Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koiranpennun väriä saa valita?

Vierailija
20.08.2021 |

Tulevaisuudessa on tarkoitus hankkia koira perheeseen. Rodulla on useita eri värejä, joista 3 on meidän mieleen, muut ei. Nyt kuitenkin selvisi, että kasvattajat suhtautuvat ylimielisesti väritoiveisiin, että pennun hankkijan pitäisi olla tyytyväinen siihen minkä KASVATTAJA meille päättää? Minkä ihmeen takia roduille on sitten jalostettu niin monta eri väriä ja on "sallittuja" ja epäsallittuja värejä, jos niistä ei saa olla mielipiteitä? Miksi koiranäyttelyitäkään pidetään jos ulkonäkö ei saa olla kriteeri?

Tottakai meille prioriteetti 1. on koiran terveys ja luonne, mutta kyllä se väri silti vaikuttaa. Rakastumme varmasti uuteen perheenjäseneen turkinväristä riippumatta, mutta miksi pitäisi ottaa itselle epämieluisan värinen pentu, joka kuitenkin on perheenjäsenenä seuraavat 10+ vuotta. Kyseessä on puhtaasti seurakoira.

Pentu maksaa kuitenkin sen +-2000e, joten haluaisimme kyllä valita meille mieleisen, eikä vaan tyytyä siihen minkä joku muu kokee meille sopivaksi.

Kommentit (1021)

Vierailija
1/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin kukaan ehtii valittamaan, miten luonne ratkaisee ja jos haluaa silmää miellyttävän koiran niin pitää ostaa lelukoira yms. niin  alleviivaan vielä. Luonne ja terveys on tottakai etusijalla, mutta vahvasti visuaalisina ihmisinä meille on myös ulkonäöllä väliä. Olemme valmiita mielummin odottamaan pitkäänkin sopivan väristä tervettä pentua, kuin ottamaan "väärän" värisen terveen tai oikean värisen sairaan koiran. 

-ap

Vierailija
2/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne näyttelyissä sallitut menevät sellaisiin perheisiin, joissa halutaan voittaa kisoja ja tulla valioiksi (myös käyttöpuolella tarvitaan näyttelytulos). Koti tai muulla harrastuskoiralla etenkään jos ei jalostukseen, ei ole väliä. Silloin on kyse vain sisustuksesta ja sisustukseen ei vastuullinen kasvattaja koiraa myy. Eräs X- rodun kasvattaja kertoi, että häneltä oli oikeasti oltu ostamassa ko. rotua, koska se sopisi väriltään sisustukseen. Eli ei myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän odotatte sitten.

Vierailija
4/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii valittamaan, miten luonne ratkaisee ja jos haluaa silmää miellyttävän koiran niin pitää ostaa lelukoira yms. niin  alleviivaan vielä. Luonne ja terveys on tottakai etusijalla, mutta vahvasti visuaalisina ihmisinä meille on myös ulkonäöllä väliä. Olemme valmiita mielummin odottamaan pitkäänkin sopivan väristä tervettä pentua, kuin ottamaan "väärän" värisen terveen tai oikean värisen sairaan koiran. 

-ap

Höpö  höpö. Olet yksinkertaisesti turhamainen ihminen, joka ei ansaitse koiraa.

Vierailija
5/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten odotatte että sopivan luonteinen pentu syntyy oikean värisenä. Teillä on oikeus kieltäytyä jos kasvattaja tarjoaa pentua mitä ette halua. Ottajia varmasti on.

Vierailija
6/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No ei niitä erinäköisiä ja värisiä koirarotuja olisi kehitetty tuhansia, jos ulkonäkö ei saisi olla kriteeri ja koiran "ansaitsevat" vain ne jotka ottavat sian säkissä kunhan pulssi löytyy.  Ulkomaillakinhan pennut valitaan monesti puhtaasti ulkonäön perusteella, niin miksi suomessa rotukoirat pitäisi ottaa kiitollisina vastaan ulkonäöstä riippumatta. Koira ei kuitenkaan ole mikään kasvattajan lahjoitus tulevalle omistajalle, vaan siitä pennusta maksetaan tuhansia euroja. 

Vierailija
7/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä koirista mut me otettiin kissa pitkälti värin perusteella. Minä en pidä punaisista kissoista joten ne oli alusta asti pois laskuista

Vierailija
8/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina saanut valita värin, hännän/hännättömän, sukupuolen. Tosin viimeksi kun pennun ostin, oli väliä lopulta vain sukutaululla. Tilauksessa oli tietynvärinen hännätön narttu. Tulikin toisen värinen hännällinen uros, kun tutustuin kyseisen pentueen isälinjaan tarkemmin. Kyllä mulla ainakin on mieluisa tietty väri, mutta vain ensimmäinen koira viidestä on ollut juuri sitä tiettyä väriä. Ei sillä värillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, muut seikat on tärkeämpiä. Nytkin on haaveissa tietynlainen pentu, joka kuitenkin tulee olemaan lopulta jotain ihan muuta kuin mistä haaveilen.

Vierailija
9/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä koirista mut me otettiin kissa pitkälti värin perusteella. Minä en pidä punaisista kissoista joten ne oli alusta asti pois laskuista

Joo. Kissan pitää olla valkokirjokilpikonna tai ei tule meille.

Vierailija
10/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla.

Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.

Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.

