Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa teinit tekemään kotitöitä?

Luurit aina kädessä
20.08.2021 |

Asun puolisoni ja hänen teini-ikäisten lastensa kanssa. Lapsilta ei ole koskaan vaadittu mitään joten kotitöiden teettäminen on ikuinen riidan aihe. En jaksaisi paapoa heitä kuin täysihoitolassa ja siivota jälkiä, mutta mikään puhe tai käsky ei mene perille, kun eivät vaan ”jaksa” viedä roskia tai laittaa astioita koneeseen. Rahakaan ei motivoi eli olen siis jo kokeillut maksaa siitä että veisivät sen roskapussin edes joskus.

Olen myös yrittänyt jättää itsekin heidän jälkensä siivoamatta että tajuaisivat millainen kaaos kotiin tulee hetkessä kun astiat jäävät haisemaan ja roskat tursuavat pitkin ja poikin, mutta ei mitään reaktiota. Menetän vaan itse hermoni kun en kestä turhaa kaaosta vaan mielestäni sotkut pitää siivota heti. Niinpä päädyn silti aina itse korjaamaan likapyykkejä ja miljoonaa maitolasia sieltä ja täältä, kun ne eivät kävele itsekseen pesuun.

Lasten vanhempi ei tilanteeseen puutu ja häntä ei haittaa vaikka olisi hirveä siivo. Olen sanonut että minä en kestä sotkua mutta hän ei ehkä tajuakaan miten paljon siivoan lastensa jälkiä että viihtyisin kodissamme.

Millä kiristys-, uhkailu- tai lahjontakeinoilla olette saaneet teinit tekemään kotitöitä edes vähän?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi siivoamaan toisten jälkiä. Eikö lasten vanhempi tee myöskään mitään? Siivoatko senkin jäljet? Ei tulis mulla mieleen. Lähe nyt omaan asuntoon, hoida suhdetta muulla tavoin. Sinulla on oikeus siistiin, puhtaaseen kotiin.

Vierailija
22/43 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit saa tekemään kotitöitä aloittamalla kymmenen vuotta aikaisemmin. Jos vasta teini ikäisenä aletaan vaatimaan niin unohda koko juttu... Se peli on jo hävitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15v siivoaa kun sanon että nyt tää nurkka siistiksi, vartti aikaa ja jos ei oo valmista, puhelin lähtee. Pyynnöstä tiskaa ja vie roskat muutaman kerran viikossa, muutaman kerran kuussa imuroi. Roskia levittelee omaan nurkkaansa (isosta olohuoneesta puolet rajattu hälle ikiomaksi huoneeksi) ja siellä on omenankarojensa keskellä välillä päiväkausia. Vaatteet tuo pesuun kun ilmoitan että nyt pesen sen ja sen väristä pyykkiä, viis minsaa ja kone käy, likaiset tänne. Jos ei tee kuten pyydän, otan puhelimen pois. Viimeksi piti ottaa viime talvena. Olemme puhuneet asiasta paljon ja tietää että minusta kommunikaation rajoittaminen eli puhelimen vieminen on vihoviimeinen asia mutta teen sen jos omaa päätyä ei hoideta. Varsin vapaasti saa arjessaan olla. Selkeä ja välitön seuraus jos ei tee tuota minimiä jälkiensä eteen.

Sinun tilanteessasi muuttaisin pois. Kuulostaa ihan hirveältä.

Vierailija
24/43 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on isän asia. Ei sonun.

Eli aloittajan pitäisi vain kiltisti passata omassa kodissaan muita siellä asuvia ?

Ei vaan sanoa sttä lähtee jos isä ei siivoa tai saa asiaa sovittua lastwnsa lanssa

Ei ole oikein aikuismainen tapa hoitaa asioita. 

No on.

Vieraille lapsille rutiseminen ja netissä mariseminen ja uhriutuminen ei ole

Ehkä siitä johtuu erojemme suuri syy, että ei edes yritetä sopia asioita vaan lähdetään vaan.

ja joo, ei tämä palstailu kyllä mitään järkevää ole, siinä olet täysin oikeassa. 

