***KESÄKERTUT 2006***
Uutta pinoa ja linkki vanhaan:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8081254&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (31)
Tervehdys vaan kaikille
Äkkiä tuo aika menee, Lasse täyttää huomenna jo 3kk. Huimaa.
Toissa päivänä olikin 3kk neuvola ja poitsu sai ekan rokotteen. Pikkasen joutui sitä itkeä, mutta ihan hyvin meni muuten. Eka ilta & yö ja seuraavan päivän unet oli aika katkonaisia, mutta niistäkin on nyt selvitty. Ekaksi yöksi annoin pojalle supon jotta saatiin nukuttua.
Poika kasvaa hyvää vauhtia, painoa nyt 6, 8 kg ja pituutta 63 cm. Tosin poika tuntuu paljon pidemmältä, 62 cm vaatteet on auttamattomasti pieniä.
Lasse oppi kääntymään 2kk:na selältään mahalleen ja nyt tavoittelee esineitä ja joskus jos vaan jaksaa niin tarttuukin jo leluihin. Kaveri on tosi rauhallinen ja ei juuri kitise kun nälkäänsä ja väsymystä.
Täällä on muitakin Tehis faneja. Minä olen kanssa koukussa siihen. Nyt sitten vaan odotellaan jatkoja. Tosin olen käynyt fanisivuilla lukemassa jo jatkosta... Malttamaton kun olen.
Mutta mukavat jatkot kaikille kertuille.
-Magpie ja Lasse 1pvää vajaa 3kk-
Siirsin tämän tuolta toiselta listalta tänne
Äkkiä tuo aika menee, Lasse täyttää huomenna jo 3kk. Huimaa.
Toissa päivänä olikin 3kk neuvola ja poitsu sai ekan rokotteen. Pikkasen joutui sitä itkeä, mutta ihan hyvin meni muuten. Eka ilta & yö ja seuraavan päivän unet oli aika katkonaisia, mutta niistäkin on nyt selvitty. Ekaksi yöksi annoin pojalle supon jotta saatiin nukuttua.
Poika kasvaa hyvää vauhtia, painoa nyt 6, 8 kg ja pituutta 63 cm. Tosin poika tuntuu paljon pidemmältä, 62 cm vaatteet on auttamattomasti pieniä.
Lasse oppi kääntymään 2kk:na selältään mahalleen ja nyt tavoittelee esineitä ja joskus jos vaan jaksaa niin tarttuukin jo leluihin. Kaveri on tosi rauhallinen ja ei juuri kitise kun nälkäänsä ja väsymystä.
Täällä on muitakin Tehis faneja. Minä olen kanssa koukussa siihen. Nyt sitten vaan odotellaan jatkoja. Tosin olen käynyt fanisivuilla lukemassa jo jatkosta... Malttamaton kun olen.
Tossa linkki video pätkänä tehiksen loppu...
Mutta mukavat jatkot kaikille kertuille.
-Magpie ja Lasse 3kk-
Lisäsin tuohon vaan tuon tehiksen lopun linkin...
Täällä yksi rauhallinen aamu/päivä/iltapäivä menossa. Meillä aletaan selvästi saada rytmiä aikaan, ihanaa!!
Päivät sujuu jo pojun kanssa hyvin, kun ollaan kotona ja tehdään pikkuaskareita. Olen huomannut, että jos vähänkn käy jossain, poika räähkääntyy siksi illaksi varmasti. Kuitenkin olen aina muutaman kerran viikossa jossain käynyt, pakkohan sitä on!! Helpompaa tuo liikkuminen onneksi nykyään on, kun on liina. En olis ennen syntymää uskonut sellaista tarvitsevan mutta nyt se tuntuu olevan ehdoton!
Ajateltiin miehen kanssa uskaltautua kaksin elokuviin ja syömään, kun mun äiti on ehdotellut ottavansa pojan hoitoon OIKEIN mielellään (siis pyydellyt)! Ittellä kyllä jännittää mutta on se mukava kaksin päästä välillä, oikeestaan IHANAA!
Mutta nyt poju heräili megapitkiltä päiväunilta. Kattelee ympärille ja juttelee.. Viikon aikana on alkanut sellaista harrastamaan. Ennen aina itki herätessään -edistystä!
Iloa kaikille Kertuille ja meidän " pienokaisille" , jotka kasvaa niin nopeaan.. :´)
Alide ja Poikanen melkein 2kk
Meillä vaan vatsa menee pahempaan kuntoon :( Aamulla tuli tosi inhan näköistä limaista, vihreää kakkaa... eilen illalla huudettiin ja tänä iltana huusi sitkeämmin kuin koskaan. Nyt nukkuu jo yöuntaan, mutta masu elää omaa elämäänsä kurisemalla lujaa. Allergialääkärillä käynti tuli kyllä nyt kreivin aikaan... toivotaan että olis apua.
Eli käytiin sitten ykstyisellä (PikkuJätissä) kun vakuutus tuli otettua. Lääkäri oli sitä mieltä että nyt jätetään pois kaikki kotimaiset viljat ruokavaliostani... eli nyt sitten ollaan maidottomalla, munattomalla, kalattomalla, soijattomalla ja viljattomalla dietillä. Saatiin myös Almiron Pepti -korvikeresepti, jota pitäis jossain vaiheessa kokeilla kun masu vähän rauhoittuis. Sitten otettiin verinäytte, jonka tulokset saan kahden viikon päästä. KAhden viikon päästä tehdään myös maitoaltistus, jotta saadaan B-todistus Kelaa varten.
Lääkäri oli sitä mieltä että oireet kuullostaa hyvinkin tyypilliseltä. Ensin paranee kun jättää maidot ym. pois ja sitten taas pahenee kun tulee lisää allergioita. Sanoi myös että vihreä kakka on yhtä varteen otettava oire kuin muutkin allergia-oireet. Onneksi sentäs iho on hyvässä kunnossa lievää vaippaihottumaa lukuunottamatta.
Ovat vaan p***n kalliita nuo tattari ym. leivät... 9 ¿ yhdestä vaivasesta limpusta!!! Mutta pakko sitä on leipää saada ettei ite mee huonoon kuntoon. Täytyy nyt vaan jotekin jaksaa nämä 2 viikkoa ja miettiä sitten alkaako syöttää pelkkää korviketta vai onnistuuko enää imettäminen itellä kun ei pahemmin oo " vararavintoa" niin helposti sitä alkaa heikottamaan kun ei oikein keksi itellensä syömistä.
Onko muilla kerttusilla ollut allergia epäilyitä?
Ninni ja Jesse 2kk 2 vk
[color=blue]Tosi ikävää kun on tullut noita allergioita. On varmasti aika rankkaa arvailla mille vauva on allerginen.
Meillä ne vihreät limaiset kakat on vähentyneet. Niitä oli alkuun paljon, koska Ellalla oli ilmavaivoja. Nyt masuvauvat on pikkuhiljaa helpottaneet ja sitä myöten kakka on taas muuttunut keltaiseksi.
Meillä on nyt ollut pulloharjoittelua pari päivää. Eilen ekalla kerralla Ella huus 45 minuuttia ja sit suostui syömään aika vaivalla 30ml. Toisella kerralla huus puol tuntia ja sit söi 20ml. Tänään huus ekalla kerralla vain 10 minuuttia ja söi 30ml ja toisella kerralla huus enää ihan vähän ja sit söi jo aika nopsaan 30ml. Huomenna jatkuu pullotreenit. Me käytetään sitä nuk-tuttipulloa, siitä syö kaikista parhaiten. Ens viikolla miun pitäis mennä kouluun, joten pakko nyt opetella tuolle pullolle. Siis mulla on vain yhtenä päivänä 6 tuntia, muina 2-4. Ja seuraavalla viikolla on 3 päivää koulua. Sit on mun teoriaopinnot pulkassa. Eli en mie tätä lasta oo ihan vielä hoitoon laittamassa, sisko tulee hoitamaan siksi aikaa kun olen koulussa.
