Onko sinua "epäilty" apteekissa?
Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, mutta laitetaan tähänkin. Olen kova jännittäjä ja asioidessa alan helposti hermoilla, mikä näkyy lievänä tärinänä ja hikoiluna. Tätä varten minulla on tarvittavat lääkkeet, joita haen ajoittain apteekista. Ilmeisesti apteekissa kuitenkin vedellään nopeita johtopäätöksiä ja joutuu helposti "epäiltyjen listalle". Aikanaan, kun oli vielä paperiset reseptit, menin apteekkiin hakemaan tarvittavaa lääkettä. Jännitin sitä ostamista sen verran, että aloin änkyttää ja käteni tärisivät. Tiskillä ollut farmaseutti vilkuili minua epäluuloisesti ja ilmoitti sitten että reseptissä on jotakin "epäselvää" ja hänen pitää varmistaa se soittamalla määränneen lääkärin numeroon. Eli epäili sitä väärennökseksi. Olin kuolla häpeästä ja nöyryytyksestä. Resepti oli sitten ok, lääkäri selvitti asian, mutta kyllä inhosin tuota ihmistä ja koko apteekkia. En koskaan asioinut siellä uudestaan.
Muilla ikäviä kokemuksia apteekeista?
Kommentit (225)
Totta kai on epäilty, mutta mä olenkin nisti.
Ovathan ne tarkkoja, mutta minusta se on vain hyvä juttu. Olen pari kertaa joutunut ostamaan eläimelle reseptillä kipulääkettä, joka on suosittua myös huumeidenkäyttäjien keskuudessa. Kun oli tuttu apteekki, tiesivät minut ennestään, eivätkä tehneet kontrollisoittoa.
Tietenkin pitää soittaa, jos joku pälyilee ja tärisee.
Vaikutti siltä, että "epäilivät". Olin siis hakemassa lääkeruiskuja ja neuloja, täysin viattomaan harrastukseeni liittyvään tarkoitukseen. Ehkä epäilyksiä ei ainakaan lieventänyt, että aloin huomaamattani "yliselitellä" ostosteni tarkoitusperää. :D
Joo. Muutaman kerran ostanut ruiskuja ilman neulaa askarteluhommiin niin todella kummallinen suhtautuminen kun pyytää niitä ruiskuja. Nykyään tilaan ne netistä sen takia.
Toinen on isopropyylialkoholin ostaminen, jota käytetään elektroniikan puhdistamiseen ihan yleisesti. Sekin usein aiheuttaa "katseita" henkilökunnalta.
Joskus olen mennyt pienessä sievässä ostamaan bentsoja ja silloin on katsottu vähän kieroon. Mutta koska näytän ihan hullulle muutenkin, on farmaseutti antanut olla ja antanut napit kiltisti. Voin arvata helpotuksen huokauksen kun lähden ovesta. Reseptit on toki ok, vaikka aika runsailla määrillä kirjoitettuja.
Ilmeisesti on. Esitin farmaseutille muutamia kysymyksiä kaliumtableteista, ja hän kävi hakemassa paikalle proviisorin selittämään, että niitä ei minulle myytäisi. Mitähän ajattelivat minun niillä tekevän?
Tuttu lääkäri kirjoitti koko viisihenkiselle perheellemme malarianestolääkkeet samalle reseptille. Tiesi kyllä että määrä ylitti jonkin maksimin, mutta sanoi, että soittavat kyllä hänelle, jos epäilevät jotain. Epäiväthän ne. Niinkun nyt jollain Malaronella saisi nuppinsa sekaisin. Soitolla siitä selvittiin ja ihan oikein, että ihmisten reseptejä tarkkaillaan. Mutta hassua, että epäillään kaikista isoista lääke-eristä.
Ihan asiasta varmistettu. Ikävä sinun kannaltasi, mutta apteekki toimi oikein.
Itse kysymykseen, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää soittaa, jos joku pälyilee ja tärisee.
Sopimaton yhteisvaikutus? Yliannostus? Vai aliannostus jos jännittää tutuissa tilanteissakin.
Kalkkia olen joskus kysynyt, mistä ovat mulkoilleet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiasta varmistettu. Ikävä sinun kannaltasi, mutta apteekki toimi oikein.
Itse kysymykseen, ei ole.
Voi olla ylpeä ettei suomalaisessa apteekissa voi keplotella.
On monet kerrat. Minulla on bentsoresepti, ja kerran jopa halusivat kuvalliset henkkarin ennenkun sain lääkkeeni. Aivan törkeää. Ihan kun minä TAHALLANI käyttäisin niitä
Vierailija kirjoitti:
Joo. Muutaman kerran ostanut ruiskuja ilman neulaa askarteluhommiin niin todella kummallinen suhtautuminen kun pyytää niitä ruiskuja. Nykyään tilaan ne netistä sen takia.
Toinen on isopropyylialkoholin ostaminen, jota käytetään elektroniikan puhdistamiseen ihan yleisesti. Sekin usein aiheuttaa "katseita" henkilökunnalta.
Haa, ihan sama kokemus joskus penskana. Kyselin sinisilmäisesti ruiskuja, eivätkä sitten aluksi meinanneet myydä edes pelkkiä ruuttia, vaikka selitin mihin niitä tarvitsen.
Myydäänkö muuten apteekeissa tylppiä neuloja? Ne kyllä riittäisivät harrastetarpeisiini ja ehkä herättäisivät vähemmän epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu lääkäri kirjoitti koko viisihenkiselle perheellemme malarianestolääkkeet samalle reseptille. Tiesi kyllä että määrä ylitti jonkin maksimin, mutta sanoi, että soittavat kyllä hänelle, jos epäilevät jotain. Epäiväthän ne. Niinkun nyt jollain Malaronella saisi nuppinsa sekaisin. Soitolla siitä selvittiin ja ihan oikein, että ihmisten reseptejä tarkkaillaan. Mutta hassua, että epäillään kaikista isoista lääke-eristä.
Ei ne mitään "epäile" mutta jos määrä on liian suuri mitä kuuri yleensä edellyttää niin varmistussoitto lääkärille ettei ole tahattomasti sekoillut annoksissa. Se on velvollisuus. Lääkäreiden olisi näitä tilanteita varten hyvä osata käyttää SIC-merkintää.
t. farmaseutti
Juu, hain ruiskuja keskosvauvan syöttämiseen. Myyjä selvästi otti etäisyyttä kun kysyin missä ovat, eikä puhunut mitään sen jälkeen. Ensin oli niin avulias.
Vierailija kirjoitti:
On monet kerrat. Minulla on bentsoresepti, ja kerran jopa halusivat kuvalliset henkkarin ennenkun sain lääkkeeni. Aivan törkeää. Ihan kun minä TAHALLANI käyttäisin niitä
Voisitko suhtuatua asiaan vaikka niin että hyvä kun kysyvät, ettei väärä henkilö esimerkiksi hae niitä puolestasi? Kelakortti jos hukkuu niin sitä ei voi mitätöidä.
No mitä helvettiä, apteekissa toimittiin täysin vastuullisesti ja oikein, varmistettiin että kaikki on kunnossa ja sait lääkkeet.
Vähän sama kuin että jos lentokentällä tärisee ja hikoilee ja pälyilee, niin tulli saattaa tutkia tavarat. Sitten kun päästävät menemään, niin kaunaannut koko lentokentälle.