Keräättekö lapsillenne astiasarjaa?
Minulle aikoinaan kerättiin, ja astiat ovat kovassa käytössä nyt perheellisenä (vaikka silloin lapsena/teininä tuntui typerältä saada lautasia ja kuppeja..). Mitä astiasarjoja keräilette? Onko Arabialla mitään mikä voisi sopia pojalle?
Kommentit (31)
ei ole kerätty, ostakoon sitten itse aikuisena mistä tykkää ja mitä silloin on tarjolla
Mulle kerättiin ja kerätään kyllä edelleenkin mustaa Teema sarjaa. Veljeni keräsi tumman sinistä Teema ja siskoni vihreää 24H sarjaa.
En kerää lapsilleni astioita. Olisi ollut ihan kamalaa, jos mun vanhemmat olisi keränneet mulle jotain astioita jotka olisi olleet mielestäni 15vuotiaana tosi hienoja... Todennäköisesti niillä ei olisi mitään käyttöä nyt. Jotain teemaa en haluaisi kerätä ihan siitäkään syystä, että se on niin tappavan tylsää. Toivon, että lapsillani olisi silmää ja mielikuvitusta sen verran enemmän, että valitsisivat jonkin muun sarjan kuin teeman... Olen nyt aikuisena kerännyt erään marimekon astiasarjan, ja olen siihen todella tyytyväinen.
TÄmä avaus oli tietenkin tarkoitettu hieman vanhempien lasten vanhemmille, mutta mua huvitti hetken se ajatus, että alkaisin kerätä Teemaa kolmevuotiaalleni ja kolmen kuukauden ikäiselle vauvalleni :D Mutta se Teema on varmasti aika varma valinta. Jos ostaa vaikka valkoisia lautasia, niin sitten sen kaveriksi voi ostaa halutessaan jotain värikkäämpää omaan kotiin. Teemaan on helppo yhdistellä.
Minulle alettiin keräämään astiasarjaa 15- tai 16 -vuotiaana. Valitsin astiasarjaksi KoKon (josta pidän edelleen kovasti), mutta silloin tykkäsin väreistä, enkä ehkä ihan miettinyt loppuun niiden käytännöllisyyttä ... KoKo kerättiin siis kaikissa sateenkaaren väreissä, esimerkiksi ruokalautasia löytyy ruskeina, limenä, petrolin sinisenä....... Olkaa siis vanhemmat järjen äänenä, vaikka teininne haluaisi ostaa mitä hulluuksia sen hetkisessä mielentilassaan! Muuten on kiva idea, ja koin että astiasarjasta oli aidosti hyötyä.
t. nainen 23 v
Hyi joku Teema. Oon 23-vuotias ja minunkin mielestä se on palstatermein aika wt - kaikilla on sitä! Ja vielä tuo varmin valinta valkoinen. Melkein sama onko se Ikeaa vai Teemaa. Johan nyt jo noita värillisiä Teemoja myydään kasapäin pois, saati 5 vuoden päästä. Itse kerään vanhaa Arabiaa, Valenciaa. Eikä ole vanhemmat keränneet nuorempana minulle mitään, ihan hyvä. Saan katsella astioita joista pidän. Ehkä sinäkin voit kysäistä asiaa ihan suoraan lapselta eikä täältä palstalta?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:23"]
Hyi joku Teema. Oon 23-vuotias ja minunkin mielestä se on palstatermein aika wt - kaikilla on sitä! Ja vielä tuo varmin valinta valkoinen. Melkein sama onko se Ikeaa vai Teemaa. Johan nyt jo noita värillisiä Teemoja myydään kasapäin pois, saati 5 vuoden päästä. Itse kerään vanhaa Arabiaa, Valenciaa. Eikä ole vanhemmat keränneet nuorempana minulle mitään, ihan hyvä. Saan katsella astioita joista pidän. Ehkä sinäkin voit kysäistä asiaa ihan suoraan lapselta eikä täältä palstalta?
[/quote]
WT? WT? Tiedätkö sä hyvä lapsi, mitä WT oikeasti tarkoittaa? Ei, se ei tarkoita minimalistista muotokieltä.
[/quote]
No ei ole sama onko Ikeaa vai Arabiaa. Meillä on töissä Ikean lautaset ja lasit. Ovat olleet käytössä 5 vuotta ja todella kamalassa kunnossa. Lautasista lohkeaa helposti lasitus, lisäksi lasitus on niin huonolaatuista, että siihen tulee naarmuja !!! kamalan näköiset. Lasit ovat kuluneet astianpesukoneessa harmaille raidoille.
Kun taas 20 vuotta vanhat arabiat eivät ole kuluneet mihinkään.
Meidän kohta 19v tytölle on hänen toiveestaan kerätty 24H sarjaa nyt 4 vuoden ajan. Kivasti on kertynyt lautasia, kulhoja ja kuppeja. Pojalle kerättiin Teemaa ja hän on nyt ( 21v) omillaan asunut vuoden ajan ja astioilla on kyllä ollut käyttöä. Pojalla on mustaa, valkoista ja sinistä astiaa sekä muutama muumi-aiheinen , ihan hänen omasta toiveestaan siis, ja kaikki ovat käytössä.
12v kuopukselle ei vielä kerätä, mutta ajttelin että häneltäkin kyselen toiveita siinä 15-juhlien aikaan. Ihan kiva sukulaisten tuoda sitten jotain astiaa , kun ei meillä muuten nuoret ole tuossa iässä oikeen osanneet toivoa kuin rahaa. Itse en ole yhtään astiaa ostanut, vaan suku on hoitanut ne. Ostin kyllä pojalle pari kattilaa , paisinpannun ja aterimet tupaantuliaislahjaksi.
Astioiden osto on sikisikin hyvä juttu, että se ikäänkuin valmistaa tulevaan. Eli se ajatus , että kotona ei asuta loputtomiin , viritellään esiin.
Kamala ajatus, että äitini olisi aikanaan valinnut ja kerännyt minulle astiasarjat saatika että olisin itse sen vaikka 13-vuotiaana päättänyt. Hrr.
Kyllä se lapsi ehtii saada lautaset vaikka yo-lahjaksi niin kuin minä, loput ostaa sitten myöhemmin. Itseasiassa mielelläni olisin odottanut "kunnon" astiasarjan kanssa hääpäivään asti, olisi ollut sitten jotain järkevää ja harkittua mitä pyytää häälahjaksi 10v yo-kirjoituksista.
Meidän suvussa on tapana antaa rippijuhlista eteenpäin astioita. Yleensä on kysytty nuorelta, mitä hän haluaa ja ostettu sitten sitä. Itsekin sain astiaston kerättyä tällä menetelmällä ja on kyllä ollut kovassa käytössä!
"Onko Arabialla mitään mikä voisi sopia pojalle?" -- mitä ihmettä, onko astiasarjoillakin jokin sukupuolinen ulottuvuus?
mulle on kerätty niitä jotain apilanlehden joululautasia enkä kyllä suoraan sanottuna tee niillä mitään... :/
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:26"]
[/quote]
No ei ole sama onko Ikeaa vai Arabiaa. Meillä on töissä Ikean lautaset ja lasit. Ovat olleet käytössä 5 vuotta ja todella kamalassa kunnossa. Lautasista lohkeaa helposti lasitus, lisäksi lasitus on niin huonolaatuista, että siihen tulee naarmuja !!! kamalan näköiset. Lasit ovat kuluneet astianpesukoneessa harmaille raidoille.
Kun taas 20 vuotta vanhat arabiat eivät ole kuluneet mihinkään.
[/quote]
No ai? Minulla on kotona ihan Teemaa (+muutenkin Iittalaa ja Arabiaa) ja Ikeaa. Ikeasta ostin 11 vuotta sitten halvimpia peruslautasia arkikäyttöön, en ensimmäisessä opiskelijakämpässäni raaskinut kalliita astioita käyttää kuin "parempina". Ovat vieläkin erittäin hyväkuntoisia, ruokailuvälineistä tulleita naarmujakin on äärimmäisen vähän, vaikka niitä ei todellakaan mitenkään varoen ole pidetty. Pidän siis kyllä ihan tasapuolisesti kaikista astioistani, mutta Ikean laatuun verrattuna saa niitä Teemojakin käyttää aika monta kymmentä vuotta, että pääsee samoille kustannuksille.
Ja itse aiheeseen - mielestäni on ihana ajatus kerätä lapselle astioita. Valitse tai valitkaa yhdessä neutraalin värinen ja käytännöllinen sarja ja nimenomaan niitä käyttöastioita.
Minä sain astiastoa jo rippilahjaksi ja sitten ylioppilaslahjaksi. Kyllä oli helpompi muuttaa omilleen. Ei tarvinnut ostaa halpis astoita. Mielestäni musta teema voisi olla ajattelemisen arvoinen vaihtoehto. Sopii nuoreen ja aikuiseen makuun. Mutta tämä on vain minu mielipide.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:23"]
[/quote]
WT? WT? Tiedätkö sä hyvä lapsi, mitä WT oikeasti tarkoittaa? Ei, se ei tarkoita minimalistista muotokieltä.
[/quote]
No vähän sarkasmin tajua. Wt:tä käytetään tällä palstalla aika yleisesti asioista jotka ovat massaa. Ja Teema tosiaan on sitä. Tais olla pari vuotta sitten K-kauppojen kerää leimat-kampanjassa, ja siksi sitä niin monella on. Joo onhan se ihan kiva sarja "minimalistisuudellaan", mutta kyllä siitä vaan vähän fiinimmän ravintolan astiasarja tulee mieleen, varsinkin siitä valkoisesta tai mustasta. Just sellainen astiasarja, jota kerätään siksi että se on niin helppo ja ihan kiva. Mutta ei siitä tyylikästä saa. Toki esim siihen yhdistetyt (värilliset astiat) voi olla ihan kiva kombo. Ehkä olen vaan pilalla, kaikki nää nykyiset sarjat näyttää vanhojen esim Arabioiden rinnalla todella tylsiltä ja mielikuvituksettomilta. Tyydytään siihen tylsään ja helppoon, ettei vaan mokata riskinotolla - jos oltaiskin kerätty *iik* jotain persoonallista.
Minulla on käytössä isoäitini vanhoja Kilta-kulhoja ( Sama malli kuin Teema) sekä äidin minulle keräämiä keltaisia ja valkoisia teema astioita. Ja olen siis 45-vuotias. Minusta on ihanaa ajatella, että nämä kulhot, lautaset ja kupit on minulle rakkaudella hankittu , niillä on ikäänkuin historaa. yksivärisinä ja pelkistettyinä sopivat hyvin pelkistettyyn kotiini. Olen omille nuorilleni myös ostanut heidän toivomiaan astioita pikkuhiljaa, ja kyllä pojat ovat tyytyväisinä astiat sitten kaappeihinsa omissa kodeissaan laittaneet. Meillä on pienei suku emmekä ole isotuloisia, joten muuttotilanteessa ei millään voisi yhtäkkiä hankkia kasaa hyviä astioita.
Kerään Teemaa. Saavat tapella siitä minun kuoltuani. Pyhäastiastona on Rörstrandin Ostindia. Sen otan varmaankin hautaan mukaani.
En todellakaan kerää lapsilleni mitään astiasarjaa.
Sitten voin ostaa kun muuttavat omilleen ja jos jonkun astiasarjan haluavat.
Minulle äitini keräsi astiasarjaa ja ruokailuvälineitä ja lakanoita ja ties mitä. Harmi vaan ettei kerännyt semmoisia mistä olisin itse pitänyt, vaan sellaisia jotka hänen mielestään ovat hyviä ja hienoja :/
Niitäpä onkin hauska säilytellä kaapissa kun muutenkaan ei kaappitilaa ole lainkaan liian paljon.
en viel mutta kiva idea