Mietinkin tänään sitä, milloin suorittaisin syventävän harjoittelun. Ajattelin aloittaa sen maaliskuussa, jotta valmistuisin sit kesäkuun alussa. Toisaalta Ella on sit vasta 8,5kk. En oo varma raskinko jättää vielä hoitoon. Se harjoittelu kyllä kestäis vaan 10 viikkoa ja sit mies jäis kesäks lapsen kanssa kotiin ja mie menisin töihin. Todennäköisesti miehellä loppuu koulu kyllä jo toukokuun alussa, eli 8 viikkoa pitäis olla hoidossa. Ei kai se siitä mitään ikuisia traumoja sais, jos löytyis mukava perhepäivähoitaja. Pakko nimittäin kohta päättää tää asia, koska eiks puol vuotta aikaisemmin pidä hakea päivähoitopaikkaa, mieli saada semmoinen?
Meillä Ella kääntyi sängyllä kyljeltään mahalleen, mutta sänky antaakin vähän periksi, joten siinä on helppo kääntyä. Ei vielä lattialla ole yrittänytkään kääntyillä. Ainoastaan jaloilla potkii itseään taaksepäin selällään ollessa.
Tytteli-83 ja Ella 2kk 3vk
Eikä tunnelin päässä näy valoa :( Mahavaivat senkun vain jatkuvat. Eilen kokeilin yhdellä annoksella Almiron Peptiä. Onneksi maistui poitsulle. Tänään sitten päätin syöttää pelkästään Almironia ainakin tämän päivän kun kerran oireet eivät ole viljattomasta huolimatta helpottaneet ollenkaan.. päin vastoin poika huutaa vaan enemmän. Yritän nyt vain kovasti lypsää että omamaito ei loppuisi.
No kun poitsu huusi eilen koko illan, niin sitten nukuttiinkin yö niin että heräs vasta klo 5 syömään eli nukkui 8 tuntia putkeen ja syöttöväliks tuli huimat 9 tuntia!!!... harmi vaan kun ite en osannut nukkua (heräsin joskus puol 4 ja valvoin ja odotin milloin poitsu heräis :) Hassua.
Ninni ja Jesse 2kk 3 vk
Tällä tytsy nukkuu juuri. Näin päivällä nukkuu kyllä vaihtelevasti. Rytmi siis kyllä on mutta se unen laatu ilmavaivojen kanssa näin päivisin on erittäin vaihtelevaa... Yöt onneks nukutaan aina hyvin =)
Meillä on 11 pvä neuvolalääkäri, eli siihen asti joudutaan odottaa kunnes tiietään taas painoa ja pituutta. Tosin, uskon et maito riittää koska ei nälkäänsä valittele. Mut tissit tuntuu ihmeen löysiltä välillä. Kaipa se on normaalia kun kuiten jo kolmatta imetetään tässä.
Monet on ilmeisesti jo matkanneet kerttustensa kanssa. Me lähdetään marraskuun lopulla Thaimaaseen. Meidän Kerttu tulee reissun aikana 5 kk.
Viimeeksi kun oltiin, poika tuli reissun aikana 7kk joten nyt mennään hieman nuorempana tällä kertaa. Onneks ehditään nyt jonkinlainen rokote onneks saamaan ennen matkaa, ettei ihan suojatta lähetä. Lupasivat hieman aientaa sitä 5 kk rokotetta meille.
Mitäs muutoin. Tyttö juttelee/ääntelee jo kovasti, hymyilee koko ajan ja muutoinkin aika posliininukkemainen tapaus suurine silmineen ;)
Meillä on muutoin mennyt kivasti kokonaisuudessaan mutta illat on hiukan hankalampia. Tyttö kun ei iltaisin viihdy enään yhtään lattialla eikä sitterissä, joten aika syliteltävä tapaus, ja se on aina hieman rankkaa ja raskasta. Meillä kun on 3 vee poika ja tyttö 7 vee, jotka haluaa myöskin illasta sen oman siivunsa vanhemmilta kera iltarutiinien. Tässä kohtaa toivoisi et aika kiitäisi pian siihen kunnes kerttunen viihtyisi hereillä ilta-ajankin hiukan itekseenkin..
