Eletäänkö liian tiukilla vai käytetäänkö rahaa holtittomasti?
Meillä on neljä lasta. Yksi yläkoulussa, kaksi alakoulussa ja yksi päiväkoti-ikäinen. Kaikkien laskujen jälkeen (päivähoitomaksut, harrastukset, asuntolainat, lehtitilaukset, netti jne.) käteen jää 1650 euroa. Säästöön menee 560 euroa kuussa. Siitä maksetaan isommat menot, esimerkiksi auton huollot, yllättävät laskut (vaikkpa joku sairastapaus, pesukone hajoaa tms.).
Tuolla 1650 eurolla pitäisi saada kaikille ruokaa ja puhtautta, eli tuohon sisältyy kaikki ns. markettitavara vessapaperista jauhelihaan. Samalla rahalla ostetaan käyttövaatteita, käydään leffassa, kampaajalla ja ostetaan kaverisynttäreille lahjat (joululahjat ja muut isommat hankinnat tuosta säästöön menevästä rahasta).
Tuntuu siltä, että eletään kädestä suuhun. Tai siis että kuun lopussa tili on aina tyhjä. Säästötilille menevä raha kertyy hetken, mutta sitten tulee aina jotain. Imuri hajosi, piti ostaa autoon uudet renkaat jne.
Pitäisikö tuolla 1650 eurolla elää leveästi, kituutetaanko me vai mikä tässä nyt mättää?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:07"]Emmehän me voi sitä tietää, mutta ette kai te liian leveästi kuin kuitenkin pystytte "säästöön" jotain laittamaan. Itse voit laittaa kaikki kuukauden kuitit talteen, eli ihan jokaisen leffalipun ja mäkkärikuitin ja tarkistaa niistä, olikohan jotain täysin turhaa.
[/quote]
Tarkoitin, että onko 1650€ kuussa nelilapsisen perheen normaalielämiseen liian pieni, sopiva vai liian suuri summa muiden mielestä. Olisiko varaa nipistää, vai pitäisikö olla huolissaan liian vähistä varoista.
Ap
No, sossun mukaan neljälle ihmiselle (2 aikuista + 2 pientä lasta) tulisi jäädä n. 1200€/kk vuokran jälkeen.
Olette lisääntyneet holtittomasti. Teillä on ihan keskivertotulot, mutta lapsia kahden perheen edestä. On siis varsin mahdollista, että elätte kädestä suuhun. Toisaalta se on oma valintanne, joten tilanne lienee ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:39"]
Meillä on neljä lasta. Yksi yläkoulussa, kaksi alakoulussa ja yksi päiväkoti-ikäinen. Kaikkien laskujen jälkeen (päivähoitomaksut, harrastukset, asuntolainat, lehtitilaukset, netti jne.) käteen jää 1650 euroa. Säästöön menee 560 euroa kuussa. Siitä maksetaan isommat menot, esimerkiksi auton huollot, yllättävät laskut (vaikkpa joku sairastapaus, pesukone hajoaa tms.).
Tuolla 1650 eurolla pitäisi saada kaikille ruokaa ja puhtautta, eli tuohon sisältyy kaikki ns. markettitavara vessapaperista jauhelihaan. Samalla rahalla ostetaan käyttövaatteita, käydään leffassa, kampaajalla ja ostetaan kaverisynttäreille lahjat (joululahjat ja muut isommat hankinnat tuosta säästöön menevästä rahasta).
Tuntuu siltä, että eletään kädestä suuhun.[/quote]Siis sun kädestä suuhun eläminen on sitä, että teillä on varaa kaikkeen luettelemaasi? Melkoisen länsimaalaisen naiivi käsitys kädestä suuhun elämisestä...
Kädestä suuhun eläminen minusta tarkoittaa sitä että leffat ja mäkkärit on jääneet pois elämästä. Voin sano että tällä hetkellä meillä eletään erittäin venytettävää penniä (olen kodinhoito tuella ja lapsia yht. 5) mutta en valita,tätä olemme halunneet ja pärjäämme kyllä kunnon pakko
Miksi kukaan hankkii noin monta lasta? Ylikansoitus.
Minä olen työtön yh, 3 lasta alakoulussa. Teidän tulot on todella isot minuun nähden. Ei meillä ole varaa mihinkään elokuviin, lapset ei ole käyneet koskaan kampaajalla, vaatteet kirppikseltä. Ruokaan menee 500€/kk, vaatteisiin olen budjetoinut 100€. Lomalla ei ole koskaan oltu. Juuri kävin kävelyllä tehtaanmyymälällä ostamassa valtavan pussin leipää 20€. Laitan sen pakkaseen ja noita syödään nyt pari kk :)
Emmehän me voi sitä tietää, mutta ette kai te liian leveästi kuin kuitenkin pystytte "säästöön" jotain laittamaan. Itse voit laittaa kaikki kuukauden kuitit talteen, eli ihan jokaisen leffalipun ja mäkkärikuitin ja tarkistaa niistä, olikohan jotain täysin turhaa.