Isä tutkii huoneeni - vanhemmat, onko oikein?
Olen lukion ekalla oleva tyttö. Kysyn nyt teiltä vanhemmat: onko teidän mielestä oikein, että isäni tutkii säännöllisesti huoneeni, koska uskoo löytävänsä alkoholia/tupakkaa tai jotain muuta? Mielestäni tämä on todella nöyryyttävää, kun minun ollessa koulussa tai harrastuksissa toinen käy kaikki laatikkoni ja kaappini järjestelmällisesti läpi ja löytää siten yksityisiä tavaroitani, kuten päiväkirjoja.
Isäni ei todellakaan tiedä käsitettä yksityisyys, sillä hän takavarikoi pienistäkin vastaansanomisista (tutkimista koskien) puhelimeni. Takavarikointi on ihan ok keino kasvattaa, mutta minulla pitää olla suojakoodi, ettei hän pääse viestejäni lukemaan. Pienempänä opin tämänkin: isä luki viestini ja kävi sitten ilkkumaan esim. senaikaisista ihastuksista, joista viesteissä puhuin.
Onko tämä oikeudenmukaista?? Sanon vielä, ettei hänellä ole mitään syytä epäillä minua esim. rikoksista.
Kommentit (46)
En tiedä onko tuollainen lain mukaan sallittua, mutta typerää se ainakin on.
No ei ole oikein enää tuon ikäiselle. Eikä olisi saanut ilkkua nuorempanakaan.
Reilua ei ehkä, mutta ei laitontakaan.
Ootko jäänyt kiinni jostain? Jos mun tyttö olisi jäänyt kiinni päihteistä, tutkisin minäkin.
Eikö sillä lle varaa ostaa omia?
Jos olisit antanut aihetta, niin kyllä ratsaus toisinaan on ok. Mutta jos systemaattista kiusaamista, niin ei ole ok. Päiväkirjoihin tms ei ole lupa kajota koskaan.
Sanotaan nyt sitten vielä - olen ihan hajalla koska koen ettei mulla ole mitään yksityisyyttä, jonka mielestäni todellakin ansaitsisin. Okei, kerran on isä multa tupakkaa löytänyt, mutta silti. Törkeää mun mielestä. Tuntuu et koko elämä ois vaan sen katsottavissa ja ainoa mikä on omaa, on mun pään sisällä.
- ap
Juu ei ole todellakaan ole normaalia, tervettä tai hyväksyttävää isäsi toiminta. Mikäli joskus harvoin siivoan omien teinieni huoneita (kuten tänään), laitan lojuvat tavarat heidän laatikoihinsa jne. sen kummemmin niitä penkomatta. Eikä tulisi mieleenikään tutkia heidän kännyköitään, tietokoneitaan jne. joku yksityisyyshän heilläkin on oltava. Pelottavalta kontrollifriikiltä isäsi vaikuttaa :(
Noin se vain on. Olet vielä lapsi, asunto on vanhempiesi etkä ole ollut luottamuksen arvoinrn. Päiväkirjoja ja viestejä ei saa lukea.
Keskityt lukioon ja muutat sitten pois. Hanki työpaikka.
Ei ole oikein eikä normaalia käytöstä vanhemmalta. Teillä on nyt kotona jotain pahasti pielessä. Miten äitisi suhtautuu?
Minun isäni tutki jopa roskani... Jotkut vanhemmat ovat täysin sekaisin. Muutin heti pois kotonta kun siihen tuli mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:36"]
Ei ole oikein eikä normaalia käytöstä vanhemmalta. Teillä on nyt kotona jotain pahasti pielessä. Miten äitisi suhtautuu?
[/quote]
Äiti on niin isän tossun alla, että myötäilee vaan tämän sanomisia ja sanoo minulle, että tämän yhden tupakkalöydön jälkeen on "rakastavaa kasvattamista" tutkia huoneeni jatkuvasti.
- ap
Mutsi tutki jopa mun laukutkin. Sain turpaani kun löysi neuvolan numeron mun laukusta, kun olin hommannut pillerit.
Mikset muuta pois kotoa? Ohan niitä solu kimppa ja muita opiskelija kämppiä? Kyllä tuollanen varmaan ahdistaa.
Jos kerta olet jäänyt jo kerran kiinni tupakasta, en ihmette että isäsi penkoo huonettasi. Milloin tämä tapahtui? Vasta äskettäin? Silloin se on normaalia että vanhemmat ovat tarkkoja, mutta jos vuosia sitten niin voisi isäsikin jo unohtaa tapahtuneen. Oletko muuten ollut luotettava vanhemmillesi?
Se, että isäsi jo pienempänä kävi lukemassa viestejä ja päiväkirjoja, on väärin. Ne ovat yksityisiä asioita.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:48"]
Mikset muuta pois kotoa? Ohan niitä solu kimppa ja muita opiskelija kämppiä? Kyllä tuollanen varmaan ahdistaa.
[/quote]
Ei ole varaa sellaiseen, olen kuitenkin vasta täyttämässä 16. Vanhemmat ei myöskään todennäköisesti antaisi mun lähteä.
- ap
Hullun kuuloinen isä. En tiedä että rikotaanko tässä lakia, mutta yksityisyyden rikkominen on rikos ja isäsi saattaa syyllistyä siihen. Vaikka talon omistaa vanhempasi, silti sinun huoneesi on sinun yksityisyyttäsi ja sinne ei kyllä ilman lupaa mennä penkomaan laatikoita ym. muuta, saatika puhelinta ei tod saa katsoa ilman sen omistajan lupaa! Itselläni on 16-vuotias teini ja ei todellakaan tulisi mieleeni mennä penkomaan laatikoita ilman teinin lupaa!
No onpa aikamoinen isä. Ei tuo oikein ole missään nimessä. Minulla on 15-vuotias tytär, enkä ole harrastanut huoneen tutkimista ikinä. Joskus kyllä olen joutunut etsimään hänen huoneestaan nitojaa yms., ja silloin olen saanut koluta laatikoita urakalla, mutta en todellakaan ole niitä tavaroita tutkinut.
Puolustaudun koluamiseen, että lapseni ei ikinä palauta mitään omalle paikalleen, ja sitten saa kissojen ja koirien kanssa etsiä tärkeitä juttuja hänen jäljiltään. Lapselta on ihan turha kysyä, että missä ne on. Eihän se haperopää muista edes käyttäneensä mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:48"]Mikset muuta pois kotoa? Ohan niitä solu kimppa ja muita opiskelija kämppiä? Kyllä tuollanen varmaan ahdistaa. [/quote][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:48"]Jos kerta olet jäänyt jo kerran kiinni tupakasta, en ihmette että isäsi penkoo huonettasi. Milloin tämä tapahtui? Vasta äskettäin? Silloin se on normaalia että vanhemmat ovat tarkkoja, mutta jos vuosia sitten niin voisi isäsikin jo unohtaa tapahtuneen. Oletko muuten ollut luotettava vanhemmillesi? Se, että isäsi jo pienempänä kävi lukemassa viestejä ja päiväkirjoja, on väärin. Ne ovat yksityisiä asioita. [/quote] Miksi tätä alapeukutetaan? Missä kohtaa olette eri mieltä? Isän toiminta on väärin, mutta ap vastasi viestiini ja kertoi ettei muutenkaan ole luotettava ja että valehtelee vanhemmilleen paljon. Onko silloin ihme, että vanhemmat ovat vielä normaalia tarkempia?
[/quote]
Voisi kysyä miksi ap joutuu valehtelemaan vanhemmilleen. Mikäli isä on ns. tyranni, jonka kanssa ei voi asioista keskustella ymmärrän ap:ta todella hyvin. Tuolla tavalla toimimalla etäännyttää lapsen vain itsestään. Lähes jokainen lapsi/nuori kokeilee tupakkaa, alkoholia ja niitä rajojaan, se on normaalia kasvamista aikuisuuteen. Meidän vanhempien on vain kyettävä kohtaamaan ne asiat oikein ja välttämättä se rangaistus ei aina ole oikea ratkaisu. Ja kyllä, itselläni kokemusta 5 lapsesta joista jokainen on taaplannut murrosiän läpi, eivätkä ne ole olleet mitään helppoja. Kunnollisia aikuisia heistä jokaisesta on kuitenkin tullut, tupakka ja alkoholikokeiluistaan huolimatta.