Mutta näin... pvä unet kutsuu :)
Marieela kera Palleron
t. lueskeleva alide ja paukutteleva poikanen
palailen!
Sopivasti kuuluu ähinää vauvansängystä, juur kun ajattelin muutaman rivin rustata. No, nopeesti vaan...käytiin tänään ekaa kertaa perhekerhossa. Hyvin meni ja esikoinenkin tykkäs kun oli muita kavereita. Ei vissiin jaksa aina katella meikäläisen naamaa..
Meijän elämään ei kuulu uutta. Vauva-arkea, siivousta ja pyykinpesua. Me ollaan otettu aika rennosti, tänäänkin makasin tyttöjen kanssa päiväuniajan sängyllä ja lueskelin vauva-lehtiä...mukavaa. Vaikka kaikki tiskit ym. odottais, ei jaksa aina nipottaa. Otetaan rennosti!
Kirjotan taas kun kerkeen...
Taitaa olla lähemmäs kuukausi kun viimeks oon kirjotellu..
Talonrakennus ja vauva vie ajan ihan tehokkaasti :)
Kaikki mennyt edelleen hyvin, tänään oli 3kk neuvola ja mitat oli 6600g ja 62cm.
Yöllä nukutaan 8-9 tunnin pätkä joten saan itekin nukuttua tarpeeks..
Viihtyy onneks yksinkin jonkun verran, että saa tehtyä jopa jotain kotihommia välillä :)
Onkos muilla vielä hampeja tulossa? Täällä käy kova kuolaus ja nyrkit on jatkuvasti suussa, ja neuvolassa näkyikin pari vaaleaa " täplää" suussa.. saatiin neuvo ostaa hammasharja ja hieroa suuta sillä..
Mutta nyt meen keitteleen porkkanoita soseeks ja pakkaseen niistä vähistä mitä omasta maasta saatiin, että on sit talvella sosetta :)
Nazuli ja tyttö huomenna 3kk
Oon kirjoitellut tänne useampana päivänä mutta kaikki viestit ovat aina kadonneet avaruuteen, joten testailen vaan.
Tomi nukahti puol seiskalta ja nukkuu vieläkin, huh huijaa!! Näin pitkään herra ei ole vielä nukkunutkaan " päiväsaikaan" .
Tämä arki on vähän takkuista kun miehellä loppui loma ja mun pitää nyt selviytyä yksin näiden kolmen kanssa. Aamulla jätin meidän pojan 8v. vahtimaan Tomin päiväunia 10minuutiksi kun heitin tytön kouluun autolla. Karmeeta, mutta en olis enää kävellen ehtinyt saada tyttöä ajoissa kouluun.
Kotiinhakumatka koulusta oli myös painajainen. Lähdin aikaisin lenkille vaunuilla ajatuksena kävellä kunnon lenkki ja sitä kautta koulun pihalle odottamaan, mutta Tomipa sain ihme hepulin kun olin lenkin pisimmässä päässä, ja karjui ihan hurjana, naama punaisena ja ihan hiessä koko poika. No kannoin pojan ja työnsin vaunut toisella kädellä ja juoksin kotiin ja äkkiä autoon istuimeen kiinni parkuva vauva ja ylenpalttisen hikinen mamma ja pika pikaa koulun pihalle ja siellä imetin auton takapenkillä...voi kiesus mikä päivä!!
Pitäis saada tuo meidän tyttö kulkemaan yksin koulumatka, 1km, mutta kun se ei uskalla. Poika onneksi selvitytyy ihan itsekseen jo matkoista. No katotaan mites huominen sujuu,pitäisi ehtiä jo kahdeksaksi kouluun :/ .
Muuten Tomi on ollut ihanan rauhallinen, liekö siitä kun unohdin taas viikonloppuna antaa d-tipat? Nauraa ja hihkuu ihan ääneen. Mummonsa (anopin) hurmasi täysin sunnuntaina kun vaan hihkui sille. Mä ajoin nurmikon ja lenkkeilin koiran kanssa ja anoppi hoiti vauvaa koko päivän, mä kävin vaan syöttämässä aina välillä.
Yks päivä kävin tytön kanssa tallilla ja sillä välin (3tuntia) Tomi oli syönyt pakkasesta kaikki lypsymaidot, 190mll!!! Ja olin kuitenkin syöttänyt sen ennen kuin lähdin tallille. Syökö noi vauvat tosiaan jo noin hurjia annoksia? Siitä viisastuneena peruin sen lokakuun risteilyni, enhän mä sellaisia määriä saa lypsettyä että poika pärjäis vuorokauden , huh sentään.... No jos vuodenvaihteen jälkeen uskaltais sitten lähteä vähän viihteelle kun on jo yli 6kk ja silloin saa takuuvarmasti jo muutakin murkinaa kun äitin tissiä.
Marieela, mullakin on tissit kumman lörpöt, vaikka tietty ajoittain ne on piukeena kun on pidempi syöttäväli, mutta oudon tyhjiltä tuntuu. Johtuisko tosiaan siitä kun on jo kolmas syöjä? Aina toisinaan epäilen miten tuo maito riittää kun Tomi tankkailee tosi ahkeraan, tunnin-parin välein päivät ja yölläkin kahden-kolmen tunnin välein. Mutta kyllä tuo kovasti kasvaa, nyt on jo 68-74cm vaatteet, Poistin vkl kaikki 60cm jo käytöstä. Haikeeta...
Nyt täytyy mennä nauttimaan tästä rauhasta kun kaikki lapset nukkuvat!!
t. mariadee + Tomi n.2,5kk
Vai pitäiskö jo aloittaa uusi pino taas!
Missä kaikki kertut on, huhuu........
Täällä Tomi on aloittanut kummalliset iltaraivarit joka ilta. Raivoa ää punaisena ja ihan hikisenä koko vauva kunnes nukahtaa yks kaks. Taitaa olla aina yllättäen yliväsy vaikka kahdeksalta ottaakin joka ilta pikaiset tirsat jotta jaksaa taas nukkua. Tissin kanssa sitte itkee ja raivoo, imee ja irrottaa ja sitä rataa ja sitten huudetaan kun on masutäynnä ilmaa siitä hörppimisestä.
Nyt on pari yötä nukkunut hyvin, syönyt kyllä 3kertaa joka yö mutta nukkunut ne syöttövälit, ihanaa! Aiemmin kun herra valvo aina neljästä kuuteen.
t. mariadee +Tomi Traktori :)
Olen seurannut ja lueskellut kesäkerttujen kuulumia jo odotus puolelta asti. Itselläni oli la heinäkuun alussa, mutta kahden aikaisemman lapsen syntymän perusteella osasin odottaa kesäkuuta. Aikaisemmat ovat syntyneet pari viikkoa ennen la. Meille siis syntyi juhannus " Jussi" 24.6. Täällä taisi jollain muullakin olla.... Kaksi isompaa lasta ovat 4,5v ja 3v, eli vauhtia riittää, eivätkä ole rauhallisimmasta päästä.
Nyt täytyy lopettaa, vaunuista kuuluu huutoa!
T. Lukas poika ja äiskä
Meillä syödään vaan maks 100 ml kerralla... mutta onhan meidän Jesse paljon pienempi (4800g).
VIhdoin ja viimein ollaan taas oireettomia (kop,kop...) Syötin lopulta kaks päivää Almiron Peptiä jolloin itkukierre saatiin saman tien loppumaan. Sitten siirryin takas imetykseen (kun viljatonta diettiä oli kestänyt 4 päivää). Vauvalla on enää vaan hieman hankala olo imetyksen jälkeen (kiemurtelee ja narisee), mutta nyt ei oo huutanut moneen päivään masukipua.
Olin pitkästä aikaa taas ratsastamassa :) Oli ihana päästä ihan itsekseen puuhastelemaan ilman vauvaa. Tallilla oli ihanan rauhallist ja sain oman rauhan ratsastaakin. Vatsalihakset joutu koville. Heponen oli oma vanha itsentä.
Sunnuntaina me vietetään sitten vihdoin ja viimein ristiäisiä... (meidän 1 vuotis hääpäivänä). Pidetään ne kirkossa ja sitten kahvit on kirkon vieressä olevalla kahvituvalla... eipä tarvii tressata muutakun se et ollaan ajoissa paikanpäällä ja juhlapukeissa... voi kauheeta!!! mitäs sitä päälle laittas itelle.
Ninni ja Jesse viikon päästä 3 kk
Mariadee, mulla tuli mieleen tuosta syömäannoksesta et jos pullosta anaa, niin usein käy niin et vauva " joutuu" syömään enemmin (hieman ähkyksi) ku tissistä koska pullosta maito tulee nopeammin ja ei tarvi odottaa herumista jne. Joten se voi olla myös syymiksi niin iso annos meni. Siksi meillä neuvolassa varoitellaan pienten vauvojen kanssa pullottelusta ettei tarjoaisi liian suuria määriä kerralla -> pullosta juominen ja se suuri määrä saattaa liian nopeasti venyttää vatsalaukka isommaksi vaikkei normaalisti niin paljon ruokaa menisikään ja siitä voi jäädä kierre. Mutts tuo neuvo lähinnä niille ollut jotka juottavata aina maidon pullosta.
JA samaa olen huomannut ku sinä et meillä kerttunen on paljon paremmalla tuulella ja unet maistuu paremmin kun unohdan tai jätän tarkoituksella nuo D-vitamiinit väliin. Meillä on juuri se pvä menoosa ettei oteta. Ollaan aamulla menossa reissuun joten haluan varmistaa et nukkuminen sujuu reissussa ilman kitinöitä, ainakin sen suhteen. Voihan toki kitinät sitte tulla jostakin muusta syystä, heh... ;D
Meillä vasta ens vkolla neuvola seuraavan kerran joten uusia mittoja ei vieläkään ole tiedossa. Mutta hyvin tuo tuntuu kasvavan ja nukkuukin taas hyvin. Aamupvä unet otetaan aina parvekkeella/ulkona yleensäkin ja loput unet sitte vetelee sisällä.
Mutta, ruoka kutsuu joten menen syömään kunnes tuo Kerttuliini herää....
Marieela kera Palleron 10+1 vko ikää
Lapset nukkuu. Rauha maassa. Onpa oikein superäiti olo!...Ollaan tyttöjen kanssa kolmestaan kotona ja selvittiin illasta loistavasti! Molemmat lapset kylvetetty ja ruokittu (kuopus siis 2,5kk joka varsinainen tissitakiainen ja 3-vee esikoinen, jolla on siis " hieman" tuota vauhtia....) Ja molemmat oli jo yöunilla ennen yhdeksää!!!!
I´m a supermam!!!!nojoo, mut ihan hyvä fiilis, elämä on jo uomissaan näiden kahden kanssa.
Oliko se Ninni78???Tuosta hevostelusta vaan...Ilmeisesti omistat hevosen? Aloititko miten nopeesti synnytyksen jälkeen ratsastaa?Itse oon ratsastanu ihan pikkutytöstä saakka, omaa ei oo, mutta vuokraheppoja on ollu. Esikoisen raskauden alussa luovuin viimesestä hevosesta(nyyh). Meikäläisen tekis kans niiiiiin kovin päästä hevosen selkään,mutta ei oo ollu mahiksia vielä ainakaan. Tuo meijän kuopustyssi on niin kovin tississä kiinni, etten oikein pääse mihinkään kauemmas vielä. Tai sitten pitäis olla jonku hoitelemassa neitiä kentän laidalla ja jos tarvis tulee niin sitten ruokaillaan vähän. Nojoo, ei vissiin oikein järkevä idea..?
Kello on jo sata, taitaa olla parempi lähtee tuonne petin puolelle, jotta jaksaa nousta yöllä syöpöttelemään..Kuinka usein muuten teillä syödään yöllä??Meillä 2-3. Kai se joskus loppuu....
Onko kukaan vielä matkustanut vauvan kanssa ulkomaille??
Me lähdetään Ruotsiin..jee jee! Sukuloimaan ja eläintarhaan käymään yms. Ihana päästä pois hetkeksi täältä kotoa. Koko kesä menny kotona pyöriessä..mihinkään kauemmas ei olla päästy! Ja esikoinen odottaa innolla, tietty! Jotain muutakin, ku vauva sitä vauva tätä..
Ja laivalta on vaan hyviä kokemuksia. Nukkuu hyvin, ku laivalla hytkyttää vähän..keinuu paremminkin :) Vaunut vaan mukaan ja menoksi. Onneksi on iltalaiva, kun tuo Adeliina nukkuu yöt niin hyvin. Päivällä ois voinu olla vaikeeta, jos ei viihdykkään vaunuissa. Tulomatkalla onkin sitte päivälaiva. Paljon leluja mukaan..
Ihanaa kun aurinko paistaa vielä ja ilmat on kuitenkin viileemmät. Mun on paljo parempi olla..parempi hengittää ja Adeliinakin nukkuu vaunuissa hyvin niin saa touhuta pihalla.
Ja peltotyöt ovat vihdoin ohi!! Kyllä niissä kestikin, kun satoi niin paljon.
Nooh, nyt ne on onneksi ohi hetkeksi. Alkaa sitten taas peltojen kyntäminen/kääntäminen..
Aurinkoista päivää kaikille!!
Toivottaa Hanna ja Adeliina
Olen tässä pari päivää ihmetellyt kun neiti kohta 3 kk vaan kitisee ja välillä jopa itkee ihan raivolla, mitä ei ole aikaisemmin tehnyt. Tissi ei meinaa maistua, sen kanssa leikitään ja välillä jopa ei rauhoituta edes tissille niinkuin ennen. Kuullostaapa niin samalta teidän muiden samanikäisten meno joten *kädet ristissä* toivotaan, että kuuluu tähän ikään..
En oo montaa kertaa kirjoitellut kun esikoinen (1v5kk) ja kesäkerttuseni pitää aika kiireisenä ja alku olikin aika kaaosta. Ollaan kesällä oltu paljon mummulassa ihan viikkotolkulla mutta jospa nyt syksyn tultua kerkeisin osallistumaan keskusteluihin aktiivisemmin, vertaistuki tulee kyllä ihan tarpeeseen, yhdelläkään kaverilla/tutulla ei ole saman ikäistä pienokaista ja esikoisen aikaiset mammakaverit ovat jo unohtaneet vauva-ajan " ongelmat" :)
Meidän neiti muuten kääntyy jo mahalleen ja selälleen aivan heittäen, saa nähdä minkälainen vauhtihirmu hänestä tulee sillä esikoinen oli samanlainen vauvana ja vauhtia piisaa nyt niin, että välillä hirvittää..
Vinkkejä muuten tutin opettamiseen, ei tyttö syö sitten millään ja käyttää äitiään tietty tuttina, " iltaimetyksetkin" saattaa kestää vielä 2 tuntia. Esikoinen oli samanlainen tissitakiainen mutta tajus jo 2 kk:n ikäisenä kuitenkin, että nukkumaan voi mennä ilman et äitin tissi on suussa.. Täysimetyksellä mennään eikä neiti huoli muuten pulloakaan..