Ei ole sopiminen johtamut mihinkään.

Hoooo, tämä. Itse sain karmean sielunvamman kun elin valesopijan kanssa. Juu juu, tehdään näin. Ja ketut tehtiin. Masennuin vuosiksi. Valitkaa taistelunne mutta käykää ne ja voittakaa myös.

Vierailija
25/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin teininä sikaillut ihan hirveästi, jos olisi ollut pienikin toive, että sillä tavalla äitipuoli saadaan häipymään.

Vierailija
26/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhempi siivoaa lastensa sotkut itse, tai laittaa lapset itse siivoamaan. Näin meillä on toimittu, ja toiminut jotenkuten. Sen sijaan teiniä ei saa mikään ilve siivoamaan äitinsä luona, vaikka meillä, eli isänsä luona siivoaa nurisematta lähes aina. Ollaan teinin kanssa tästä juteltu, ja hänen kantansa on se että hän siivoaa sitten kun äitinsä muuttaa omia toimintatapojaan. Eli teini siivoaa sitten kun hänen mielestään on sen aika, ei käskystä, omalla tavallaan, eli esim. musiikkia kuunnellen samalla, pikkuhiljaa, eikä hikihatussa siinä vauhdissa kun äiti määrää. Hän laittaa valitsemallaan tavalla esim. huoneensa järjestyksen, ja jos yhtään neuvoa kuuluu selän takaa niin imuri/moppi/ jää siihen paikkaan ja äiti on hyvä ja siivoaa itse loppuun. Kyseinen teini on aina joutunut osallistumaan kodin ylläpitoon molempien luona, joten kyse ei ole siitä ettei ole oppinut pienestä pitäen.

Kannattaa siis myös miettiä  voisiko itse olla syypää siivottomuuteen.

Vierailija
27/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pyydä perhe yhdessä pöydän ääreen ja kerro ongelma. Pyydä kaikilta ehdotuksia miten asia ratkaistaan. Jos ehdotukset ovat tyyliin sinä siivoat koska haluat että on siistiä tai meitä ei kiinnosta niin tilanne lienee toivoton että voisitte jatkaa yhdessä kaikki hyvillä mielin.

2. Kompromissit eli voitko sinä tinkiä jostain. Esim teinien huoneissa et käy etkä pakota siivoamaan huoneitaan kuin kerran kuussa (ettei tule haju/ötökkä/pintamateriaali vahinkoja). Jos muut lupaavat sitten siivota jälkensä keittiössä ja olkkarissa. Ja kohtuulliseen siisteyteen ei voi vaatia matonhapsujen järjestelyä ym.

3. Jos sopua ei löydy eikä edes yritystä niin muuttakaa asumaan erilleen ja jatkakaa seurustelua niin.

Vierailija
28/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 15v siivoaa kun sanon että nyt tää nurkka siistiksi, vartti aikaa ja jos ei oo valmista, puhelin lähtee. Pyynnöstä tiskaa ja vie roskat muutaman kerran viikossa, muutaman kerran kuussa imuroi. Roskia levittelee omaan nurkkaansa (isosta olohuoneesta puolet rajattu hälle ikiomaksi huoneeksi) ja siellä on omenankarojensa keskellä välillä päiväkausia. Vaatteet tuo pesuun kun ilmoitan että nyt pesen sen ja sen väristä pyykkiä, viis minsaa ja kone käy, likaiset tänne. Jos ei tee kuten pyydän, otan puhelimen pois. Viimeksi piti ottaa viime talvena. Olemme puhuneet asiasta paljon ja tietää että minusta kommunikaation rajoittaminen eli puhelimen vieminen on vihoviimeinen asia mutta teen sen jos omaa päätyä ei hoideta. Varsin vapaasti saa arjessaan olla. Selkeä ja välitön seuraus jos ei tee tuota minimiä jälkiensä eteen.

Sinun tilanteessasi muuttaisin pois. Kuulostaa ihan hirveältä.

Aivan hirveää toimintaa. Kokeilepa seuraavalla kerralla mennä ihan vain sanomaan että annatko nyt ne vaatteet kun kone lähtee 5 min päästä pyörimään. Pesen siinä samalla vinunkin vaatteesi ettei käy niin että sinulla ei ole sitten puhtaita vaatteita kun niitä tarvitset. 

Lopeta nyt hyvä ihminen tuon ikäisen ihmisen uhkailu ja kiristys.

Vierailija
29/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikea se on tuossa kohtaa enää aloittaa. Meillä lapset on jo pienestä osallistuneet kaikkiin hommiin kotona (ja lastenlapsetkin parivuotiaasta) joten niistä on tullut normaalia elämää heille. Jokainen hoitaa oman osuutensa. 

Kyllä on ollut helppoa päästää lapset maailmalle kun tietää että on perustaidot hallussa! Sujuu siivoukset, pyykkäykset ja ruuanlaitot, ei mennä eineksillä eikä sipsukoilla. Viimeinen lähtee viikon kuluttua:) 

En siivonnut kotona koskaan, ja 18-vuotiaana kotoa lähdettyäni osasin tasan tehdä perunamuusia ja paistaa munakkaan. Ei ollut kertaakaan mitään ongelmaa kodin siisteyden tai ruuanlaiton kanssa. Sitten tiedän paljon heitä jotka ovat tehneet kotona vaikka miten paljon lapsena, mutta omassa asunnossa ei enää onnistukaan.

Vierailija
30/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan pitäisi vain kiltisti passata omassa kodissaan muita siellä asuvia ?

Ei vaan sanoa sttä lähtee jos isä ei siivoa tai saa asiaa sovittua lastwnsa lanssa

Ei ole oikein aikuismainen tapa hoitaa asioita. 

No on.

Vieraille lapsille rutiseminen ja netissä mariseminen ja uhriutuminen ei ole

Ehkä siitä johtuu erojemme suuri syy, että ei edes yritetä sopia asioita vaan lähdetään vaan.

ja joo, ei tämä palstailu kyllä mitään järkevää ole, siinä olet täysin oikeassa. 

Ei ole sopiminen johtamut mihinkään.

Hoooo, tämä. Itse sain karmean sielunvamman kun elin valesopijan kanssa. Juu juu, tehdään näin. Ja ketut tehtiin. Masennuin vuosiksi. Valitkaa taistelunne mutta käykää ne ja voittakaa myös.

tuollaiseen en tietenkään ketään kannusta ja ihan varmasti traumatisoi. Lähinnä ajattelin sitä, että harva liitto sellainen on jossa ei tule eteen vaikeuksia ja jos yhdessä ollaan sitouduttu olemaan , on niihin vaikeuksiin etsittävä ratkaisuja ja nimenomaan yhdessä. Itsellänikin on ollut ylä- ja alamäet ja myös meillä yritti teini kyllä kaikin tavoin osoittaa miehelleni, että tämä on liikaa. Nykyään ovat kyllä oikein läheiset ja aikuistuttuuaan lapseni on kiittänyt sitä, että mieheni jaksoi olla johdonmukainen ja aikuinen. Tuo ettei miehesi halua ap. Olla sun kanssa samaa rintamaa on kyllä kurja juttu ja hankaloittaa asiaa. Onko hän millään tavoin halukas korjaamaan asiaa?

Vierailija
31/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä asu puolison ja hänen lastensa kanssa. Ota oma asunto. Ja sitten myöhemmin uudelleen yhteen jos uskallat, kun ovat muuttaneet omaan kotiin tai aikaa kuluu. Toisaalta nuoriso vierailee pitkään vanhemmalla, vuosiakin. 

Tätähän ne nuoret tuolla käytöksellään yrittää.

Vierailija
32/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että maksaisit kotitöistä niin jätä maksamatta viikko/kuukausiraha/puhelinlasku jos eivät osallistu. Wifin salasana vaihtoon kans.

Äkkiäkös mies ostaa uuden liittymän ja perheessä wifi toimii taas.

Vierailija
33/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sanoa sttä lähtee jos isä ei siivoa tai saa asiaa sovittua lastensa lanssa

Muuten hyvä uhkaus, mutta kun ei toimi. Ap ei lähde minnekään.

Hän on ihan itse kiikuttanut kassinsa ja pussinsa iskämiehen kotiin ja tunkeutunut näin nuorten elämään. Hän on varmasti tiennyt mitä oli odotettavissa, mutta sinne se vaan piti mennä asumaan ja nyt hän haluaa kaiken muuttuvan mieleisekseen.

Vierailija
34/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät ajaa sut pois! Älä anna periksi!

Vierailija
35/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että maksaisit kotitöistä niin jätä maksamatta viikko/kuukausiraha/puhelinlasku jos eivät osallistu. Wifin salasana vaihtoon kans.

Äkkiäkös mies ostaa uuden liittymän ja perheessä wifi toimii taas.

Meinasitko, että ap alkaa vaihtamaan wifin salasanan? No jos hän sen maksaa, niin tietenkin silloin se on hyvin ok, mutta jos hän ei sitäkään kulua ole itselleen ottanut, niin sitä ei voi käyttää ilman isukin apua. Jos isukkia ei nuorten sotkut haittaa ja ilmeisesti omatkaan, niin viimeinen taloon muuttanut lähtee.

Vierailija
36/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhempi siivoaa lastensa sotkut itse, tai laittaa lapset itse siivoamaan. Näin meillä on toimittu, ja toiminut jotenkuten. Sen sijaan teiniä ei saa mikään ilve siivoamaan äitinsä luona, vaikka meillä, eli isänsä luona siivoaa nurisematta lähes aina. Ollaan teinin kanssa tästä juteltu, ja hänen kantansa on se että hän siivoaa sitten kun äitinsä muuttaa omia toimintatapojaan. Eli teini siivoaa sitten kun hänen mielestään on sen aika, ei käskystä, omalla tavallaan, eli esim. musiikkia kuunnellen samalla, pikkuhiljaa, eikä hikihatussa siinä vauhdissa kun äiti määrää. Hän laittaa valitsemallaan tavalla esim. huoneensa järjestyksen, ja jos yhtään neuvoa kuuluu selän takaa niin imuri/moppi/ jää siihen paikkaan ja äiti on hyvä ja siivoaa itse loppuun. Kyseinen teini on aina joutunut osallistumaan kodin ylläpitoon molempien luona, joten kyse ei ole siitä ettei ole oppinut pienestä pitäen.

Kannattaa siis myös miettiä  voisiko itse olla syypää siivottomuuteen.

Tässä on kyllä paljon hyviä pointteja. Mikään ei ärsyttänyt niin paljon teininä kuin se, että vanhempi (yleensä äiti) käskee siivoamaan juuri sillä sekunnilla kuin hän itse päättää ja sitten vielä siinä samalla arvostelee siivoustaitoja. Ei hirveästi tehnyt mieli siivota käskystä. Omaan kotiin muutettuani olen pitänyt asunnon aina hyvin siistinä, mutta se johtuukin siitä, että kukaan ei ole vieressä aikatauluttamassa siivoamista, vaan voi tehdä omassa tahdissa.

Vierailija
37/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittävät ajaa sut pois! Älä anna periksi!

Joo, ap on viekkaudella ja vääryydellä kämppään nokkansa tunkenut, joten hän on se, joka tämän taistelun pitäisi voittaa!

Vierailija
38/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhempi on vastuussa omista lapsistaan. Joko hän käskee lapsia tai hän itse siivoaa lasten jäljet.

T. Uusperheellinen

Vierailija
39/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin uhkaat katkaista nettiliittymän maksun. Tämä on ehkä paras.

Vierailija
40/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin uhkaat katkaista nettiliittymän maksun. Tämä on ehkä paras.

Ei ole, jos ap ei sitä muutenkaan maksa.