Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?

Vierailija
20.08.2021 |

Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.

Kommentit (1309)

Vierailija
301/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro joku hyvä kotimainen vaatemerkki jolla on istuvia farkkuja, yksivärisiä paitoja, kivoja neuleita ja hinta kohtalainen.

Nanso, Marimekko eikä Tokmannin valikoima kelpaa.

Suomalaisia vaatteita ei oikein ole lukuunottamatta jotain pienyrittäjiä joiden tuotteita ei oikein mistään löydä. Kirjoittajan mainitsemat merkit eivät kelpaa myöskään minulle. Kauppojen vaatevalikoima on muutenkin surkea. Mammatunikoita, maahan asti ulottuvia muodottomia kaapuja ( olen alle 160cm), väreinä beige, rusehtavanharmaa, vihertävä, hailakat pastellit. Istuvia farkkuja on vaikea löytää sekä kotimaisesta että ulkomaisista valikoimista. Myös kotimaiset neuleet ovat samaa rataa, liian pitkiä, hihat puoli metriä liian pitkät jne. Olen ajatellut että olisi pitänyt opiskella vaatesuunnittelijaksi tai ompelijaksi niin voisi itse tehdä vaatteensa. Suomalaista ruokaakin ostaessa voi yllättyä. Kerran ostaessani Vaasan leipomon leivän huomasin että ne olivat paistettu Virossa?

Vierailija
302/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A plugari kirjoitti:

Ostin pari viikkkoa sitten uuden "Made in Uusikaupunki" - auton. Edes vähän kotiinpäin.

Se on koottu Suomessa, tyyliin kaikki osat Aasiasta ja muualta.

Älä vääristele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kyllä suomalaisten kustantajien kirjoja omaan hyllyyn. Alustapalveluista esim. Bookbeat on ruotsalaisen Bonnierin. Kirjahyllyissä Lundia on edelleen ykkönen.

Ymmärrän että monet tuotteet on järkevää valmistaa ulkomailla, mutta suomalainen vaateala on alisuoriutuja. Globaali vaateteollisuus on suuri ympäristöongelma ja sen ongelmia olisi helpompi hallita paikallisesti. 

Vierailija
304/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä usein saa suurennuslasilla etsiä tuotteista tietoa onko valmistus Suomessa eli suomalaiset valmistajat saisi selkeämmin viestiä Suomessa sijaitsevasta tehtaastaan.

Ja monet muka kotimaiset brändit ei ole kotimaisia. Esim joku Iittala ei paljoa enää kiinnosta kun tuotteet tehdään THAIMAASSA!

Semmosta se markkinatalous globaalissa maailmassa on.

Suomi on korkean osaamisen maa ja täällä työvoima on kallista, ihan syystäkin tommonen krääsän valmistaminen on ulkoistettu muualle.

Työvoima on kallista koska elinkustannukset ovat kalliita, asuminen ym.

Vierailija
305/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikävä kyllä ole saatavilla suomalaista ananasta tai tonnikalaa...

Vierailija
306/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka arvostelette suomalaista vaatedesignia, niin käykääpä katsomassa Bypias valikoimaa. https://www.bypias.com/

Ovat toki aika hintavia, mutta mielestäni paljon hyvännäköisiä vaatteita ja jopa farkkuja. Suomesta löytyy muutakin kuin Marimekkoa ja Nasoa.

Onko suomalainen jälleenmyyjä sama kuin suomalainen käsintekijä?

Vierailija
307/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole osaamista vaatealalla, kuten jo sanottu. Sitä paitsi eipä täällä taida puuvillapeltoja kummemmin olla 😂

Suomessa todellakin on osaamista vaatealalla kun vaan avaatte kukkaronnyörejänne. Saatte mitä haluatte. Suomessa koulutetaan käsityöläisiä korkealla tasolla. Laadukasta tavaraa. Kaikki pikkupuljut vaan tuppaavat häviämään kokeilun jälkeen, koska hinnat ovat korkeita.

