Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asp-tilin lisäkorko.

Vierailija
16.09.2014 |

Onko kukaan ostanut asuntoa asp:n kautta. Pankkihan maksaa 2-4% lisäkoron, kun asunnon ostaa.

Maksetaanko lisäkorko sinne asp-tilille, vähennetäänkö se lainan määrästä vai maksetaanko se esim käyttötilille, niin että lisäkoron voi tuhlata miten tahtoo? Onko kokemuksia?

Ja kuinka paljon lisäkorko teidän tapauksessa on konkreettisesti ollut, satasia vai tuhansia?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä pankin tätinä sanoisin, että ASP-tili kannattaa aina avata, koska vanhemmilta, mummeilta ja kummeilta saattaa irrota yllättävän paljon rahaa, kun tietävät sen menevän asuntosäästämiseen. Ei tietysti kaikilta, mutta aina kannattaa kokeilla.

Suosittelin aina tekemään säästösuunnitelman minimisummalla, ja sitten joka vuosineljänneksen lopussa miettimään, kuinka paljon voi laittaa säästön asuntoa varten. Mistään muulta tililtähän ei tuollaista korkoa saa, ja siitä ei peritä veroa. Eli jos on melko varma, että ostaa jossain vaiheessa Suomesta itsellleen asunnon, kannattaa avata tili. Vaikka lopettaisi sen, saa joka tapauksessa parempaa korkoa, kuin muilta säästötileiltä.

Lisäksi pidän aivan mahdollisena, että tulevaisuudessa isolta osalta asiakkaita tullan vaatimaan isompaa omarahoitusosuutta, ASP-tilin avaamalla saa ainakin sen 10 % sovittua.

Vierailija
22/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin jo pankissa kyselemässä aspista, mutta neuvot oli vähän hataria, joten täällä varmaan tiedetään paremmin. (;

Ensinnäkin tuosta ikärajasta; olen 35v, tarkoittaako sitä, että on enää 4 vuotta aikaa säästää, vai onko tili vain avattava ennen kuin 40 on mittarissa?

Entä miten käytännössä rahat talletetaan asp-tilille? Pitääkö laittaa vakiosumma joka kuukausi/vuosineljännes, vai voiko itse katsoa minkä verran kulloinkin on varaa laittaa, kun se summa vain on niissä määritellyissä rajoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin jo pankissa kyselemässä aspista, mutta neuvot oli vähän hataria, joten täällä varmaan tiedetään paremmin. (;

Ensinnäkin tuosta ikärajasta; olen 35v, tarkoittaako sitä, että on enää 4 vuotta aikaa säästää, vai onko tili vain avattava ennen kuin 40 on mittarissa?

Entä miten käytännössä rahat talletetaan asp-tilille? Pitääkö laittaa vakiosumma joka kuukausi/vuosineljännes, vai voiko itse katsoa minkä verran kulloinkin on varaa laittaa, kun se summa vain on niissä määritellyissä rajoissa?

Tilin voi avata korkeintaan 39-vuotias, sitä ei ole pakko lopettaa tai lopettaa säästämistä tai ottaa lainaa siihen mennessä tai koskaan.

Ei ole pakko laittaa mitään tai tehdä säästösopimusta, mutta pankin täti tai -setä olisi siitä tosi iloinen, koska sen perusteella hänelle tod.näk. lasketaan myyntiä. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, suosittelin itse asiakkaille 50 €/kk säästämistä, niin että minimitavoite täyttyy ja vuosineljännekset tulee kerättyä, ja sen lisäksi voi tehdä itse tilisiirtoja aina kun ylimääräistä on. Siirrot voi tehdä itse verkkopalvelussa, siinä mielessä normaali tili. Mutta tililtä ei tietysti saa rahaa pois itse. Jos on vahingossa laittanut rahaa aspille, niin toki ne voidaan palauttaa, mutta jos on ajatellut laittaa säästöön (viestissä lukee ASP-tilille tms.) ja sitten huomaakin että haluaisi ostaakin uudet kengät, niin rahoja ei palauteta käyttötilille.

Vierailija
24/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asp-tilin avata vaikka omistaa jo asunnon?

Vierailija
25/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP taitaa olla vain ensiasunnon ostoon eli jos olet koskaan omistanut yli 50 % jostain asunnosta, niin et voi asp-lainaa saada.

Vierailija
26/27 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintönä saatua asuntoa ei lasketa.

Vierailija
27/27 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin myös uuden jutun ASP tilistä, kun kävin tässä Nordeassa. Kun ostaa lainan ja on ASP tili, niin lisäkoron saamiseksi ei tarvitse ottaa ASP lainaa vaan voi myös ottaa normaalin asuntolainan.  Laskurissa oli kanssa ASP tili jutussa tuosta. Tällöin ei tule noita ASP rajoituksia. Eli silti voi valita nostohetkellä minkä ottaa eli erinomainen tapa säästää käsirahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi