Miten saa teinit tekemään kotitöitä?
Asun puolisoni ja hänen teini-ikäisten lastensa kanssa. Lapsilta ei ole koskaan vaadittu mitään joten kotitöiden teettäminen on ikuinen riidan aihe. En jaksaisi paapoa heitä kuin täysihoitolassa ja siivota jälkiä, mutta mikään puhe tai käsky ei mene perille, kun eivät vaan ”jaksa” viedä roskia tai laittaa astioita koneeseen. Rahakaan ei motivoi eli olen siis jo kokeillut maksaa siitä että veisivät sen roskapussin edes joskus.
Olen myös yrittänyt jättää itsekin heidän jälkensä siivoamatta että tajuaisivat millainen kaaos kotiin tulee hetkessä kun astiat jäävät haisemaan ja roskat tursuavat pitkin ja poikin, mutta ei mitään reaktiota. Menetän vaan itse hermoni kun en kestä turhaa kaaosta vaan mielestäni sotkut pitää siivota heti. Niinpä päädyn silti aina itse korjaamaan likapyykkejä ja miljoonaa maitolasia sieltä ja täältä, kun ne eivät kävele itsekseen pesuun.
Lasten vanhempi ei tilanteeseen puutu ja häntä ei haittaa vaikka olisi hirveä siivo. Olen sanonut että minä en kestä sotkua mutta hän ei ehkä tajuakaan miten paljon siivoan lastensa jälkiä että viihtyisin kodissamme.
Millä kiristys-, uhkailu- tai lahjontakeinoilla olette saaneet teinit tekemään kotitöitä edes vähän?
Kommentit (43)
Meillä minä määrään teineille kotityöt. Ilmoitan esim. perjantaiaamuna, että tänään koulun jälkeen, pesette WC:t, imuroitte huoneet ja pyyhitte pölyt. Tytöt keskenään sopivat kuka tekee mitäkin. Periaatteessa voivat sopia vaikka, että jakavat hommat tai että toinen hoitaa kaiken tänään ja toinen ensi viikolla.
Vastuu on kuitenkin molemmilla. Jos nimittäin työn jälki ei ole riittävän hyvä, molempien viikkoraha jää maksamatta. Jos työ on jäänyt joltain osin tekemättä määräaikaan mennessä, ilman hyvää syytä, molemmat saavat rangaistuksen. Tällä tavoin molemmat valvovat myös toistensa tekemistä, koska siinä on ns. "oma pylly" vaarassa.
Vanhempien tehtävä on kasvattaa omat lapsensa. Meillä on ydinperhe eikä vastaavaa ongelmaa juuri ole. Siivoavat kun sanotaan ja jos ei tehoa niin sanotaan vähän kovempaa. Muuttaisin varmaan pois omaan kotiini jos olisi vastaava tilanne kuin ap:llä..