Vierailija
308/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan Oxygenol-hammastahnaa. Ei se ole huonompaa kuin muutkaan hammastahnat ja on lisäksi halpaa.

Vierailija
309/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosi suomalaista suosi suomalaista

Vierailija
310/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina suomalaista, jos se vain on vaihtoehtona. Mutta yritäpä ostaa suomalainen kodinkone - otan ilolla vinkkejä vastaan, ja maksan ekstraakin, jos vaan löydän jotain ostettavaa.

Jos kylmälaitteille on tarvetta, niin Festivo valmistaa sellaisia Suomessa. Pakastinta, jääkaappia ja viinikaappia ainakin löytyy.

Vierailija
311/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ostin Äänekoskella tehdyn kirjahyllyn.

Vierailija
312/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro joku hyvä kotimainen vaatemerkki jolla on istuvia farkkuja, yksivärisiä paitoja, kivoja neuleita ja hinta kohtalainen.

Nanso, Marimekko eikä Tokmannin valikoima kelpaa.

Suomalaisia vaatteita ei oikein ole lukuunottamatta jotain pienyrittäjiä joiden tuotteita ei oikein mistään löydä. Kirjoittajan mainitsemat merkit eivät kelpaa myöskään minulle. Kauppojen vaatevalikoima on muutenkin surkea. Mammatunikoita, maahan asti ulottuvia muodottomia kaapuja ( olen alle 160cm), väreinä beige, rusehtavanharmaa, vihertävä, hailakat pastellit. Istuvia farkkuja on vaikea löytää sekä kotimaisesta että ulkomaisista valikoimista. Myös kotimaiset neuleet ovat samaa rataa, liian pitkiä, hihat puoli metriä liian pitkät jne. Olen ajatellut että olisi pitänyt opiskella vaatesuunnittelijaksi tai ompelijaksi niin voisi itse tehdä vaatteensa. Suomalaista ruokaakin ostaessa voi yllättyä. Kerran ostaessani Vaasan leipomon leivän huomasin että ne olivat paistettu Virossa?

Ja mikä on syynä, että et halua maksaa sellaiselle, joka sen koulun kävi?

Vierailija
313/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sitten kun on tarjota rahalle vastinetta.

Vierailija
314/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimukitkin tehdään kiinassa. Ostan kaikki kestokulutushyödykkeeni Ebaysta tai Aliexpressista, joskus Amazonista.

Vierailija
315/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsän värisiä[/quote niin totta! Ja heti kun jostain vaatteesta on saatavilla mieleinen väri, koot loppuu viikossa ja lisää ei tule. Eikä nekään ole Suomessa valmistettu vaan aina vain Suomessa suunniteltu.

Vierailija
316/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan suomalaisia tuotteita paljonkin. Huonekaluja, kodin tekstiilejä, pesuaineita, käsitöitä, ruokaa ja monia kodin taloustavaroita. Mielestäni suomalaiset tuotteet ovat laadukkaita eikä ollenkaan niin kalliita, kuin yleensä luullaan. 

Vierailija
317/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka arvostelette suomalaista vaatedesignia, niin käykääpä katsomassa Bypias valikoimaa. https://www.bypias.com/

Ovat toki aika hintavia, mutta mielestäni paljon hyvännäköisiä vaatteita ja jopa farkkuja. Suomesta löytyy muutakin kuin Marimekkoa ja Nasoa.

Täällä oli jokin aikaa sitten keskustelu tuosta Bypias putiikista. Ei ole omaa designia, vaan tuo vaatteet jostain Keski-Euroopasta. Suoraan muualta ostamalla saa murto-osan hinnalla mitä maksavat täällä.

