Tapaamiset kun etävanhempi ei suostu mihinkään sopimuksiin?
Etävanhempi on kieltäytynyt kaikista neuvotteluista ja sopimisesta lapsen suhteen, mutta on kuitenkin saanut viranomaiset (lastensuojelu ja perheneuvola) sekä oikeuslaitos vakuutettua, että minä estän kaikin keinoin tapaamiset. Kyseessä on kuitenkin etävanhemman kieltäytyminen kaikesta, eikä tapaamisia hänen kanssaan ole turvallista järjestää, jollei sopimusta ole. Hän työttömänä ja aikatauluttomana tulisi ja menisi oman halunsa mukaan kuten elämässä tähänkin saakka. Lapsi ja minä tarvitsemme ennakoitavan arjen. Minusta hän on kuitenkin tehnyt lähes rikollisen kaikkien silmissä, vaikka todellisuudessa hän on se, joka on luonut konfliktin tyhjästä. Hän ei ole tehnyt itse ensimmäistäkään sopimusta.
Kommentit (78)
Siis haluatko sinä, että lapsesi kasvaa tuollaisen ihmisen vaikutuspiirissä?
Jos et, niin mitä väliä, ettei tapaa?
Käräjäoikeus ratkaisee, jos ette pysty sopimaan. Kukaan muu ei voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä on nimenomaan edessä. Mies on naureskellut, että saa minulle isot taloudelliset vahingot aikaiseksi kostoksi. Hän kertoo minun estävän tapaamiset, niin joudun maksamaan ensinnäkin avustajalle ja sitten vielä uhkasakot yms kun hän saa kaiken kääntymään minua vastaan. Edes lähtökohta ei ole totta eli se, että estäisin tapaamisia. Miten voin estää mitään sellaista, josta ei ole edes mitään sovittu?
Tuntuu kuitenkin, että kaikki uskovat nimenomaan miestä. Tämä tuntuu ihan absurdilta. Lastensuojelustakin työtekijä kertoi, ettei tämä ensinnäkään kuulu heille, mutta että minun täytyisi ymmärtää, kuinka tärkeää isäsuhde lapselle on. En saanut edes suunvuoroa. Olin käytännössä vain puhuteltu.
Tiiätkö mitä? Lasun muikit USKOO AINA MIESTÄ. AINA. Vaikka se äiti sanoin, että se ukko on vetäny häntä pataan, niin silti NÄMÄ USKOO SITÄ MIESTÄ. Koska eihän nyt niin ihana mies oo kellee mitää tehny.
Nainen valehtelee. Sama koskee kaikkia viranomaisia Ne uskoo valhetelijoita ja narsisteja. Vaikka luulis niissä ammateissa jo pelisilmän kasvaneen ja huomaavan nää manipuloijat kaukaa.
Näitä tarinoita tiedän jonkin verran, missä viranomaisia viedään ku pässiä narussa ja oikeus ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Tiiätkö mitä? Lasun muikit USKOO AINA MIESTÄ. AINA. Vaikka se äiti sanoin, että se ukko on vetäny häntä pataan, niin silti NÄMÄ USKOO SITÄ MIESTÄ. Koska eihän nyt niin ihana mies oo kellee mitää tehny.
Nainen valehtelee. Sama koskee kaikkia viranomaisia Ne uskoo valhetelijoita ja narsisteja. Vaikka luulis niissä ammateissa jo pelisilmän kasvaneen ja huomaavan nää manipuloijat kaukaa.
Näitä tarinoita tiedän jonkin verran, missä viranomaisia viedään ku pässiä narussa ja oikeus ei toteudu.
Tätä lapsikin ihmetteli. Hän on jo sen ikäinen, että ymmärtää varsin paljon asioita, mutta hän ei ymmärrä sitä, miten totuus ei kiinnosta aikuisia ollenkaan.
Olen lukenut, että sosiaalityöntekijöissä olisi paljon sellaisia, jotka pelkäävät alitajuisesti uhkaavaksi kokemiaan ihmisiä. Ne ovat usein miehiä. Hekin taitavat tietää, että ilmaisen oikeusavun turvin voi helposti haastaa vaikka mistä myös heidät eivätkä he myöskään halua alkaa pelätä muuta kostoa. Äideistä harvemmin muodostuu varsinaista uhkaa. He tekevät yötä päivää töitä lastensa ja perheensä hyvinvoinnin eteen myös niissä tilanteissa, joissa perheväkivalta on heidät uuvuttanut ja eron jälkeen vaino, joka näkyy muiden muassa perättöminä lastensuojeluilmoituksina ja palvelutarpeen arvioina.
