Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikä ei lihotakkaan, sanoo uusi tutkimus. Mistä nyt

tutkittava
20.08.2021 |

Mistä nyt keksitään uusi syy lihomiselle ?

https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivisuus vähenee iän myötä ja ehkä herkut maistuvat enemmän kuin nuoremmilla.

Jaa? Mulla oli toisinpäin mutta painoa on silti enemmän nyt. Ennen en edes pystynyt lihomaan.

Vierailija
22/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten aineenvaihdunnat ovat keskenään erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistetään suomeksi;

Ihmisen aineenvaihdunta ei juurikaan muutu ikävälillä 20-60 vuotta, tutkitusti. Mainitun tutkimuksen tulokset tulivat maailmalla ulos jo paljon ennen tätä IS-uutista. Eli ne mammoille kertyneet 50kg ylijäämää eivät johdukaan "aineenvaihdunta-ongelmista", joka ei ole uutinen kenellekään muulle kuin heille itselleen. Muuthan tiesivät sen jo ennestään.

Ok, eli voisin vetää edelleen näin viisikymppisenä karvakäsipizzan ja kebabbia sixpäkillä päivässä kuten nuorena enkä lihoisi. Enpä usko.

Vierailija
24/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele tilanne: joudut autiolle saarelle ja ainoa mitä teet on etsiä ravintoa kävellen ympäri saarta. Se ruoka on jotain pajunoksia.

Veikkaappa lihotko vai laihdutko? Sanotaan että olet saarella noin 14 vrk.

Vierailija
25/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkkeet lihottaa, miksei niitä anneta köyhien maiden nälkäänäkeville? Problem solved

Kun ihminen tarvitsee elääkseen ravintoaineita eikä suurta rasvamäärää kehossa. Vaikka jotain turvotusta ja rasvakerrosta kehittyisi lääkkeistä, niin laadullinen aliravitsemus on silti olemassa. Ja lääkkeet lihottaa joskus sitä kautta, että aiheuttavat pahoinvointia, johon välipalat helpottaa, tai näläntunteen lisääntymistä ja liiallista ruokahalua. Se jolla ruokaa ei ole, voi voida vaikka kuinka pahoin ja olla vaikka kuinka nälkäinen, mutta ruualla ei voi näitä sivuvaikutuksia hillitä.

Jos lääke aiheuttaa jatkuvaa hillitöntä nälkää, niin kyllä sitä ruokaa vaan tulee vedettyä enemmän jos mahdollisuus on. Ihan turha syyllistää lääkkeen käyttäjää siitä. Toki sitä toivoisi että jokaiselle voitaisiin vaihtaa sellainen lääke joka ei sitten lihota. Tiedän ihmisiä jotka ovat esim Seroquel lääkityksellä nälkäisiä ja vetävät kolme suklaapatukkaa kerralla. Normaalisti tuollainen ällöttää ja lääkkeen käytön loputtua on jääneet pois mieliteot.

Vierailija
26/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistetään suomeksi;

Ihmisen aineenvaihdunta ei juurikaan muutu ikävälillä 20-60 vuotta, tutkitusti. Mainitun tutkimuksen tulokset tulivat maailmalla ulos jo paljon ennen tätä IS-uutista. Eli ne mammoille kertyneet 50kg ylijäämää eivät johdukaan "aineenvaihdunta-ongelmista", joka ei ole uutinen kenellekään muulle kuin heille itselleen. Muuthan tiesivät sen jo ennestään.

Ok, eli voisin vetää edelleen näin viisikymppisenä karvakäsipizzan ja kebabbia sixpäkillä päivässä kuten nuorena enkä lihoisi. Enpä usko.

https://science.sciencemag.org/content/373/6556/808

Tärkein tulos oli se, että 20–60-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 40–60. Tutkimuksen mukaan sukupuolten aineenvaihdunnan nopeuden eroista ei löytynyt todisteita.

Vierailija
27/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti sitä vaan ei tullut parikymppisenä harrastettua lainkaan liikuntaa, kaloririkas roskaruoka tai 200 gramman sipsipussi illassa ei ollut mikään ongelma. Nyt hikiliikuntaa 6 tuntia viikossa läpi vuoden ja liha-kasvispainotteisella ruoalla, että paino pysyy edes vakiona. Fyysinen kunto on toki paljon parempi, mikä tarkoittaa, että normaalit päivän askareet eivät fyysisesti juurikaan rasita. 

Vierailija
28/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ikä lihottaisi? Kuka niin on edes väittänyt?

Esimerkiksi minun kokenut lääkärini, joka on tutkinut vaihdevuosilihomista mm.

Tyhmä kommentti!

Vierailija
29/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ikä lihottaisi? Kuka niin on edes väittänyt?

Esimerkiksi minun kokenut lääkärini, joka on tutkinut vaihdevuosilihomista mm.

Tyhmä kommentti!

Vaihdevuodet aiheuttavat sen, että hormonitoiminnan hiipuessa lihasmassa alkaa huveta ja sen ylläpitämiseksi saa tehdä entistä enemmän töitä. Lihakset kuluttavat enemmän kuin rasvakudos. Kun lihasmassaa on vähemmän, energiankulutus laskee eli pitäisi syödä vähemmän, jos ei halua painon nousevan. Mutta jos lihasmassa vakioidaan, ovat 50- ja vaikka 20-vuotiaan aineenvaihdunta tilastollisesti samalla tasolla.

Vierailija
30/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ikä lihota. Ei myöskään vaihdevuodet tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

Tai sitten minä olen poikkeus. Epäilen kyllä kovasti.

T. Vaihdevuodet, kilpirauhasen vajaatoiminta ja keski-ikäinen nainen, juuri laihduttanut - 50 kg.

Toisilla on suurempi alttius lihoa, vaikka söisi ihan saman verran kuin joku toinen vastaavan pituinen ja muutenkin samanlainen esim. iän ja sukupuolen mukaan. Mutta tulit tänne nostamaan itseäsi muiden yläpuolelle.

Niin ne geenit…

Vierailija
31/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt tuon koko ajan. Pieni suklaapatukka on syyllinen.

Vierailija
32/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkkeet lihottaa, miksei niitä anneta köyhien maiden nälkäänäkeville? Problem solved

Kun ihminen tarvitsee elääkseen ravintoaineita eikä suurta rasvamäärää kehossa. Vaikka jotain turvotusta ja rasvakerrosta kehittyisi lääkkeistä, niin laadullinen aliravitsemus on silti olemassa. Ja lääkkeet lihottaa joskus sitä kautta, että aiheuttavat pahoinvointia, johon välipalat helpottaa, tai näläntunteen lisääntymistä ja liiallista ruokahalua. Se jolla ruokaa ei ole, voi voida vaikka kuinka pahoin ja olla vaikka kuinka nälkäinen, mutta ruualla ei voi näitä sivuvaikutuksia hillitä.

Jos lääke aiheuttaa jatkuvaa hillitöntä nälkää, niin kyllä sitä ruokaa vaan tulee vedettyä enemmän jos mahdollisuus on. Ihan turha syyllistää lääkkeen käyttäjää siitä. Toki sitä toivoisi että jokaiselle voitaisiin vaihtaa sellainen lääke joka ei sitten lihota. Tiedän ihmisiä jotka ovat esim Seroquel lääkityksellä nälkäisiä ja vetävät kolme suklaapatukkaa kerralla. Normaalisti tuollainen ällöttää ja lääkkeen käytön loputtua on jääneet pois mieliteot.

Ymmärrät varmasti, että tuossa yhtälössä ruoka lihottaa. Lääke saattaa kiihdyttää ruokahalua. Mutta lääke itsessään ei lihota.

Vierailija
33/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammojen painonhallinnassa ei ole mitään muuta ongelmaa kuin oma kiistaton uskonsa siihen miten oma ylipaino kertyy. Ihan siitä riippumatta onko sillä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Moisen viihdearvo on onneksi aina rajaton ;)

Vierailija
34/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin vaihdevuosi-iässä 27 kg eikä tehnyt heikkoakaan.

Vierailija
35/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kroppa saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, lihottaa. Iästä riippumatta on mahdotonta lihoa, mikäli kroppa kuluttaa enemmän energiaa kuin siihen syydetään. Se on yksinkertaisesti fysiikan lakien vastaista.

Vierailija
36/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole huomannut lihonneeni. Ikää 52 ja 170/55

Vierailija
37/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena olin laiha, koska makuaistini ei ollut vielä kehittynyt. Pystyi helposti olemaan koko viikonlopun syömättä, kun tarjolla oli vain inhokkiruokia.

Vierailija
38/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Vaihdevuodet, kilpirauhasen vajaatoiminta ja keski-ikäinen nainen, juuri laihduttanut - 50 kg.

Mikään noista ei aiheuttanut sinulle painonnousua, mutta silti sinulla oli 50kg laihdutettavaa. Perin merkillistä :D

Vierailija
39/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään noista ei aiheuttanut sinulle painonnousua, mutta silti sinulla oli 50kg laihdutettavaa. Perin merkillistä :D

Pointti olikin se, että sain painon ihannelukemiin juuri siinä iässä, jonka pitäisi päinvastoin lihottaa. Niillä sairauksilla, jotka mammojen mielestä estävät laihtumisen. Väänsinkö tarpeeksi rautalangasta, vai vieläkö pitää tavuttaa?

Vierailija
40/70 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syy keksitään? No minä ainakin lihon koska syön liikaa makeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi