Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte taloudelliset kulut parisuhteessa

Vierailija
24.03.2025 |

Tuleeko teille erimielisyyttä vai maksatteko kaikki puoliksi? Kukin vuorollaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaeta, vaan yhdistetään. Rahat ovat yhteisiä, ja niistä maksetaan kaikki tarpeellinen. Ei tule erimielisyyksiä, koska kulutustottumuksemme ovat melko samanlaisia.

Vierailija
2/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vastaus, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat ja talon, autojen ym. yhteiset kulut menee yhteiseltä tililtä, johon molemmat laitetaan saman verran kuussa.

Ruokaostoksista ei pidetä kirjaa kun kaupassa käy se joka ehtii.

Vierailija
4/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erimielisyyksiä. Rahat ovat perheen, vaikka meillä on omat tilit. Kumpikaan ei hassaa rahaa.

Vierailija
5/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteutettuna tuloihin. Paremmin tienaava maksaa enemmän.

Meillä tulot 20 vuoden suhteen aikana vaihdellut paljon puolin ja toisin. Lapsia 4.  Tällä hetkellä mies saa vain opintotukea ja itse palkkaa. Miehen opintotuki menee ihan hänen omiin matka/ruoka kuluihin.

Rahat on oikeasti yhteisiä, mutta meillä on omat tilit ja yhteinen tili laskujen maksua varten. Jos toisella on rahat loppu, toinen "lainaa" (=ei takaisin maksua).

Vierailija
6/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjäperiaatteen mukaan.

Vierailija
7/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanhoitotili johon molemmat laittaa tietyn summan. Mies n. 10% enemmän, isompien tulojen vuoksi.

Taloustili johon molemmat laittaa saman summan ruoka/päivittäistavaraostoksiin.

Henkilökohtaisille tileille jää loput.

Vierailija
8/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina, vastike, sähkö, kotivakuutus, lapsen vakuutus, siivouspalvelu ja lapsen hoitomaksu menee puoliksi. Kaupassa maksetaan suunnilleen vuorotellen tai sinne päin. Kumpikin hoitaa omat autonsa ja harrastuskulunsa ym tilaukset (nextory, urheilukanavat jne). Kodin hankinnat maksetaan puoliksi.

Vierailija
9/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat laittaa joka kk saman määrän rahaa yhteiselle tilille josta maksetaan yhteiset jutut. Saamme suunnilleen samaa palkkaa joten tämä on toiminut meille.

Ja saa sieltä yhteiseltä tililtä ostaa "omiakin" juttuja, esim. vaimon meikit ja sellaiset menee sieltä. Jos prismassa ollaan niin ostokset maksetaan taloustililtä riippumatta siitä mitä ostoskärryssä on. 

Vierailija
10/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainanhoitotili johon molemmat laittaa tietyn summan. Mies n. 10% enemmän, isompien tulojen vuoksi.

Taloustili johon molemmat laittaa saman summan ruoka/päivittäistavaraostoksiin.

Henkilökohtaisille tileille jää loput.

Ja lainatililtä maksetaan kaikki asuntoon ja autoon liittyvät kulut.

Taloustililtä kodinhankinnat ja bensa.

Minä olen hövelimpi, joten saatan maksaa omista liput johonkin tai ravintolan laskun, miehellä on jostain syystä aina enemmän säästössä joten maksaa lomista leijonaosan.

Vierailija
11/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen rahat ovat perheen yhteisiä, minun rahani ovat omiani. Kukaan ei ole valittanut ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
12/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule erimielisyyttä. Maksetaan suunnilleen puoliksi. Tulot samansuuruiset. Toisella enemmän varallisuutta ja sen takia osallistuu välillä enemmän.

Vierailija
13/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kuulosta reilulta.

Vierailija
14/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kuulosta reilulta.

Tuo miehen rahat yhteisiä ja omat omia.

Vierailija
15/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan erikseen vaikka ollaankin jatkuvasti minun luona. Eli asumiskulut maksetaan itse. Ruuat maksetaan vuorotellen.

Vierailija
16/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi maksetaan kaikki.

Vierailija
17/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot puoliksi (asuminen, ruoka, mökin juoksevat kulut, lapsen menot), omat menot itse (auto, puhelin, huvit, vaatteet). Kodin hankinnat se kumpi hankinnan haluaa.

Vierailija
18/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla ikinä riidelty rahasta ja kulutustottumukset ovat varsin samanlaisia.

Asumiskulut menevät tulojen mukaan suhteessa. Tosin tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa, niin mies maksaa kaikki asumiskustannukset. Minä taas maksan pääasiassa kaikki ruokaostokset ja lasten vaatteet mutta välillä mies maksaa luottokorttilaskun, jotta kaikki rahani eivät kulu arjen pyörittämiseen.

Käytännössä rahat ovat yhteisiä ja pidetään huolta toisistamme. Isommista ostoksista sovitaan yhdessä mutta kummankaan ei tarvitse erikseen pyytää lupaa mihinkään omaan juttuun. Lähinnä se on ilmoitusluontoinen asia mutta yhdessä juttelemalla varmistetaan ettei ole tulossa mitään isoa laskua vaikka, joka pitäisi ottaa huomioon siinä kuussa.

Pitää ehkä miettiä kulujen jakamista uudelleen, kun palaan työelämään. Aiemmin ruokaostokset jakautuivat aikalailla puoliksi mutta nykyään tilataan aina valmiiksi keräilynä, niin maksu menee aina minun kortiltani. 

Vierailija
19/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit ja pari yhteistä tiliä. Omat kulut maksetaan itse, yhteiset nettotulojen suhteessa. Noin kerran viikossa lasketaan mitä on ostettu, ja tasataan prosenttien mukaan. Yhteiset ostokset sovitaan yhdessä paitsi päivittäistavarat. Näin menty hyvässä sovussa jo toistakymmentä vuotta.,

Vierailija
20/20 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili. Sinne laitetaan tulojen suhteessa (tällä hetkellä aika sama summa), sinne menee myös lapsilisät ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset kulut, asuntolainat, ruuat, laskut, lasten jutut, yhteiset reissut. Loput rahat on omia jotka saa käyttää miten tykkää. Tosin kun yhtä perhettä ollaan niin viime kädessä toki kaikki on yhteistä ja paljon tulee juteltua jos aikoo jotain isompaa ostaa itselleenkin. Tälleen on menty yli 15 vuotta erilaisissa elämäntilanteissa ilman suurempia riitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme