Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa teinit tekemään kotitöitä?

Luurit aina kädessä
20.08.2021 |

Asun puolisoni ja hänen teini-ikäisten lastensa kanssa. Lapsilta ei ole koskaan vaadittu mitään joten kotitöiden teettäminen on ikuinen riidan aihe. En jaksaisi paapoa heitä kuin täysihoitolassa ja siivota jälkiä, mutta mikään puhe tai käsky ei mene perille, kun eivät vaan ”jaksa” viedä roskia tai laittaa astioita koneeseen. Rahakaan ei motivoi eli olen siis jo kokeillut maksaa siitä että veisivät sen roskapussin edes joskus.

Olen myös yrittänyt jättää itsekin heidän jälkensä siivoamatta että tajuaisivat millainen kaaos kotiin tulee hetkessä kun astiat jäävät haisemaan ja roskat tursuavat pitkin ja poikin, mutta ei mitään reaktiota. Menetän vaan itse hermoni kun en kestä turhaa kaaosta vaan mielestäni sotkut pitää siivota heti. Niinpä päädyn silti aina itse korjaamaan likapyykkejä ja miljoonaa maitolasia sieltä ja täältä, kun ne eivät kävele itsekseen pesuun.

Lasten vanhempi ei tilanteeseen puutu ja häntä ei haittaa vaikka olisi hirveä siivo. Olen sanonut että minä en kestä sotkua mutta hän ei ehkä tajuakaan miten paljon siivoan lastensa jälkiä että viihtyisin kodissamme.

Millä kiristys-, uhkailu- tai lahjontakeinoilla olette saaneet teinit tekemään kotitöitä edes vähän?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi hankalalta tilanteelta, jos puoliso on sitä mieltä, että lapset saa vaan olla, eikä puutu siihen. 

Oletko koittanut luurien pois ottamista ? 

Vierailija
2/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kokeilemalla selviä, että mikä uhkaus tai rangaistus tepsii. Esimerkiksi luurien poisto ja aresti ovat keinoja joita monet teinien vanhemmat käyttävät. Paljon muitakin mahdollisuuksia toki on.

Tärkeää on se, että on johdonmukainen ja tarkkailee eri keinojen tehoa. Sekä ylipäätään asettaa selvät säännöt ja pitää huolen siitä, että rankaisee tuntuvasti jotta saatu rangaistus tehoaa hyvin ja pysyy teineillä mielessä pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on isän asia. Ei sonun.

Vierailija
4/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan pitäisi vain kiltisti passata omassa kodissaan muita siellä asuvia ?

Vierailija
5/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan pitäisi vain kiltisti passata omassa kodissaan muita siellä asuvia ?

Ei vaan sanoa sttä lähtee jos isä ei siivoa tai saa asiaa sovittua lastwnsa lanssa

Vierailija
6/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikea se on tuossa kohtaa enää aloittaa. Meillä lapset on jo pienestä osallistuneet kaikkiin hommiin kotona (ja lastenlapsetkin parivuotiaasta) joten niistä on tullut normaalia elämää heille. Jokainen hoitaa oman osuutensa. 

Kyllä on ollut helppoa päästää lapset maailmalle kun tietää että on perustaidot hallussa! Sujuu siivoukset, pyykkäykset ja ruuanlaitot, ei mennä eineksillä eikä sipsukoilla. Viimeinen lähtee viikon kuluttua:) 

Vierailija
7/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sanoa sttä lähtee jos isä ei siivoa tai saa asiaa sovittua lastwnsa lanssa

Ei ole oikein aikuismainen tapa hoitaa asioita. 

Vierailija
8/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaikka viikon reissuun niin ehkä he näkevät miten sotkevat.

Vierailija
9/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on.

Vieraille lapsille rutiseminen ja netissä mariseminen ja uhriutuminen ei ole

Vierailija
10/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset täytyy opettaa pienestä pitäen siisteyteen ja ylipäätään hyviin tapoihin ihan kielenkäytöstä ja ruokailutavoista lähtien.  Teinien opettaminen on jo hankalampaa, mutta puhe auttaa fiksuille nuorille.  Tässä tapauksessa ehdotan siivoojaa.  Ei voi olla niin, että yksi on niin kuin piikana toisille. Perheen dynamiikka kärsii.

Vierailija
11/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ikinä ollut tommosta ongelmaa🙄lapsille eikä nuorille ei makseta koti töistä,mikä ihme teitä vaivaa?kaikki jotka asuu yhdessä niin aivan kaikki osallistuu koti hommiin..yhteistyöllä koti pidetään järjestyksessä..Mä käyn töissä,tuun kotiin teen ilmaiseksi kotihommia, nuoret käy amistossa ja tämän jälkeen tekee ilmaiseksi myös koti hommia..

Vierailija
12/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on.

Ehkä siitä johtuu erojemme suuri syy, että ei edes yritetä sopia asioita vaan lähdetään vaan.

ja joo, ei tämä palstailu kyllä mitään järkevää ole, siinä olet täysin oikeassa. 

Vierailija
13/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset on jo pilattu, niin itse veisin kaikki roskat ja likaiset astiat niiden omaan huoneeseen, enkä pesisi pyykkiä jos se ei ole likapyykkikorissa.

Vierailija
14/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tottelee Koivuniemen herraa. 14v poika sanoi että jos se olisi mua isompi niin antaisi vaihteeksi mulle turpaan. Sanoin että sen kun vaan mutta niin kauan ku olet mua pienempi ja asut mun kotona niin teet minun määräämiä kotitöitä tai lätty lätisee.

Vierailija
15/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko odotat, että muuttavat pois tai muutat itse pois. Et voi voittaa tuota taistelua.

Vierailija
16/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä asu puolison ja hänen lastensa kanssa. Ota oma asunto. Ja sitten myöhemmin uudelleen yhteen jos uskallat, kun ovat muuttaneet omaan kotiin tai aikaa kuluu. Toisaalta nuoriso vierailee pitkään vanhemmalla, vuosiakin. 

Vierailija
17/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että maksaisit kotitöistä niin jätä maksamatta viikko/kuukausiraha/puhelinlasku jos eivät osallistu. Wifin salasana vaihtoon kans.

Vierailija
18/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sinun täytyy keskustella ensisijaisesti miehen kanssa. Olisi varmaan pitänyt keskustella jo ennen uusperheeseen muuttoa, jos siisteys on sinulle tärkeää. Jos mies on täysi sottapytty joka ei keskustelunkaan jälkeen ala siivoamaan, lapsensa ottavat mallia tietenkin isästään.

Teineihin kai usein tehoaa ruutuajan rajoittaminen ja viikkorahan evääminen, mutta jos heidän isänsä ei pidä siisteyttä tärkeänä niin valitettavasti keinosi jäävät vähiin.

Vierailija
19/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhempi on äiti, ei isä.

Olen testannut sitä että lähden reissuun. Sen jälkeen on ihan hirveä kaaos kun kukaan ei ole siivonnut.

Vierailija
20/43 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on.

Ehkä siitä johtuu erojemme suuri syy, että ei edes yritetä sopia asioita vaan lähdetään vaan.

ja joo, ei tämä palstailu kyllä mitään järkevää ole, siinä olet täysin oikeassa. 

Ei ole sopiminen johtamut mihinkään.