Vierailija
318/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset vaatteet ovat tosi usein järkyttävän näköisiä. Pitää sen vaatteen näyttääkin hyvältä ja tää ei oikein toteudu suomalaisissa vaatteissa. Ja tällaiselle 31-vuotiaalle naiselle ei tunnu oikein löytyvän mitään nuorekasta vaatetta suomalaisista vaatteista.

Ruoissa totta kai yritän suosia mahdollisimman paljon suomalaisia tuotteita.

Minä olen kaikkien kummajaisvaatteiden ystävä, mutta sinä kuulostat naiselta, joka voisi tykätä Voglian vaatteista. Selaa nyt ainakin PUF ja Weecos -kaupat läpi!

Voglia edustaa kyllä sellaista naisellista tyyliä, mitä moni tuntuu kaipaavan.

Mutta on vain designed in Finland. Ei tehty Suomessa.

Mikä tuo edellä oleva Weecos-hehkutuskin oli? Made in Nepal, made in India.

Jos pitää valita tuote, jossa suunnittelu ja design on tehty Suomessa tai tuote, jossa MITÄÄN ei ole tehty Suomessa niin minä mielelläni valitsen ensimmäisen.

Vaikka tuotanto olisi muualla niin menestyvä suomalainen brändi tuo kyllä Suomeenkin rahaa. Ja minä ainakin olen ylpeä, jos jokin tuote on suunniteltu täällä.

Näistä kommenteista tulee vähän sellainen fiilis, ettei sitä suunnittelua arvostettaisi ollenkaan. Onhan se merkittävä osa työtä!

Jos taas pitää suunnittelua huonona niin teetättämällä saa just sitä mitä haluaa.

Ja jos suomalaisuus ei kiinnosta yhtään, on ehkä väärässä ketjussa määkymässä "miksi minä suomalaista.. miksi.. mitä varten ostaisin.."

Finlayson teettää ilmeisesti kaiken ulkomailla nykyään. Kuosit on ihan kamalia, tummia ja synkkiä ja näyttävät lähinnä samalta kuin Jyskin halpatuotanto. Vain muutama kaunis värikkäämpi kuosi seassa. Näitähän ei saa teetettyä missään itselleen mieluisena kuosina, joten ostan sitten muita. Vallila taas on kaunista yleensä mutta laatu niin huonoa että intialaista orjatyöläistäkin hävettäisi.

Vierailija
319/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös hankinta on keskitetty kotimaahan ja nykyään lähes 80 prosenttia hankinnoista tulee Suomesta. Iskulta saa esimerkiksi sohvan, jonka vaneri tulee Savonlinnasta ja Järvelästä, kalustelevyt Kärkölästä, vanu Kankaanpäästä, liima Lempäälästä, vaahtomuovit Kouvolasta ja selkätyynyt Jalasjärveltä."

Tässä alkaa sohvassa olemaan kotimaisuusaste melko korkea. Ja kun ajatellaan vielä vastuullista tuottamista (työolot, työntekijöiden palkat, ympäristöasiat jne), voi hyvällä omallatunnolla tukea suomalaisten työllistymistä. Hinta, joo on korkeampi kuin tuontisohvan, mutta veikkaan, että mahdolliset reklamaatiot hoituu paremmin suomalaisessa yrityksessä.

Vierailija
320/1309 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa on löytää suomalaisia vaatteita. Marimekon tuotteetkin valmistetaan nykyään jossain kehitysmaassa. Eihän täällä enää edes keramiikkaakaan valmisteta lukuun ottamatta Pentikiä, jonka lasit taitaa sitten olla muualla valmistettuja.

Kotimaisia kosmetiikan ja siivousaineiden valmistajien tuotteita voi sen sijaan ostaa kaupoistakin, ja käyn välillä Ruohonjuuressa ostamassa Ole hyvä- tuotteita tai ekokosmetologilla Ekopharmaa, vaikka ovatkin kalliita, mutta ajattelen silloin tukevani kotimaisia yrittäjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän