Suomen kaunein koti 15.9.
Melkein tuli paha mieli ekan talon asukkaiden kohdalla. Raadin miesjäsen sanoi tylysti "Talon heikoin kohta on sisustus." Voin kuvitella miten talon nuoren parin nainen on sisustanut siten miten itse tykkää, että on nättiä. Ajatellen tekevänsä kaunista kotia, mitä se olikin! Sitten tulee vieras ihminen raateineen sanomaan sisustuksen rumaksi. :-/
Kommentit (22)
Se riski täytyy ottaa, jos sellaiseen tv-sarjaan menee. Se on täysin vapaaehtoista, tiedäthän.
Minusta tuomarit ovat liiankin helläkätisiä. Olisin itse antanut ykköstalolle seiskan ja kakkostalolle kuutosen. Ainoastaan kolmostalo oli persoonallinen ja kodikas, vaikka neliöitä olikin hirveän vähän (ja tontti aika suuri - miksei sille ollut saanut rakentaa isompaa kuin 85 neliön talon?). Kolmostalolle olisi minulta tullut ysi.
Miksi itse suunniteltu kakkostalo näytti aivan samanlaiselta kuin talopakettitalot, niin sisältä kuin ulkoa? Eikö mielikuvitus riittänyt parempaan?
Minä en tykkää Hanna Sumarin kommenteista. Suusta tulee mitä ihmeellisempiä töksäytyksiä. Eikä tämä ohjelma ole myöskään mikään "mitäs hakivat mukaan" -juttu. Kyllä pitää vähän puheitaan harkita. Siinä olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Oli kyllä niin persoonaton ja kylmä talo se missä oli lokkilamppua ja muuta. :D Oli kyllä enemmän toimisto kuin koti.
No sen ensimmäisen talon sisustus oli todella tylsä. Ikeaa ikeaa ja ikeaa, eikä mitään omaperäistä ja erikoista. Sisustus latisti muuten hienoa taloa. Kakkostalosta tuli mieleen, että on pitänyt vaan saada kaikki mahdollinen blogikama ja designkama, oli se hienoa tai ei mutta kunhan on merkkikamaa! Jotenkin TO-DEL-LA persoonaton, kylmä ja ankea koti. Asumattoman näköinen ja tylsä. Ei mitään perheen OMAA, vaan pelkkää lokkia, tuplakuplaa, ponya, eamesin tuolia, hayta yms. "jokatavaraa". Kolmas talo taas oli aika kauniit ja rohkea tyyppinen, ihan jännä joo, mutta ei nyt IKINÄ mitään suomen kaunein koti matskua.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:14"]
Eikä tämä ohjelma ole myöskään mikään "mitäs hakivat mukaan" -juttu.
[/quote]
Minä taas olen aivan toista mieltä. Miksi se olisi jotain muuta kuin juuri tuo?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:25"]
Ei mitään perheen OMAA, vaan pelkkää lokkia, tuplakuplaa, ponya, eamesin tuolia, hayta yms. "jokatavaraa".
[/quote]
Äläkä unohda block-valaisinta. :D
Minuakin nauratti tuo. Ehkä sillä tavalla luulivat saavansa tuomareilta pisteitä, kun nämä olisivat ihailleet, että "tässä talossahan on kaikki". :D
Samoin siitä talosta puuttui myös mattoja ja verhoja. Milla Alftanhan mainitsikin akustiikasta arvostelussaan. Eli talo on kylmä ja epäkodikas ja vielä kaikuukin kuin holvikirkko. En haluaisi asua siellä.
Aika lailla samoilla linjoilla tuomareiden kanssa, mutta Sumari töksäyttää kyllä aika rumasti ja kärkkäästi välillä. Asiat voisi muotoilla vähän pehmeämmin, kuitenkin todella henkilökohtaisia asioita arvostellaan niin jonkinlaien kunnioitus voisi olla paikallaan. Minusta muut tuomarit ovat osanneet tuoda epäkohtia esille paljon asiallisemmin.
Ekaan taloon olisi sopinut hyvin myös sisälle jyhkeät, massiivipuiset huonekalut Ikean sijaan (vaikka osasta Ikean juttuja tykkään itsekin) ja turhan paljon oli hirttä peitetty levottomien tapettien taakse. Eteisaulan hienon tunnelman kiviseinineen ja hirsineen kun olisi saanut koko taloon. Saunatilat olivat minusta tosi kivat.
Mikä ihmeen muoti on raahata pihalle valtavat määrät luonnonkiveä, niin isoja lohkareita kuin vähän pienempiäkin. Tai Talon sisälle ne kiviseinät, joiden edessä raati lähes vaipui orgastiseen tilaan, samoin kuin betonisen harmaan seinän kohdalla (oliko tässä vai edellisessä jaksossa?). Ykköstalo on tervejalkaisille, mutta sitten kun liikkuminen ei ole enää niin joustavaa, niin piha muuttuukin painajaiseskisi. Ja kahdelle ihmiselle yli 200 neliötä tilaa. Varakkaita varmaankin!
Kakkosessa olohuone oli tilava, mutta makuuhuoneet ahdistavia kopperoita. Ja ihan liikaa valkoista! Laboratorio. Ja todellakin: mattoja ja verhoja jäin kaipaamaan.
Kolmas oli myös hyväjalkaisille tarkoitettu. Neliöitä kahdelle sopivasti, mutta, mutta ... No minua viehättää enemmän suomalainen sisustus kuin aasialainen. Ja kuka pesee ne korkeat ikkunat?
Eka talo ihan kiva, ehkä sisustuksessa olisi voinut käyttää enemmän mielikuvitusta. Saunatilat ym. hienot!
Kakkonen ihan kamala, ostetaan pelkkiä design-tuotteita, kun ei ole yhtään omaa makua. Todella kolkko ja kliininen.
Kolmas oli minusta paras, paitsi ettei sekään ehkä Suomen kaunein koti. Tykkäsin ulkotiloista, ja lasitetut terassithan pidentävät käyttöaikaa vuodesta, vaikka joku täällä mainitsi että käyttöaika on lyhyt Suomessa.
Eka oli oikeasti ruma ja mauton. Toka kuin parasta sisustusbligi parodiaa. Ei mitään persoonallista. Onko jonkun bloggarin vai muuten blogeista hieman inspiroituneen? Kolmas ihan jees.
Kappas, se eilinen Tampereen kämppä -keskustelu on poistettu...
En kyllä ymmärrä tuomareiden haltioitumista siitä Helsingin asunnosta, minusta sitä ei juuri ollut sisustettu ollenkaan. Ainoa hyvä puoli oli keittiö, siellä oli tarpeeksi laskutilaa. Niistä liitoksista en osannut hurmaantua tuomareiden tapaan, kun en ole puuseppä enkä arkkitehti. En myöskään pidä liukuovista huoneiden välillä, torjuvatko ne tarpeeksi ääntä ja antavatko yksityisyyttä, mikä on ylipäätään oven tarkoitus.
Tampereen kämpästä ei ilmeisesti saa sanoa mitään negatiivista, ettei ketjua poisteta. :D Todetaan sitten kiltisti, että moinen koristeellisuus ja kelohonkaisuus ei ollut ihan minun mieleeni. :D
Paras oli mielestäni se Martinmäen asunto, eikä pelkästään siksi, että satun itse asumaan Turussa. :D Se ei ollut liikaa koristeltu eikä liian pelkistetty kuten ne kaksi muuta. Ainoastaan keittiö oli huono, koska siellä oli liian vähän laskutilaa. Ne tontin syreenit olivat kertakaikkisen ihania - ajatelkaa, miten ihana tuoksu tulee avoimesta ikkunasta sisään alkukesästä!
Kakkonen oli kyllä ihan tyylikäs, mutta valitettavasti myös tylsä. Sellaisia varmoja valintoja, tämän hetken hittijuttuja, tuli mieleen että ajaakohan aika nopeasti ohi ja hitistä tulee huti kun trendit muuttuu? Siitä kodista saisi paljon kivemman ja persoonallisemmankin, mutta ehkä se tulee ajan kanssa, eikös sekin suht tuore pytinki ollut.
Vähän kyllä nauratti se, kun kakkostalon emäntä kehaisi, että kotia ei ole sisustettu lompakolla vaan luovuudella ja itsetehden. Mulle tuli vähän päinvastainen fiilis vaan :)
Ykkönenkään ei oikein sytyttänyt. Ihan kiva. Se pihasauna oli kyllä jees, jos mulla olisi varaa rakennuttaa just semmosta kun haluan niin haluaisin myös erillisen pihasaunan, siinä on jotain sitä oikeaa fiilistä. Kolmonenkin oli ihan kiva ja siinäkin oli kivoja pihajuttuja. Sääli vaan, että semmosten käyttöaika on suomessa vähän lyhyenlainen, mutta jos ehtii kaikkia hyödyntämään, niin eihän se huono asia ole.
Se kakkonen oli kaikkea muuta kuin "Suomen kaunein koti". Mitähän "omaa" ideaa siellä talossa oli?? Eikö ihmisillä ole yhtään mielikuvitusta vai onko mieli ku vitusta?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 13:25"]
Ei mitään perheen OMAA, vaan pelkkää lokkia, tuplakuplaa, ponya, eamesin tuolia, hayta yms. "jokatavaraa".
[/quote]
Äläkä unohda block-valaisinta. :D
Minuakin nauratti tuo. Ehkä sillä tavalla luulivat saavansa tuomareilta pisteitä, kun nämä olisivat ihailleet, että "tässä talossahan on kaikki". :D
Samoin siitä talosta puuttui myös mattoja ja verhoja. Milla Alftanhan mainitsikin akustiikasta arvostelussaan. Eli talo on kylmä ja epäkodikas ja vielä kaikuukin kuin holvikirkko. En haluaisi asua siellä.
[/quote]
Heh, mua taas nauratti siellä makkarissa kun oli niiiin moderni eurolavasänky, kartellin yöpöytälaatikko jonka päällä se block valaisin, eurolavasängyn reunoilla siisteissä pinoissa rouvan deko lehdet, ja sitten ne miehen amis autolehdet :DDDD se mies ei vaan sopinut siihen talon tyyliin _yhtään_ ! Se oli just sellaisen tv-alttari tyypin näköinen, ja voin vaan kuvitella miten se manaa sitä sisustusta :D
Kolmonen oli kotoisin, mutta jotenkin näistä ei sytyttänyt yksikään. Ehkä liian poikkeavia omaan makuun verrattuna.
Jos vertaa sarjan alkuperäiseen tanskalaisohhelmaan, niin Suomen tuomarit ovat kuin pumpulienkeleitä kommenteissaan...
Saahan sitä sanoa, mutta makuja on monia. En ole itsekään tekstiilien ystävä, joten ymmärrän hyvin, että joku ei hanki kotiinsa mattoja tai verhoja. Kun tietää, millaisia sisustuksia esim. Milla Alftan tekee, niin joku pelkistetty skandinaavinen saa varmasti joka kerta miinusta.
Tuleeko toi tanskalaisversio Suomen kanavilla?
Tuomareiden arvosteluasteikko on ihan turhan laaja, kukaan ei ole tainnut saada seiskaa alhaisempaa arvosanaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 21:58"]
Tuleeko toi tanskalaisversio Suomen kanavilla?
[/quote]
Tuli jokin aika sitten, ei taida tulla enää?
Mitäs hakevat tuollaiseen ohjelmaan.