Ikä ei lihotakkaan, sanoo uusi tutkimus. Mistä nyt
Mistä nyt keksitään uusi syy lihomiselle ?
Kommentit (70)
Ehkäpä lihavuusgeeni on horrostilassa ihmisen elimistössä tämän nuoruusvuosina, mutta aktivoituu joskus 30 ikävuoden paikkeilla.
Kilo vuodessa tekee 30kg 30 vuodessa. Näuhhän se tapahtuu usein, vähän syödään liikaa ja totutaan pikkuhiljaa uuteen painoon. Melkein kaikki 50-60v painaa reilusti enemmän kuin 20kg ja mitään erittäin pätevää syytä ei ole paitsi liika syöminen (pelkästään). Nämä tutut puolustelut ei vakuuta, esim. kilpirauhasen liikatoiminta nostaa painoa, kunnes sopiva lääkitys on saatu hoitotasolle, ei enää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä lihavuusgeeni on horrostilassa ihmisen elimistössä tämän nuoruusvuosina, mutta aktivoituu joskus 30 ikävuoden paikkeilla.
Lihavuusgeeni?
Joskus luin, että luonnostaan laihat ihmiset liikkuvat enemmän jopa paikallaan ollessa. Jalan naputtelua ja muuta. Pysyvätkö nuoret laihoina koska ovat levottomampia?
Vierailija kirjoitti:
Kilo vuodessa tekee 30kg 30 vuodessa. Näuhhän se tapahtuu usein, vähän syödään liikaa ja totutaan pikkuhiljaa uuteen painoon. Melkein kaikki 50-60v painaa reilusti enemmän kuin 20kg ja mitään erittäin pätevää syytä ei ole paitsi liika syöminen (pelkästään). Nämä tutut puolustelut ei vakuuta, esim. kilpirauhasen liikatoiminta nostaa painoa, kunnes sopiva lääkitys on saatu hoitotasolle, ei enää sitten.
Hyvähän se on, että painaa enemmän kuin 20kg.
Yksittäinen tutkimus ei kesää tee eikä kumoa täysin aiempaa tutkimustietoa asiasta.
Vähän epäilyttää. Kehonkoostumus muuttuu siinä mielessä vanhemmiten, että ikääntyessä lihasmassa katoaa nopeammin. Olemassa oleva lihas taas kuluttaa kaloreita enemmän kuin kuin puuttuva lihas (tai läski). Tietysti lihaskuntoharjotteilla voi ehkäistä lihasmassan vähenemistä, eli siinä mielessä elintapakysymys.
Ja nyt ihan vasta tutkimus että aineenvaihdunta ei hidastu niin paljoa että selittäis lihomiset.
Alkaa pian loppumaan asiat mitä syytellä, siis muutakuin omaa passiivisuutta ja ruokavaliota.
Vaihdevuodet vaikuttavat unen laatuun ja määrään, huonontaa sitä. Liian vähäinen uni lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet vaikuttavat unen laatuun ja määrään, huonontaa sitä. Liian vähäinen uni lihottaa.
Vain jos antaa periksi sen aiheuttamille syömishimoille. Itse taistelin painoni kanssa pitkään ja ajattelin lopulta, että koska unettomuuteni on kroonista ja nukun vain 3-4 h vuorokaudessa sen takia, ei taida voida mitään painolle.
No, sitä painoa vaan kertyi lopulta 117 kg ja sydänverisuoni meni tukkoon ja piti tehdä pallolaajennus. Lääkäri sanoi että nyt on mun viimeinen tilaisuus laihtua, en elä kauaa jos jatkan kuten ennen koska niiitä suonia tulee menemään enemmänkin tukkoon mun elintavoilla. Kaikki asiat oli mua vastaan: vaihdevuodet päällä, kova stressi töissä, se ainainen unettomuus, mies jätti... Mutta koska motivaatio oli ihan mieletön koska siellä sairaalapedillä tajusin ihan konkreettisesti että olen lähellä kuolemaa ja että haluan vielä elää, niin olen laihtunut 38 kg tuosta painosta.
No miksi sitten 90 prosenttia ihmisistä (myös miehet) tanakoituu vaihdevuosi-iässä, jos iällä ei ole merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastoin. Huono nukkuminen laihduttaa.
Jaa-a.
Olen itse vaihdevuosi-ikäinen, ja kyllä minun pitää nykyään katsoa, mitä syön. Pysyn normipainoisena vain tarkastelemalla ruokiani. Nuorena vedin suklaalevyjä monta kertaa viikossa ollen hoikka.
Äitini on 82 v ja syö hyvin vähän. Hän on normaalipainoinen, ja vähentää syömistään koko ajan. Syö ehkä kolmanneksen vähemmän kuin minä. Paino pysyy samana.
Edesmennyt isoäitini kuoli 90+-vuotiaana aika tanakkana. Ja hän söi lopussa puolikkaan kotiruoka-annoksen ja yhden leivän.
En usko pätkääkään, etteikö ikä vaikuttaisi.
Jännä! Lopultakin joku viitsinyt tutkia.
Olen omakohtaisesti tiennyt tuon jo pitkään. Paino ja kuntokin likimain sama nyt 65+iässä kuin noin 25 iässä. Oma aktiivisuus vaikuttaa ja se että pysyy terveenä eli huolehtii siitä, ettei rapistu ja saa kerättyä kaikkia elintasosairauksia, esim ravintoköyhän ruoan kautta.
Siis kyllähän vanhemmiten ns cellural turnover hidastuu. Tästä syystä iho ei uusiudu kuten ennen, joten tulee ryppyjä, sekä esimerkiksi syöpiä kehittyy helpommin, kun kehon puolustajasolut ei yhtä tehokkaasti tuhoa ja vie pois syövän alkuja eli epänormaalisti lisääntyviä soluja. Tässä mielessä aineenvaihdunta eittämättä hidastuu, vaikka energiankulutus elimistössä pysyvät samana.
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäilyttää. Kehonkoostumus muuttuu siinä mielessä vanhemmiten, että ikääntyessä lihasmassa katoaa nopeammin. Olemassa oleva lihas taas kuluttaa kaloreita enemmän kuin kuin puuttuva lihas (tai läski). Tietysti lihaskuntoharjotteilla voi ehkäistä lihasmassan vähenemistä, eli siinä mielessä elintapakysymys.
Kyllä kyllä. Lisäksi myös rasvakerrokseen liittyvä aineenvaihdunta tapahtuu siis solutasolla, ja ihmisen solut toimivat huonommalla teholla vanhempana. En nyt osaa tieteellisesti tätä selittää mutta minusta käy järkeen, että elimistö ei yhtä tehokkaasti poista turhaa rasvaa ja myrkkyjä, joten kerrosta jää. Myös evolutiiviselta kannalta, kun ihminen vanhenee hänen "kannattaa" (luolamiesaikana) kerryttää varakerrosta, sillä hän on tehottomampi ravinnonhankkija, herkempi saamaan sairauksia ym jolloin rasvan keräyksestä on enemmän hyötyä seuraavan katastrofin varalta.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäinen tutkimus ei kesää tee eikä kumoa täysin aiempaa tutkimustietoa asiasta.
Mutta klikkiotsikkoja se tuottaa.
Vanheneminen lihottaa siitä syystä, että ihminen hidastuu. Ei liiku enää niin paljon kuin nuorena ja siksi myös aineenvaihdunta on hitaampaa vaikka se itsessään ei hidastuisi. Eli jos jatkaa liikkumista samassa määrin kuin nuorena ja lapsena, niin aineenvaihdunta pysyy samana. Mutta yleensä näin ei ole, vaan sohvaperunoituu. Aineenvaihdunta on elimistön liikkumisen määristä riippuvainen. Sen lisäksi siihen vaikuttaa hormonit, jotka naisilla romahtaa 40-50 vuoden iässä. Miehillä muutos on hitaampi. Tutkimustulos on oikea, mutta se selitetään mutkat suoristaen.
Vaikka kuinka olisi nälkä niin ei tarvitse ahtaa ruokaa niin että lihoo. Jokainen kestää näläntunnetta.