Vahingonilo, kun jossakin alkaa YT:t
En voi tajuta. Etenkin entisiä nokialaisia tai virkamiehiä kohtaan tunnettu viha on tosi surullista. Ei teidän tarvitse pitää siitä, mitä he tekevät, mutta koettakaa silti suhtautua kunnioittavasti.
Olen joutunut irtisanomaan virastostani väkeä. Jäljelle jääneet tekevät aivan hirveästi töitä. Lakisääteiset velvollisuudet eivät ole mihinkään kadonneet ja nyt on jo nähty, kuinka ihmiset sairastuvat liiasta työstä. Oma työviikkoni on 6-päiväinen.
Hyvä ystäväni sai Nokialta potkut. Vahingonilo, jota hän koki, oli ihan järkyttävää.
Säästää pitää, mutta pyydän vain kunnioittavaa ja arvostavaa suhtautumista.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 14:42"]
Suomen julkinen talous on maailman suurimpia ellei jopa suurin, n. 60% btk:sta, ja tätä ei änkyröiden mielestä saisi supistaa. Miten ne kaikki muut kuitenkin pärjäävät pienemmällä julkissektorilla?
[/quote]
Tätä käsiteltiin jossakin ketjussa eilen ja tämähän on täyttä bulsshittiä koko väite.
[/quote]http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265
OECD:n ennuste alkuvuodesta 2014: 58% BKT:sta. Ja sittemmin Suomen BKT:n on ennustettu vain laskevan eli julkisen sektorin menot kasvavat suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:02"]
Olen julkisen sektorin virkamies ja hukun töihin. Voisin hyvinkin huilia ansiosidonnaisella.
[/quote]
Miksi olet virka-ajalla vauva-palstalla?
[/quote] Olen tämän päivän palkattomalla virkavapaalla, koska joudun hoitamaan henkilökohtaisia asioita.
Nro 43:n viesti on surullisen huvittava osoitus siitä, miten valmiita ihmiset ovat leikkaamaan eduista ja palveluista, joista eivät itse hyödy, riippumatta siitä, onko kyseessä todella sopivin leikkauskohde. Tuonkin viestin kirjoittajalla muuttuisi ääni kellossa ja äkkiä, jos tulisi vielä iltatähti.
Laitetaan vaikka ensin vuosittainen työaika ja lomat samalle tasolle kuin yksityisellä.
http://www.stat.fi/til/tyti/2012/13/tyti_2012_13_2013-03-05_kat_006_fi_005.gif
Taloussanomien kommenttiosiosta löytyy sairaimmat ihmiset. Sellaiset, jotka oikeasti tuntuvat saavansa suurimmat kiksit muiden taloudellisista vastakäymisistä ja ahdingosta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:24"]
Olen julkisen sektorin virkamies ja hukun töihin. Voisin hyvinkin huilia ansiosidonnaisella.
[/quote]
[/quote] Olen tämän päivän palkattomalla virkavapaalla, koska joudun hoitamaan henkilökohtaisia asioita.
[/quote]
Jos yksityisellä on hirveästi töitä, mitään palkattomia vapaita ei myönnetä, vaan ennemminkin kaikki paiskivat ylitöissä. Ellei sitten ole jotain todella tärkeää hoidettavaa (av:lla kirjoitteleminen ei ole kovin tärkeää, paitsi tietysti valtion virkamiehelle).
Kaikki mainitsemani säästökohteet kohdistuvat toimintoihin, viesti 41. Siinä on joidenkin työntekijöiden palkkojen osuus olematon. Nämä em. mainitsemani palvelut on ne, mitkä maksavat. Eli lopetetaan nämä ilmaiset tai puoli-ilmaiset palvelut, joista muutamia esimerkkejä mainitsinkin.
Miten sinä nro 51 selität esim. sen, että muutaman kympin lasku lapsilisissä/vuosi sai aikaan tosi kamalan voivottelun lapsiperheiltä?
Valtion palkat suhteessa yksityinen sektori on jo tällä hetkellä aika surkeat. Käy googlettamassa keskipalkat ammattiryhmittäin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:28"]
On siis vahingoniloa sanoa, että on vain ja ainoastaan oikein, että raskasta, byrokraattista, tuottamatonta Suomen talouden riippakiveä eli virkamieskoneistoa viimein karsitaan?
[/quote]
Kerropa, mitkä valtion tehtävät tulee lakkauttaa? Terveys-ja sosiaalihuolto? Ympäristönsuojelu (ts. rakennustoi innot ja jätehuolto, energiantuotanto ja vedensaanti? Oikeuslaitos? Vankilat? Päiväkodit?
Kerro ihan yksityiskohtaisesti.
[/quote]
Sosiaaliasiat ovat höpöhöpöjä. Terveysasioistakin voisi oikeasti karsia.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:26"]
[/quote]
[/quote]
Jos yksityisellä on hirveästi töitä, mitään palkattomia vapaita ei myönnetä, vaan ennemminkin kaikki paiskivat ylitöissä. Ellei sitten ole jotain todella tärkeää hoidettavaa (av:lla kirjoitteleminen ei ole kovin tärkeää, paitsi tietysti valtion virkamiehelle).
[/quote] minulla oli eräs tärkeä henkilökohtainen asia joka oli hoidettava. Nyt oli kerrankin kotona aikaa istahtaa koneelle ja ensimmäisen kerran ikinä kirjoittaa av:lle. Ihme mellakan asiasta joku aloittaa. Mutta älä huoli huomenna taas menen taas satalasissa oikeuslaitoksen palveluksessa.
Laitoin tahallani provosoidun viestin ehdotuksista julkisen sektorin kulujen leikkaamiseksi. Eli lapseni ovat jo aikuisia, enkä tarvitse heihin nähden mitään julkisia palveluita. Miten muut haluaisivat säästää, tässä keskustelussa en ole ihmeemmin nähnyt konkreettisia ehdotuksia.
Mutta: autoveroa voisi nostaa vaikka 50 % (vaikka aika kova se on nytkin), perintöveroa pitäisi myös korottaa, vaikka 50 % sitäkin nykyisestään. Entäs sitten pääomatulot, ehkä nostettaisiin vaikka 70 %. Ja se palkkatulo, eihän siinä ole mitään järkeä, että hyvintienaavat pääsevät jollakin 60 %:lla. Vähintääkin pitäisi palkasta vetää ainakin 70 % veroihin.
Niin ja sitten pitää kyllä poistaa kaikki auto- ja lounas- ja muut luontoisedut. Verotusarvot on niille liian pienet. Eikä ikinä mitään täyttä autoetua, rikkaat tankkaavat bensaa omiin menoihinsa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] minulla oli eräs tärkeä henkilökohtainen asia joka oli hoidettava. Nyt oli kerrankin kotona aikaa istahtaa koneelle ja ensimmäisen kerran ikinä kirjoittaa av:lle. Ihme mellakan asiasta joku aloittaa. Mutta älä huoli huomenna taas menen taas satalasissa oikeuslaitoksen palveluksessa.
[/quote]
Oikeuslaitoksessa mättää erityisen pahasti. Juttuja käsitellään joskus vuoden kuluttua tapahtuneesta, jolloin varmasti kaikki osapuolet ovat unohtaneet lähes kaiken. Tekisitte joskus töitä kunnolla, niin saisitte suman purettua. Olet tosin tietty joku kanslisti tai kopisti etkä voi vaikuttaa asiaan.
Näin valtion duunarina naurattaa aina nämä keskustelut...täytyy kyllä sanoa että kyllä Suomi on kateellisten kansakunta.... minunkin valtion sihteerinpaikastani (palkka 2200e) kaikki tuntuvat olevan niin pirun kateellisia...töitä on vaikka muille jakaa, viikonlopuksi täytyy taas mennä painamaan ylitöitä... lomia on aivan hemmetisti pitämättä kaikilla... hakeutukaa valtiolle jos olette niin pirun kateellisia.
Luuletteko te tosiaan että kaikki valtion virastoissa työskentelevät nostavat jotain 5000e kuukausipalkkaa ja pyörittelevät peukaloitaan? Olen muutamassa valtion virastossa työskennellyt ja jokaisessa on tähän mennessä ollut paljon kovempi työtahti mitä yksityisellä.....palkat pienemmät jne. En kiellä, etteikö jossain ole turhiakin virkoja, mutta harvemmin näitä "herroja" irtisanotaan..vaan köyhät duunarit saa lähteä.
.ja toiseksi, valtiohan nämä tulevat työttömätkin sitten elättää....:D
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 14:42"]
Suomen julkinen talous on maailman suurimpia ellei jopa suurin, n. 60% btk:sta, ja tätä ei änkyröiden mielestä saisi supistaa. Miten ne kaikki muut kuitenkin pärjäävät pienemmällä julkissektorilla?
[/quote]
Tätä käsiteltiin jossakin ketjussa eilen ja tämähän on täyttä bulsshittiä koko väite.
[/quote]
Joo, mamma sanoo "ei Suomen julkinen sektori ole liian suuri". Toinen mamma siihen "ei olekaan, ihan hyvä se on". Kolmas vielä kuittaa "Kokoomuksen vika". Siinä, asia käsitelty ja valtakunnassa kaikki hyvin. :)
[/quote]
[/quote]
No sepäs sattui. :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:28"]
On siis vahingoniloa sanoa, että on vain ja ainoastaan oikein, että raskasta, byrokraattista, tuottamatonta Suomen talouden riippakiveä eli virkamieskoneistoa viimein karsitaan?
[/quote]
Kerropa, mitkä valtion tehtävät tulee lakkauttaa? Terveys-ja sosiaalihuolto? Ympäristönsuojelu (ts. rakennustoi innot ja jätehuolto, energiantuotanto ja vedensaanti? Oikeuslaitos? Vankilat? Päiväkodit?
Kerro ihan yksityiskohtaisesti.
[/quote]
Sorry mutta noi em. eivät ole valtion toimintoja vaan kuntien. Toki julkisen sektorin, mutta ei VALTION. Kunnissa on yt:tä harrastettu jo pitkään, koska rahat on vielä tiukemmassa kuin valtiolla.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oikeuslaitoksessa mättää erityisen pahasti. Juttuja käsitellään joskus vuoden kuluttua tapahtuneesta, jolloin varmasti kaikki osapuolet ovat unohtaneet lähes kaiken. Tekisitte joskus töitä kunnolla, niin saisitte suman purettua. Olet tosin tietty joku kanslisti tai kopisti etkä voi vaikuttaa asiaan.
[/quote] Väkeä on liian vähän esim. poliisin puolella. Ja en ole kopisti enkä kanslisti
En nyt sano että varsinaisesti iloitsisin näistä irtisanomisuutisista, mutta kyllä ne omaa tuskaani hieman lievittävät. Oma kurjuuteni ei enää tunnu niin pahalta kun muillakin menee huonosti. Valmistuin korkeakouluopinnoistani vuonna 2006, jolloin vielä oli hyvät ajat, ennen talouskriisin alkua. Siitä lähtien olen ollut vähäosainen pitkäaikaistyötön. Myös muut ihmiset ymmärtävät työttömyyttäni paremmin kuin silloin, eikä minua enää syyllistetä ahdingostani samalla tavalla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai tämä on mellakka? Olet sitten päässyt työssäsi erittäin helpolla, jos pari viestiä palkkasi maksavilta veronmaksajilta keskustelupalstalla on mellakka. =D Tarvitaanko jo poliisi suojaamaan turvallisuuttasi? :D
Omat leikkausehdotukseni (taustaa: olen hyvätuloinen korkeakoulutettu, mieheni on ei-EU-kansalainen ja meillä on pieni lapsi):
- Vankeustuomioita kärsivät muiden maiden kansalaiset pois suomalaisista vankiloista ja kärsimään tuomiota kotimaassaan
- Ulkomaalaisille opiskelijoille kuluja vastaavat lukukausimaksut korkeakouluihin, hyvänen aika!
- Vieraan äidinkielen opetus vanhempien vastuulle
- Neuvolapalvelut maksullisiksi
- Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois heti
- Lapsilisä pois, jos perheen tulot yli 5000 €/kk
- Harkinnanvarainen toimeentulotuki pois KAIKILTA, tilalle sosiaalisia mikrolainoja, joita voi maksaa sitten toimeentulotuen perusosasta pois
Nämä asiat ovat itselleni tuttuja perhetilanteeni vuoksi (no vankila- ja toimeentulotukiasiat onneksi ei). Varmasti muutakin leikattavaa löytyy.
Itse olen vuosikausia seurannut puolisoni kautta paikallista suurehkoa elintarvikeyritystä. Sinne on palkattu jatkuvasti uusia päälliköitä ja erilaisia projektinjohtajia. Käytännössä ihan suojatyöpaikkoja ja se oikea työ (mihin heidät on palkattu) on ulkoistettu ulkopuoliselle firmalle jossa siis puolisoni on töissä. Nämä projekti- ym. henkilöt valittelevat kiireitään ja pakoilevat vastuuta työntäen senkin ulkopuoliselle toimijalle vaikka kaikki tietävät että työn määrä on ihan mitätön ja varsinkin suhteessa palkkaan. No, nyt on Venäjäpakotteet aiheuttaneet sen että menossa on yt. Arvatkaa vain mikä porukka lähtee viimeisenä jos ollenkaan?
Minua harmittaa kun edelleen se kaikkein tuottamattomin ryhmä saa pitää työpaikkansa ja ensimmäisenä joutuvat ulos ne jotka ovat edes jotain "työtä" tehneet. Monilla näistä on työsuhteet määräaikaisia (toki tietty ymmärrettävistä syistäkin) vaikka olisivat olleet useammankin vuoden tehtaalla töissä. Kun taas projektiportaassa on jo kaikki edut valmiina (esim. täydet kesälomat) kun työn aloittaa. Jos näille tulisi yt:t niin olisin oikeasti vahingoniloinen. En siksi että kenellekään työttömyyttä toivoisin vaan siksi että palkka on tullut käytännössä tekemättä juurikaan mitään.
Varmasti Suomessa on vastaavia paikkoja pilvin pimein ja niistä oikeasti joutaisikin tehostaa sitä paperinpyörittäjäporukkaa. Itse olen ollut yksityisellä (nyt hoitovapaalla) koko ikäni ja töitä on tehty. Pienemmissä firmoissa on kyllä pomo aika hyvin selvillä kuinka kauan aikaa työn tekemiseen menee eikä auta teeskennellä kiireistä jos ei oikeasti ole hommaa. Palkat ovat huonompia ja edutkaan ei niin hyvät mutta silti ainakin itsestäni on mielekkäämpää kun saa oikeasti tehdä töitä ja tietää palkkansa ansainneensa.