Meillä on asiat liian hyvin
Meitä on rokotettu vuosikymmeniä ja terveydenhuolto on laadukasta = Aletaan rokotevastaisiksi hörhöiksi.
Meillä on pienet tuloerot ja sen vuoksi rauhallinen yhteiskunta jossa jokaisella on mahdollisuuksia = Aletaan kuvitella että koska olen 'huippuosaaja', ansaitsen ansaita paljon enemmän kuin muut ja että tuloerot pelastavat Suomen
Meillä on ruokaa kaikille yltäkylläisesti = Aletaan Herra-ties-miksi periaateongelmasyöjäksi
Meitä on autettu kriisien keskellä ja me olemme saaneet muuttaa paremman elämän perässä pois Suomesta = Pitäkööt huolen itsestään siellä Vinkuintiassa
Meillä on (lähes) ilmainen koulutus = Mitähän sitä alkaisi tehdä isona, ehkä jotakin taidealaa, tai rupeaisinko eräoppaaksi?
Meillä on hyvä ansiosidonnainen työttömyysturva = Asfalttikeikat/kausitarjoilijan/raksan hommat loppuivat, nyt vois muutaman kuukauden käyttää ansaittuja ansiosidonnaisia vaikka kyselevätkin hommiin.
Jne
Kommentit (20)
Hyvät asiat hyviä ja huonot huonoja.
Olisi hyvä muistaa ne perusasiat, jotka Suomessa toimivat.
Professori: Suomi on hyvä maa – "Ongelmat pelkkää pintakuohua"
Tänne on jo tullut ja jostain syystä halutaan edelleen nimenomaan sellaista porukkaa joka haluaa vain ne rusinat, eikä ole koskaan kiinnostunutkaan siitä miten kasvatetaan pullaa jossa heidänkin rusinansa on kasvatettu.
Ei oo kaikilla varaa ostaa yltäkylläisesti ruokaa.
Valitettavasti näin. Arvaanko oikein, että sellaisille henkilöille periaatesyöminen on isomman kynnyksen takana?
Vaikka olisi sota tai asiat miten huonosti, niin tuota koerokotetta en ottaisi.
Jaa no on meitäkin työkyvyttömyyteen asti kiusattuja vaikka kuinka paljon. Ei Suomi mikään paratiisi ole.
Otsikosta samaa mieltä. Monet perusteluistasi sen sijaan ontuvat. Jos esimerkiksi yhteiskunnassa ei ole sijaa taiteelle, asiat nimenomaan eivät ole hyvin (tai no, ehkä talebanien mielestä on). Samoin "huippuosaaja" ei ole huippuosaaja vain siksi, että hän kuvittelee sitä olevansa, vaan Suomessa on oikeastikin räikeitä ja perusteettomia tuloerokuiluja sukupuolten ja sukupolvien välillä, joita pelkkä osaaminen ei selitä.
Täällä on paljon kylmiä ja töykeitä ihmisiä.
No siis joo. Kun meillä länsimaissa näin yleisesti ottaen menee niin hyvin, meille on tullut enemmän aikaa alkaa tuijottaa omaan napaan ja pyöriä oman minä ympärillä. Mun ruokavalio, mun keho, mun erityinen olemassaoloni ja erikoinen seksuaalinen suuntautumiseni ja tyylini pukeutua miten lystää vaikka vähän vilahtaisikin. Mun masennus ja terapia siihen, mua on sorsittu mutta ei enää.
Kaikki on muuttunut kovin yksilökeskeiseksi ja räätälöidyksi. Olemmeko alkaneet pyöriä liiaksi itsemme ympärillä unohtaen että meidän pitää huomioida noita muitakin? Ei heidän ylivertaisen yksilöllisyyden tarpeen tyydyttämisen takia vaan yhteisön jäseninä. Kunpa muistaisimme olla edes peruskohteliaita tai vaikka edes näennäisesti ystävällisiä. Eli kaikkea ei tarvitse levitellä ympäriinsä ja ääneenkään sanoa. Kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen eikä se oma mielipide ole aina niin erinomainen. Toisinaan vaikeneminen on viisautta.
Heko heko. Ei ole sinulla elämänkokemusta!
Ongelmat muuttuvat levottomuuksiksi siinä vaiheessa kun ei ole ruokaa, tai vaihtoehtoisesti siinä vaiheessa kun on liikaa kaikkea. Varsinkin liikaa aikaa ajatella.
Hörhöt alkavat miettiä kaikkia kuviteltuja vääryyksiä, ja liittyvät johonkin kulttiin. Kohta ollaankin barrikadeilla kivittämässä syyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vai Vauvassa? :D
En ole vielä nähnyt minkäänlaista tutkimusnäyttöä suomalaisten kylmyydestä tai kateudesta, joka ei selittyisi viestinnällisillä kulttuurieroilla (small talk -perinteen puute, sanotaan mitä tarkoitetaankin, vähäpuheisuus jne.). Päin vastoin, suomalaiset keikkuvat vuosi toisensa jälkeen milloin minkäkin koulutus-, onnellisuus- ja hyvinviontitutkimusten kärkisijoilla. En oikein ymmärrä tätä marinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vai Vauvassa? :D
En ole vielä nähnyt minkäänlaista tutkimusnäyttöä suomalaisten kylmyydestä tai kateudesta, joka ei selittyisi viestinnällisillä kulttuurieroilla (small talk -perinteen puute, sanotaan mitä tarkoitetaankin, vähäpuheisuus jne.). Päin vastoin, suomalaiset keikkuvat vuosi toisensa jälkeen milloin minkäkin koulutus-, onnellisuus- ja hyvinviontitutkimusten kärkisijoilla. En oikein ymmärrä tätä marinaa.
Tutkimusnäyttöä? Ei ihmisten omien kokemuksien tueksi tarvita mitään virallisia tutkimuksia. Tuokin on jokin myytti että suomessa "sanotaan mitä tarkoitetaan".
Kaikki ihmiset puhuvat selän takana, ei Suomi ole poikkeus.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös aivan liian suorasanaisia! Ei mitään suodatinta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no on meitäkin työkyvyttömyyteen asti kiusattuja vaikka kuinka paljon. Ei Suomi mikään paratiisi ole.
Se on ihan tekosyy sillä kiusaamisesta huolimatta olen ollut työkykykyinen. Oppinut puolustautumaan ja kostamaan kiusaajille. Itseään voi kasvattaa ja muuttaa. On ollut kova lapsuus eikä missään pumpulissa ole koskaan elänyt. Kumma kun ihan kaikesta tulee työkyvyttömäksi eikä uskalla minnekkään mennä. Jouduin koulussa lyödyksikin. En kotona puhunut mitään kun turhaahan se olisi ollut. Ala-asteen kiusaamisesta puhuin kotona eikä siitä mitään hyötyä. Sainhan kotonakin fyysistä kuritusta.
Kun kaikki on ollut liian pitkään liian hyvin niin ihmiset tuppaavat tekemään ihan mitättömistäkin asioista isoja ongelmia. En tarkoita että se kiusaaminen on mitätöntä mutta kyllä siitä selviytyy ja sisuuntuu niin että tehän ette minua nujerra. Ei minua risulla ja remmilläkään nujerrettu. Vähän ajan päästä aloin lyömään takaisin ja kostin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan tekosyy sillä kiusaamisesta huolimatta olen ollut työkykykyinen. Oppinut puolustautumaan ja kostamaan kiusaajille. Itseään voi kasvattaa ja muuttaa. On ollut kova lapsuus eikä missään pumpulissa ole koskaan elänyt. Kumma kun ihan kaikesta tulee työkyvyttömäksi eikä uskalla minnekkään mennä. Jouduin koulussa lyödyksikin. En kotona puhunut mitään kun turhaahan se olisi ollut. Ala-asteen kiusaamisesta puhuin kotona eikä siitä mitään hyötyä. Sainhan kotonakin fyysistä kuritusta.
Kun kaikki on ollut liian pitkään liian hyvin niin ihmiset tuppaavat tekemään ihan mitättömistäkin asioista isoja ongelmia. En tarkoita että se kiusaaminen on mitätöntä mutta kyllä siitä selviytyy ja sisuuntuu niin että tehän ette minua nujerra. Ei minua risulla ja remmilläkään nujerrettu. Vähän ajan päästä aloin lyömään takaisin ja kostin kaikille.
Juuri tämä asenne on joillekin suomalaisille niin tyypillinen.. "kun minä niin kyllä muutkin!". Huoh 🙄
Ja muiden ihmisten ikävien kokemusten tai elämäntilanteiden vähättely on myös erittäin yleistä.
Missä ne tympeät ja ankeat ihmiset on? Täällä vauvalla selvästi on, mutta tuolla ulkona, kasvotusten on tympeät ihmiset vähemmistössä. Olen asiakaspalvelija, kokemusta kohta 15 vuotta, ja väitän, että ihmiset ovat ystävällisiä, omissa ajatuksissaan, vastavuoroisia, väsyneitä, innostuneita, kiukkuisia tai vaikkapa ymmärtäväisiä. Tietysti joukossa on aina niitä, joilla on huono päivä juuri silloin tai ihan aina, mutta pääasiassa ihmiset on inhimillisiä. Ja mitä suomalaisuuteen tulee, pidän mutkattomuudestamme, ei liikaa dramatiikkaa eikä turhaa pokkurointia.
Voiko olla mahdollista, että jos jokainen vastaantulija on mielestäsi tympeä, on syytä itsessäsikin? Kuvittelevatko ihmiset, että jokaisen vastaantulijan tulisi jotenkin erityisesti huomioida heidät? Että on tylyä vain kävellä vastaan reagoimatta jokaiseen vastaantulijaan?
Ap:n pointti on hyvä. Meillä on asiat todella hyvin. Mutta sen unohtaa todella helposti.
Noin toimii vain osa. Meitä tilaisuutensa hyväksikäyttäneitä on kuitenkin selvä enemmistö.
Mutta on sulla pointtia seassa.