***KESÄKERTUT 2006***
Uutta pinoa ja linkki vanhaan:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8081254&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (31)
ollaan oltu reissussa,yhteensä 6 vkoa. Vaavi oli 4 vkoa kun 1.
kerran lennettiin, viimesin lento oli 8 vkon ikäisenä. Laivamatkoja
takana 2,joista toinen Tukholmasta Turkuun. Hyvin meni. Laiva-
matkasta tulee ekana mieleen, että kannattaa varoa niitä hyttien
ilmastointeja, ne on tosi viheliäisiä, kun aluksi tuntuu niin lämpöseltä
ja sit kun heräät onkin kylmä ja helposti tulee kurkkukipua jne...
Luulen, että mitä pienempi vauva,sen helpompi matkustaa.Olemme
lähdössä jouluksi pois enkä usko lentämisen olevan ihan niin helppoa
enää, saatika sitten konttaavan/kävelevän vauvan kanssa!
Lytte, kiitos vinkeistä. Kyllä maitoa on alkanut taas tulla ja tosi
helpottunut olo,kun tuntui, että se loppui kuin seinään.
Tosta ehkäsystä täällä onkin ollut monilla puhetta, mutta onko ketään
joka haluaisi lisää lapsia piankin??
pearl
Täällä Tomi koisii mun sylissä tässä kun kirjoitan, yritän antaa nukkua vaan vähän aikaa kun pitää sitten taas saada herra nukkumaan puol kaksi kun lähdetään vaunuilla hakemaan isosisko koulusta. Vähän vaikeeta tämän rytmien sovittaminen, siis että vauva jaksaa nukkua just silloin kun Tiia pääsee koulusta...Noh jospa tuo neiti uskaltaisi kohta alkaa kulkea yksin matkat!
Zejo, meillekään ei käynyt ne relat, liekö minäkin siitä mainitsin täällä jossain vaiheessa. Tomi itki ihan tosissaan niiden käytön aikoina.
Meillä menee päivät kohtalaisen hyvin mutta yöt on melkoista takkuamista! Aiemmin herra nukku tosi hyvin, söi puolilta öin ja neljältä ja aamulla sitten. Nyt on jo pitkään syöty puolilta öin, kahden aikaan, puoli neljä, siitä sitten valvotaan kuuteen asti ja taas nukutaan hetki. Mä alan olla ihan zombie! Tekis mieli mätkäistä perunaa herralle. Esikoiselle aloinkin antaa jo reilut kolmikuisena pottua kun neuvolassa kehotettiin niin, se oli sitä 90-lukua :). Tyttö taas pärjäs hienosti tissillä 5kk ja olis pärjännyt pidempäänkin mutta aloin kuitenkin antaa silloin kiinteitä. Saas nähdä kauanko tämä herra pärjää tissillä!? Uskon kyllä että maitoa tulee tarvittava määrä, mutta tämä ihan jatkuva tissittely vaan sitoo niin että isommat lapset ovat alkaneet jo ihan sanoa että kun sä äiti et tee mitään heidän kanssaan enää :(.
Meillä on joku kumma tissillä leikkimisvaihe, venyttelee ja irrottaa jatkuvaan otetta tissistä, sellaista hölmöä puljaamista, yöllä kyllä syö " nätisti" , imee ja tankkaa tosissaan.
Mutta kyllä nämä vauvat kasvavat ihan hurjaa vauhtia, ihan vauvakuumetta jo pukkaa vaikka tiedän ettei meille enää vauvaa voikaan tulla, nyyh.
Niin muuten, pitääkö muiden vauvat nyt kummallista murinaa? Tomi murisee ja örisee lattialla ollessaan, ei siis itke vaan murisee? Ja nuhaakin meinaa vähän pukata, yöllä nenu tukossa, ostin keittosuolaliuosta mutta ei tuo oikein tunnu auttavan..
t. mariadee +Tomi 2kk viikko
Tuossa poika jokeltaa sellaisella innolla, että aina välillä menee sylkeä väärään kurkkuun ja tulee yskä =)
Pearl73: sanoisin, että parasta lääkettä maidon tulolle on se imettäminen vaikka tunnin välein... etenkin yöllä saa maidon nousemaan ja määrän lisääntymään. Raskastahan se on, mutta yleensä muutama yö auttaa. Teetä juoden oikein reippaasti ja oluttakin voi kokeilla, muutenkin vaan reilusti nesteitä kehiin. Toivottavasti auttaa...