Ei sitä voi verrata lapsen synnyttämiseen kuten joku löyhäpää  esitti.

Vierailija
11/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsenkin jättää synnärille, jos se on ruma? Tai palauttaa, jos ei ole tyytyväinen? Idiootit. Toivottavasti jäätte ilman koiraa. Kuulostatte pinnallisilta tyhjäpäiltä.

En vertaisi koiranpentua lapseen, en edes vitsillä.

Mitä se muutenkaan muilta on pois jos jollakin on väritoive jonka haluaa toteuttaa. Esim. lapsesta saakka haaveillut jonkun rodun tietyn värisestä koirasta. Mitä se on keltään pois jos hän saa haluamansa värin?

Onko tässä joku katkeruus, kun itse ei ole saanut väriä valita vai mikä syynä? Jos itse haluaa satunnaisesti minkänäköisen koiran tahansa, niin ottakoon, mutta ei silti ole yhtään sen enempää koiraa ansainnut.  

Onhan se nyt erikoista jos haluaa perheeseen esim. Saksanpaimenkoiran, mutta saakin kasvattajalta bichon frisen, jonka luonne ja aktiivisuus vastaa kasvattajan mukaan toivottua saksanpaimenkoiraa.  Siinä sitten kiitollisena pennusta vie koiransa kotiin, koska ulkonäöllä ei saa olla väliä. 

Vierailija
12/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut valita pennun jäljellä olevista varaamattomista. Joskus kasvattaja on suositellut jotakin pentua jonka luonne hänestä sopii persoonaani, mutta itse olen saanut valita.

Vierailija
13/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hakusessa tietyn värinen uros. Uros sen takia koska perheessä jo entuudestaan uroskoira, ja rodun tuntien narttua ei voi ottaa. Ja väri koska haluamme tietyn värisen koiran.

Koiran hankkiminen on ostotapahtuma ja ostajalla on oikeus valita sellainen yksilö minkä haluaa.

Kasvattajalla on myös oikeus olla myymättä teille sitä koiraa.

Vierailija
14/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli iso osa valinnassa väri ja kasvattajallekin asia oli tiedossa, mainittiin se yhtenä kriteerinä heti yhteydenottosähköpostissa, eikä siinä ollut ongelmaa.

Vierailija
15/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ulkonäkö merkitsee. Kyllähän monilla rotuvalintaan vaikuttaa hyvin paljon koko, väri, turkin ominaisuudet, korvat ja häntä ym. Nämä on useissa tapauksissa helppo valita vaan päättämällä se oikea rotu, tuo onkin vähän hankalampaa jos värivaihtoehtoja on useita.

Vierailija
16/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain kennel-sivustoilla lukee ettei tiettyä pentua voi varata vaan myyjä päättää, minkä pennun antaa kellekin. eli EI aina.

Vierailija
17/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No ei niitä erinäköisiä ja värisiä koirarotuja olisi kehitetty tuhansia, jos ulkonäkö ei saisi olla kriteeri ja koiran "ansaitsevat" vain ne jotka ottavat sian säkissä kunhan pulssi löytyy.  Ulkomaillakinhan pennut valitaan monesti puhtaasti ulkonäön perusteella, niin miksi suomessa rotukoirat pitäisi ottaa kiitollisina vastaan ulkonäöstä riippumatta. Koira ei kuitenkaan ole mikään kasvattajan lahjoitus tulevalle omistajalle, vaan siitä pennusta maksetaan tuhansia euroja. 

Sinulla ei näköjään ole mitään hajua koirien ja koirarotujen historiasta. Täytyy vain toivoa, että kasvattaja ymmärtää olla myymättä sinulle.

Ulkomailla on myös eläinkodit täynnä sinne dumpattuja koiria kun ostajat eivät viitsineet tutustua eläinlajiin nimeltä koira, eivätkä sen käyttäytymiseen. Eikö mielestäsi kissaongelmassa ole Suomeen riittävästi ongelmaa?

Ei tarvita yhtään kodinvaihtajaa sen takia, että muutettiin nyt puutalosta tiilitaloon ja tuo koira ei nyt sovi pihamaalta otettuihin valokuviin kun on väärän värinen taustaan nähden.

Vierailija
18/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä oli iso osa valinnassa väri ja kasvattajallekin asia oli tiedossa, mainittiin se yhtenä kriteerinä heti yhteydenottosähköpostissa, eikä siinä ollut ongelmaa.

Ymmärrätte sitten varmaan sen myös, miksei läskit ja rumat kelpaa kumppaneiksi seurustelumarkkinoilla. Loppuu se kitinä.

Vierailija
19/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajalla on myös oikeus olla myymättä teille sitä koiraa.

Kasvattajalla on oikeus tehdä mitä haluaa. Toistaiseksi kaikki ovat olleet halukkaita yhteistyöhön. 

Uskotko oikeasti että kasvattaja pudottaa meidät pois vain koska haluamme tietystä yhdistelmästä tietyn värisen pennun?

Kasvattajaa lähtökohtaisesti kiinnostaa enemmän minkälaisiin oloihin koira otetaan.

Vierailija
20/1021 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ota pentua kasvattajalta joka päättää mikä yksilö minulle muka sopisi. Näen sen parhaiten itse kun käyn tutustumassa pentuihin. Aina on joku kolahtanut selkeästi eniten, niin luonteen kuin ulkonäön puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän