit sopivan matkan päässä. Ehkä tarvitsen jonkun kuvan vielä hieman näkyvämmälle paikalle ihan varmuuden vuoksi.
Tatuointi lakkaa olemasta oma asia siinä vaiheessa, jos siitä koituu yhteiskunnalle kustannuksia. Jos tatuoinnista saa syövän, jota hoidetaan verorahoilla, niin sitten muut saavat paheksua tatuoinnin ottajaa.
Tähän liittyy tietysti hankaluuksia. On ensinnäkin vaikea osoittaa, että syöpä on johtunut vain ja ainoastaan tatuoinnista. Toiseksi on monia muitakin itse hankittuja sairauksia, joita hoidetaan verovaroin. Joku syö pullaa ja hommaa itselleen verisuonisairauksia, ja niitä hoidetaan verorahoilla.
Tietysti tilannetta voisi kompensoida verotuksella, ja niin jossain määrin tehdäänkin. Tupakka-askista maksetaan veroa. Samoin makeisista. Pitäisikö sellainenkin keksiä kuin tatuointivero...
Vierailija kirjoitti:
Paremman perheen poikana on vaikea käsittää miksi nainen downshiftaa itsensä tatuoinneilla. Omaan lähipiiriin ei sellaisia naisia kuulu.
Se on tosiasia, että tatuointi vaikuttaa muiden käsitykseen tatuoinnin ottajasta. Monelle se on jollakin tavalla kielteinen signaali: tatuoinnin kantajassa on jotakin pielessä tai vikaa.
Itse taas en pysty millään käsittämään, miksi joku haluaa omistaa harmaan auton!? Ehdoton turn off itselleni, koska vihaan kyseistä väriä. En ikinä huolisi puolisoksi ihmistä jolla on harmaa auto.
Vierailija kirjoitti:
Tatuointi lakkaa olemasta oma asia siinä vaiheessa, jos siitä koituu yhteiskunnalle kustannuksia. Jos tatuoinnista saa syövän, jota hoidetaan verorahoilla, niin sitten muut saavat paheksua tatuoinnin ottajaa.
Tähän liittyy tietysti hankaluuksia. On ensinnäkin vaikea osoittaa, että syöpä on johtunut vain ja ainoastaan tatuoinnista. Toiseksi on monia muitakin itse hankittuja sairauksia, joita hoidetaan verovaroin. Joku syö pullaa ja hommaa itselleen verisuonisairauksia, ja niitä hoidetaan verorahoilla.
Tietysti tilannetta voisi kompensoida verotuksella, ja niin jossain määrin tehdäänkin. Tupakka-askista maksetaan veroa. Samoin makeisista. Pitäisikö sellainenkin keksiä kuin tatuointivero...
En ymmärrä miksi tatuointi yhdistetään syöpään. Suomalaiset syövät lihaa enemmän kuin suositusten mukaan, vaikka kaikkien tiedossa on lihansyönnin aiheuttavan syöpää. Silti välitätte jostain tatuointien aiheuttamasta syövästä, vaikka riski on minimaalinen verrattuna lihan syöntiin.
Vierailija kirjoitti:
:D tällä tatuointien vihaajalla näyttää olevan useampi alterego, jotka kommentoivat toistensa perään.
Hauskin oli kommentti että meitä tatuointien vihaajia on paljon, eihän kellekään normaalille ihmiselle mene tällaiset asiat noin tunteisiin. (Taidan jutella trollin kanssa siis..) Usein olen kuullut että moni ei niitä arvosta/pidä niitä kauniina, mutta jos ihan vihaksi pistää niin turhan paljon ympäristö apn maailmaa järisyttää.
Olen ap. Ainoastaan aloitus on minun, muut kommentit ovat muiden. Huomaan, etten ole yksin ajatuksieni kanssa.
Ainoat tarpeelliset tatuoinnit historiassa ovat olleet vankinumeron tatuointi käsivarteen keskitysleireillä ja veriryhmän tatuointi SS-miesten kainaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. Ainoastaan aloitus on minun, muut kommentit ovat muiden. Huomaan, etten ole yksin ajatuksieni kanssa.
Et ole et ja sen takia maailma onkin ahdasmielinen ja syrjivä.