Nyt hiljeni pikkumies katselemaan ja taas juttu jatkuu - kädet on melkein kokonaan suussa ja mukerrus käy... Varpaita katsellaan ja peilikuvan kanssa voitaisiin seurustella vaikka kuinka. Rätti on tuon pojun rakkaus, vaikka ei sitä sänkyyn saakkaan. Samoin on tutin laita, eli noita välineitä käytetään vaan rattaissa ja tuolissa... Hyvin on toistaiseksi toiminut. Toivottavasti ensi yönä nukuttaisiin enemmän, kun on taas kolme yötä tankkailtu.
Tuossa noita kiireempiä kuulumisia... Tyttö on surkeana leuka kipeänä ja mustelmalla. Pisti koukkupään sateenvarjosta suuhun, puri ja jäi kiinni.... Täytyi sitten kääntää varjon varsi vapaaaksi varoen... Voi huutoa ja surkeutta... Tänään on suostunut jo syömään - eilen vain joi...
Lytte ja Joona 10 vko+
Meillä onkin lapset yöunilla!! Ja kello on vasta puol 10!! Isäntä lähti käymään vielä mökillä saunassa työpäivän päätteeksi, eiköhän kohta tullene sekin.
Meijän esikoinen on sitten vissiin lopettanu kokonaan päiväunet. Täyttää kolme viikon päästä. Mie oon kyllä sitä mieltä, että tarvii vielä päikkäreitä,mutta nukuttaminen vie enemmän aikaa kun ite nukkuminen. Ja tapaturma-alttius lisääntyy huomattavasti jo illasta... No, ainakin saa helposti yöunille:)
Niin muuten mitä siinä tehiksessä tapahtui kun jäi taas tauolle??!!Meikäläisen tv:n kattominen on välillä ollu vähän huonoo..jostain kumman syystä ei kerkee??
Kuopus on vähän kitissy vissiin maha-vaivoja vähän. En meinaa ikinä muistaa antaa D-vitamiinia, niin nyt oon sitten oikein ryhdistäytyny tässä asiassa. Liekö ne käy pienelle vähän mahaan? No, pienet kitinät tulee ja menee. Päivät menee tosi nopeesti. Ihan tajutonta! Neitikin on jo reilu 2kk! Mihin se pieni vauva katosi??!!Kohtahan tässä jo vauvakuumetta...Siitä puheenollen tuo ehkäisy mietityttää täälläkin. kävin jälkitarkastuksessa ja pitäis miettiä jotain. Nuo kumet on kyllä tosi romantiikantappajia...ja on kyllä jääny käyttämättäkin...iik! Mikään hormonijuttu ei kyllä oikein iske, kun mielialat vaihtuu sekunnin välein, eikä loppujen lopuksi tarviis sitten mitään ,kun toinen ei pääse etes metrii lähemmäks..
No, koitan kirjotella taas!Palataan! Öitä kesän kertut!
Joo kiirettä pitää näin mammalomalla. Oon sopinut joka päiväksi kaikenlaista menoa ja kyläilyä ettei oikein hitaammat perässä pysy..huh!
Ei on ollu vaan jotenki kiireinen alkuviikko. Me ollaan aloitettu muskari, (eilen oli toka kerta) ja minilattareihin mennään tänään yös toista kertaa-->siellä oli tosi hauskaa, suosittelen kaikille!
Leksa suhtautuu menoihin ihan mukavasti ja rauhallisesti, kunhan ruokahuolto pelaa..
Meillä on imetys ollut nyt vähän takkuista, joko lisää maitomäärää, tai sammasta? tai vatsanpuruja? tai tuleeko hampaita?, mutta varsinkin iltaisin ei oikein rauhoitu helposti rinnalle. Eilen jouduin menemään ihan makuuhuoneeseen makaamaan(huone pimeä)että herra suostui rauhoittumaan..onko muilla tämmöistä?
No Leksahan saa myös korviketta pullosta jos oma maito ei saa massua täyteen.
Olen myös antanut muutamana päivänä ihan pikkuriikkisen banaania..ja herra tykkäsi kovasti, oikein maiskutteli!
Juu nyt täytyy aloittaa pyykinpesu ja siivous kun Lekku nukkuu aamupäiksyjä, me lähetään perjantaina Kreikkaan (minä, tytöt leksa ja mun äiti) täytyy saada hommat tehtyä!-
hauskaa viikkoa kerttusille!
t kikka ja leo (5.9 jo 3 kk!!!!)
Nostellaans tätä meidän pinoa kun jo tuolla kolmannella sivulla oli menossa...
Minulla oli täällä harvinainen aamu kun molemmat muksut nukkui yhdeksään asti ja itse heräsin jo seitsemän jälkeen. Ihanaa kun sai aamukahvin kerrankin juoda rauhassa ja yksin! (yleensä puolikuppia menee kylmäksi ennenkuin kerkiän sitä juomaan =)
Pojalla oli eilen kyllä jotain masuvaivoja, kun itkeskeli koko illan ja mikään ei oikein auttanut. Tissiä ei tahtonut huolia ja sylissäkään ei oikein rauhottunut. Mutta kun vihdoin poitsu saatiin nukutettua niin sitten nukkuikin tosi hyvin eikä tänä aamuna itkusta(mahakivuista?) ole tietoakaan, tossa se nyt hyväntuulisena naureskelee ja jokeltelee. Ja
meillä on kans kädet löydetty =) niitä katellaan ja ihmetellään kovasti ja välillä työnnetään koko nyrkki suuhun.
Mutta nyt täytyy mennä laittamaan isommalle aamupalaa, joten hyvää torstaipäivää kaikille!
t.kukka ja poika melkein 3kk
Pitkästä aikaan koneella minäkin!! Poika on nyt reilun kaks kuukautta ja rytmiä alkaa tulemaan! Toki meilläkin illalla vaikeaa välillä tissille rauhoittua, koska on kertakaikkiaan niin väsynyt! ei tahdo millään luovuttaa:))))
maidon riittämistä moni mietti....mutta näinhän se on että vauvat kyllä tilaa lisää, jos heidän mielestään tulee liian vähän! meilläkin on päiviä että välillä tissutellaan tosi usein! täytyy vain luottaa itseensä. jos helposti antaa lisämaitoa,niin rinnat saa merkin ettei maitoa tarvi niin paljon...! Mutta tottahan jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee! :-)))
saapa nähdä miten iso kossi on jo 3 kk neuvolassa. 2kk ikäisenä oli 60 cm ja 6635g, eli hyvin kasvaa.
meillä mahakivut loppui kun lopetin relan antamisen, onneksi joku täällä valisti asiasta!! kiitos siitä!!! kaikki ei vain sovi kaikille!!
Aurikoista päivän jatkoa kaikille kesäkertuille!!!
zejo
neljäkö: meillä on nyt ollu viikon ajan semmoista, että ei oikein rinnalle rauhoitu. jos meen makkariin pitkälleen, niin sit suostuu syömään, mut aika nihkeesti istualleen.
lisäks meillä on taas ollut sen viikon ajan jatkuvaa kitinää ja itkua. tänäänkin jos edes harkitsen lattialle laskemista, niin heti alkaa huuto. eilen huus koko päivän. aika rasittavaa, varsinkin kun olen nyt yksin kotona päivät. onneks pääsee illalla jumppaan. tein ostopäätöksen ja hankin trikoisen kantoliinan. se puuvillainen ei oo hyvä kun ei jousta. sidonta on aina liian tiukka tai löysä.
tehiksestä. samanthan ex-mies ja sen kamut järjestivät ittensä vankilasta sairaalaan. ne lamas lukan lihakset ja se meinas kuolla, mut samantha sai sen intuboitua. koko jakso piti jännätä, kuoleeko luka. sit lopussa ne pahat pojat yritti päästä pois sieltä sairaalasta vaivihkaa, mut ne jäi kiinni ja tuli ampumasota. jerry, se vastaanottoapulainen sai luodista, raskaana oleva abby kaatui ja löi päänsä, samanthan poika kidnapattiin ja samalla myös samantha. se luka taisteli hengestään yhdessä toimenpidehuoneessa ja kukaan ei tajunnut etsiä sitä. jerryä pelastaessa abby sit meni johonkin välivarastoon hakee tavaroita ja luka yritti kiinnittää sen huomion, mutta ei onnistunut koska ei pystynyt puhumaan ja oli sidottu sänkyyn kiinni. no, luka sit näki kun abby kokeili kädellä nähtävästi alapäätä ja sillä oli ihan verinen käsi. abby luuhistu maahan ja verinen kädenjälki jäi ikkunaan. ja luka oli tuskainen. tää loppu tuli hidastettuna ja traagisella musiikilla varustettuna. siihen sit loppu.
aika sekavaa sepostusta, mutta kirjoitan yhdellä kädellä kun tää lapsi makaa sylissä. pari kuukautta ja mie oon jo unohtanut nää itkut.
tytteli-83 ja ella 2,5 kk, vähän yli
No eilinen oli taas upea ja rauhallinen päivä. Oltii vauvalattareissa, jonka jälkeen söi hyvi ja nukkui pitkät päikkärit n 2 h. Sitten leksa heräsi söi ja nukkui taas yli 2 h.
Illalla todella rauhallinen, viihtyi hyvin lattialla, selällään ja mahallaan, sekä sitterissä. Nukahti n klo 21 yöunilleen ja nukkui aamu 7:ään.
söi molemmat tissit tyhjäksi ja nukkui 9.30:een....
Joko itskuisuus ja takkuisuus imetyksessä oli maitomäärän lisäystä tai d-tippojen unohdus-en antanut tippoja eilen-oli syy miksi meillä oli unelma päivä ja yö..
Meillä leksan illat on aika vauhdikkaita kun isommat sisarukset tulevat kotiin, niin täällä alkaa aikamoinen meno ja äänekäs puhe, kiukku ym...täytyy näköjään siirtyä imettämään vaikka makkariin iltaisin. Mutta onneksi me saadaan nauttia rauhasta päivisin...: )
saa nähdä miten leksun matka sujuu..täytyy alkaa pakkaamaan ja silittämään matkavaatteita. Tytöt on ihan täpinöissään kun pääsevät mukaan!
Heippa! t kikka ja leo
Vesisadepäivä! Hmm..pyykkiä pakko pestä, ei vaan saa kuivumaan ulos. Miia nukkuu aamu-uniaan ja esikoinen kattoo dvd:tä...
Eilen oli tosi ärsyttävä päivä. Olisin ollu tosi hyvilläni, jos joku olis tullu ja sanonu, että ottaa molemmat muksut hoitoon koko päiväksi. Mut ei tullu...nojoo, selvitty on nyt siitäkin päivästä.
Viimeyönä nukuttiin oikein herroiksi koko porukka. Miia nukku melkein kellon ympäri (söi kahdesti) ja esikoisella on yövaipattomuus harjoittelut. Hyvin onnistu! Herätin esikoisen potalle ekalla syötöllä ja aamulla se jo kävi ite pissillä! Kyllä me siitä päästään eroon! On vaan aika paljon helpompaa kun ei oo kun yks vaippamaakari talossa.
No, nyt Miia jo heräileekin..pitää mennä! Voimia kaikille äideille!!!(myös itselleni...plääh?)
Että meilläkin esikoisella jääny vaipat pois. Herää yöllä itse pissalle ja aamulla käy kans itse. Päiväunillakaan ei vaippoja tarvita. Hän alkoi heti ihan kuivaksi..ihanaa! Se meinaan kävi ihan itsestään..Joskus laitetaan vaippa yöksi ihan varmuudeksi, mutta aina se on aamulla ihan kuiva ja hän riisuu sen ja menee pissalle :) Matkalle otetaan potta mukaan.. Niin ja ovesta juoksee ulos ja pissaa ulos itse..hyvä niin, kunhan ei karkaa!
Hanna*