Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
501/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia velhoja on näköjään koirankasvattajat, kun parin tapaamisen perusteella puolituntemattomista ihmisistä pystytään tekemään tarkkoja luonneanalyysejä ja vertaamaan niitä muutaman viikon ikäisten pentujen lopulliseen ja pysyvään luonteeseen. :D

Jep! ja nämä kasvattajat kokevat tietävänsä luonteiden sopivuuden paremmin kuin ostajat itse. Ulkonäkötoiveista viis veisataan, koska kasvattaja kokee "lenkkeilyä harrastavaan" perheeseen sopivan himpun reippaamman pennun HUOMATTAVASTI paremmin, kuin rauhallisen pennun.

Melkoiselle jumalakompleksille kuulostaa, kun toiveita ei saa esittää vaan kasvattaja tekee absoluuttisesti parhaimmat päätökset yksin.  

Kyllähän se kasvattaja min 7 viikossa oppii pennut tuntemaan paremmin kuin muutaman kerran piipahtava ostaja. Kyllä se perusluonne erottuu jo pentulaatikossa.

Vierailija
502/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia velhoja on näköjään koirankasvattajat, kun parin tapaamisen perusteella puolituntemattomista ihmisistä pystytään tekemään tarkkoja luonneanalyysejä ja vertaamaan niitä muutaman viikon ikäisten pentujen lopulliseen ja pysyvään luonteeseen. :D

Jep! ja nämä kasvattajat kokevat tietävänsä luonteiden sopivuuden paremmin kuin ostajat itse. Ulkonäkötoiveista viis veisataan, koska kasvattaja kokee "lenkkeilyä harrastavaan" perheeseen sopivan himpun reippaamman pennun HUOMATTAVASTI paremmin, kuin rauhallisen pennun.

Melkoiselle jumalakompleksille kuulostaa, kun toiveita ei saa esittää vaan kasvattaja tekee absoluuttisesti parhaimmat päätökset yksin.  

Kyllähän se kasvattaja min 7 viikossa oppii pennut tuntemaan paremmin kuin muutaman kerran piipahtava ostaja. Kyllä se perusluonne erottuu jo pentulaatikossa.

Se ei paljon lämmitä vaikka pennut tuntisi vaikka läpikotaisin, kun ostajaehdokkaita ei tunne.  Järkevä kasvattaja kertoo potentiaallisille ostajille millainen mikäkin pentu on, jonka jälkeen ostaja voi valita itselleen parhaiten sopivan pennun.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei paljon lämmitä vaikka pennut tuntisi vaikka läpikotaisin, kun ostajaehdokkaita ei tunne.  Järkevä kasvattaja kertoo potentiaallisille ostajille millainen mikäkin pentu on, jonka jälkeen ostaja voi valita itselleen parhaiten sopivan pennun.  

Näin just. Kasvattaja ei voi päättää, että sulle tulee kotikoira, ni käy tuo heikkoluonteinen, pahnanpohjimmainen jonka ulkomuotokaan ei ole ihan priimaa.. Vaikka haluan lähtökohtaisesti kotikoiran, olen valinnut rodun juuri sen tavoiteltavien ominaisuuksien perusteella ja tällöin haluan valita pennun, joka täyttää "vaatimukset". No yleensähän löytyy paljon välimuotoja ja valinnan varaa, eli en ole kokenut asian suhteen ikinä ongelmaa... Mutta en todellakaan ottaisi kasvattajan suosittelemaa pentua, jos se ei tuntuisi itestä sopivalta.

Vierailija
504/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa valita.

Minulla on ollut useita koiria ja olen myös kasvattanut pari pentuetta.

Itse en ottaisi ikinä valkoista koiraa, sillä siihen liittyy useita huonoja puolia.

Aina olen ottanut sellaisen koiran kuin olen halunnut. Viimeisin haettiin ulkomailta ja ihan sen takia, että sen väri on harvinainen. Rotu oli toki ennestään tuttu.

Vierailija
505/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa näiden ”vastuullisten” kasvattajien kuvitelmat siitä, että he osaavat itse nimittää oikeat pennut ostajille.

Kuvitellaan tilanne:

Kaksi koiraa, tumma ja vaalea. Vaalea vaikuttaa kasvattajan silmissä vilkkaalle ja tumma rauhalliselle.

Kaksi ostajaa, toinen sanoo tykkäävänsä urheilla ja pitävänsä tummista koirista ja toinen sanoo viihtyvänsä kotona ja pitävänsä vaaleista koirista.

Todellisuudessa molempien ostajien urheiluaste voi olla vaikka sama, koska kokemukset elämäntyylistä on henkilökohtaisia näkemyksiä. Kasvattaja antaa silti molemmille toivomuksista päinvastaisen värisen koiran.

Molemmat koirat elää varmasti hyvän elämän, koska sitoutunut omistaja ja koira kyllä sopeutuu toisilleen.

MUTTA

Aivan yhtä hyvin olisi sopeutunut mielekkäämmän väriset pennut, mutta kasvattajan oli turhaan käytettävä valtaansa, koska koki tietävänsä ihmisten mieltymykset paremmin.

Vierailija
506/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestikko kuulee, että vapaasti mieleisen värin valinnut pennunomistaja on jälkikäteen täysin tyytymätön koiransa luonteeseen ja kokee, että kasvattajan suositteleman (eri värisen) sisaruspennun luonne olisi ollut huomattavasti yhteensopivampi ostajan luonteen ja elämäntyylin kanssa? 

Itse en ole ainakaan koskaan kuullut. Siihen asti kunnes kuulen olen sitä mieltä, että kasvattajan avulla ostaja saa itse päättää mieleisen pennun värin, ulkomuodon tai minkätahansa perusteella.

Vierailija
507/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huonoja puolia liittyy valkoiseen väriin?

Vierailija
508/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myyjällä, eli kasvattajalla on oikeus päättää kenelle ja millä kriteereillä myy pentua.

Myyjää koskee myös lait Suomessa. Syrjintään ei saa tapahtua.

Nyt tuli niin höpöä. Syrjintää =) anna mun kaikki kestää. Toivottavasti kukaan ei ikinä myy sulle pentua,

Kaksi koiraa ollut. Viimeisin kuoli juuri.

Mutta kyllä sitä pentutehtailijaakin koskee samat lait kuin muitakin yrittäjiä. Harva tuskin haastaa pentutehtailijaa oikeuteen… Vaikka syytä olisikin monesta syystä - johan Kennelliittokin on puuttunut näihin sopimuksiin, joita tehtailijat vaativat ostajalta: näyttelyitä yms. Tällöin koorasta ei pidä maksaa täyttä hintaa. Jos maksaa, kasvattajalla ei ole oikeus mihinkään vaatimuksiin.

Vierailija
509/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen oloissa voit vain arvata..- Koiran nuoliessa turkkia, turkki värjäytyy (ruoasta peräisin olevista hivenaineista esim. punaruskeaksi) - täysin normaalia toki…

Vierailija
510/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuroutta, atopiaa ja muita iho-ongelmia.

Vierailija
511/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monestikko kuulee, että vapaasti mieleisen värin valinnut pennunomistaja on jälkikäteen täysin tyytymätön koiransa luonteeseen ja kokee, että kasvattajan suositteleman (eri värisen) sisaruspennun luonne olisi ollut huomattavasti yhteensopivampi ostajan luonteen ja elämäntyylin kanssa? 

Itse en ole ainakaan koskaan kuullut. Siihen asti kunnes kuulen olen sitä mieltä, että kasvattajan avulla ostaja saa itse päättää mieleisen pennun värin, ulkomuodon tai minkätahansa perusteella.

Niin.. Ainakin omalla kohdalla lopputulema on se, että sitä koiraa rakastetaan vikoineen päivineen ihan yhtäpaljon jokatapauksessa..... Pointti on se että siinä vaiheessa kun on mahdollista valita, niin pyritään valitsemaan se itselle "täydellisin"...

Totuus sitten selviää ajanmyötä ja rakastuuhan siihen otukseen, vaikkei mikään "kriteeri" lopulta täyttyisikään😁

Vierailija
512/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä edes haluta juuri tiettyä väriä, vaan jos pentueessa on vaikkapa yksi erikoisemmin värittynyt pentu ovat ihmiset usein nimenomaan siitä kiinnostuneita. Esim. meillä russelipentueeseen (valkoisia laikukkaita koiria) syntyi pentu, jolla oli ns. pandalaikku silmän päällä. Siitä tuli hurjasti kyselyjä, ilman että nämä ostajat olivat lainkaan kiinnostuneita pentujen luonteesta tai muista seikoista joiden todellakin pitäisi vaikuttaa ostopäätökseen erikoista ulkonäköä enemmän.

Vierailija
513/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö luonne ole tärkein?

Vierailija
514/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä oli iso osa valinnassa väri ja kasvattajallekin asia oli tiedossa, mainittiin se yhtenä kriteerinä heti yhteydenottosähköpostissa, eikä siinä ollut ongelmaa.

Ymmärrätte sitten varmaan sen myös, miksei läskit ja rumat kelpaa kumppaneiksi seurustelumarkkinoilla. Loppuu se kitinä.

Miten tämä liittyy koira-aiheeseen, ja on saanut vielä 45 tykkäystä???

Vauva.fi on outo paikka.

Vierailija
515/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö luonne ole tärkein?

Johan se on AP:kin tekstissäkin mainittu, että luonne ja terveys tärkeimmät🙄🙄🙄 itsestään selvyys!!!

Vierailija
516/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä oli iso osa valinnassa väri ja kasvattajallekin asia oli tiedossa, mainittiin se yhtenä kriteerinä heti yhteydenottosähköpostissa, eikä siinä ollut ongelmaa.

Ymmärrätte sitten varmaan sen myös, miksei läskit ja rumat kelpaa kumppaneiksi seurustelumarkkinoilla. Loppuu se kitinä.

Miten tämä liittyy koira-aiheeseen, ja on saanut vielä 45 tykkäystä???

Vauva.fi on outo paikka.

Samaa ihmettelin! :`D Myös tulevien lapsien ja jopa vieraiden (hiusten)värit ja sisustustrendit on ollut tässä ketjussa usein huudossa, vaikka niilläkään ei ole mitään tekemistä koiran väripreferenssin kanssa.  Joillekkin tuntuu olevan yllättävän kova paikka jos tuntematon saa ostettua mieleisen värisen lemmikin.

Vierailija
517/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin rehellisesti sanoa, että jos pitäisi valita lemmikiksi täydellisen luonteinen mutta mielestäni perseen ruma rakki, tai epämiellyttävämmän luonteinen mutta mielestäni upea/suloinen koira, niin valitsisin     joka   kerta     sen upean yksilön. 

Ja mitä sitten. Onhan nekin jo syntyneet niin miksi niitä pitäisi luonteen takia hylkiä? koska jollekkin luonne on tärkein ja koirien pitää tuoda sokeille yhtä iso ilo mitä näkevillekkin?  On väärin arvottaa eläimessä mitään muuta kuin luonnetta? Eikö myös kauniit huonoluonteiset koirat ansaitse rakastavan kodin?

Aijaijai, ettei täällä nyt vihjailtaisi, että kaikki huonoluonteiset kauniit koirat pitää lopettaa ! Senkin turhamaiset mukavuudenhaluiset eläinrääkkääjät!!1 [sarkasmi]

Vierailija
518/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koirapiireissä pidemmän aikaa ja henkilökohtaista kokemusta löytyy kahdesta eri rodusta. Molemmissa roduissa on useita värejä. Kasvattaja on aina pistänyt mahdolliset ostajat järjestykseen, joko sillä perusteella, kuka on ensin ottanut yhteyttä (siis jos muuten on puitteet kunnossa) tai sitten kodin sopivuuden perusteella (näitä ovat olleet esim. Valmius käydä näyttelyissä ja harrastuksissa, asuinpaikkakunta tai maa, aiempi kokemus rodusta). Listan kärjessä olevat saavat valita pennun ensin. Listan lopussa olevat joko ottavat sen, mikä jää jäljelle tai jättävät väliin. Myös kasvattaja yleensä valitsee ensimmäisenä, jos aikoo jättää jonkun pennuista kotiin. Kerran kasvattaja päätti jättää harvinaisen värisen pennun kotiin juuri nimenomaan sen värin takia, joten usea kasvattajakin ymmärtää värin päälle. Listan kärjessä ollessani, päätös siitä minkä pennun haluaa, on loppupeleissä syntynyt sen perusteella mikä väri miellytti eniten. Olen myös listan viimeisenä ottanut sen pennun, mikä ei värin puolesta miellyttänyt niin paljon. Pariin kertaan olen kuullut tarinoita, kun listan viimeinen on värin takia kieltäytynyt pennusta ja kasvattaja on tulisesti suuttunut. Ymmärrän tässä molempia puolia. Kasvattajaa siksi, koska hän varmasti välittää pennuista ja jos muuten vakuuttavalta kuulostava ostaja kiltäytyy värin takia, se varmaan tuntuu pahalta. Ostajaa ymmärrän, koska koiran hankkiminen on iso päätös ja jos asiaa alkaa epäilemään niinkin pienen asian, kuin värin takia, on ehkä parempikin kieltäytyä ja odottaa pentua, joka tuntuu oikealta. Se, että haluaa tietyn värisen koiran, ei ole niin vakava asia, kuin jotkut täällä väittävät (pentua vauvaan vertaava, katson sinua). Koira kun ei tiedä miksi sen valitset tai olet valitsematta. Sen tunteita se ei loukkaa. Ja "väärän värinenkin" koira varmasti löytää hyvän kodin. Ei niitä mihinkään hylätä sen takia.

Vierailija
519/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pennun värillä väliä. Lidlistä saa halpoja hiusvärejä, pysyy hyvin koirassa ja kissassakin.

Toivottavasti tämä oli vitsi, mutta ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ lemmikkeihin ihmisille tarkoitettuja hiusvärejä! Koiran koko iho voi palaa sen seurauksena. 

Vierailija
520/1021 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pennun värillä väliä. Lidlistä saa halpoja hiusvärejä, pysyy hyvin koirassa ja kissassakin.

Toivottavasti tämä oli vitsi, mutta ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ lemmikkeihin ihmisille tarkoitettuja hiusvärejä! Koiran koko iho voi palaa sen seurauksena. 

Koiran iho on paljon ohuempi kuin ihmisen iho. Onhan koirall karva siinä suojana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän