Verenpaine 168/112, pitäisikö olla huolissaan?
Voiko oksettava olo johtua korkeasta verenpaineesta?
Kommentit (53)
Mielestäni voi. Aina valvottujen öiden jälkeen kärsin jatkuvasta oksennusrefleksistä, veikkaan että paineet korkealla.
Tosin tuo oli minulle ihan normipaine kun keväällä viimein hakeuduin lääkäriin hakemaan taas lääkkeet. Osaltaan siksi että pulssikin huiteli helposti 160:ssä.
Kyllä pitää. Normaliksi verenpaineeksi katsottaneen nykyisin 80/120, joten iästä riippumatta lääkäriin selvittämään syytä tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua. Onko sinulla aina noin korkea paine?
Ei noi mun paineet ole vaan mun miehen. Toki tässä itselläkin kohta paineet nousee, kun yrittää puupäälle tolkuttaa, että pitää seurata päivittäin noita paineita. Niiden suvussa on vielä taipumusta sydänsairauksiin.
Sillä hetkellä kun se huono olo tuntuu niin se verenpaineen mittaaminen on huono ajatus tai ainakin johtopäätösten tekeminen, koska se huono olo itsessään nostaa verenpainetta kuten myös stressi. Kokeile mitata aamulla herättyäsi sängyssä niin se kertoo jo huomattavasti enemmän ja illalla sitten aina vakioaikaan niin, että otat ensin kymmenisen minuuttia rauhakseen.
Tuore kokemus ja kävin päivystyksessä tällä viikolla. Verenpaine huiteli 200/100 ja huono olo, pahoinvointia, hikoilua.
Sain avun ja nyt on melko normaali olo ja verenpaineet normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voi. Aina valvottujen öiden jälkeen kärsin jatkuvasta oksennusrefleksistä, veikkaan että paineet korkealla.
Tosin tuo oli minulle ihan normipaine kun keväällä viimein hakeuduin lääkäriin hakemaan taas lääkkeet. Osaltaan siksi että pulssikin huiteli helposti 160:ssä.
Valvominen ei tietenkään tee hyvää terveydelle. Itselläkin on niin, että jos pitää jostain syystä herätä vaikka klo 4.00 aamulla, olo on kuvottava, eikä mitään aamupaloja pysty syömään. Itsellä tuo tunne ei johdu verenpaineesta, en ilmeisesti vain ole mikään aamuvirkku.
Se on jännä että näistä verenpaineista puhuttaessa lääkärit on aina sen oloisia, että se on kuolema ihan kohta korjaamassa jos ei nyt paineita saada laskemaan. Vaikka todellisuudessa mä luulen, että suurin osa suomalaisista ei kyllä jaksa mittailla verenpaineitaan. Onko siinä sitten terveyspommi odottamassa, ehkä on, vai onko vain vouhotusta, ei varmaan ole Minä kun mittaan paineita niin jos hengitän väärällä tavalla, niin paineet nousee, ärsyttävää hommaa.
On järkyttävän kovat verenpaineet.
Mitatkaa joskus kun ukko herää päikkäreiltä tai katsotte rauhallista tv-ohjelmaa. Jos silloinkin on nuo lukemat niin lekurille ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää. Normaliksi verenpaineeksi katsottaneen nykyisin 80/120, joten iästä riippumatta lääkäriin selvittämään syytä tilanteeseen.
Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg.
Mulla on verenpaine 70-80/40-50
Onko vaarallista jos on noin alhaset paineet ja verenpainelääkkeitä en käytä.
Välillä huimaa ja pyörryttää.
Minä sain lääkkeet noilla paineilla.
Mitatkaa nyt pari viikkoa ja sitten lääkärille.
HSEn adonis kirjoitti:
On järkyttävän kovat verenpaineet.
Itsellä oli stressipiikissä samaa tasoa paitsi yläpaine vielä korkeampi, ei vielä osastolleottotasoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on verenpaine 70-80/40-50
Onko vaarallista jos on noin alhaset paineet ja verenpainelääkkeitä en käytä.
Välillä huimaa ja pyörryttää.
Käypä lääkärillä.
Huono olo ja verenpainemittaus johtaa vain järkytykseen tuloksessa josta herää houkutus tehdä uusintamittaus joka kohoaa vielä entisestään pelon ja stressin seurauksena. Jos levollisena ja rentona paineet ovat koholla niin sitten on syytä tutkia.
Tarkkaillaan ja laitan koneen yöpöydälle, jotta saa aamuisin herättyään mitata paineensa.
Voi johtua. Onko sinulla aina noin korkea paine?