Keräättekö lapsillenne astiasarjaa?
Minulle aikoinaan kerättiin, ja astiat ovat kovassa käytössä nyt perheellisenä (vaikka silloin lapsena/teininä tuntui typerältä saada lautasia ja kuppeja..). Mitä astiasarjoja keräilette? Onko Arabialla mitään mikä voisi sopia pojalle?
Kommentit (31)
Voi sinä ihana 23-vuotias nuori ihminen. Persoonallisuus ei kyllä löydy astioista. Jos nyt kerää nuorelleen jotain vaikkapa valkoista Teemaa, siihen on helppo myöhemmin liittää muiden sarjojen kulhoja , kuppeja yms. Sitten voi kuitenkin käydä niin , että se poika jolle on ne Teemat kerätty, löytää sinun kaltaisesi tyttöystävän ja äiti saakin sitten ottaa Teemat takaisin lapsuudenkotiin kun ne eivät tyttöystävälle kelpaa. Mutta niinhän voi tehdä, tai nuoripari voi vaikka myydä astiat joita eivät enää tarvitse.
Itse en vaan koskaan voisi käyttää mitään kuviollisia astioita. Me ihmiset kun ollaan niin erilaisia. Toiset miettii miten erottua joukosta , toiset vaan elää sellaista elämää ja sellaisten tavaroiden keskellä jotka tuntuvat omaan sieluun sopivilta.
Kyllä minulla on pysynyt maku aika samana siitä kun 16-vuotiaana äidille sanoin mitä sarjaa haluaisin itselleni kerättävän, se on 24h. Astiat on valkoisia , mutta olen nyt ostanut itse värikkääitä salaattikulhoja ja kuppeja piristeeksi. Erityisesti pidän sarjan kahvikupeista ja lautasista, niiden muoto on mieluisa.
Mulle kerättiin pentikin sinistä inkivääriä. Harmi kun valmistus on lopetettu, kun olen vahingossa rikkonut yhden pastalautasen ja yhden ruokalautasen. Kuppeja minulle ei ehditty ostamaan kuin kaksi ja niitä neliskanttisia lautasiakin on vain kaksi. :/
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:48"]Voi sinä ihana 23-vuotias nuori ihminen. Persoonallisuus ei kyllä löydy astioista. Jos nyt kerää nuorelleen jotain vaikkapa valkoista Teemaa, siihen on helppo myöhemmin liittää muiden sarjojen kulhoja , kuppeja yms. Sitten voi kuitenkin käydä niin , että se poika jolle on ne Teemat kerätty, löytää sinun kaltaisesi tyttöystävän ja äiti saakin sitten ottaa Teemat takaisin lapsuudenkotiin kun ne eivät tyttöystävälle kelpaa. Mutta niinhän voi tehdä, tai nuoripari voi vaikka myydä astiat joita eivät enää tarvitse.
Itse en vaan koskaan voisi käyttää mitään kuviollisia astioita. Me ihmiset kun ollaan niin erilaisia. Toiset miettii miten erottua joukosta , toiset vaan elää sellaista elämää ja sellaisten tavaroiden keskellä jotka tuntuvat omaan sieluun sopivilta.
[/quote]
Miksi otat noin henkilökohtaisesti? Pointtini nyt vaan oli se, että ensinnäkin kannattaa kysyä siltä lapselta mitä se haluaa, eikä ensimmäisenä av-palstalta. Ja toisekseen perustelin sitä miksi Teemaakin kannattaa harkita, vaikka se kaikille ensimmäisenä tulee mieleen.
Ja "kaltaiseni tyttöystävän", säpäs nyt henkilökohtaiseksi menet. Enpä taida viitsiä tästä aiheesta enempää keskustella jos tasosi on tuo.
En ole varsinaisesti kerännyt, mutta lapset ovat saaneet ottaa kotoa mukaansa mieleisiään. Ehkä se uusi asunto tuntuu jotenkin kodikkaammalta, kun on jotain kotoa, eikä ensimmäisessä opiskelijakämpässä paljon astioita tarvitakaan.
Minulle kerättiin Teemaa, paljon enemmän astioista on ollut hyötyä kuin siitä, että olisin saanut vielä enemmän pölyä kerääviä krumeluureja kultakoristeltuja koriste-esineitä. Koriste-esineet ovat päätyneet jo aikoja sitten kirppikselle, astiat on kovassa käytössä päivittäin. Viimeisimmät Teemat olen saanut sukulaisilta vielä häälahjaksi.
Minusta ruoka näyttää vaan parhaimmalta valkoisilla lautasilla, ja siksi löytyy enimmäkseen juuri valkoisia astioita. Ne "persoonalliset" kuviolliset lautaset on usein ainakin mun silmään yksinkertaisesti vain rumia ja levottoman näköisiä, ja siksi ostan näitä persoonattomia valkoisia. Joitakin värillisiä juttuja löytyy, joilla silloin tällöin piristän kattausta, samoin laseja löytyy eri värisiä ja mallisia. Makuasioitahan nämä, mutta luulenpa että valkoisten astioiden ostaminen ei muillakaan ole vain tylsää ja turvalliseen tyytymistä, vaan siitä että oikeasti tykkää niistä enemmän kuin värillisistä tai kuviollisista.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:05"]Enpä taida viitsiä tästä aiheesta enempää keskustella jos tasosi on tuo.
[/quote]
Sanoo ihminen, joka aloittaa sanalla HYI ja arvostelee toisten valintoja.
Miksi itse otit aiheen niin tunteella?
(en ole tuo, jolle aiemmin kommentoit)
Minä sain jo 2vuotiaana ensimmäiset astiat lahjaksi, olivat ahkerassa käytössä vielä silloin kun ei ollut tiskikonetta, ne kun ovat sellaisia mistä kuva lähtee jos koneessa pesee. Oma lapsi on alle kouluikäinen ja hän tietää tasan tarkaan mitkä lautaset ja kupit ovat hänen ja rakastaa niitä, ovat vähän eri sarjoja mutta sävyiltään sopivat toisiinsa.
Minä olen ollut koko elämäni voimakkaasti leimautunut yhteen väriin, lapsellani on 3 väriä jotka ovat aivan häntä enkä oikein usko että hänellä maku kovinkaan paljoa muuttuu. Jos kuitenkin käy niin että hänellä maku muuttuu, saa tehdä niille astioille mitä haluaa tai voin ottaa ne takaisin lapsenlapsia odottamaan mummola-astioiksi.
Mielestäni Teema mustana ja valkoisena on hyvä keräilyn pohja. Sitä kokoelmaa voi kasvattaa mielensä mukaan ja muumi mukit ja lautaset käyvät siihen :)
Ja tuon persoonattomuudenhan varmaan aiheuttaa se, että kysytään näiltä 15vee tytöiltä ja pojilta, että mitä ne haluaa kerätä. Mitä muuta ne osaa vastata kuin jotain tuollaista tuttua ja turvallista Teemaa ja KoKoa. Ei noissakaan tietysti sinänsä mitään vikaa, ja jokuhan oikeasti voi tykätä noista tosissaan. Mutta jos sitä astiasarjaa kerätään se 5 vuotta, niin voishan siihen panostaa vähän enemmän, esim etsiä niitä vanhoja klassikoita. Sen Teema-sarjan saa kokoon yhden marraskuun aikana kauppojen joulutarjouksista.
Ps. Jos niiden Teema kuppien ja kippojen pohjassa ei lukis "arabia", niin kuinkahan suosittuja ne olin muotokieleltään ja tyyliltään? Vai meniskö sittenkin Ikea ohi hinnallaan. Samanlaisiahan ne on. Ja olen samaa mieltä, että ei se laatukaan enää kauheasti eroa. Samoissa halpamaissahan niitä tehdään.