Jos mies ei ole aiemmin yrittänyt järjestää tapaamisia lastenvalvojan kautta, niin miten muka hän voisi väittää sinun estävän tapaamisten sopimista oikeudessa?
Millaista tapaamisoikeutta mies hakee oikeudesta?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei ole aiemmin yrittänyt järjestää tapaamisia lastenvalvojan kautta, niin miten muka hän voisi väittää sinun estävän tapaamisten sopimista oikeudessa?
Jos ymmärsin ikein , niin hän on kääntänyt asian sillä tavalla, että tämä nainen ei ole suostunut lähtemään lastenvalvojalle
Siis onko teillä tapaamissopimus? Jos ei ole, niin miten mies voi väittää, että estät tapaamasta lasta?
Ja se sopimus tehdään lastenvalvojan luona, joten luulis, että siellä ainakin kävisi ilmi, kuka on neuvottelu- ja sopimishaluinen ja kuka ei ole.
Jos teillä on tapaamissopimus, mutta mies ei noudata sitä ja samalla väittää, että sinä vaikeutat tapaamisia, niin siihen auttaa päiväkirjan pitäminen ja viestivaihdon tallentaminen. Sinulla pitäisi olla kirjalliset todisteet siitä, että olit valmis luovuttamaan lapsen isälleen sovittuina päivinä ja aikoina (tapaamissopimuksen mukaan) ja että oli miehestä kiinni, jos/kun tapaaminen ei toteutunut.
En ymmärrä.
Oletko yrittänyt saada aikaan tapaamissopimuksen? Jos, niin dokumentoi kenelle soitit ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Oletko yrittänyt saada aikaan tapaamissopimuksen? Jos, niin dokumentoi kenelle soitit ja milloin.
Olen yrittänyt. Lastenvalvojalla on monta sopimusehdotusta, mutta mies ei ole tullut sinne kertaakaan eikä ole hyväksynyt yhtäkään. Minulla on nämä dokumentit kyllä, mutta mieluummin ihmiset kuuntelevat miestä. Sitten kun on tavallaan minun vuoroni puolustautua asiassa, niin heillä on jo valmiiksi ajatus siitä, että minä estän tapaamiset. Kun yritän saada suunvuoroa ja kertoa, että olen yrittänyt ja voin lähettää todisteita, niin ei sitä jotenkin kuulla ollenkaan. Minä saan kuulla siitä, että en saa laittaa lasta konfliktin välikappaleeksi ja minun pitäisi ymmärtää, kuinka isällä on ikävä ja kuinka tärkeä isä on.
Isä on menossa tämän asian kanssa oikeuteen, koska hän pystyy. Hänellä on työttömänä aikaa siihen ja hän saa oikeusavun ilmaiseksi. Lapsi ei häntä oikeasti kiinnosta ollenkaan. Kiusaamistahan tämä on ja hän haluaa saada minut näyttämään hirveältä äitinä. Siellä on varmasti aivan sama tilanne, että ei isältä mitään varsinaisesti kysellä tai vaadita. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut siitä, että isä ei ole ollut edes halukas sopimaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Olen yrittänyt. Lastenvalvojalla on monta sopimusehdotusta, mutta mies ei ole tullut sinne kertaakaan eikä ole hyväksynyt yhtäkään. Minulla on nämä dokumentit kyllä, mutta mieluummin ihmiset kuuntelevat miestä. Sitten kun on tavallaan minun vuoroni puolustautua asiassa, niin heillä on jo valmiiksi ajatus siitä, että minä estän tapaamiset. Kun yritän saada suunvuoroa ja kertoa, että olen yrittänyt ja voin lähettää todisteita, niin ei sitä jotenkin kuulla ollenkaan. Minä saan kuulla siitä, että en saa laittaa lasta konfliktin välikappaleeksi ja minun pitäisi ymmärtää, kuinka isällä on ikävä ja kuinka tärkeä isä on.
Isä on menossa tämän asian kanssa oikeuteen, koska hän pystyy. Hänellä on työttömänä aikaa siihen ja hän saa oikeusavun ilmaiseksi. Lapsi ei häntä oikeasti kiinnosta ollenkaan. Kiusaamistahan tämä on ja hän haluaa saada minut näyttämään hirveältä äitinä. Siellä on varmasti aivan sama tilanne, että ei isältä mitään varsinaisesti kysellä tai vaadita. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut siitä, että isä ei ole ollut edes halukas sopimaan mistään.
Minusta kyllä tuntuu, että jos tilanne on oikeasti se, että isä ei ole hyväksynyt yhtäkään sopimusta, mutta sinä taas olet, niin asia on oikeudessa melko yksinkertainen. Siellä katsotaan papereita, faktoja ja todisteita. Saatan olla toki väärässä.
Jos ei ole sovittu tapaamisista, niin miten voi rikkoa mitään ja joutua maksamaan korvauksia?
Jos sinä et vältellyt lastenvalvojan tapaamisia ja olit aina paikalla valmiina neuvottelemaan, niin sinulla ei pitäisi olla mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Minusta kyllä tuntuu, että jos tilanne on oikeasti se, että isä ei ole hyväksynyt yhtäkään sopimusta, mutta sinä taas olet, niin asia on oikeudessa melko yksinkertainen. Siellä katsotaan papereita, faktoja ja todisteita. Saatan olla toki väärässä.
Jos ei ole sovittu tapaamisista, niin miten voi rikkoa mitään ja joutua maksamaan korvauksia?
Jos sinä et vältellyt lastenvalvojan tapaamisia ja olit aina paikalla valmiina neuvottelemaan, niin sinulla ei pitäisi olla mitään hätää.
Kiitos rohkaisusta. Olen kuitenkin jutellut jo useamman lakimiehen kanssa pintapuolisesti ja heistä suurin osa on myöntänyt, että oikeudessa todisteet jäävät liian usein vaille mitään huomiota. Helposti kuunnellaan vain ihmisiä ja mielikuvien perusteella mennään. Muutama on käyttänyt ihan sanaa lotto. Voi käydä miten vaan. Jo ihan sekin, että haluaisin täsmällisiä aikoja lapsen rutiinien ylläpitämiseksi voi kääntyä minua vastaan. Ei saisi olla hankala ja vaatia tapaamisia niin kovasti haluavalta isältä sellaista, johon hän ei voi venyä. Minun on joustettava ja annettava oikeudessa ymmärtää, että teen ihan kaikkeni yhteydenpidon mahdollistamiseksi. En saa millään tavoin tuoda esiin edes sitä, että isä ei ole ollut halukas sopimaan mitään, koska silloin olen negatiivinen toista vanhempaa kohtaan ja se puolestaan vaikuttaa lapseen eikä se ole lähivanhemmalta (ainakaan äidiltä) sallittua. Pian tulevatkin sitten jo vieraannuttamissyytökset.
Halusin eroon arvaamattomasta elämästä ja kyllä myös henkisestä väkivallasta ja siitä, että lapsia oli yhden sijaan kaksi. Nyt kuitenkin tuntuu, että vastassa ovat tuulimyllyt ja loppuelämä onkin sitten miestä vastaan puolustautumista. Hänellä ei ole muuta tekemistäkään kuin kiusata ja kostaa.
Ap:lla on sopimusluonnokset todisteena sekä myös lastenvalvoja todistajana. Mies sen sijaan ei voi saada oikeudesta ns. vapaata tapaamisoikeutta milloin vain sattuu tekemään mieli.
Mitä mies siis oikeudesta hakee? Tapaamissopimusta, jossa tapaamisajat on määritelty, vaikka mies ei sellaista halua? Mitä mies voi oikeudessa siis voittaa? Ehkä saa kiusattua ap:ta, mutta kiusaaminen osuu vain omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä on nimenomaan edessä. Mies on naureskellut, että saa minulle isot taloudelliset vahingot aikaiseksi kostoksi. Hän kertoo minun estävän tapaamiset, niin joudun maksamaan ensinnäkin avustajalle ja sitten vielä uhkasakot yms kun hän saa kaiken kääntymään minua vastaan. Edes lähtökohta ei ole totta eli se, että estäisin tapaamisia. Miten voin estää mitään sellaista, josta ei ole edes mitään sovittu?
Tuntuu kuitenkin, että kaikki uskovat nimenomaan miestä. Tämä tuntuu ihan absurdilta. Lastensuojelustakin työtekijä kertoi, ettei tämä ensinnäkään kuulu heille, mutta että minun täytyisi ymmärtää, kuinka tärkeää isäsuhde lapselle on. En saanut edes suunvuoroa. Olin käytännössä vain puhuteltu.
Yrittää siis kääntää olisit paha? Ja yhteistyöhaluton? Estää koska et suostu hänen vaatimuksiin. Jep ymmärrän kantasi jos narsisti kyseessä. Ei kaikki voi pyöriä isän mukaan tai kuten hän haluaa tai se on estämistä vaan pitäisi löytää yhteinen sopimus että miten mennään.. ja pitää mennä nimenomaan lapsen Mukaan sopimus.. ja lastaan tuossa ajattelet ja huoltajana tottakai hänen aikataulujaan ja sun(samassa kun kaksin olette). Sun pitäis varmastk näyttää oikeudessa että et voi vain mennä jonkun mielen mukaan tai sen mukaan suostua mitä hän päättää yksin jos olet eri mieltä, ja ette ole löytänyt yhteisymmärrystä.. ja kertoa oma näkemyksesi miksi näin.. jos tilanne on tuo tai neuvoisin itse asiassa itse hakea ennen häntä nyt oikeudesta kanteella lapsen tapaamis sopimusta. Jos haluat edistää isä suhdetta mutta kerro sielä miksi näin jos isä esim väkivaltainen. Isä ei selkeästi ymmärrä koske ehdoilla mennään. Ei sun kuulu rikkoa lapsen rutiineja isän mukaan. Lapsi edellä!!!
Sitähän nämä tahtovat. Vapaata oikeutta tavata koska ja missä tahtovat. Ja sitten kun se perjantai-iltana Muumimaailmassa just tasan nyt ei käykään, kyseessä on kiusaaminen ja estäminen. Mistään ei ole sovittu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on sopimusluonnokset todisteena sekä myös lastenvalvoja todistajana. Mies sen sijaan ei voi saada oikeudesta ns. vapaata tapaamisoikeutta milloin vain sattuu tekemään mieli.
Mitä mies siis oikeudesta hakee? Tapaamissopimusta, jossa tapaamisajat on määritelty, vaikka mies ei sellaista halua? Mitä mies voi oikeudessa siis voittaa? Ehkä saa kiusattua ap:ta, mutta kiusaaminen osuu vain omaan nilkkaan.
Tämä. Samaa mieltä! Hän yrittää vain mustamaalata sua ja pelottelee sua. Suosittelen sun hakemaan lapselle tapaamis sopimusta itse ettei tarvi mennä isän pyörittelyn ja pelottelun mukaan et sun täytyisi tehdä kun hän sanoo. Hae tapaamis sopimusta oikeudesta jos ette saa lasten valvojalla aikaiseksi, se on sun tehtävä huoltajana ja lapsen parhaaksi. :) muista että lapsella on rutiinit ja niiden ympärillä isä pyörii vaikka kuinka väittäisi muuta. Nyt ei mennä sun eikä isän mukaan vaikka isä ei nähtävästi tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän nämä tahtovat. Vapaata oikeutta tavata koska ja missä tahtovat. Ja sitten kun se perjantai-iltana Muumimaailmassa just tasan nyt ei käykään, kyseessä on kiusaaminen ja estäminen. Mistään ei ole sovittu etukäteen.
Tämä.. Siksi virallinen sopimus ehdottomasti tuon tyyppisen toisen vanhemman kanssa pitää laatia!!!!!!!! Hae kanteella oikeudesta. Varmasti saat oikeus apua tai myös jos esim sulla vakuutus voimassa😊
Onko ap nyt niin, ettet myöskään saa lapsesta elatusmaksuja, koska mies ei suostu tekemään tapaamissopimusta (eikä elatussopimusta) lastenvalvojalla?
Hae ihmeessä oikeudesta lapselle kuuluvat elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärsin ikein , niin hän on kääntänyt asian sillä tavalla, että tämä nainen ei ole suostunut lähtemään lastenvalvojalle
Lueppas nyt alku uudelleen.
Dokumentoit yhteydenotot -----> yhteys lastenvalvojaan