20-vuotias nukkuu isänsä vieressä
Mulla on itseäni reilusti nuorempi pikkuveli, joka on nyt ottamassa ensiaskelia itsenäistymisen suuntaan. Muutti joku aika sitten omaan osoitteeseen, josta on muutama kilsa lapsuuskotiin.
Nyt vaikuttaa kuitenkin olevan niin, että veli menee öiksi lapsuuskotiin ja nukkuu siellä parisängyssä isänsä kanssa. Vanhempien toimesta häntä ei itsenäistymiseen mitenkään patistella tai välttämättä edes kannusteta. Varsinkin äiti suorastaan roikkuu pojassaan kiinni ja haluaa pitää tämän lähellään jonkinlaisena omaishoitajanaan, kun on itsensä saanut siihen kondikseen, ettei pysty kunnolla edes kävellä.
Kysymys kuuluu, että onko se ok isosiskon ominaisuudessa koittaa lempeästi puuttua tilanteeseen? Koittaa se veli saada asumaan sinne omaan osoitteeseensa, irti isästä ja äidistä? Hänellä alkaa kohta ammattikorkeakoulukin, tuskin kukaan hänen luokalta enää vanhemman kanssa nukkuu samassa sängyssä - eikä ole nukkunut enää vuosiin.
Ja tämä ei tosiaan ole mikään provo, vaan ihan todellinen juttu. Vanhemmillani on mielenterveys- ja päihdeongelmia. Toivoisin, että veli saisi koulut käytyä kunnialla ja repisi itsensä vanhempiemme elinpiiristä irti.
Kommentit (6)
JOHANNA PRKL! TÄNNEKKÖ KAIKILLE PITI AVAUTUA JA KERTOA MINUN PAINOSTA!?!?
Pidä näpit irti, hän on MINUN lapseni ja minä saan tehdä mitä minä haluan hänellä!!!
Koita jos menisit itse sinne parisänkyyn ensin niin silloin sinne mahtuisi enää isä tai veli. Näin veli vieroittuu pakosta.
Osta uniriepu, johon keräät iskän vuoteen hajuja.
Oisko tähän jollain jotain fiksua sanottavaa? AP
Onko tähän ihan ok puuttua ja ohjata veli vaikka vähän väkisin itsenäistymään?
Tilannehan on myös se, että kun veli viettää aikaansa vanhempien luona, hänen vaatteet haisevat aivan hirveältä. Talo on ihan uskomaton läävä. Veljeä ei ole koskaan opetettu esimerkiksi normaalin ihmisen vaatehuoltoon ja vaatteensa ovat välillä aivan hirveitä, rikkinäisiä riepuja. Yhteen väliin kulki amiksesta ilmaiseksi saadut turvakengät jalassa, kun vanhemmat ei vaivautuneet hänelle kenkiä ostamaan (tämä siis kun oli vielä alaikäinen).
Myös veljen ulkoinen habituskin ja hygieniaosaaminen kaipaisi puuttumista, mutta en tiedä, kuinka sen tekisin ilman, että veli nolostuu tai loukkaantuu.
Itse olen kasvanut lastensuojelun hoivissa ja saanut sieltä eväät elämään.
Auttaako tuohon mikään lempeä puuttuminen?